Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: AdServo, servo besturing voor iedereen  (gelezen 69690 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2014, 20:34:40 »
Ik vind de microswitches een cool idee, maar als mensen echt relays willen gebruiken, kunnen ze bijvoorbeeld ook deze relais gebruiken. Dan heb je ook geen transistor meer nodig. Zelf wel even een jumperkabeltje solderen, dan heb je hem ook.
Om weer terug te komen op de input van de switches. Deze zou ik juist de optie openlaten om deze te misbruiken gebruiken voor dit soort acties. Jep, ik blijf het proberen om je te overtuigen.  ;)

En aangaande programmeer uitdaging met geheugen van vorige outputs, die valt volgens mij best mee. Als je niet ergens een geheugen array aanmaakt, kan je natuurlijk altijd nog de stand van de servo's uitlezen en daar je output op aanpassen.  :P

Die relais zien er bruikbaar uit, bedankt voor de link.
Wat het 'geheugen' betreft. Waarom is dit van belang? Je laat Koploper bij opstarten alle wissels een maal heen en weer initialiseren en het klopt altijd.

Maar goed, voorlopig houd ik het bij de Uhlenbrock en Paco servodecoders, die bevallen prima. Paco voor dingen zonder relais/puntstukpolarisering, Uhlenbrock voor 'met'
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2014, 20:41:43 »
Een servo uitlezen? Dat is dacht ik niet mogelijk zonder aanpassingen aan de servo
groeten,
Auke

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2014, 22:00:30 »
Zie http://arduino.cc/en/Reference/ServoRead.
Zo werkt het instellen van de maximale uitslag van digirails decoders ook.
K.Bay.Sts.B

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2014, 14:47:58 »
Ondanks het late uur van mijn post de dag erna de hele dag op Eurospoor rond gelopen  ;D Ik was wel gesloopt toen ik weer thuis was in het oosten van het land.

Maar mijn hoofd heeft natuurlijk niet stil gezeten  ;D Ik heb vooral zitten denken om de decoder toch geschikt te maken voor 8 servo's. Meer later  ;) Eerste maar weer wat vragen beantwoorden.

@[bekie], @[Fritsprt] Bedankt! Reacties helpen altijd om bezig te blijven met zoiets.

@Paul [smits66], ik wil deze printjes ook naar Itead sturen, die leveren prima werk. Komt nog wel 6 dollar verzendkosten bij maar is een prima prijs voor printjes met silk en mask :)

I2C is wel mogelijk met de adServo alleen hier komen de verschillende varianten om de hoek kijken... De layout van de APM is wat minder fixed dat die van een Uno. Alle APM hebben wel een 12 pins headers aan beide zijden en de afstand is (zo ver ik heb kunnen zien) ook altijd gelijk. Alleen er zijn vier pinnen die nog wel eens op een andere plek willen zitten. Deze zitten dan of naast de analog pinnen of aan de korte zijde. Ook zijn het er soms twee en soms vier. Een ding hebben ze in ieder geval gemeen, het is altijd A4 en A5, oftewel de I2C pinnen. (Soms dus ook nog A6 en A7.) Omdat ik niet echt veel ruimte op mijn printplaat vrij had en ik ze zelf niet gebruik heb ik ze niet naar de adServo print geleid (er is geen header voor), dit zou gewoon niet meer passen. Maar ze zijn er dus wel. Dus vind jij het geen probleem deze van de APM af te halen (dit zou gewoon met een header kunnen, zit de adServo niet in de weg) zou je gewoon de adServo printen kunnen pakken.

@Pieter [Pjotr500] Dank je wel  :) Nog een vraagje van mijn kant. Had wel eens wat gelezen over BiDib (zo te zien van de lui van openDCC), maar zijn er al centrales en programma's die er mee werken (en werkelijk wat aan de extra info) hebben?

@Servé, daar gaan de printen ook heen :)

@Rudy [RudyB] (ja, ook al per PB over gehad maar toch hier ook ff melden om iedereen inzicht te geven)
Ieder zijn eigen keuze. Leuke is dat de software kant iig uitwisselbaar is :)

Opzet van deze print is dat je niet aan de slag moet met prefboard. Dit kost toch altijd meer tijd dan je denkt en is ook niet gratis. Door een simpele printje te maken is het ook geschikt voor iemand met basis soldeerskills.

De opzet van de adServo is dat de APM erop zit met female headers op de adServo. Hij kan er dus af/vervangen worden. Maar het is natuurlijk mogelijk de AMP vast te solderen als iemand dit beter lijkt (is wel steviger maar een druppel hot glue is ook een optie).

Voor testdoeleinden blijf ik ook een Uno gebruiken maar voor onder de baan pak ik een APM, deze kost namelijk de helft. Software is gewoon uit te wisselen. Sterker nog, op de APM en de Uno zit dezelfde microcontroller.

@[JAB van Ree] Het schakelen van alle wissels bij het opstarten is een optie. Veel computerprogramma's doen dit al maar zou je hem met een MM gebruiken heb je kortsluiting mocht je over een wissel rijden waarvan het relais anders staat dan gedacht. Ook als je kortsluiting gehad hebt is het van belang (als je dit de computer niet laat weten = gebruikelijk op grote/club banen). De decoder komt dan ook "online" zonder te weten wat de laatste wisselstand was. "Oplossen" door de servo bij opstarten naar een stand te laten gaan is vervelend met analoog rijden en bij gebruik van een computer klopt de stand dan niet daarmee. Toegegeven, als je een externe kostsluitloze voeding gebruikt (ipv de boel uit DCC te voeden) blijft de Arduino gewoon onder spanning.

Ook dacht ik met polariseren gelijk aan Tillig wissels. In het verleden de stelbak voor de tongen vervangen door een metalen balk omdat de lipjes in het plastic makkelijk braken. Hierdoor is de polariteit van de tongen schakelen dus ook nodig. Maar deze kunnen ook nog tegen de rail liggen. Kloppen relais en wisselstand dan niet heb je kortsluiting. Maar goed, wil je dit op laten lossen door de Arduino snel het relais goed te laten zetten ben je (door de bootloader) toch te traag. (En helaas zijn Tillig wissels niet meer zo goedkoop al 6 jaar terug  >:()

En om dat terug te komen op het uitlezen van een servo. Dat is echt niet mogelijk. Ook niet met servo.read(). Deze geeft alleen de laatst gebruikte waarde weer (uit de reference: "the value passed to the last call to write()"). Na het opstarten van de Arduino zal deze dus nog niets terug geven (of waarschijnlijk gewoon 0). Hetzelfde geldt wanneer je zelf een array maakt, deze is ook leeg na het opstarten.

@Henk [Monobrachius] Last but nog least, okay, misschien heb je me wel overtuigd  ;D Ik laat de optie vallen om de analoge schakelaars via pin header aan te sluiten. (Of iig de groepjes van drie in dit ontwerp.) De meeste zullen toch de schroefaansluitingen willen, is ook veel makkelijker  ;D De adServo gaat dus 8 servo's ondersteunen in DCC-mode. Ik zal zo eens aan de slag gaan in KiCad om de boel te wijzigen. Op naar v2 dus  ;D

De weerstanden zouden weggelaten mogen worden maar geven de boel wel een extra bescherming. Zet je er per ongeluk voedingsspanning op zal hij het wel overleven. Doe je dat zonder weerstand denk ik het niet. Een andere idee was (maar dat is nog niet gemaakt/ nog getest) is dat als je de boel voed met wisselspanning je daarmee ook kunt schakelen. Daar dit ook "tijdelijk" gnd in en de via 100k zou dit wel geclampt moeten kunnen worden met de interne diodes. Is wel een beetje een hack  ;D Gewoon naar GND schakelen is netter.


Timo
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2014, 15:35:07 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2014, 17:30:34 »
Het kan best zijn dat ik eroverheen heb gelezen, maar ik wilde nog even terugkomen op de relais-aansluiting. Is het misschien mogelijk om gewoon een uitgang te maken, net zoals de digikeijs-decoders hebben, waarop je je eigen relais kunt aansluiten? Als deze uitgang dan op de helft van het omlopen omschakelt, heb je het puntstukpolarisatieprobleem (heerlijke alliteratie) ook opgelost. Misschien dan je zelfs kunt kiezen tussen 8 servo's of 4 servo's met schakeluitgang.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2014, 17:46:28 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2014, 18:17:54 »
Citaat
Na het opstarten van de Arduino zal deze dus nog niets terug geven (of waarschijnlijk gewoon 0). Hetzelfde geldt wanneer je zelf een array maakt, deze is ook leeg na het opstarten.

Hallo Timo,
Is het een idee om de servostanden weg te schrijven naar EEPROM geheugen. Dan kan je ze wel inlezen na opnieuw opstarten.

gr. Frits
Groet Frits

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2014, 18:21:06 »
Nadeel is dan dat elke keer wisselen een write kost.. Na 100000 keer omzetten is de kans groot dat hij het daarna niet meer lekker doet (onverwacht werkt)
groeten,
Auke

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #22 Gepost op: 27 oktober 2014, 18:55:23 »
Dat is inderdaad het probleem. EEPROM kent een beperkt aantal writes en daarna is het op. Schrijf je steeds elke wisselstand weg is het EEPROM sneller aan het einde van zijn leven dan dat je zou willen van een decoder.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #23 Gepost op: 27 oktober 2014, 19:04:48 »
Leuk initiatief!

Hoe kan met deze print een servo geregeld worden?
Voor mijn BNLS-spoor modulebak zoek ik een mogelijkheid spoorbomen via reed-contacten een begrensde beweging te geven. Servo's zijn daarvoor wel een idee als de slag en de snelheid softwarematig aangepast kunnen worden.

Zeker belangstelling van mijn kant!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #24 Gepost op: 27 oktober 2014, 19:58:01 »
Nadeel is dan dat elke keer wisselen een write kost.. Na 100000 keer omzetten is de kans groot dat hij het daarna niet meer lekker doet (onverwacht werkt)

Citaat van: PIC 16F690 Datasheet
- 1,000,000 write EEPROM endurance
- Flash/Data EEPROM retention: > 40 years

MicroChip PIC gebruiken dus ;)

Rekensommetje: DDPB, elke 30 seconden wordt een wissel omgezet... 120 x uur,  960 x per (beurs)dag --> 1.000.000 / 960 = 1040 Beursdagen / 2.5 beursdag per beurs --> 416 Beurzen volcontinue de baan laten rijden... oftewel thuis ( !! ) 2.85 jaar ! de baan volcontinue 8 uur per dag laten rijden.... ;) :P :-\

Voor RailZ en MiWuLa misschien een probleem, voor ons stervelingen in het geheel niet denk ik zo maar ;)

Grtzz,

Karst

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #25 Gepost op: 27 oktober 2014, 20:01:10 »
Hoe kan met deze print een servo geregeld worden?
...
Servo's zijn daarvoor wel een idee als de slag en de snelheid softwarematig aangepast kunnen worden.

Dat is drie variabelen (begin, eind en snelheid) aanpassen voordat je op uploaden drukt. :)

Henk
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #26 Gepost op: 27 oktober 2014, 20:05:10 »
@Henk [Monobrachius] Last but nog least, okay, misschien heb je me wel overtuigd  ;D Ik laat de optie vallen om de analoge schakelaars via pin header aan te sluiten. (Of iig de groepjes van drie in dit ontwerp.) De meeste zullen toch de schroefaansluitingen willen, is ook veel makkelijker  ;D De adServo gaat dus 8 servo's ondersteunen in DCC-mode. Ik zal zo eens aan de slag gaan in KiCad om de boel te wijzigen. Op naar v2 dus  ;D

De weerstanden zouden weggelaten mogen worden maar geven de boel wel een extra bescherming. Zet je er per ongeluk voedingsspanning op zal hij het wel overleven. Doe je dat zonder weerstand denk ik het niet. Een andere idee was (maar dat is nog niet gemaakt/ nog getest) is dat als je de boel voed met wisselspanning je daarmee ook kunt schakelen. Daar dit ook "tijdelijk" gnd in en de via 100k zou dit wel geclampt moeten kunnen worden met de interne diodes. Is wel een beetje een hack  ;D Gewoon naar GND schakelen is netter.

 :D sorry dat ik zo koppig ben.
BTW, thanks voor de uitleg. :) Met wisselspanning schakelen... Waarom ook niet. :)

Hoeveel printjes wil je initieel bestellen? En wat wordt de prijs per stuk ongeveer, dan kan ik mijn voorkeur doorgeven. :)
K.Bay.Sts.B

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #27 Gepost op: 27 oktober 2014, 20:38:18 »
waarom initieel in programeren.. je kunt het ook programmeren via de multimaus of waarmee je de boel aanstuurt ;D
groeten,
Auke

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #28 Gepost op: 27 oktober 2014, 23:29:44 »
Ik weet weet dat een PIC een factor meer EEPROM writes aan kan dan een AVR. Meeste microcontroller projecten heb ik gedaan met PIC's. Alleen de toegankelijkheid van de Arduino IDE en de prijs van een compleet Arduino Pro Mini bordje heeft me doen besluiten daarvoor een bordje te maken. Een oplossing waar ik aan het gedacht is om dus een power lost detectie te maken waardoor de Arduino op condensator power de huidige stand wegschrijft. Andere optie blijft om de wissel bij inschakelen naar één stand te laten gaan en dan moet je de voedingsspanning maar niet uit zetten :D Dat is wel de meest simpele oplossing. Of je gebruikt een microswitch  ;D

Dus wat betreft relais. Deze komen er niet op. Wel is het mogelijk, zoals bij een Digirails Digikeijs decoder, de ingangpinnen te gebruiken voor een relais. Wel gaat het hier ook logische uitgangen, er zal nog een transistor gebruikt moeten worden (of het printje wat Henk eerder heeft laten zien). Hier zal ik alleen (initieel) geen code voor maken. Focus ligt als eerste op analoge aansturing met basis DCC. Maar het staat je vrij de code aan te passen, de hardware kan het.

Voor het instellen, doel is dit te kunnen doen via de centrale (of de drukknoppen). Ik heb nog geen software gemaakt of getest zelf maar dit moet te doen zijn. Via de Arduino IDE is dit natuurlijk ook te doen (en zo zullen de eerste versies waarschijnlijk gedaan worden). Maar ik wil, net als andere servo decoders, gewoon de mogelijkheid om dit via de rijregelaar te doen en via CV prog. Het is allemaal een kwestie van software. En in de tijd dat ik moet wachten op de printjes (ik weiger 25 dollar te betalen voor express bezorging) kan ik daarmee gaan testen.

@Henk [Monobrachius] De eerste bestelling zal bestaan uit 30 printjes. Dit is het minimale aantal wat ik er in een batch kan laten maken. Er kunnen dus genoeg mensen beta testen :)

Timo
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2014, 23:32:37 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: adServo, servo besturing voor iedereen
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2014, 00:13:54 »
Nu had ik vanmiddag nog een post willen doen maar dat ben ik vergeten  ::) Toch nog even een losse post om het overzichtelijker te maken.

adServo, de prijs
Vandaag heb ik zitten rekenen, wat zouden de componenten op een adServo kosten. Ik kwam uit op €2,70 voor de Analoge versie, €2,60 voor de DCC versie en €3,00 voor de analoog+DCC versie. Nu moet ik wel gelijk de kanttekening maken dat dit de prijs is wanneer je de componenten wel per 20, 50 of 100 inkoopt. Ook koop ik alles in in Dollar, deze staat ook niet stil dus dat kan ook een verschil maken. Wil je er dus maar één solderen zal deze dus wel iets duurder zijn. Maar het geeft een idee  :)

Ik heb de hele tijd geroepen dat ik de adServo als open platform neer wil zitten. Het hoeft dus geen winstgevend product te worden. Maar dit haalt niet weg dat ik de nodige tijd in het ontwerp heb gestoken (en ben nog niet klaar). Ik zou dus een kleine marge op de print voor het werk aan de adServo en het straks opsturen. Daarom kom ik dus bij de prijs van het printje. Wat zouden jullie vinden voor €2,50 voor het printje? Vinden jullie dit een prijs waarvoor je het een interessant vindt? Of zou dat een afketser zijn? Toegegeven, de kosten voor de productie zijn dus lager maar ik denk dat voor die prijs de print nog steeds aantrekkelijk is.

Kitjes
Ik heb in de eerste post al geroepen dat ik ze misschien ook wel als kit zou willen leveren. Zouden mensen interesse hebben ik een complete kit? En moet hier dan ook een APM in zitten? Hierboven heb ik al wat prijzen genoemd voor het bordje en de componenten. Hierna had ik zelf een prijs van €7,50 in gedachten voor een adServo met alle componenten voor analoog+DCC. Ik geef hiermee gelijk weer toe dat hier een marge op zit maar ik zal er niet rijk van worden. Zeker omdat ik er dan wel werk aan heb om uit te sorteren enz.

Update v2
Na het aandringen  ;) van Henk [Monobrachius] ben ik toch de print gaan herzien. v2 ondersteund nu tot 8 servo's direct op de print. Dit gaat in dat geval wel ten koste van de analoge inputs voor drukknoppen.

Tijdens het aanpassen heb ik niets afgedaan aan mijn originele eisen, deze gelden nog steeds. Op de v1 had ik alleen de mogelijkheid ingebouwd om te kunnen kiezen of je de drukknoppen wilde aansluiten via screw terminals of (per wissel) met een 3-polige header. Ik heb de mogelijkheid voor 3-polige header laten varen. Hierdoor is het niet nodig om GND op de middelste pin te hebben. Hier is nu, zoals een servo verwacht, 5v voor in de plaats gekomen. Omdat de servo op de derde pin nu wel GND verwacht (maar origineel met een IO poort verbonden zit) is er een jumper pad gekomen. Hiermee kan er een GND voor de servo gecreëerd worden.  8)


Zo ziet dan het schema van v2 eruit. De vier jumpers zijn dus om de GND voor de extra servo's te maken.

Dat was het makkelijke werk  ;D Toen kwam het aanpassen van het bord zelf

Door een druppeltje tin op de pads (aangegeven bij S6 t/m S8) is het mogelijk een servo aan te sluiten.

Buiten dat zijn er nog wat meer aanpassingen geweest
  • LM7805 is gedraaid, zo past eventueel koeling
  • C4 toegevoegd, dit geeft de mogelijkheid om een extra condensator in de voedingslijn op te nemen
  • Meer tekst en aanwijzingen op silkscreen aangebracht, ook op de achterkant (niet zichtbaar hier)
  • Alle tekst leesbaar geplaatst (hoop ik dan)
  • Gaten voor de header verkleind, dit zou ook makkelijk moeten passen. Zo hebben de headers iets meer snug-fit en blijft er meer soldeereiland over om te solderen = makkelijker
  • Voor de oplettende lezer kijker, 6N136 aangepast in 6N137. Dit was al het doel om te gebruiken (ook al is de 6N136 ook geschikt) maar was er per ongeluk ingeslopen[/li
Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox