Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Piko 2025 door hmmglaser
Vandaag om 11:09:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 11:01:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:46:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 10:40:04
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12

Auteur Topic: AdServo, servo besturing voor iedereen  (gelezen 73531 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #60 Gepost op: 10 December 2014, 22:08:03 »
Hoi allemaal,

De eerste printen en kits zijn op de post. Hartelijk dank voor de interesse! Ik ben ook bezig geweest met de schrijven van een handleiding. Ik zal de eerste versie hier morgen neerzetten. Hier staat ook een soldeer handleiding in om makkelijk de verschillende versies in elkaar te zetten. Heb mogelijk ook de eerste versie om analoog de adServo te gebruiken met snelheid en positie instelling. Nog druk in beweging dus  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Max Roodveldt

• Offline Offline
  • 't is maar 'n spelletje...
« Reactie #61 Gepost op: 10 December 2014, 23:23:54 »
Heb mogelijk ook de eerste versie om analoog de adServo te gebruiken met snelheid en positie instelling.

Wist wel dat het interessant zou worden...  8)

Max.
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #62 Gepost op: 11 December 2014, 15:00:21 »
@Timo ,setje is binnen , en is inmiddels deels gesoldeerd ,op wat weerstanden en ic 6N137 na.

Moet het kenmerk (O) van ic naar naar uitsparing afbeelding ic gesoldeerd worden?

Is het rondje (O) pin 1?

wil.
« Laatst bewerkt op: 11 December 2014, 15:03:10 door willem22 »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 11 December 2014, 16:54:29 »
Hi Willem,

Het rondje (of een inkeping in de behuizing) geeft altijd pootje nummer 1 aan

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 11 December 2014, 19:35:26 »
De stip op de IC verkapping geeft inderdaad pin 1 aan. Op de print is alleen een andere methode gebruikt, namelijk een inkeping. Er zijn ook veel IC's die dat hebben en dat geeft ook de bovenkant / pin 1 aan.

Ik ben op dit moment bezig met het netjes maken van de eerste code. Deze hoop ik later vanavond nog online te zetten. Hiermee kan je de adServo al analoog servo's laten aansturen.

Wel wil ik nu al de eerste versie van de handleiding online zetten. Het is eigenlijk nog echt een draft versie (vandaar de v1a van alpha) maar voor de mensen die de adServo hebben ontvangen staat er een soldeerhandleiding in. Dus hier adServo handleiding v1a.

Iets lader op de avond, tijd voor de eerste code! Download adServo v2
v1 is alleen voor mezelf geweest en stelde nog niets voor  ;D Ik heb geprobeerd de code compact en leesbaar te houden. In deze versie kun je vier servo's aansluiten (S1 t/m S4) en deze aansturen met de knoppen (alleen analoog dus). De knoppen zijn netjes debounced. Ook zijn een snelheid en posities in te stellen maar alleen nog via de code. Volgende stap is om deze on the fly in te kunnen gaan stellen en weg te schrijven in EEPROM. Wel wordt een servo ontkoppelt na het bereiken van de eindpositie zodat deze niet blijft brommen.

Om code te gebruiken pak de zip uit in je Sketchbook van Arduino, inclusief de libraries. Deze komen dan beschikbaar in Arduino. (Herstart nodig!)

Timo
« Laatst bewerkt op: 11 December 2014, 20:48:11 door Timo »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 11 December 2014, 21:00:04 »
Hoi Timo, printjes zijn binnen. Ze zien er echt super professioneel uit. Eens kijken of ik volgende week kan beginnen. Kleine tip bij het versturen van de printjes. Gebruik een stevigere enveloppe of extra papiertje er om heen. De enveloppe was door de scherpe kanten van de printjes gescheurd. Gelukkig zaten ze er nog allemaal in. Nogmaals bedankt voor de snelle verzending en de inspanningen die je verricht!

Gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 11 December 2014, 21:16:22 »
Hallo Timo en nabouwers, Ik zit net de print en het schema te bekijken. In het schema staat voor de optocoupler 6N136 en op de print 6N137. Een 6N137 gaat volgens mij niet werken omdat bij dit type pootje 7 hoog moet zijn dmv een 10K weerstand. Daar is op de print niet in voorzien. Een 6N136 kan volgens mij wel gewoon toegepast worden. Is overigens alleen van belang als je de decoder met DCC wil aansturen.
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 12 December 2014, 12:11:03 »
Hoi Frits,

Mooi dat de printjes binnen zijn!  :D Wow, hebben ze aardig met de enveloppen gegooid. Als ik er (na de beta) meer op de post ga doen wil ik ze in plastic zakjes op de bus doen. Kan ik ook makkelijker kitjes maken. Maar zal voor nu de rand van de envelop voorzien van plakband.

Wat betreft de optocoupler, deze is al vrij snel in het proces vervangen voor de 1N137, deze is makkelijker te krijgen. Alleen was hij per ongeluk in het schema blijven staan als 1N136 maar had ik al onder het schema gezet toen. Volgens de truth tabel in de datasheet van de 1N137 mag pin 7 (enable) not connected gelaten worden en dan is de uitgang gewoon enabled. Zou dus gewoon moeten werken zonder pull up. Ook in de OpenDCC decoder staat de 1N137 gemeld en hier zit ook geen pull up. En gelukkig, nu ik verder scroll in de datasheet:
Citaat van: Fairchild
Enable Input – No pull up resistor required as the device has an internal pull up resistor.
Dus ik verwacht geen problemen  8)

Timo

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 12 December 2014, 15:56:03 »
Ik zag gisteren toen ik het hele draadje door nam dat je inderdaad schreef dat je de 136 door een 137 ging vervangen. Ik heb hier toevallig voor een ander projectje een 137 op het breadboard staan met externe pull up. Die zal ik er eens uit trekken en hier melden of het gewoon blijft werken. Als in de datasheet staat dat er een interne pullup in zit zal dat vast wel zo zijn en verwacht ik geen problemen.

Nog even over de enveloppe: PostNL had de beschadigde enveloppe in een plastic zak gedaan met een excuusbriefje erbij voor de beschadiging, die in het automatische verwerkingsproces ontstaan zou zijn. Gezien de scheur in de enveloppe (in het midden) is een plakbandje op de hoeken niet voldoende maar eenvoudig een A4-tje opgevouwen om de printjes in de enveloppe zou voldoende zijn, of bubbeltjes enveloppen gebruiken. Die zijn wel iets duurder maar die koop je op ebay.com ook voor 25 cent per stuk.....

Update: 6N137 werkt zonder pullup aan pootje 7. Ik heb niets gezegd....... :-X
« Laatst bewerkt op: 12 December 2014, 16:03:01 door Fritsprt. Reden: werking 6N137 getest. »
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 12 December 2014, 16:31:03 »
Update: 6N137 werkt zonder pullup aan pootje 7. Ik heb niets gezegd....... :-X
Gelukkig heb ik de datasheet goed gelezen  ;D

Mm, gaan ze er wel ruw mee om. Nouwja, voor de volgende batch wil ik dat wel gaan doen. Maar voor nu nog niet. Duurt dan weer zo lang voor ik ze aan jullie kan sturen. En ja, jullie zijn nog de beta tester 8) Maar ik zal de volgende keer wat extra papier om de printen doen.  (y)

Timo

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #70 Gepost op: 12 December 2014, 19:07:52 »
@Timo, kan jij nog een advies geven m.b.t. een Arduino Compatible FTDI Basic Breakout Board (3.3/5V) unit.
Ik heb er een aantal gezien maar gezien de discussie in dit draadje hierover zie ik graag een advies.

Wil.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 13 December 2014, 19:03:22 »
Zelf heb ik er een op basis van de Prolific PL2303. Werkt prima maar laat zich niet installeren onder Windows 8. Ik zit (en blijf ook nog wel even) op Windows 7 dus voor mij geen probleem. Verder ken ik zo nog de Silicon Labs CP2102 en de WCH CH340G. Met beide geen ervaring maar de laatste heeft nu een enorme opmars binnen de hobby markt als prima en goedkope vervanger van de FTDI. Gemaakt door een kleine onbekende fabrikant maar werkt schijnbaar ook prima onder Windows 8.

Nadeel van de PL2303 en de CH340G in de links is dat ze geen RTS of DTR pin hebben om de Arduino een reset te geven. De CP2102 heeft deze wel. Maar zowel op de PL2303 en de CH340G is deze er wel aan te solderen, wel priegel werk. Heb ik dus gedaan maar schijnbaar niet zo goed, want zit nu weer los  ::) Zonder die pin kan je wel gewoon de Arduino programmeren maar moet je zelf de Arduino resetten en uit reset laten komen als de Arduino IDE wil uploaden.

Timo

Fritsprt

• Offline Offline
Re: AdServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #72 Gepost op: 14 December 2014, 22:58:31 »
Ik gebruik onderstaande 2303 clone van Ebay. Werkt ook prima. Deze heeft standaard de DTR pin zodat een handmatige reset niet nodig is.
Groet Frits

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 18 December 2014, 11:46:50 »
Weer een update van mijn kant.  :D

Ik heb gemerkt dat er een beetje onduidelijkheid is ontstaan. Op dit moment zit de adServo nog in de beta/testfase. Dat betekend dat je, zodra je een kit in elkaar soldeert, niet gelijk een kant en klare oplossing hebt. Dit is wel mijn doel maar daar ben ik gewoon nog niet. Ik heb de eerste printen vooral aangeboden zodat er meer mensen mee kunnen testen, iets dat nodig is om alles netjes glad te strijken. Op dit moment heb je alleen nog wel wat meer technische kennis nodig om de boel aan de praat te krijgen. Zo heb ik niet een Arduino voor iedereen en dient men deze zelf nog te programmeren (met een USB-TTL converter of een Arduino Uno). Ook in het laatste zit nog een groot deel van de beta, de code is nog niet af! Dit gaat in stapjes, de volgende versie (v3) zal voor de analoge aansturing al grotendeels af zijn maar het digitale deel moet nog.

Ik doe dit als hobby en verdien er niets mee. Omdat ik denk dat er meer mensen interesse kunnen hebben in de adServo wil ik het niet voor mezelf houden en jullie (iedereen op Beneluxspoor) vanaf het begin betrekken in de ontwikkeling van de adServo. Ook kan iedereen zo aangeven wat hij zou willen (hele reden dat er van de hardware al een versie 2 is gemaakt). En door het open design kan iedereen die daar de kennis voor heeft (en hier dus hobby in ziet) de adServo naar wens aanpassen. Maar ik snap dat dit niet voor iedereen is weggelegd en niet even de code uit zijn mouw schudt. Daarom ben ik voor die mensen bezig om mijn werk uit te brengen samen met duidelijke documentatie (jullie feedback is welkom).

Verwacht je dus een compleet product moet ik je dus helaas nog teleur stellen, dan ben je iets te vroeg. Ik ben druk bezig maar je zult dan nog even geduld moeten hebben. Als de code zover af is dat het voor iedereen bruikbaar is zal ik ook geprogrammeerde Arduino's in de kits leveren. Vanaf dan is het echt een kwestie van solderen en gaan. Ben je daar dus in geïnteresseerd blijf dan vooral dit draadje volgen! Heb je nog vragen, opmerkingen of verzoeken hoor ik daar graag van!

Ik hoop het voor iedereen nu duidelijk gemaakt te hebben zodat ik met hulp van jullie een leuk product (klinkt zo commercieel  :-X) kan maken voor jullie (en mezelf  ;D ).

@Frits, helaas heeft mijn PL2303 niet zoveel break out pinnen. Maarja, draadje maar weer eens fixen. Tot nu toe netjes zelf de resetknop ingedrukt.

Ik heb ook per ongeluk de voltage regulator op één Arduino laten doorbranden. Hoe dat gebeurd is weet ik ook niet zo. Spanning stond wel iets hoger dan
 eerst (mss 14v) maar zou zeggen dat het moet kunnen. De regulator op de Arduino zou tot 20V mogen hebben. Ook is er nog 1,5V drop over de diodes. Nouwja, we houden het maar weer op 8v :)

Okay, kop koffie erbij en eens kijken of ik de code voor het instellen van de eindposities kan maken.  ;D

Timo

PS Zal vandaag de tweede batch op de post doen  :)
« Laatst bewerkt op: 18 December 2014, 12:07:14 door Timo »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 18 December 2014, 19:15:35 »
De Arduino Pro Mini kan max 12V hebben.......... :o
Groet Frits