Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: De treinnummers in de jaren '70  (gelezen 9050 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
De treinnummers in de jaren '70
« Gepost op: 09 October 2014, 21:26:04 »
Ik raak het spoor bijster. Wie kan me vertellen waar al die treinnummers voor stonden?

Je had kennelijk D-treinen, E-treinen en gewone treinnummers zonder een letter. Mis ik er misschien nog een paar? Wat betekenen die letters en cijfers?

Ik zie bijv. een trein uit de "1600-reeks". Vallen daar dan alle treinnummers onder die met 16 beginnen? En kan een trein een binnenlands nummer hebben èn een D- of E-nummer, of sluit dat elkaar uit?

En komt het vaak voor dat een trein in een bepaald jaar een ander nummer krijgt dan het jaar ervoor? Of zomer en winter verschillend, of...?


Vragen, vragen... en antwoorden?

« Laatst bewerkt op: 09 October 2014, 21:28:32 door 1200blauw »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2014, 21:51:28 »
Daar ben ik al een tijd naar aan t zoeken hoe die nummers worden toegekent
heb een nummer van de DB waar ze (hoop ik) dat kunnen uit leggen
D.E.F.
D  = doorgangs zug
F= Fern zug
E= Eilzug
das t makkelijke deel
ook goederen treinen hebben zo een nummer
alleen de cijfertjes nog

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2014, 22:27:35 »
En werden die aanduidingen in Nederland klakkeloos overgenomen?

Hoe zit het met de Nederlandse binnenlandse aanduiding?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2014, 22:46:02 »
de nummer toekenning in NL is iets anders
Maar internationale treinen redenvan begin tot eind zover ik heb kunnen napluizen met het zelfde nummer
tenzij aan de grens een opdeling of toevoeging kwam
Maar dat ben ik nog aan het zoeken

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2014, 14:37:40 »
De letters D, E, F zijn Duits en geven een hiërarchie in de snelheid en het comfort van de trein aan.
De belangrijkste  treinen waren de F (of FD) züge, Fernschnellzüge, hoogwaardige sneltreinen over grote afstand, daarna kwamen de D-züge, Durchgangszüge, sneltreinen over als regel grote afstand. Voor de F en D treinen was een toeslag verplicht, net als in Nederland. E- of Eilzüge waren semi-sneltreinen voor de middellange afstand, vrij van toeslag. Voor Pullman treinen werd de letter P gebruikt. De F-züge werden later vaak opgenomen in de TEE treinen.
De zaak was vroeger nogal complex doordat in Duitsland op grote schaal gebruik werd gemaakt van Kurswagen (slecht Nederlands: Koerswagens) rijtuigen die op belangrijke stations onderweg overgingen van de ene D-trein op de andere. Dat leidde soms tot complexe rangeerberwegingen, die ik me nog herinner van de Loreley Expres in Köln Hbf.
In Nederland kwamen geen E-züge voor, terwijl de meeste "grote" internationale treinen ook hier "D-treinen" werden genoemd, als regel met dezelfde namen en nummers als in Duitsland. Zo reed de latere TEE Rheingold na de oorlog tot midden-jaren 60 als FD Rheingold  (FD 9 en 10 uit mijn hoofd).

Dirk
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 14:52:52 door dwem »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2014, 14:49:15 »
In Nederland hebben treinen die een zelfde "route" rijden nummers in hetzelfde honderdtal, oneven in de ene richting, even in de andere richting, waar bij 's ochtends voor de ene richting met 01 wordt begonnen, en aan de andere kant met 02.
De vroegste trein van A naar B is dus de XX01, de tweede de XX03 en zo door, terwijl de andere richting XX02 en XX04 had. Hoeveel nummers er nodig zijn ligt dus aan de begin- en eindtijden en de frequentie van een treinserie.

De treinseries worden telkens voor elke nieuwe dienstregeling vastgesteld, maar de meeste gaan jaren achtereen mee. Zo waren de treinen Zandvoort -- Maastricht jarenlang serie 800 ("de 800") en Zandvoort --Heerlen serie 900 ("de 900").
Globaal kan je zeggen: hoe "belangrijker" de verbinding, hoe lager de treinnummers. Heel lang was de Benelux serie 100, aan die treinserie (op het hele uur van Amsterdam CS) was de hele landelijke dienstregeling toen "opgehangen".

Je kunt dit allemaal het beste begrijpen door eens een oud papieren spoorboekje te pakken en de treinnummers boven de tabellen te bestuderen. De hedendaagse papieren spoorboekjes van ROVER geven die info ook.

Dirk

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2014, 14:53:44 »
en waar haal je die
en zijn die ook op internet te vinden

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2014, 15:01:47 »
De reisplanner van hafas geeft ook de treinnummers (indien bekend).
In de reisplanner van ns zijn de treinnummers verborgen onder een mouse-over, beweeg je muis over de reisdetails (waar bijvoorbeeld 'Intercity (NS)' staat), waarna er een kadertje het treinnummer verschijnt.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2014, 21:10:56 »
@Dirk,
Geweldig zo'n antwoord, hartelijk dank! Je kunt dus stellen dat, uitgaande van hetzelfde jaar, bijv zomerdienstregeling, de 1600-treinserie geheel over de lijn naar Enschede gaat als je weet dat bijv. trein 1623 naar Enschede gaat? Dat is dan gewoon de 12e trein in bijv. richting Enschede en zal worden gevolgd door trein 1625 in dezelfde richting. Trein 1624 gaat dan in tegenovergestelde richting, heb ik dat goed?
Het kan dus niet zo zijn dat trein 1618 dan bijv. een trein naar Groningen is?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2014, 21:43:44 »
Yep, dat is de betekenis van de treinseries van de NS. Bij de DB kun je hier de verschillende treintypen vinden met hun betekenis in 1969, dus zeg maar aan het begin van jouw periode.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2014, 09:46:05 »
Mooi, dat deel heb ik dus begrepen. Kun je ook stellen dat begin- en eindpunt van treinen uit dezelfde serie altijd hetzelfde zijn? Enschede werd bijvoorbeeld bediend met intercity's uit Rotterdam/Den Haag èn Amsterdam. Dat zullen dan denk ik per definitie verschillende treinseries zijn?

Fijn ook die toevoeging over DB. Dat maakt het plaatje compleet vwb de internationale treinen in Nederland, dank!

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #11 Gepost op: 11 October 2014, 11:25:55 »
In principe wel, maar er zijn uitzonderingen wat betreft het beginpunt. Maar dat heeft met name met de begintijd te maken. Voorbeeld: de 800-serie. Die reed voorheen Haarlem-Maastricht. Oneven nummers richting Maastricht en even nummers richting Haarlem. 'Normaal' rijden ze van begin tot eind tussen Haarlem en Maastricht, maar bij het opstarten van de dienst 's morgens starten niet alle treinen richting Maastricht allemaal in Haarlem. Zo had je in Utrecht vroeger op zondag in de rangeerdienst standaard de klus: trein 821 voorbrengen, die dan naar Maastricht ging. En zo zullen er 'op de lijn' wel meer startende treinen geweest zijn die dus niet in Haarlem beginnen, maar verderop. Hetzelfde geldt ook voor het einde van de treindienst. De laatste treinen die vertrekken rijden niet allemaal door tot het echte eindpunt van de betreffende treinserie.

Het enige wat je met zekerheid kan stellen is dat onder normale omstandigheden de 800-serie reed op het baanvak Haarlem-Haarlem VV. Je zult dus nooit een trein met een 800-nummer tegenkomen op bijvoorbeeld Rotterdam-Utrecht-Zwolle-Groningen, want daar reed en rijdt de 500-serie.
Groetjes,
Emiel

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2014, 11:34:52 »
Die van het opstarten an afsluiten van de dienstregeling had ik voor mezelf al ingevuld, dus dank voor de bevestiging. De rest van het verhaal is duidelijk. Het hele plaatje is denk ik compleet nu, dus hartelijk dank allemaal!  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2014, 21:13:06 »
Toch nog even een aanvullende vraag.

Men heeft aangetroffen het volgende, in de dienstregeling van 1975-'76 (ik heb het zelf dus niet gezien, maar in andere draadjes wordt me dit aangereikt). Het gaat hier in alle gevallen om treinen uit de (binnenlandse?) 2200-serie, die na Hengelo de grens over gaan als internationale trein, ik denk naar Bad Harzburg.

Volgens bovenstaande redenering zouden die oplopend moeten zijn, dus eerst trein 2241, dan 2243, dan 2245*, dan 2247 etc. Trein 2245 wordt niet genoemd, maar de volgorde klopt ook niet, gezien de vertrektijden. Bovendien staat er voor 2241 een D, maar het is geen Duits D-treinnummer. Iemand die licht kan verschaffen?

Citaat
2243 (naamloos): Amf 07.40, Apd 08.06/08.07, Dv 08.20/08.21, Aml 08.46/08.47, Hgl 08.58/09.00, Odz 09.09 (tot Hgl in het intercitypatroon)
D 2241 Harz Expres: Amf 09.02, Hgl 10.17 (stopt niet in Apd, Dv en Aml)
2247 (naamloos): Amf 12.40, Apd 13.06/13.07, Dv 13.20/13.21, Aml 13.46/13.47, Hgl 13.58/14.00, Odz 14.09 (tot Hgl in het intercitypatroon)

*Wordt verder niet genoemd, maar dat kan ik verklaren doordat ik om internationale treinen vroeg en 2245 ongetwijfeld een trein betreft die niet over de grens gaat (heb ik niet kunnen controleren).

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #14 Gepost op: 12 October 2014, 06:19:51 »
Internationale treinen, zoals die naar Duitsland, die geen starre dienstregeling hebben (zoals bijvoorbeeld Benelux wel heeft) kennen weer aparte nummers. Wat al eerder gemeld was is dat in de bijvoorbeeld door jou aangehaalde verbinding naar Enschede  in de 1600 was genummerd. Je hebt best kans dat die ontbrekende 2245 een stuk van het Duitse traject voor z'n kiezen neemt. Bijvoorbeeld vanaf Bad Bentheim!
Wat nog niet vermeld was dat elk uur het nummer voor binnenlands verkeer met vier ophoogde. Zo heeft jarenlang de IC naar Enschede vanaf Den Haag onder de treinnummerserie 1700 gereden en vertrok altijd iets na het hele uur. Zo was één van de eerste (zo niet de eerste) de 1719, die van een uur later de 1723. Aangezien die vanaf Amersfoort de lijn deelde met de trein uit Amsterdam, welke dan een half uur later reed, moeten die bijna wel zeker de 1621 en 1625 hebben geheten!

Zoiets heet het opbouwen van een dienstregeling. Je zal ook zien dat elke treinserie zich op vaste tijdstippen elkaar kruist onderweg. Ben ff de benaming daar van kwijt maar dat was altijd rond x.00u en x.30u en ook een lange tijd rond x.14u en x.45u. Dat was zelfs internationaal afgesproken!!
Het is echt raadzaam om 'ns een spoorboekje uit die tijd zien te bemachtigen. Hou Ebay of Marktplaats in de gaten of kijk op treinenbeurzen of ga een keer naar het NVBS documentatiecentrum in Amersfoort!