Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: Hoe te beginnen ?  (gelezen 29444 keer)

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Hoe te beginnen ?
« Reactie #90 Gepost op: 20 September 2007, 19:20:22 »
Sorry ik heb een denkfout gemaakt!! :-X :-[
Het moet een baan worden met modules/segmenten. Ik was er van uitgegaan dat de baan -aan-een-stuk- moest worden...dom!
Maar je zou  de lange dragers wel kunnen handhaven en daar de modules/segmenten op zetten/stellen en goed met elkaar verbinden.met een van de vele methodes.....
Kroko: grootte bedoel ik ook diepte..
Ik heb op enkele andere forums gelezen dat als je alleen maar dik triplex/multiplex gebruikt met een latje erlangs dat best wel tot de mogelijkheid bestaat dat de plaat toch een beetje kan gaan kromtrekken..
Zeker als je veel met houtlijm/water etc. voor het ballasten en gips of zo in de weer bent...al is het maar 2 mm en daar zit nou net de railovergang( Murphy's law)!
Maar, Rien, je zou inderdaad zoals kroko schrijft eigenlijk  een bezoekje aan Eurospoor moeten brengen en als dat op zondag is zien we elkaar zeker! ;) en kijken naar de "bakken"= modules van kroko( Nedtrack) of die van ons :P ;)

Jos

ps en dan toch "maar" met een beetje kleinere maat baan beginnen? :)
« Laatst bewerkt op: 20 September 2007, 21:24:22 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

rinidanielle

• Gast
« Reactie #91 Gepost op: 22 September 2007, 14:52:35 »
Zat inderdaad te denken om het maar es wat kleiner te beginnen. Wel met de optie om uit te breiden natuurlijk, het worden modules van standaard triplex platen (122 x 60) daarop een laag xps (dakisolatie) voor het uitsnijden van eventueel slootjes of andere zaken. Onderkant baan blijft deels hol voor de bekabeling.

Is het wellicht handig om de plaatjes triplex te voorzien van grondverf, zodat het beter tegen vocht bestand is ?

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 22 September 2007, 15:05:32 »
Hallo groen80!,

ja hoor kan nooit kwaad. Denk je er ook aan dat je eerst alles vastlijmt en/of schroeft en dan pas verft...want of geverfde houten delen houdt de houtlijm niet  zo goed( wat een hout zeg...)
Misschien ook als je gaatje boord deze ff aantippen...?
Weet alleen niet precies hoe je materialen etc op deze geverfde platen/hout moet bevestigen....ik denk met.met bisonkit en schroeven/nagels...?
Maar als een goed frame( onwrikbaar) hebt voor de modules dan denk ik dat goeie houtlijm ook voldoet voor het plakken van de "schuimplaten"
Ik geloof er is speciale lijm voor.
Hier op dit forum weet vast en de zeker iemand welke...of wat voor soort ;)

succes..

Jos
natuurlijk kunstboompjes

rinidanielle

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 22 September 2007, 15:33:42 »
volgens mij wel jah, daar is speciale lijm voor.
Dus dat ga ik eens proberen test bakje in klein.

Heb trouwes vanmiddag een boek gekocht :
Praktisch handboek
Modeltreinen
 (Bernhard Stein).

Tot heden erg tevree over het boek.
Veel tips over het creeeren van baanplan, station.
Dit in combinatie met het forum, een geweldig set.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 22 September 2007, 16:42:05 »
Ik denk zelf dat het schilderen van het triplex niet nodig is, ik heb het zelf nog nooit gedaan en ook nog geen reden gezien om dat te doen.

Wat lijm betreft zou ik zeggen, lijm alles wat maar mogelijk is met gewone houtlijm. Dit kan je later namelijk altijd losweken door het weer nat te maken. Zo had ik v/d week een module in enkele uurtjes gedemonteerd. De gebouwen die geschroeft( met marklin railschroefjes) of met houtlijm gelijmd waren kwamen er redelijk goed af en konden vrij snel elders herplaatst worden. Een gebouw dat met contactlijm gelijmd was kwam er minder goed vanaf.

Ps; ik heb het hier dus over alles wat op of aan een baan gelijmd moet worden, plastic bouwpakketjes moet je dus niet met houtllijm in elkaar gaan zetten.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 22 September 2007, 16:43:46 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 22 September 2007, 17:18:02 »
Ik begrijp dat je voor de gebouwen andere lijm gebruikt.
Maar gebruik je wel houtlijm om die gebouwtjes aan de baan te lijmen ?

- Verder zag ik een stukje op internet over de rails bedding. Sommige gebruiken daar kurk voor, of helemaal niks. Nu lijkt mij dat kurk wel mooi, dan ligt het letterlijk wat hoger

- Ook zag ik dat sommige met spijpertjes de rails vastzetten, maar dat er ook zijn die met verf een lijn trekken, daar de rails op, en daarna bestrooien met "steentjes". Hiermee blijft de rails dus ook plakken. Maar volgens mij krijg je die verf er daarna nooit meer af ?
Gezien ik zelf dus met xps ga werken van een aantal centimeters dik, heb je lange spijkers nodig (als ze er zijn), of de verf methode en geen spijkers  ???

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 24 September 2007, 10:22:46 »
Hallo groen80,

Citaat
Gezien ik zelf dus met xps ga werken van een aantal centimeters dik, heb je lange spijkers nodig (als ze er zijn), of de verf methode en geen spijkers 

EEN van de vele methodes is het bevestigen van rails met verdunde houtlijm en wat druppels afwasmiddel....Dit wordt voorzichtig op de van te voren van ballast( hele fijne steentje bijna op schaal) voorziene rails, gedruppeld. De rail kun je fixeren/ vast zetten met lange draadnagels( naaldachtige "spijkers" )die je meestal in de  aanwezige gaatje van de rails kan steken/prikken. Soms moet je links of rechts van de rail, meestal bij flex. rail, wat x tra draadnagels  gebruiken. Duw de nagels niet helemaal in het schuim..ken je ze naderhand er makkelijker uittrekken!
Wat Michiel schrijft over het weer oplossen van de houtlijm wil ik  zeker onderstrepen!!
Ik denk ook , ik doe het in ieder geval,  dat je gebouwen kan vastplakken met houtlijm!  het is bijna onzichtbaar( moet je wel geen hele klodders gebruiken!) en is het niet goed/staat het scheef o.i.d. : gewoon bevochtigen, ff( tijdje) wachten en losmaken...
Wat de kurkbedding betreft: geen slecht idee! Ik zou het ook toepassen omdat zowat het hele nederlandse spoorwegnet  een soort "fundament" heeft in de vorm van een spoordijk en links en rechts een (piep)klein slootje/ greppeltje voor de afwatering....Volgens mij is dat trouwens niet typisch nederlands een spoordijkje. Kijk maar eens naar spoorlijnen in de bergen... daar liggen de rails ook in de ballast!
Volgens mij kun je dat ook lezen in dat boek van bernhard Stein!
Of hier in de zoekfunctie: "ballast" of" baanlichaam" of "spoordijk" intypen...
succes

Jos
natuurlijk kunstboompjes

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #97 Gepost op: 24 September 2007, 12:44:19 »
Het verven van de ondergrond kan inderdaad overbodig zijn, indien je er toch iets anders over heen plakt. Blijft dan het eventueel evrven van de zijkanten.
Kurk, ja, misschien zijn de xps-platen van zich al dempend genoeg. Neem, als je toch kurk gebruikt, de zachte platen (IKEA?) en niet de harde vloertegels.
Bij het ballasten kun je de rails ook tijdelijk fixeren met kopspelden.
Zorg bij het lijmen er wel voor dat je geen lijm gebruikt die de platen oplost.

Groet,

Erik

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 24 September 2007, 13:11:52 »
Erik..Ja natuurlijk!...de kopspelden,'k was 't helemaal vergeten.....
Die zijn nog makkelijker in gebruik!
Zullen de vingertoppen zeker op prijs stellen... ;)
Trouwens Rien, je zou de spoordijken van je baan ook van hetzelfde mat. kunnen maken(xps) Ik dacht zelfs dat ze ook platen xps als "ondervloer"voor laminaat verkocht worden in de dikte van 3 mm( in N is dat ong. een 1/2 meter)

Jos
natuurlijk kunstboompjes

rinidanielle

• Gast
« Reactie #99 Gepost op: 24 September 2007, 14:08:21 »
Ah. Ik zat te denken aan de kurkstrips die je koopt bij de hobby winkel. had die voorheen ook een paar voor de h0 baan. Nu weet ik niet of ze er ook zijn in N formaat natuurlijk.

Ik kan me voorstellen dat ze bij de ikea goedkoper zullen zijn dan in de hobby winkel.
Goeie tip.

En 3mm van xps zou ook nog kunnen natuurlijk. Eens kijken. Het gaat mij niet zoveer om het dempen, maar meer om de echtheid omdat het spoor toch altijd wat hoger ligt.

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #100 Gepost op: 24 September 2007, 14:48:30 »
Dan maak je de spoordijk toch door het graven van een sloot aan weerszijde van het spoor?

Erik

rinidanielle

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 24 September 2007, 15:26:08 »
Op zich is dat ook niet een verkeerd idee. Echter ligt het spoor dan evenhoog als het bij gelegen weiland. Denk toch dat ik het hoger wil leggen, een paar millimeter is al voldoende . 3mm zoals Jos aangaf.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 01 October 2007, 15:22:04 »
Hebben ze voor de bochten eigenlijk ook die kurk strips ?
heb alleen rechte stukken gezien moet ik bekennen.
Wellicht kijk ik niet goed.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 01 October 2007, 16:02:47 »
Ik geloof dat je die kurk stukken kan buigen en zo dus ook in een bocht kan leggen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 01 October 2007, 19:26:02 »
Mocht je het idee hebben dat de kurkstrips niet buigzaam genoeg zijn, kun je ze in de lengte precies door midden snijden( met een scherp hobbymes/stanleymes  langs een  stalen liniaal)  en dan langs de vooraf getekende hartlijn plakken...bijv met bisonkit...of zo...

Jos
natuurlijk kunstboompjes