Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door NS-Daniël
Vandaag om 23:40:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 23:04:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 22:51:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
Vandaag om 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
Vandaag om 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:29
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
Vandaag om 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
Vandaag om 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
Vandaag om 20:30:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 20:25:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
Vandaag om 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
  

Auteur Topic: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0  (gelezen 5608 keer)

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Gepost op: 26 October 2014, 16:57:58 »
Hoi

Recentelijk heb ik te Houten een MK NS 8200 bouwpakket gekocht. Aan de doos te zien heeft deze lang genoeg ongeopend in een hoekje gelezen. Tijd om daar verandering in te brengen.



Verpakt in een flinke verpakking, zeker voor de totale grote van het lokomotiefje vond ik maar liefst twee kappen. Ik heb er gelijk maar een setje verende buffers van philotrain bijgekocht. In de set treffen we naast de kappen een setje resin onderdelen en een etsplaat, een duidelijke bouwbeschrijving aanvulling op deze bouwbeschrijving en een mashima met vliegwiel, luxe dus.....



Volgende keer in Houten, maar eens bij MK langsgaan, kijken of hij nog gietdelen van de dom en schoorsteen heeft, zeker de dom geeft een mooier messing uiterijk dan deze resin delen. Niets ten nadele van de resin onderdelen welke zeer goed gegoten zijn.

Eerst het motortje maar eens laten inlopen, hiervoor heb ik hem direct verbonden met een oude, vertrouwde fleischmann trafo. Ondertussen verder gegaan met het onderstel. Dit is van een blank soort metaal, waarvan ik de naam even kwijt ben, en laat zich met een beetje beleid goed buigen tot in de juiste positie. Waardoor er al snel een soort van chassis ontstaat.



De kit komt met een achteras die iets speling moet hebben, de aslagers gepast, waarna ik het chassis verstevigd heb aan de bovenkant met een messing draad aan beide zijdes. (Dit is conform de bouwbeschrijving).



Daarna direct alle vouwnaden versterkt met een dot soldeer, aangezien dit toch de zwakke plekken blijven. Volgende keer meer.

groet,
Rik

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2014, 20:58:47 »

Daarna direct alle vouwnaden versterkt met een dot soldeer, aangezien dit toch de zwakke plekken blijven. Volgende keer meer.

groet,
Rik

Nog meer? ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2014, 21:00:09 »
Is zo'n platluis niks voor jouw collectie, Tom, tussen al dat hoofdlijnspul dat je ondertussen verzameld hebt?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8751
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2014, 21:34:00 »
Succes!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2014, 22:39:09 »
Rik,

Is lang geleden dat ik deze kit heb gebouwd, maar ben je nu niet iets te vroeg met het solderen van een draad over de lagerruimte heen? Of zijn dat ook ronde lagers, die van buiten worden ingestoken?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2014, 23:15:39 »
Is zo'n platluis niks voor jouw collectie, Tom, tussen al dat hoofdlijnspul dat je ondertussen verzameld hebt?

Vind het echt een oerlelijk ding, zo'n afzichtelijk insect en het lijkt net alsof ze met wat restjes nog een loc bij mekaar gesprokkeld hebben... Nee, vreselijk lelijk ding... ;D

Oh ja, we hebben nog een machinistenhuis over! Oké! Plak maar aan de achterkant van de loc, esthetisch gezien onverantwoord, maar het ding lijkt toch al nergens op! :P

Maarre, fijn dat jij er blij mee bent Rik ;D
« Laatst bewerkt op: 26 October 2014, 23:31:44 door Tomasso »
Spoor 0 adept

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2014, 23:40:09 »
Hoi,


@Tomasso
Mooi van lelijkheid is ook mooi ;D

@Ivo
Er zitten van die ronde lagers bij die ik vanaf de zijkant erin kan zetten. Dus dan het chassis maar direct zo stevig mogelijk krijgen.
weet jij zo, waar ik eventueel een paar grammetjes lood kwijt kan?

Gr Rik

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2014, 23:51:08 »
Ketel kun je uitfrezen en daar kan je behoorlijk wat gewicht in kwijt

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2015, 22:05:40 »
Hoi,

Zo langzamerhand is het wel weer eens tijd om hier wat vorderingen te laat zien. Ondanks dat ik hier niet veel verteld heb is het model al ver gevorderd.
Als eerst maar eens verder gegaan met de cilinders, door het volgen van de bouwbeschrijving komt men een aardig eind en is het uiteindelijk redelijk makkelijk, de buitenwand wordt met gepaste kracht om de zijkanten gevouwen, waarna ik aan de binnenzijde de ruimte heb gevuld met een minimaal blokje lood.





Daarna de geleide stangen, dit zijn dunne etsplaatjes welke een aantal maal gevouwen dienen te worden. Echter breken de vouwnaden al bij normale ademhaling >:(
Uiteindelijk met redelijk veel geduld, enkele niet te herhalen bewoordingen en een flinke dot soldeer het gehele spul redelijk intact aan het chassis geplakt. Bah dat viel toch ff tegen. Maar het resultaat is uiteindelijk best redelijk.



Het rem systeem genoteerd, afdekplaatjes van de cilinder koppen erop en dan is het chassis eigenlijk klaar, behoudens dat ik de lege ruimte tussen de eerste en tweede as, gevuld heb met een tweetal plak (jes) lood.

Daarna verder met de aandrijving. Hiervoor is een mashima met met vliegwiel voor bijgeleverd, en een apart papier wat verkondigt dat er tussen motor en tandwiel kast een aantal plakjes styreen geplakt moeten worden.



Waarna er eigenlijk redelijk goede aandrijving ontstaat.
Daarna volgt een goede avond knoeien met de drijfstangen, zodat het geheel uiteindelijk kruipend functioneert als de motor direct aangesloten word op een oude vertrouwde transformator.  Dit heb ik maar stapje voor stapje gedaan, eerst de beide wielen met elkaar verbinden, daarna aan 1 kant de kruiskop erbij, en pas als dit goed loopt de andere kant ook. Zo blijft het ook voor deze bouwer overzichtelijk waar er problemen zijn. Kost even tijd, maar is belangrijk voor de toekomst.

Daarna de bij het bouwpakket geleverde stroomafname bevestigd en een ESU mini aangesloten.... met als gevolg kortsluiting op wissels. Het blijkt dat de stroomafname zo dicht boven de rails hangt dat er eigenlijk geen soldeer onder mag zitten. Goed vlak maken is dus het devies, daarna geen problemen meer gehad met kortsluiting.  (y)

Waarna het geheel er zo uitziet:




Daarna verder met de opbouw.. maar das voor de volgende keer.

gr rik

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2015, 22:39:42 »
Leuk ding. Zou hem graag nog eens in 0 bouwen. Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2015, 11:30:23 »
Als je een messing dom en schoorsteen van Maikel kan krijgen, betekent dit extra gewicht. En dat heb je nodig voor goede adhesie of wielcontact. Ik heb het lood tussen het frame en in de cilinders verstopt. In de cilinders in is een klein beetje ruimte om klein vislood in te proppen. Alles wat extra gewicht geeft is mooi meegenomen.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 11:32:13 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2015, 12:18:45 »
Hoi,

klopt, heb ik ook gedaan, lood in de cilinders, en enkele plakjes op de grond van het chassis. Ik heb een setje met messing gietwerk kunnen verkrijgen.
Echter durf ik de frees niet in de kap te zetten om daar onder de ketel nog extra lood in kwijt te kunnen. Het gewicht blijft wel aan de lage kant.

gr rik

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2015, 16:15:26 »
resin smelt niet als je gaat frezen dus als je enigszins oplet loop je geen enorm risico... gebruik wel een echt klein freesje dat niet teveel eigen wil heeft.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2015, 16:36:54 »
kan prima
Zoals je kunt zien heb ook nog het e.a uit het machinistenhuis weggefreesd om gewicht en motor kwijt te kunnen.





station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Een plat(te) luis, HSM 900/NS8200 in h0
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2015, 17:09:16 »
hoi,

Het kan inderdaad prima, echter ben ik een beetje bang dat ik door de kap heen ga, zeker gezien ik nog niet zo bedreven ben met het bouwen van dit soort pakketten. En echt makkelijk verkrijgbaar zijn reserve onderdelen niet....

Zijn de plaatjes die jij, roadster, niet van een DIDO 8600 ipv een mk 8200? Ik zal nog wel eens kijken of ik ergens de moed vandaan kan halen om de kap uit te frezen, eerst eens kijken hoe hij zo rijd.....

gr rik