Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
18 August 2025, 23:36:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bert V
18 August 2025, 23:32:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Railpassie
18 August 2025, 23:21:48
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
18 August 2025, 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
18 August 2025, 22:20:50
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
18 August 2025, 22:09:38
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
18 August 2025, 22:07:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 August 2025, 21:49:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
18 August 2025, 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 August 2025, 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
18 August 2025, 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
18 August 2025, 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
18 August 2025, 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
18 August 2025, 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
18 August 2025, 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
18 August 2025, 20:24:17
Raadplaatje door grossraumwagen
18 August 2025, 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
18 August 2025, 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
18 August 2025, 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
18 August 2025, 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
18 August 2025, 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
18 August 2025, 16:13:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
18 August 2025, 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 August 2025, 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
18 August 2025, 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
18 August 2025, 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
18 August 2025, 15:13:44
Faszination Modellbahn door GertW
18 August 2025, 15:07:54

Auteur Topic: Lesje digitaal voor beginners  (gelezen 2689 keer)

Ronbac

• Offline Offline
Lesje digitaal voor beginners
« Gepost op: 21 October 2014, 11:30:06 »
ik heb een aantal vragen over digitaal gaan rijden waarbij jullie mij hopelijk van advies kunnen voorzien...

Na jaren treinen te hebben verzameld voor in de vitrinekast, heb ik eindelijk ruimte om deze verzameling ook echt te laten rijden :-) Hiervoor heb ik om te beginnen zo'n roco multimaus aangeschaft.

Pas de laatste tijd heb ik bij aanschaf van nieuw materiaal er op gelet dat de betreffende modellen digitaal waren, maar ik heb natuurlijk ook een hoop analoog materieel in de kast staan, en ook locs waarvan ik eigenlijk niet weet of die nu eigenlijk digitaal/digitaal-voorbereid zijn. Hoe kan ik dat eenvoudig nazoeken? Waarschijnlijk onder de kap kijken zeker :-) Maar hoe kan ik dan verder uitzoeken welke type decoder ik nodig heb? Digitaal-voorbereid klinkt wel mooi, maar wat moet er nog gebeuren om die digitaal te maken?

Daarnaast zag ik een mooie aanbieding voorbij komen voor een Roco Plan V DE met artnummer 63158. Volgens de katalogus een analoog model, maar volgens de advertentie wel met mogelijlheid voor een decoder (welke is aan te raden?)?

Dank jullie wel, een beginnend digitaalrijder :-)

« Laatst bewerkt op: 22 October 2014, 16:37:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: lesje digitaal voor beginners
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2014, 11:42:08 »
Hoe kan ik dat eenvoudig nazoeken? Waarschijnlijk onder de kap kijken zeker :-) Maar hoe kan ik dan verder uitzoeken welke type decoder ik nodig heb? Digitaal-voorbereid klinkt wel mooi, maar wat moet er nog gebeuren om die digitaal te maken?

Digitaal voorbereid is inderdaad niet meer dan de juiste decoder inprikken en dan is de lok of treinstel digitaal. Het type decoder staat 9 van de 10 keer gewoon in de handleiding. Neem in ieder geval een decoder voor het DCC-protocol (dat is het protocol dat je multimaus spreekt) Als je geen handleiding hebt moet je inderdaad even de lok openen en kijken wat er in kan. Wil je meer weten, lees even dit artikel: Encyclopedie: Decoders

olgens de katalogus een analoog model, maar volgens de advertentie wel met mogelijlheid voor een decoder (welke is aan te raden?)?

Merk decoders is net als met auto's en telefoons: De een zweert bij Esu, de andere bij Uhlenbrock, de derde bij Zimo, de vierde bij Lenz.... De prijs van een goede decoder ligt tussen de 20 en 40 euro.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2014, 12:27:28 »
Hoi Ron,

''Digitaal voorbereid'' houdt, zoals Ronald al uitgelegd heeft in, dat er in de loc of treinstel een NEM-plug aanwezig is. Daar kun je de steker van de decoder in steken. Zodra die decoder er in zit is je loc, zoals ze dat noemen 'gedigitaliseerd.'
Voor aanvullende informatie over de overgang naar ''digitaal'' zou je hier eens kunnen kijken. 
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Ronbac

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2014, 16:35:57 »
Die info over digiaal ol het forum had ik idd al gelezen (hoewel ik daarvan flink geleerd heb ben ik nog steeds een 0 op dit gebied.... :-)
Gelukkig is digitaal-voorbereid dus idd zo makkelijk 'om te bouwen' als ik gehoopt had. Jammer genoeg kan je dus niet direct aan een pictogrammetje of zo op de doos zien met wat voor n loc je te maken hebt (analoog-digital-of voorbereid); dan maar de 15 locs waarvan ik hun status niet direct weet maar openen....
Als een decoder dus in het slot past en DCC praat, kan ik eigenlijk geen foute decoder kopen? Zijn er nig andere belangrijke punten waarop ik moet (gaan) letten? Worden er eigenlijk nog wel 'echt analoge' modellen geproduceerd tegenwoordig (of zijn die eigenlijk allemaal voorbereid)?

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #4 Gepost op: 21 October 2014, 16:55:45 »
Jammer genoeg kan je dus niet direct aan een pictogrammetje of zo op de doos zien met wat voor n loc je te maken hebt (analoog-digital-of voorbereid)

Bij Roco staat een icoontje op de OVP gedrukt, wat aangeeft dat de loc digitaal voorbereid is. Dit icoontje bestaat uit een vierkantje met daarin 8 puntjes, ofwel het icoontje lijkt op een achtpolige NEM 652-aansluiting.

Worden er eigenlijk nog wel 'echt analoge' modellen geproduceerd tegenwoordig (of zijn die eigenlijk allemaal voorbereid)?

Ook een ''digitaal voorbereide'' loc is nog steeds echt analoog. Enige verschil is dat er een dummysteker in zit, die de bedrading van de NEM-connector zodanig doorverbindt dat je ''analoog'' met de loc kunt rijden. Of er nog fabrikanten zijn die heden ten dage nog locs zonder NEM-aansluiting leveren is mij niet bekend.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2014, 16:56:36 »
Jammer genoeg kan je dus niet direct aan een pictogrammetje of zo op de doos zien met wat voor n loc je te maken hebt (analoog-digital-of voorbereid); dan maar de 15 locs waarvan ik hun status niet direct weet maar openen....
Ga maar eens op de Morop site de normbladen lezen die over de interfacestekkers gaan. Op elk normblad staat aangegeven dat op de doos van de loc vermeld moet worden welk type interface er in zit. Helaas zijn de de fabrikanten op dit punt nogal nalatig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2014, 19:16:04 »
Als een decoder dus in het slot past en DCC praat, kan ik eigenlijk geen foute decoder kopen? Zijn er nig andere belangrijke punten waarop ik moet (gaan) letten?
Dan zou je nog steeds een "foute" decoder kunnen kopen.
Veel merken hebben nl. veschillende uitvoeringen van hun decoders.
Dus zoals je zelf al aangeeft, zorgen dat je de juiste stekerversie kiest. Maar ook een versie die voor jouw loc geschikt is qua stroomgebruik. Veel decoders zijn er nl. in een gewone maar ook in een micro uitvoering. Dan lijkt het heel aanlokkelijk om een kleine versie te kopen maar dan kan je problemen krijgen dat de decoder het stroomverbruik niet aan kan.
De micro versies zijn meestal wel geschikt voor N spoor locs maar niet altijd voor H0. Zeker niet voor oudre locs die wat meer stroom trekken.
Een andere "valkuil" is het maximale stroomverbruik van de hele decoder. Vaak zie je daar b.v. staan dat elke functie uitgang 300 mA kan leveren en de motoruitgang b.v. 1 A. Heb je 4 functie uitgangen dan kom je opgeteld op 2.2 A. Maar dan lees je b.v. ook de decoder maximaal 1.2 A kan leveren. Wordt de motoruitgang tot zijn maximum belast dan blijft er zo maar 200 mA over voor ALLE functie uitgangen die dat dan moeten delen. Of elke andere combinatie.
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2014, 12:25:44 »
Als een decoder dus in het slot past en DCC praat, kan ik eigenlijk geen foute decoder kopen?

Ook niet helemaal waar, rijden zal het in ieder geval dan. Maar of jij tevreden bent hangt af van wat je nog meer van de decoder verwacht. Vergelijk het maar met auto's. Als jij als eis stelt dat het moet rijden en op benzine loopt kan je best een Dacia Sandero kopen. Maar dan moet je niet verwachten dat je de luxe hebt van een Audi of de ruimte van een busje. Zelfde geld voor decoders, wil je ook nog extra functies aansturen (losse frontseinen, rangeersein, binnenverlichting, rookgenerator, elektrische koppeling) zou je hier toch echt rekening mee moeten houden. En ook bieden wat duurdere decoders bijvoorbeeld ook wat betere motor afregeling dan een Tams of een LokPilot Basis. Ook de ruimte speelt natuurlijk een rol, je moet hem ook nog kwijt kunnen. Ookal is dat in een normale H0 loc niet zo'n probleem.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronbac

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2014, 13:51:11 »
Dank jullie wel voor al deze infos: leerzaam!! Ik zal voor mezelf eens een overzicht maken welke locs ik onder handen moet (wil) nemen door ze van een digi decoder te voorzien.
Er staat dus nog wel wat inleeswerk op mij te wachten, zoals ik dat nu zie (wat natuurlijk ook leuk is!!).

Ik heb nu nog maar een standaard multimausje... daarmee kan ik waarschijnlijk helemaal niet zo veel speciale functies bedienen. Maar zodra ik ga bouwen aan een (nu dus digitale) baan en daarbij overstap op een uitgebreidere besturingsinterface is decoders kopen 'op de groei' waarschijnlijk niet zo.stom.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2014, 13:58:25 »
Ronbac,

Met dat in jouw ogen simpele mausje kun je 21 functies bedienen. Dat zijn er waarschijnlijk meer dan de gemiddelde locdecoder in een loc nodig heeft.  ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronbac

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2014, 15:33:18 »
 :D nou, dat lijkt me ook wel! Op een paar decoders na ben ik dus helemaal klaar om alles in beweging te zetten. En dan kom ik vast wel terug met nieuwe vragen

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2014, 15:44:57 »
Ongetwijfeld  ;D
Maar daar zijn we voor om die te beantwoorden.
In ieder geval kan je met de multimaus goed vooruit als beginner.
Gr.
Eric