Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 17:28:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door Falkenberg
Vandaag om 17:21:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16

Auteur Topic: Arduino S88 terugmelder i.c.m. IR detectie  (gelezen 5630 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Arduino S88 terugmelder i.c.m. IR detectie
« Gepost op: 03 October 2014, 12:16:10 »
Zojuist gepost onder mijn draadje in 'banen of diorama's'. Toch ook maar even hier vermeld, daar het anders wellicht wat lastiger (terug) te vinden is voor degenen die het misschien ook willen proberen.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 13:19:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Arduino S88 terugmelder i.c.m. IR detectie
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2014, 16:09:07 »
Heyy Ruby,

Niet om je werk te bekritiseren maar wat jij met de Arduino hebt gemaakt is geen bezetmelder. Het is een s88 terugmelder. Onder een bezetmelder wordt verstaan dat er stroomdetectie in zit. Hierin gaan ook de meeste hardware zitten (en dus kosten). Wat jij hebt gemaakt wordt in het Engels dan ook Feedback module genoemd. Verder, wel mooi dat je dat voor elkaar hebt!

Ik snap dat de Arduino een mooi kant en klaar bordje is maar zou je de S88 gewoon als hardware opbouwen kost hij echt de helft van wat de Arduino kost. Arduino heeft wel als voordeel dat je er ontdendering in kunt bouwen. Dit kan spookmeldingen verminderen. Ik heb je code (nog  ;D ) niet uitgeplozen dus kan niet zien of je dat gedaan hebt (of andere opmerkingen geven).

Let ook goed op hoe je straks meerdere Arduino's voedt. Er mag vanaf de S88 keten maar één plek zijn waar je de ground aansluit. Ook moet je hem natuurlijk niet via de Vin voeden maar op de 5v pin. Dan moet de Aeduino wel foutloos blijven werken tot +-4v (volgens de darasheet van de ATmega328).

En als ik zo zie rij je tweerail, hoe wil je de detectie gaan doen?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2014, 16:30:48 »
Hoi Timo,

OK, we noemen het een S88 terugmelder op basis van Arduino.

Er zijn nog wel enkele dingetjes op te lossen, o.a het aaneenschakelen van meerdere Arduino's, wat ik pas kan testen zodra ik er meerdere in huis heb.

Anti-denderen is niet ingebouwd. Integendeel ... er hoeft maar even een signaal op de ingang te staan en de Arduino houdt dat vast (net als de latch in een hardware S88 board).

Ik ben van plan eerst eens wat te extperimenteren met optische detectie en reed switches. Zie het voorlopig als fröbelen. De meerderheid gebruikt waarschijnlijk niet voor niets stroomdetectie ... dat zal wel het minst foutgevoelig zijn. Dat kan altijd nog, maar dan koop ik denk ik liever toch kant en klare S88 borden.

« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 16:37:09 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2014, 16:36:11 »
Er is een nieuw videootje uit over IR detectie met de Arduino S88 terugmelder.

Naar de video.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2014, 19:58:21 »
Hoi Rudy,

Voor het gebruik van meerdere modules zou ik wel voor de S88n standaard gaan icm netwerkkabels.

Heb je in de Arduino ook al rekening gehouden met het inclocken van de data van de volgende S88?

Elk soort van detectie heeft voor en nadelen. Reden dat stroomdetectie veel gebruikt wordt is omdat je niets boven de baan/tussen de rails hoeft te plaatsen, je detectie hebt over een grotere afstand dan één punt (bijvoorbeeld opstelspoor in zijn geheel), je in principe niets geen loc's hoeft aan te passen (geen magneetje zoals bij reed) en het redelijk makkelijk is later de detectie stukken aan te passen/nieuwe te plaatsen. Nadeel is natuurlijk dat een wagon zonder licht niet vanzelf gezien wordt.

Succes met knutselen!

Timo

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2014, 20:26:01 »
Hallo Rudy,

Leuk initiatief. Knap dat je het werkend hebt met de arduino. Ik heb zelf ook geexperimenteerd met reflexmelders en heb een schema nagebouwd dat ik op OpenDCC had gevonden.

Op de site van Wolfgang Kufer staat ook dit artikel. Wellicht heb je daar iets aan.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 20:29:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2014, 20:44:22 »
Hallo.
Ben ook bezig geweest met infrarood detectie op basis van reflectie en mijn ervaring is dat het component wat jij gebruikt niet echt geschikt is omdat deze gevoelig is zoals jij het al melde voor daglicht maar ook voor halogeen en tl licht, niet bruikbaar dus.
Wel heb ik van anderen de tip gekregen om een andere detector te gaan gebruiken, namelijk de IS471F, wel duurder maar werkt voortreffelijk. Voedings spanning is van 5 tot 15V en de output bij detectie is naar 0v en kan maximaal 50mA aan, de gevoeligheid is instelbaar bij toepassing van een potmeter tussen de voedings spanning en de IR zender diode.

Kan deze detector naast de baan plaatsen, bijvoorbeeld schaduw station of onder de baan, dus plaatwerk, dan twee gaatjes van 3 millimeter tussen de bielzen, eentje voor de IR zender diode en de ander voor een 3 mm lichtgeleider naar de ontvanger.
Deze module gedraagt zich als een detectie punt en kan aangesloten worden op een S88 module.

Grote voordeel is;
 Als de plaats je niet bevalt haal je deze weg, maak je de gaatjes dicht en plaats je deze verderop, alleen de nieuwe gaatjes boren.
 Behoeft geen blokken van te voren worden ingepland tijdens de baan bouw, geen rail isolatie lasjes.
 Geen magneetjes plakken onder de trein.
 Ook als de loc de trein duwt wordt de eerste wagon al gedetecteerd.

Als ik volgende week er verder mee ben zal ik een foto hier zetten zoals het printje is uitgevoerd met de optische geleider.

Dan waarom de Ardunio, ik gebruik een PIC die 2x16 inputs heeft en S88 bus in en out compatible, kosten ongeveer € 10,-.

Zie op deze site  http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/S88%20terugmelder.htm

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 20:54:52 door Fransx »

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2014, 20:57:03 »
Hallo Frans,

IR transistoren zijn altijd gevoelig voor omgevingslicht. Om dat te voorkomen worden de IR signalen in bijvoorbeeld afstandbedieningen gemoduleerd en de IR ontvanger wordt afgestemd op deze frequentie. Dat is ook precies de functie van het schema dat ik hierboven geplaatst heb. Ik heb de schakeling gebouwd en hij is ongevoelig voor omgevingslicht.
De door jouw genoemde detector doet eigenlijk hetzelfde. Hij stuurt de IR diode met een bepalde frequentie aan en de IR detector is alleen gevoelig voor deze frequentie. Het scheelt je in ieder geval een printje maken. Zo zijn er weer vele wegen die naar Rome leiden.

gr. Frits
Groet Frits

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2014, 21:30:53 »
Beste Frits
We hebben beiden tegelijk gereageerd, mijn reactie was niet op jou schema, het was een reactie op het gehele onderwerp.
Ik heb ooit een draadje geopend hierover en alle bevindingen staan hierin, hoe ik dit draadje hier kan aangeven weet ik niet, dan maar de titel en zal je hier op moeten zoeken.
In dit draadje staat het schema met wat componenten, voor gevoeligheids instelling, beveiligings diode voor verkeerde aansluiten van polariteit en een ontstorings Ctje, dit alles is niet echt nodig maar is wel beter in deze toepassing.

Draadje:      S88-bus met infra rood detectie.
Of klik hier
De IS471F is niet gevoelig voor daglicht, halogeen en TL, dit alles heb ik zelf getest, uiteraard zend deze uit met een bepaalde frequentie anders zal deze wel gevoelig zijn voor wat ik opnoemde, dit alles wordt door een interne controller geregeld.

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 23:29:51 door Bert van Gelder. Reden: link toegevoegd »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2014, 23:41:23 »
Frans en Frits,

Bedankt voor alle input. Inderdaad is de detector uit het filmpje nogal gevoelig voor omgevingslicht. Voor hogere betrouwbaarheid zal het een 38kHz detectie moeten worden, wat eea helaas iets complexer maakt met extra benodigde printjes.

Frans, je vroeg 'waarom een Arduino'. Tsja ... eigenlijk gewoon voor de lol. Er zjn vele mogelijkheden. De site die je vermelde geeft ook mooie oplossingen. Alleen vraagt dat wel om een print met onderdelen solderen. En ik weet ook niet zo gauw een PIC te programmeren. Arduino met z'n USB maakt het allemaal eenvoudig en gemakkelijk en snel op te pikken.

Maar je zal zien ... na een tijdje 'pielen' en alle problemen tegen komen die iedereen voor mij ook al tegen gekomen was, kom ik uiteindeljk gewoon terecht op kant en klaar aangeschafte S88 modules met stroomdetectie :)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2014, 16:51:21 »
Hoi Ruby,

Hoe je precies detectie doet laat ik aan jou, meerdere wegen leiden naar Rome en ik denk dat licht reflectie prima kan werken :)

Maar wat betreft S88. De Arduino is nu leuk omdat het al een kant en klaar bordje is. Maar als je voor je detectoren toch al printjes moet solderen kan je net zo goed voor de normale 4000 logic gaan. Deze kosten 29 cent per 8 poorten op eBay. Voordeel van een uC kan zijn dat je een ontdendering in kunt bakken. Iets dat Frans dus ook in zijn PIC versie heeft gedaan. Hiermee kun je spookmeldingen tegen gaan. Dit kan ook met een condensatortje aan de ingang maar wordt al sneller meer werk om dat zo te doen. Arduino als platform kan dan prima gebruikt worden. Wel zou je kunnen kijken naar een Arduino Pro Mini. Deze is bedoelt voor een meer permanente opstelling dan de Uno en kost ook nog eens minder! Op eBay staan ze al voor 2 euro! En om je code er op te krijgen gebruik je gewoon je Uno.

Veel plezier met knutselen!

Timo

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #11 Gepost op: 05 October 2014, 18:49:33 »
Viel vandaag wel weer mee met de gevoeligheid voor omgevingslicht. Gisteren scheen de zon aan een onbewolkte hemel ... daar kon ie niet goed tegen. Bewolkte dag ... geen probleem. Ik ga ook een testje doen met magneetjes en hall sensoren.

Het zal voor mij toch een Arduino worden ipv een zelf te bouwen print, gewoon vanwege het gemak. Kant en klaar kost ie €3,30, daar valt nauwelijks tegenop te solderen.

De snelle optocouplers waren dit weekend binnen. De test om de Arduino in te zetten als DCC functie decoder is sucuesvol verlopen. Nu nog servo's er aan koppelen met wat extra software, dan is dat een mooie 'low cost' oplossing voor wisselaandrijving.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 October 2014, 19:23:12 »
Hoi Rudy,

Dat is precies wat ik zeg!  ;) Maar zou ik wel de Pro Mini pakken, daar valt idd echt niet tegen aan te solderen met 2 euro  ;D

Timo