Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
19 December 2025, 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 December 2025, 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
19 December 2025, 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
19 December 2025, 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
19 December 2025, 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
19 December 2025, 11:36:29
  

Auteur Topic: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400  (gelezen 437618 keer)

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #735 Gepost op: 21 December 2007, 21:45:40 »
Dat dacht ik ook dat,dat zou helpen, maar helaas.
Ik heb het met een andere decoder geprobeerd, maar nog deed de loc niets.
Ik ben bang dat de motor een 'vastloper' heeft, deze drrait nl heel zwaar als ik met mijn vingers aan het vliegwiel draai. Soms blijft hij zelfs hangen.
Als ik de loc op de rails zet er wil laten rijden hoor ik alleen maar een hoop gebrom. en nee er zit geen geluidsdecoder in  :) :)

groeten,
Martin
groeten, Martin Vink Dordrecht

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #736 Gepost op: 21 December 2007, 21:48:26 »
ik haalde mijn 2400 vandaag op , en de verkoper had er ook een bij zitten die het helemaal niets deed :(:'(

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #737 Gepost op: 21 December 2007, 21:55:56 »
Tja,

ik vrees dat ook hier de eindcontrole niet helemaal optimaal functioneert ( wow, wat een politiek correct antwoord :) ) , zie mijn eerdere verhaal over de olie in de tandwielkast  :'(

Ik zie zo nog die foto's uit de Roco catalogus van begin jaren tachtig: Tig locs op een rij wachtend om door een mevrouw op een testbaantje hun eerste rondjes te gaan rijden...

Op zich vind ik het zelf niet zo'n probleem, ik red me wel. Als daardoor de prijs flink lager wordt, ala. Maar... voor vele niet 'ex-semi-professionele' treintjesreparateurs... *** !

Grtzz,

Karst

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #738 Gepost op: 21 December 2007, 22:02:42 »
Nee, normaal vind ik dat ook geen probleem.
Ik heb inmiddel vele locs gerepareerd en decoders ingebouwd, maar een loc die na 5 meter met een vastgelopen motor staat gaat mijn pet te boven.
Gelukkig zit er garantie op. ik moet er alleen weer 'even' voor heen en weer rijden.

groeten,
Martin
groeten, Martin Vink Dordrecht

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2362
  • Bnlx treinendokter.
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #739 Gepost op: 21 December 2007, 22:03:37 »
Nou moe,

Kijk eens wat vanavond bij mij het station in kwam rollen....


Een zeer blije en onder de indruk zijnde Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #740 Gepost op: 21 December 2007, 22:23:20 »
Grom, op dat setje zit ik ook te wachten.....maar het is half 10 geweest, dus de pakjesbode komt niet meer.

Alle hoop naar morgen dan maar.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #741 Gepost op: 21 December 2007, 23:18:41 »
nog een vraagje, kan ik die schildjes gewoon met een heel klein drupje houtlijm plaatsen, of zit daar nog een bepaald kunstje achter? ;)

Wesley

Ik doe het altijd met Cristal Clear of met Humbrol ClearFix. Plakt net genoeg, droogt niet te snel en laat geen lijmsporen achter.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3679
    • Flickr
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #742 Gepost op: 21 December 2007, 23:39:12 »
Jawel, maar slechts gedurende 1 of 2 jaar; daarvoor had 'ie grijze zijkanten van de voetplaten, daarna
de alu antitochtramen. In 1988 is de loc aan de kant gegaan, een paar jaar later dan de 2433 dus.

Ik heb de 2433 inmiddels besteld, en als die binnen is wordt 'ie vernummerd...
Het is nog erger; de 2410 kwam in dienst met gele stelbalk (na dus daarvoor met grijze gereden te hebben) op 2 september 1980. Begin 1981 werden de tochtvrije ramen aangebracht....

Vraag is natuurlijk wel wie dat weet die het model ziet rondrijden  ;D

groeten Sicco

modelspotter

  • Gast
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #743 Gepost op: 22 December 2007, 01:12:45 »
Het kritieke punt ligt precies op wat ik op deze afbeelding heb geselecteerd:

Als je dan vanaf de rechterkant aan komt rijden en de binnenste boogstraal nemen wilt dan loopt hij er op dat stukje uit. De boogstraal heeft hier GEEN invloed op.

Martin

De oorzaak van dit euvel ligt (helaas) bij de wielen onder de 2400...

NEM schrijft een min. afstand tussen de flenzen van de wielen van 14,3 mm voor en Fremo tolereert slechts 14,3~14,4 mm. Die binnenmaat wordt volgens NEM 310 ergens aan de binnenzijde gemeten op voorwaarde dat de wielen aan die binnenzijde vlak zijn.

Dus, prima als het wiel vlak is, maar wat blijkt bij de 2400-en: ze zijn niet vlak. Ter hoogte van de wielband blijkt de binnenzijde schuin te lopen, sterk vergroot zijn het als het ware soepborden, dus met bolling. Op de bolling gemeten 14,3, perfect. En wat meten we daar bij de top van het wiel, maar liefst 14,7 mm.

Logisch dat het wiel in het puntstuk van deze Fmn wissel tegen de punt oploopt.

Remedie: wielen iets naar binnen drukken of aan de binnenzijde van de strijkregels een dun streepje messing lijmen.

Modelspotter 
 

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #744 Gepost op: 22 December 2007, 01:22:08 »
Hmmm...

Niet helemaal mee eens  :-|

Ik heb ze zelf opgemeten. Geen bolling gemeten, en al zeker niet op de door de NEM aangegeven plaats... Gewoon netjes 14.38 mm

Maar.... de flenshoogte is lager dan NEM voorschrijft... Dit laat op mijn PIKO meegebogen wissels de bekende 'artitect' klik horen :)

Grtzz,

Karst

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #745 Gepost op: 22 December 2007, 01:39:24 »
Toch lost een stripje aan de railzijde van de strijkregel het euvel op.
Simple as that.

Gr/H

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #746 Gepost op: 22 December 2007, 01:42:33 »
Geloof ik graag,

Mijn eerste gedachten gingen in die richting van: Die wielen staan te ver uit elkaar...

Roco heeft idd een vrij extremen afschuining (waar NEM niets over zegt  :-| ) aan de binnenzijde van de wielen gemaakt.

Dus precies wat je zegt Huibert: een stripje van 0.1 - 0.25 doet wonderen  ;D

grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #747 Gepost op: 22 December 2007, 08:32:13 »
Precies, diezelfde NEM 310 zegt ook iets over de maten in het spoor.
Met name de maten C en S zijn belangrijk. C is de maat van strijkregel tot punt, en S is de maat over strijkregel en vleugel. En zoals ik al eerder zie, veel fabrikanten sjoemelen met deze maten, waardoor wielstellen die precies aan de norm voldoen toch ontsporen. Dus even de schuifmaat er tegen en zo nodig met een opvulstripje corrigeren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #748 Gepost op: 22 December 2007, 08:43:48 »
Het punt is dat Fleischmann zich niet aan NEM houdt (hield?). Fleischmann levert (leverde?) regelmatig wagens met kleinere speermaat dan 14.3mm. Daar zal de maatvoering van het wissel wel rekening mee houden. Met een stripje op de strijkregel kun je het wissel dan waarschijnlijk dichter naar NEM brengen, maar heb je met genoemde Fleischmannwagens wel een probleem, want die lopen dan klem.

Dus eerst met schuifmaat aan de slag om de maat van het wissel te nemen, maar ook van je wagens!

Groeten
Edgar (die zelf voor andere wielen van de 2400 zou kiezen)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9174
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco N.S.diesel elektrische loc 2400
« Reactie #749 Gepost op: 22 December 2007, 10:28:42 »
Succes: het zijn wel aangedreven assen. De kans dat je daar zo andere voor vindt, is, vermoed ik, kleiner dan de kans dat je andere assen voor je ruituigen en wagens vindt.
Overigens heb ik met Fleischmann wagens (van recente datum, ik geef 't toe) geen enkel probleem op niet-Fleischmann - en kennelijk dus wèl NEM-correcte wissels.

Groet,

Huibert