Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Benelux795
Vandaag om 09:57:32
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:54:03
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:40:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41

Auteur Topic: AdServo, servo besturing voor iedereen  (gelezen 73520 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: AdServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #105 Gepost op: 16 January 2015, 16:33:17 »
@Cees, ik heb de Fairchild datasheet gebruikt. (Volgens mij zijn het ook Fairchild IC's maar kan ik op afstand even niet checken.) In die datasheet staat:
Citaat van: Fairchild
Note 3 - Enable Input – No pull up resistor required as the device has an internal pull up resistor.
Datasheet vermeldt niets over verbeterde CMR als de enable aan Vcc ligt. Maar ik zal het zeker nog even proberen thuis. Ik zal thuis het DCC signaal ook vergelijken met het uitgangssignaal van de opto. Maar gezien het bij Frits (zonder pull-up) prima werkt op een Uno en niet op een Pro Mini verwacht ik de fout ergens anders.

... als het niet werkt even de draadjes naar de dcc ingang omwisselen en dan opnieuw proberen....
Ga ik ook nog proberen. Mocht dit werken moet de code dus wat aangepast worden. Maar ook hier verwacht ik het probleem niet dankzij de test van Frits.

Nu heb ik nog alleen een Arduino Uno. Er zijn 10 pro micro's onderweg.
Micro of Pro Mini? Op de Micro zit wel weer een compleet andere uC.

Net even de boards.txt van de Arduino IDE nageplozen welke fuses geset worden enzo. Enige verschil dat ik kan vinden is dat de Uno de nieuwe (snelle en kleinere) optiboot gebruikt als bootloader en de PM nog de oude Arduino bootloader. Enige wat je daar van terug ziet in de fuses is dat het start adres voor de bootloader bij de Uno hoger ligt (bootloader zit in laatste beetje mem). Dit zijn precies de 1537 bytes die een Uno Sketch groter mag zijn.

Verder maakt de Uno van precies dezelfde MCU en wire gebruik als de Uno. Beide 16Mhz, atmege328p en variant=standard. De gecompilede .hex is voor de Pro Mini en de Uno dus ook exact gelijk. Enige wat ik me dus zo nog even kan bedenken is dat de Fuses af fabriek (China hè :p) niet zo staan zoals de Arduino IDE denkt. Maar zelfs dan verwacht ik geen probleem...

En aangezien de Uno en PM dus echt gelijk zijn ga ik denk ik zelf ook maar de Optiboot bootloader in me PM schieten  ;D Gaat het uploaden van de sketch wat sneller.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 16 January 2015, 17:02:00 »
@Timo,

Ik heb bewondering voor je vasthoudendheid.
Wel een complete abacadabra voor mij on je toelichting.
Wacht met spanning af. Hoop eigenlijk dat het voor de gebruiker net zo eenvoudig is als de set van Ruud.

Grzz, Hans

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 16 January 2015, 17:54:50 »
Hoi Hans,

Dat zou uiteindelijk wel moeten. De Pro Mini en de Uno hebben exact dezelfde chip, de Atmega328p. Enige dat verschilt is dat de Pro Mini kleiner is en geen USB chip heeft, deze moet je extern er aan hangen.

Enige wat ik me nu zo nog snel kan bedenken:
- Foutje in de library, misschien toch per ongeluk polariteit gevoelig
- Kristal op de Pro Mini is onnauwkeuriger (gaan we nameten...)

Wat het ook is, ga het oplossen. Dan is het voor de gebruiker gewoon code erin en gaan  :)

Timo

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 16 January 2015, 18:10:13 »
Hoi Timo, ik hoop echt dat jij het vindt. Ik heb een dccar decoder gebouwd obv een Uno, met de bedoeling die in een PM te laden. Omdat ik er van uitging dat ze in de basis hetzelfde zijn had ik nooit eerder geprobeerd om het programma op de PM te testen. Als het niet gaat werken is mijn project mislukt. Een Uno past nl niet in een 1:87 vrachtwagentje......
Ik denk dat het een timing probleem is. Helaas nog geen tijd gehad om het te controleren.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2015, 18:11:44 door Fritsprt »
Groet Frits

Cees Baarda

• Offline Offline
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
« Reactie #109 Gepost op: 18 January 2015, 12:13:16 »
Dag Timo,

een wat late reactie - even geveld door griep -.

mijn datasheet van de 6N137 is van Agilent Technologies, een onderdeel van HP.

De door mij bestelde Arduino's zijn pro mini's. Duidelijk een tikfout van mij of de computer die me te goed hielp met spelling ;-). Ik had vlak voor mijn bericht veel getypt over een ander soort micro. Dat systeem van mij vond na 2 karakters, dat het micro moest worden.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 23 January 2015, 14:35:55 »
Vandaag bij zowel de Uno als de Pro Mini de Fuses en Lockbits uitgelezen. Beide hebben dezelfde instellingen op Fuse "BOOTSZ" na.
De bootsize voor de Uno staat op 256W_3F00 en de Pro Mini op 1024W_3C00.
Volgens mij betekent dit dat de gereserveerde ruimte voor de bootloader bij de Uno 256kB is en bij de ProMini 1024kB. Dat lijkt me trouwens vreemd want ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat de bootloader 2k is en de Optiboot 1K. Kan iemand mij dat uitleggen/toelichten?
Ik ga kijken of ik op de Pro Mini dezelfde bootloader kan zetten als op de Uno en dan de DCC Monitor of DCC Decoder uploaden als ware de Pro Mini een Uno.
Wordt vervolgd.

gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 23 January 2015, 16:55:34 »
en nu het vervolg.......
na goed nadenken kan ik niet verklaren waarom de Pro Mini het niet zou doen. Hij is echt 100% hetzelfde als de Uno.
Nog maar eens de optocoupler schakeling op de Pro Mini aangesloten en de DCCdecoder software geladen. Intellibox op adres 3, F1 toets gedrukt............en zie......de led op de Pro Mini begint te knipperen. (Dat had ik voor test even zo geprogrammeerd). Het werkt!!
Ik blij, kan ik weer verder gaan met mijn eigen DCC decoder te bouwen voor in de Faller vrachtwagentjes.

Terug on topic. De DCC Decoder software zou dus ook moeten werken i.c.m. de adservo software.

Nog even een tip voor de mensen die de optocoupler schakeling bouwen. Het gebeurde mij dat het signaal van de Intellibox geen goed contact maakte. Dat is eenvoudig te controleren door de diode die antiparallel over de ingang staat te vervangen door een led. Die knippert dan in het ritme van het dcc signaal. En als je zeker wil zijn dat de optocoupler ook goed werkt kan je een led op de uitgang (pin 6) van de optocoupler aansluiten met een weerstandje.

Op pin 7 hoeft echt geen pullup weerstand. De 6N137 heeft een ingeboude pullup weerstand.

@Timo. Zou het kunnen dat de adservo software gebruik maakt van timers die ook door de DCC Decoder software gebruikt worden? Dat zou nl wel een verklaring kunnen zijn dat het bij jou niet werkt op je Pro Mini. Heeft dan dus niets met de Pro Mini te maken. In dat geval werkt het ook niet met de Uno.
Groet Frits

dickkoning

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 23 January 2015, 19:27:40 »
Hallo

zou het kunnen dat de timing op de mini minder precies is dan op de uno
De mini heeft een keramische oscillator de uno een quarz kristal

http://jorisvr.nl/arduino_frequency.html

dick koning

« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 20:25:35 door dickkoning »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 23 January 2015, 20:26:49 »
@Dick. Welkom op het forum!
Citaat
zou het kunnen dat de timing op de mini minder precies is dan op de uno
De mini heeft een keramische oscillator de mini een quarz kristal

1. De Pro Mini heeft net als de Uno een kristal! (althans de China exemplaren die ik heb).

foto Ebay

2. De Pro Mini doet het ook. Zie mijn bovenstaande bericht.

Wat blijkbaar niet werkt, volgens Timo, is de adservo software i.c.m. de DCC Decoder software. Dat is, volgens mij, onafhankelijk van de Uno of Pro Mini.

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 20:41:35 door Fritsprt »
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 23 January 2015, 21:13:16 »
Frits, mooi dat het werkt! Maar heb jij echt zo'n groot kristal op die dingen zitten? Zo ver ik in kan schatten heeft mijn Pro Mini ook een kristal maar een lief klein SMD dingetje. Het zou kunnen dat deze te grote afwijking heeft, ik zal eens moeten. (Maar moet ik even de clock out fuse zetten en dus een andere Arduino als ISP opzetten...) Wegens ziekte en nu opkomend tentamen heb ik nog niets kunnen gaan meten. Maar het feit dat het bij jou werkt schept weer hoop. Dan zal ik vast ook gewoon wat fout doen  ;D

Ik heb overigens nog niets met eigen DCC software gedaan. Enige dat ik tot nu toe heb geprobeerd is de DCC monitor te laden (de kant en klare sketch). adServo maakt wel gebruik van een timer maar dat is gewoon de timer uit de Servo library (timer1). Zo ver ik even door de DCC code ben gelopen maakt dat gebruik van micro() en dat is op basis van timer0.

Volgens mij betekent dit dat de gereserveerde ruimte voor de bootloader bij de Uno 256kB is en bij de ProMini 1024kB. Dat lijkt me trouwens vreemd want ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat de bootloader 2k is en de Optiboot 1K. Kan iemand mij dat uitleggen/toelichten?
Ja dat kan ik  ;D De orginale bootloader is idd 2k, optiboot is 512 byte. De adressen die jij vond zijn word adressen aka 2 bytes. Voor de optiboot is er dus 256 words beschikbaar = 512 bytes.

Goed, gezien Frits de basis aan de gang heeft verwacht ik voor mij ook geen probleem. Ik zal volgende week er weer mee aan de slag gaan :)

Timo

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 23 January 2015, 21:49:29 »
Hallo Timo,

Bedankt voor de uitleg over de bootloadersize.

Op mijn Pro Mini zitten inderdaad ook hele kleine smd kristallen. De foto was de eerste die ik tegenkwam op Ebay en het kan niemand ontgaan dat er een kristal opzit.  ;D

Succes met je tentamens! Wat doe je trouwens voor opleiding?

gr. Frits
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 25 January 2015, 13:24:36 »
Hoi Frits,

Ah, vandaar. Ja, ik heb ook mini kristallen  ;D

Ik studeer Elektrotechniek (of tegenwoordig, Electrical Engineering) aan de Universiteit Twente. Het examen op de planning is Optische Basis Systemen. Ben niet zo'n fan van optica...

Timo

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #117 Gepost op: 29 January 2015, 12:27:54 »
Hoi Timo ,eindelijk na 2 maanden de processors binnen ,maar nu.
Gaarne advies hoe krijg ik de software er op met een mac als computer.

wil.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 29 January 2015, 13:43:09 »
Hallo Wil,

Voordat die vraag te beantwoorden is, is het handig om te weten hoe ver je überhaubt bent met het programmeren van Arduino's via je Mac.
Heb je bijvoorbeeld de IDE al op je Mac staan en er weleens een UNO mee geprogrammeerd? Als je die vraag beantwoord hebt kunnen de mensen op het forum je weer verder helpen. Om een Arduino Pro Mini te programmeren heb je een UNO of een serial to usb converter nodig.
Zie ook deze link: http://arduino.cc/en/Guide/MacOSX

gr. Frits
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 29 January 2015, 14:21:32 »
@Willem, ziet er bekent uit!  ;D Bij jou is er iig geen vraag of er een kristal op zit  ;D Inderdaad, wat Frits zegt. Het is voor ons wel makkelijk te weten wat je al met een Arduino gedaan hebt. Verder heb je inderdaad een USB-Serial converter of een Arduino Uno (of een andere Arduino met USB).

Verder heb ik net even me trouwe HP54603B aan geslingerd en aan het meten geslagen. Ik wilde dus eens weten of de clock van de Pro Mini misschien erg afwijkt. Om dit te meten heb ik in een andere Arduino Pro Mini de ArduinoISP sketch geladen. Daarna een "nieuw" board aangemaakt in de Arduino IDE maar met de fuse voor clock out gezet (low bit 6). Hierdoor komt de clock op pin 8 (PORTB0) te staan. Probe eraan en gaan. En zover ik kan zien is die klok prima in orde. Gewoon spot on 16Mhz.  8) De timing van de Pro Mini zou dus het probleem niet mogen zijn.

Maar goed, dit brengt me dus nog niet verder. Nu maar eens me MRdirect opstelling checken (spoortje eraan) en toch eens even kijken of het signaal goed aankomt bij de Arduino.

Ondertussen wel extra servo's binnen. En met meer servo's eraan heb ik eerst echt 5 minuten zitten spelen met servo's tegelijk aansturen. Een grote uitslag, een klein, ander weer snel enz  ;D Is op zich al leuk speelgoed  8)

Timo
« Laatst bewerkt op: 29 January 2015, 14:23:12 door Timo »