Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:47:26
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 13:41:45
NS 1145 1981 door Ascona
Vandaag om 13:33:10
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 13:30:59
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 13:28:35
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door hooiberg
Vandaag om 13:24:05
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Gerrit H
Vandaag om 13:14:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 13:11:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:11:18
Lodewickshaven door Gerrit H
Vandaag om 13:09:26
Rondom Charlois door jan47
Vandaag om 12:59:14
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 12:05:37
Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 11:51:55
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:20:08
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Arnhem1976
Vandaag om 10:03:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
  

Auteur Topic: Beginnen met baanvakken koploper.  (gelezen 20816 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #90 Gepost op: 24 July 2015, 20:24:18 »
Dat is geen probleem.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #91 Gepost op: 24 July 2015, 20:37:29 »
Martijn

Helpt dit denk je?
http://rosoft.info/HandboekS88Sd16-n.html

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #92 Gepost op: 24 July 2015, 20:56:21 »
Helemaal duidelijk.  (y)

Met betrekking tot de ongedetecteerde delen:
A = signaal input
C = signaal output


mvg,
Martijn.



NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #93 Gepost op: 24 July 2015, 22:42:30 »
Als je de 2 zwarte stipjes in fig. 5 van Wim door verbindt heb je hetzelfde schema als met de brug i.p.v. losse diodes.
Als je de binnenkant van de brug (dus de 4 diodes) uit tekent zul je zien dat het dan precies gelijk is.
Groet, Ronald.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #94 Gepost op: 25 July 2015, 10:26:45 »
Onderbreek ik dan de draad waar de weerstand zou zitten?:-\
Ja, loopt via de diodebrug/gelijkrichter. Die weerstand doet relatief niet zo veel ook al lijkt het getekend misschien de verbinding.

Is de richting van de 'stroom' (centrale -> secties) zoals aangegeven in het plaatje inderdaad van belang voor de juiste werking?
Het maakt niet uit hoe je hem er tussen zet. Als je hem maar aan dezelfde kant zet (spoor-Wijze gezien). Het schema is symmetrisch.


Timo

PS, oeps, er was nog een pagina :p
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #95 Gepost op: 25 July 2015, 11:35:51 »
Ik heb het dingetje geknutseld  8)


En hem ook nog op de baan aangesloten gekregen, het was effe pielen om hem op de juiste plek te krijgen.


Zoals je ziet zit het weerstandje er (tijdelijk) tussen geschroefd gestoken.
En dit is waarom...

Als de loc zowel gedetecteerd als ongedetecteerd staat (zoals hierboven afgebeeld) dan zalt de detectie weg bij stilstand van de loc. Ondanks dat de seinen branden (stroomafname).
Als ik het weerstandje er tussen plaats dan blijft de detectie wel bestaan bij stilstand van de loc met brandende seinen.

Op sommige secties is het nog altijd alsof de diodebrug er niet tussen zit, dus als de loc zowel gedetecteerd als ongedetecteerd staat/rijdt valt de detectie weg...terwijl hij toch echt op dezelfde ringleiding zit waar alle ongedetecteerde secties op zitten. Als die diode niet goed zitten dan zou het nergens werken.
Helaas heb ik nu niet de tijd om dit tot de bodem uit te zoeken en te testen, over een week heb ik vakantie en kan ik meer doen.

mvg,
Martijn.


« Laatst bewerkt op: 25 July 2015, 12:18:40 door Martijn1974 »
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #96 Gepost op: 25 July 2015, 12:07:19 »
Dat met het weerstandje is een raar verschijnsel.  ??? Met weerstandje is de spanningsval juist kleiner (er loopt een deel van de stroom door de weerstand). Kleinere spanningsval is hogere voedingsspanning en dus zou dan juist extra voorkeur voor de ongedetecteerde voeding moeten gaan ipv de gedetecteerde (met geen detectie tot gevolg). Het is dus vreemd dat het het andersom hebt. Enige reden die ik me kan bedenken zo is dat je nu met weerstand de kroonsteen slechter hebt aangedraaid met extra spanningsval tot gevolg.  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #97 Gepost op: 25 July 2015, 12:16:59 »
Aan de kroonsteen heb ik niks veranderd na montage van de diodebrug.
Het weerstandje zit gewoon tussen het metalen binnenwerk en de behuizing van de kroonsteen gestoken.

Ik zal het later ook eens testen met een treinstel ipv de loc, misschien dat dat zich logischer gedraagt.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #98 Gepost op: 30 July 2015, 18:00:45 »
Dat weerstandje heeft daar geen invloed op dat kan er gewoon van tussen.
Als er geen verschil is tussen de spanning op het ongedetecteerde deel en het gedetecteerde deel dan werkt de bezetmelding.
Als de bezetmelder ook via de diode wordt gevoed, dan heb je een dubbele spanningsval en zal de detectie nog altijd niet werken, en daar heeft het alle schijn van. Anders zou het gewoon moeten werken. Goed aansluiten is dus het devies.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #99 Gepost op: 30 July 2015, 18:13:02 »
De bezetmelders zitten op een eigen voedingsleiding, dus buiten de diodes om. (y)

Volgende week heb ik weer tijd om mij bij en onder de baan te begeven, dan zal ik het beter testen en in kaart brengen.

mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #100 Gepost op: 31 July 2015, 09:07:08 »
Weerstandje doet wel degelijk iets (echt minuscuul). Bij hele kleine stromen zal de diodebrug niet in geleiding komen, en zal de weerstand zorgen voor de nodige stroom. Dit zijn echter zeer kleine stromen, en kan me dat in onze praktijk ook niet voorstellen en dit is het eerste component dat verwijderd zou worden, zoals alle anderen zeggen.
Als de werking verbeterd gewoon laten zitten en laat de deskundigen het maar proberen te verklaren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Beginnen met baanvakken koploper.
« Reactie #101 Gepost op: 31 July 2015, 18:47:57 »
Het weerstandje doet inderdaad wat. Door de stroom door de weerstand is de stroom door de diodes kleiner => kleinere spanningsval bij zelfde stroom => melder ongevoeliger.

Maar voor de open baan is het juist niet wensbaar. Als je daar altijd net iets minder spanning hebt (doordat je de weerstand weg laat => hogere spanningsval of gewoon door meer treinen) zou dit juist de voorkeur voor de melders moeten vergroten.

Hele rol van de diode schakeling is namelijk dat door de diodes in de bezetmelders op de gedetecteerde spanning anders (dus zonder extra diodeschakeling op de ongedetecteerde stukk) lager is dan op de ongedetecteerde stukken. Staat een loc/treinstel nu op zowel een gedetecteerd stuk als een ongetetecteerd stuk gaat de voorkeur zeker uit naar de hogere spanning van het ongedetecteerde stuk (weg van minste weerstand). En dan loopt er geen stroom door de melder met geen detectie tot gevolg.

Is het nu andersom het geval (meer spanningsval over diodeschakeling dan in de bezetmelder => iets lagere spanning op ongedetecteerde stukken dan op de gedetecteerde stukken) dan gaat juist de voorkeur uit naar de detectie (dan de weg met laagste weerstand) en zou er dus jusit detectie moeten zijn.

Dus vandaar dat het dus eigenlijk niet nodig (of wenselijk) is om de diodeschakeling voor de ongedetecteerde stukken ongevoeliger/lagere spannigsval te geven.

Maar goed, dat is allemaal theorie  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox