Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: De treinnummers in de jaren '70  (gelezen 8422 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2014, 14:55:25 »
Mooi, hartelijk dank! Weer een stapje verder.

Toch weer een vraag. Een bepaalde trein die rond 2200 uur in Hengelo aankomt (Amsterdam - Enschede) heeft in 1970 treinnummer 273, in 1971 - '73 treinnummer 473 en daarna 1673. Betekent dat dus dat dat voor alle treinen geldt, dus in 1970 treinnummer 269 --> 469 --> 1669 in 1974 en bijv. treinnummer 229 in 1970 --> 429 --> 1629?

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2014, 18:00:55 »
Dat kan best, in die tijd had je wel 'Spoorslag '70' met een dienstregeling die lange tijd dezelfde zo'n beetje was. Een starre dienstregeling zodat de reiziger er op kon vertrouwen dat er elk uur een trein reed. Dus of eerder de treinen ook elk uur reden ??? Dan moeten we toch in die oude spoorboekjes duiken!
Las in het lijfblad van de NVBS dat hun thuishonk tijdens de 'Spoorparade' in Amersfoort ook geopend is dus misschien kan je daar kijken, mocht je er heen gaan...

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2014, 18:04:43 »
Hoho, treinen onder de 800 zijn D-treinen en de nummers daarvan zijn vastgelegd europabreed. Als daar iets verandert is dat per D-trein(paar) niet voor andere D-treinen geldig. Boven de 800 kun je de treinseries van de NS redenering wel vasthouden.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #18 Gepost op: 12 oktober 2014, 18:08:22 »
Ah, is dat dan misschien vanaf 1974 het geval? Vanaf dat moment wordt namelijk trein 473 opeens trein 1673. Minder belangrijk zal de verbinding Amsterdam - Enschede denk ik niet geworden zijn.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2014, 19:13:18 »
Het kan zijn dat de trein vanaf 1974 in een treinserie is opgenomen die op het traject reed. Na spoorslag 70 werd er een aantal jaren nog aan de dienstregeling gedraaid. Misschien is de trein daarom in de treinserie opgenomen omhet passend te maken en een trein uit te sparen.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2014, 20:36:13 »
Excuseer dat ik blijf doorvragen, maar ik blijf vragen tot ik het gevoel heb dat ik het helemaal weet.

Betreft de treinserie 1600 vòòr 1974, dus <=1973 ook al Amsterdam - Enschede, of gaat  die dan ergens anders naartoe?
Was Amsterdam - Enschede misschien tussen 1971 - '73 serie 400 en vòòr 1971 serie 200?

Ik vermoed dat er in 1973/'74 een wijziging is geweest in de treinseries. Eén van de aanwijzingen vind ik hier:
http://www.stortenbeker.eu/groot.asp?f1=alle%C2%A0velden&q1=Amersfoort&o2=en&f2=alle%C2%A0velden&q2=&o3=&f3=&q3=&start=4
(serie 1600 is in 1969 stoptrein Utrecht - Zwolle?).


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2014, 20:47:02 »
Er zijn wel vaker wijzigingen van treinnummers... Nogmaals, probeer ergens oude spoorboekjes vandaan te krijgen. Daarin staan ze netjes boven elke trein en weet je meteen welke serie in welk dienstregeling jaar waar heeft gereden!

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2014, 20:47:33 »
Hoho, treinen onder de 800 zijn D-treinen en de nummers daarvan zijn vastgelegd europabreed. Als daar iets verandert is dat per D-trein(paar) niet voor andere D-treinen geldig. Boven de 800 kun je de treinseries van de NS redenering wel vasthouden.
De serie 1700 (Den Haag / Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Enschede) was (tot) begin jaren tachtig de serie 600.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2014, 21:22:59 »
Dat is een mooi voorbeeld, want over die treinserie zou ik heel binnenkort wat meer hebben willen weten. Weet je tot welk jaar dat precies was Illya? En werd die trein altijd met Mat ´54 gereden, of ook ander materieel (Mat´46)?

@Chris
Ik heb een heleboel spullen opgeruimd een jaar of 15 geleden en opnieuw aanschaffen zit er niet in.
Ik vind het bovendien leuker het zo op zo'n forum gezamenlijk uit te vogelen.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2014, 21:26:15 door 1200blauw »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2014, 12:41:04 »
@Chris, bedoel je de "symmetrie van de dienstregeling"?

@1200blauw: In principe kunnen treinserienummers bij elke nieuwe dienstregeling wijzigen. Daarbij hoef je geen verband te veronderstellen tussen de oude en nieuwe nummers. Met Spoorslag '70 ging de voordien bestaande dienstregeling finaal op de  schop en ook daarna werd er regelmatig iets aangepast.

Pas met Spoorslag 70 werd er een strikte scheiding tussen Intercities en stoptreinen doorgevoerd en reden er IN PRINCIPE in de Intercities alleen Hondekoppen en getrokken treinen. Mat 46 en eerder Mat 36 waren geen uitzoderingen in de sneltreinen vóór 1970.

Dirk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2014, 23:55:14 »
Zo heeft jarenlang de IC naar Enschede vanaf Den Haag onder de treinnummerserie 1700 gereden en vertrok altijd iets na het hele uur. Zo was één van de eerste (zo niet de eerste) de 1719, die van een uur later de 1723. Aangezien die vanaf Amersfoort de lijn deelde met de trein uit Amsterdam, welke dan een half uur later reed, moeten die bijna wel zeker de 1621 en 1625 hebben geheten!
Dat klopt inderdaad. In de Noord-Oost-IC's werkte het tot de Hanzelijn in dienst kwam zo. En in Amersfoort was dan als volgt zichtbaar in de treinnummers (uit het spoorboekje 2004):

18.10 uur spoor 1: trein 1763 naar Es, spoor 2 trein 763 naar Zl-Gn/Lw
18.40 uur spoor 1: trein 1665 naar Es, spoor 2 trein 565 naar Zl-Gn/Lw
19.10 uur spoor 1: trein 1767 naar Es, spoor 2 trein 767 naar Zl-Gn/Lw
19.40 uur spoor 1: trein 1669 naar Es, spoor 2 trein 569 naar Zl-Gn/Lw

Groetjes,
Emiel

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #26 Gepost op: 18 oktober 2014, 18:30:20 »
Weet je tot welk jaar dat precies was Illya? En werd die trein altijd met Mat ´54 gereden, of ook ander materieel (Mat´46)?
Nee, ik denk tot 1984 ofzo, maar ik kan niet makkelijk bij mijn oude spoorboekjes.
Maakt het exacte moment echt uit voor je dan?
Mat.'46 kwam ook in hun laatste jaren nog wel eens voor in een IC (tot eind 1982 in Zoetermeer wonend nog wel eens langs zien komen), dus vast ook wel daarin.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2014, 19:43:50 »
Hier een voorbeeld van 17 juni 1983 met de gele 299 in een Intercity van Den Haag / Rotterdam naar Enschede in Utrecht CS (17.50). Dat was dus met 140 schuddend over de Veluwe gesleurd worden...  ::)
Opname wijlen C. Vaes.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2454
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #28 Gepost op: 22 oktober 2014, 19:58:24 »
Dat is een mooie foto! En heel illustratief ook voor een jaartalindicatie  (y)

Nee, ik denk tot 1984 ofzo, maar ik kan niet makkelijk bij mijn oude spoorboekjes.
Maakt het exacte moment echt uit voor je dan?

Het zou fijn zijn (vanwege het draadje over Deventer-Hengelo in de jaren '70), maar mijn leven staat niet op zijn kop als ik het niet weet hoor.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8826
  • Hengelooo 1:160
Re: De treinnummers in de jaren '70
« Reactie #29 Gepost op: 22 oktober 2014, 20:54:30 »
299 zat in trein 663, ik had het spoorboekje toevallig op mijn bureau liggen.

Mooie plaat Vaesmans!

PS
Op vrijdag 1 juli 1983 reed de 680 trein 659 (Haagse tak, overgaand in Dv op stoptrein 7059 naar Es)
1½ uur later Plan T+V als trein 2247. De NS was een beetje gek geworden die dag...
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2014, 21:09:35 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.