Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Baanplan `Duynzigt´: een Nederlandse herintrede in H0.  (gelezen 3162 keer)

vincentwaal

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Baanplan `Duynzigt´: een Nederlandse herintrede in H0.
« Gepost op: 04 October 2014, 02:11:55 »
Beste forumleden,

Mijn vader en ik hebben besloten weer samen aan een baan te gaan werken. Om permanent ruimtegebruik te voorkomen zal dit een modulebaan worden. Het thema is Nederland in epoch II/III en in het ontwerp is een teruglooproute opgenomen om het geheel in huis als ovaal te laten functioneren. 

We gaan Rocoline rails gebruiken, en het beoogd materieel komt van verschillende merken waaronder Artitec. Grootste inspiratie is de ''Oosterbeek Hoog'' baan van Team Mitropia http://www.teammitropa.nl/oosterbeek-hoog

We willen graag ook rijtuigen van het formaat plan-E gebruiken, past dit door de radius (R2 en R3) die ik heb gekozen?

We mikken op redelijk vloeiende lijnen, met een interessante layout. Helaas moeten we vanwege de terugdraaisporen links en rechts wel voor aan de bakken uitkomen. Sub-optimaal, maar het is helaas niet anders. Een Fiddle yard zou teveel lengte toevoegen om de baan nog in huis te kunnen opstellen.

afm. van de modules is 60x120, de rails achterlangs komen op eigen stukken hout die aan de bakken gehangen worden.

Graag hoor ik tips en/of advies, en klad vooral met paint een paar lijnen over het plaatje om je punt duidelijk te maken ;)

ps: Zou iemand mij een link kunnen geven naar hoe ik de bakken electrisch en spoortechnisch met elkaar moet verbinden? Dit is onze eerste modulebaan, en de eerste keer gelijkstroom, dus een how-to zou enorm gewaardeerd worden!

vincentwaal

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Baanplan `Duynzigt´: een Nederlandse herintrede in H0.
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2014, 04:03:01 »
Overigens staat lang niet alle bebouwing en nog geen scenery aangegeven. Er moet achterin de linker twee modulen een kleine weg met huisjes komen, en het spoor komt lager te liggen dan de randen van de scenery (zoals bij Oosterbeek Hoog).
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 04:05:04 door vincentwaal »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2014, 09:36:07 »
Hallo,

Voor je laatste vraag in je 1ste bericht zou ik is in de encyclopedie kijken,knop links bovenin.
Daar vind je vast genoeg om voorlopig mee zoet te zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2014, 10:37:27 »
Als je een achtergrond aan de modules maakt valt de vaste omloopbaan buiten beeld. Wat let je dan om de modules een stukje naar voren te trekken, zodat je toch met je rails mooi midden op de modules kunt eindigen? Of is daar geen ruimte voor?

vincentwaal

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2014, 16:16:21 »
Als je een achtergrond aan de modules maakt valt de vaste omloopbaan buiten beeld. Wat let je dan om de modules een stukje naar voren te trekken, zodat je toch met je rails mooi midden op de modules kunt eindigen? Of is daar geen ruimte voor?

Dat hebben we nog overwogen, maar dan wordt de baan echt te breed om op te stellen, hij is nu al een goeie 90cm diep, dan zou 'ie 110 of 120 worden.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2014, 18:49:14 »
Hoi Vincent,

Misschien iets meer zo iets?

Heb aan de linkerkant van je ontwerp het sporenverloop aangepast om het wat logischer/vloeiender te krijgen. Gevolg is dan wel dat je twee wissels in moet leveren tegen een heel engels wissel. Op zo'n engels wissel wil een trein nog wel eens ontsporen overigens.

Voor de rest ben ik benieuwd wat je belangrijk vindt; vooral personenvervoer of ook goederenvervoer met rangeren. Voor dat laatste heb je tot nog toe weinig mogelijkheden ingebouwd, alleen maar een goederenloods.
Een locloods doet vermoeden dat er een locwissel plaats vindt in het station, dan wel dat er een rangeerloc aanwezig is. Voor beide lijkt me net iets te weinig sporen aanwezig. Maar een locloods is op zich ook een mooi scenery-element, het oog wil ook wat schat ik in.

Wat ik sowieso mis is een schaduwstation danwel opstelsporen om trein(delen) op weg te zetten. Aan de achterkant van je baan (zou je mooi achter een achtergrond uit het zicht kunnen houden) zou je wellicht hier nog ruimte kunnen vinden? Dan hoef je ook geen schaduwstation op een lager niveau te verzinnen, dat is met modules ook minder handig.

Samenvattend;
komt er nog meer opstelmogelijkheden?
komen er nog meer sporen in je stationsdeel?
komen er nog meer goederensporen?

Maar vooral geldt: doe vooral wat jezelf goed en mooi vindt, het is jouw modelbaan. Mijn opmerkingen moet je gewoon zien als punten om eens over na te denken. ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

vincentwaal

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2014, 19:57:47 »
Hoi Vincent,

Misschien iets meer zo iets?

Heb aan de linkerkant van je ontwerp het sporenverloop aangepast om het wat logischer/vloeiender te krijgen. Gevolg is dan wel dat je twee wissels in moet leveren tegen een heel engels wissel. Op zo'n engels wissel wil een trein nog wel eens ontsporen overigens.

Voor de rest ben ik benieuwd wat je belangrijk vindt; vooral personenvervoer of ook goederenvervoer met rangeren. Voor dat laatste heb je tot nog toe weinig mogelijkheden ingebouwd, alleen maar een goederenloods.
Een locloods doet vermoeden dat er een locwissel plaats vindt in het station, dan wel dat er een rangeerloc aanwezig is. Voor beide lijkt me net iets te weinig sporen aanwezig. Maar een locloods is op zich ook een mooi scenery-element, het oog wil ook wat schat ik in.

Wat ik sowieso mis is een schaduwstation danwel opstelsporen om trein(delen) op weg te zetten. Aan de achterkant van je baan (zou je mooi achter een achtergrond uit het zicht kunnen houden) zou je wellicht hier nog ruimte kunnen vinden? Dan hoef je ook geen schaduwstation op een lager niveau te verzinnen, dat is met modules ook minder handig.

Samenvattend;
komt er nog meer opstelmogelijkheden?
komen er nog meer sporen in je stationsdeel?
komen er nog meer goederensporen?

Maar vooral geldt: doe vooral wat jezelf goed en mooi vindt, het is jouw modelbaan. Mijn opmerkingen moet je gewoon zien als punten om eens over na te denken. ;D

Je punt over de opstelsporen achteraan is heel goed, ik ga daar maar eens naar kijken. Er passen er zeker twee tussen de achtergrond en het binnenste spoor:)

Het is heel grappig; jouw baanplan is wat ik van origine had bedacht. Hier ben ik echter vanaf gestapt om het hele gebeuren een iets minder 'steriel' uiterlijk te geven, en omdat het wat charmanter aanvoelde.

De lokloods is er voornamelijk voor het oog, en het spoor er naartoe kan dienen als tijdelijk opstelspoor voor loks/korte treinstellen. Ik ga eens kijken of er nog een spoortje bij kan voor een rangeerlokje, al denk ik dat ik die gewoon permanent naast de goederenloods opstel. Hij komt tenslotte alleen in actie om goederenwagons mee te nemen of om personenwagons op te stellen.

Bedankt voor je tips!

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2014, 16:22:50 »
Mooie opzet, de aanbevelingen zijn iets vloeiender dan het origineel