Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 10:56:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 10:54:28
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:40:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
Railpro 607 door spoorijzer
Vandaag om 10:37:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 10:33:31
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Sven
Vandaag om 09:04:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31

Auteur Topic: RudysModelRailway, ervaringen ECoS  (gelezen 12444 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
RudysModelRailway, ervaringen ECoS
« Gepost op: 22 August 2014, 21:32:43 »
De Ecos is eindelijk binnen! Meteen maar uitpakken en een beetje aan het testen gegaan, wat ook betekent dat er weer wat activiteit op de blog is.

Video 1: Uitpakken.
Nooit gedacht dat ik ooit een heuse 'unboxing' video zou doen :)

Video 2: 'Power on'.
Ben nogal teleurgesteld over het feit dat een nieuwe Ecos uitgerust is met firmware 3.5. Dat is een versie van 2012! Eerlijk gezegd zou ik verwachten bij aanschaf van een apparaat van tegen de €600,- dat de laatste firmware er in zit, of op zijn hoogst 1 versie terug. Maar toch niet 6 versies terug, van 2 jaar geleden!?

Betekent waarschijnlijk dat ie twee jaar lang bij de distributeur in het magazijn heeft gelegen(?). Die verdient zo te zien met dozen schuiven, niet met het verlenen van enige service om oude units te voorzien van de laatste firmware. Stel je bent geen 'computer geek' ... dan zit je nu toch met oud spul te kijken. De meegeleverde oplaadbare batterijen deden het trouwens ook niet. Ben over dit alles niet tevreden, heb de distributeur, Train Service Danckaert, hierover een email gestuurd. Wacht op een reactie.

Maar goed ... we zijn inmiddels 6 firmware versies verder, op 4.0.1. Helaas kan de upgrade niet in 1x. Upgrade naar versie 4 kan alleen vanaf versie 3.7, dus die moet er eerst op. Maar ook dat gaat dit weekend niet lukken, want om firmware te downloaden moet je je eerst aanmelden bij ESU. Die aanmelding moet eerst goedgekeurd worden. Daarna moet je je nog een keer aanmelden, nu met het serienummer van je Ecos. Downloaden gaat dan nog steeds niet, want ook die 2e aanmelding moet opnieuw goedgekeurd worden! Wat een onzin allemaal.

Video 3: We rijden!
Afijn ... na alle frustratie met een glaasje appelsap weggedronken te hebben, dan toch video 3: de eerste rail ligt en de eerst loc rijdt! :) Project definitief gestart. Ben nu dan ook maar overgestapt van het hoofdstuk 'Baanplannen' naar hier, 'Banen of Diorama's'. Plan is namelijk om het ovaaltje en daarna de 'Curved Dogbone' nu werkelijk aan te gaan pakken.
« Laatst bewerkt op: 25 August 2014, 00:12:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Touchcab remote control
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2014, 14:07:41 »
Geen progressie met de software dit weekend helaas. De goedkeuring van de aanmelding bij ESU laat op zich wachten. De distributeur van de 'oude' Ecos had me toegezegd de software (link) te sturen, maar heeft dat niet gedaan.

Toch wel wat andere leuke dingen kunnen doen, zoals remote control met Touchcab.
Hier is een videootje ervan: Ecos - netwerk - iPad / iPod - Touchcab remote.

« Laatst bewerkt op: 24 August 2014, 19:15:14 door RudyB »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: RudysModelRailway
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2014, 16:30:59 »
Misschien wat fotootjes? Maakt een topic als dit direct een stuk aantrekkelijker.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Plaatje erbij
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2014, 19:13:35 »
Ronald ... daar heb je helemaal gelijk in. 't Is alleen dat ik slechts 1 stukje rechte rail heb liggen :).  Leek me misschien iets te saai. Heb er nu toch een plaatje bij gezet (zie hierboven), geeft een indruk.

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: RudysModelRailway
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2014, 19:41:31 »
@Ronald

Die les heeft Ruud nog niet gehad van ons bij de EMV  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Shunting met Zimo en ECoS
« Reactie #5 Gepost op: 25 August 2014, 10:14:44 »
Gistermiddag nog wat zitten te hobbyen met de Zimo decoders. Shunting functies '1/2 speed' en '1/4 momentum' aan gezet en wat leuke icoontjes erbij gevonden op de Ecos bij F3 en F4. Vond o.a. een 'schildpad' en een soort grafiekje wat mooi de acceleratie voor kan stellen. Resultaat ... het werkt mooi.

Heb er een video van gemaakt, is via deze link te bekijken. Voor de overgrote meerderheid van de forumleden is dit natuurlijk niks nieuws, maar wie weet is het toch leuke info voor enkele starters, de groep waar ik zelf toe behoor. (Ja Marcel ... er is nog veel te leren. :) )

Moet zeggen dat ik de Zimo's fijne decoders vind, ze hebben erg veel mogelijkheden. Ik heb verder alleen ervaring met de ESU Lokpilot 4 ... ook prima, maar de Zimo's kunnen toch net iets meer.

Overigens is het mogelijk dat sommigen een Zimo hebben zonder het zelf te weten, ze worden door vele merken als de standaard decoder ingebouwd in hun locs of als losse 'merk-decoder' verkocht, oa Roco en Fleishmann. Zie dit persbericht.
Via CV8 is het ID nummer te checken en deze lijst bevat de ID nummers per leverancier.

De mijne zijn zogenaamde 'Roco's' ... met een flut-handleiding waar nog geen 20% van de mogelijkheden in is beschreven!

« Laatst bewerkt op: 25 August 2014, 14:43:41 door RudyB »

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: RudysModelRailway, ervaringen ECoS
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2014, 20:06:44 »
Kunt wel weer een update plaatsen Rudy.
Hebt je les ondertussen gehad zo ik weet.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

cbx

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2014, 11:38:19 »
Heb mijn Ecos 50200 eind juni binnen gekregen vanuit Duitsland.
Had mijn leverancier Modellbahnshop speciaal gevraagd om de nieuwste software versie echter er bleek 3.7 op te staan terwijl de Ecos
rechtstreeks van ESU kwam volgens de verkoper.
Heb mijn computer man de updates er op moeten laten zetten kwam daar zelf niet uit.
Blijf je vorderingen volgen we zijn tenslotte twee nieuwe Ecos gebruikers in Brabant!

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2014, 13:59:39 »
Hoi cbx. Wel ... dat is dan rechtstreeks van ESU, ondanks speciaal verzoek, toch niet de laatse software. Ik wens je natuurlijk veel plezier met de ECoS die nu dan toch op v4 staat.

Zelf zit ik inmiddels ook op versie 4. Het gaat me niet om de software upgrades ... dat lukt me wel (tenzij ie vastloopt) ... het gaat me erom dat als je een elektisch apparaat koopt van €600, zeg een niewe TV, of een camera, dat je dan toch ook niet wilt dat ie al 2 jaar oud is en software van 6 versies terug bevat!? Dat geldt wat mij betreft ook voor een ECoS.

Ik heb na mijn email wisseliing met de distributeur, die niets opleverde dan "gewoon de benodigde 4 upgrades doen, dan is ie als nieuw", nu ook een email gestuurd naar ESU zelf. Nog geen reactie. Op hun site staat dat het 2 weken kan duren. Het aanmelden om bij de ECoS pagina's te kunnen duurde 6 dagen. Trage klantenservice.

Ik had ook een email gestuurd naar Peco met een vraag. Binnen 1 dag was er een vriendelijke en duidelijke reactie ... kijk ... daar heb ik dan een veel beter gevoel bij.

Maar goed ... versie 4 zit er op en ik moet zeggen ... ik vind de VNC server die er nu in zit heel fijn! Ook het opstarten en afsluiten is 2x zo snel.

« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 14:04:55 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
De eerste ovaal ligt!
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2014, 14:09:45 »
De kop is eraf ... het eerste ovaaltje ligt (vast)!

Het is een 'trainingsbaantje'. Afgelopen twee dagen heeft een vriend van de EMV me alles geleerd over het leggen van flex-track.

Hoewel het best wel bewerkelijk is ...
- aftekenen op de plank
- netjes buigen van de track
- met een tangetje en wat kracht vershuiven van de rails door de railhouders op de bielzen
- wegsnijden van enkele 'railhouders' (hebben die trouwens een 'officiële' naam?)
- afknippen, of beter, 'dremelen', van rails
- inbrengen van de ene rails in de open railhouders van de andere
- verbinden met de rail-connectors
- vastschroeven

... vind ik het resultaat mooi. Mooier dan met 'set-rail', zeker als je ook bedding gaat aanbrengen.

Meer info en een video van het resultaat via deze link.

Volgende stappen (allemaal nog bedoeld als oefening):
- twee wissels erin en een buitenbocht aanleggen, netjes op steek
- servo motoren met een of andere mechanische overbrenging monteren
- servo decoder aansluiten en bedienen met ECoS en Koploper / Rocrail
- bezetmelder en optische detectoren, of stroommeting, da's nog niet besloten.
- besturen met Koploper / Rocrail.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 14:56:30 door RudyB »

trein93

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2014, 00:19:48 »
heeft hier toevalig de nl handleiding van de ecos

1202

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2014, 08:57:29 »
@trein93: Google eens op Esu, tweede resultaat is de importeur van de Benelux. Heeft van alle Esu producten een Nederlandstalige handleiding. Hou er wel rekening mee dat de handleiding van de Ecos over een oudere firmware gaat. In grote lijnen voldoet dat prima maar om alles eruit te halen zal je de Duitse of Engelse handleiding van Esu moeten gebruiken.

@RudyB: Dat het nu allemaal wat langer duurt bij Esu komt ook door de vakantie. Normaal gaat het veel vlotter dan het tijdsbestek die jij aangeeft. Wat betreft het firmware verhaal, ik snap je standpunt maar bij veel technische apparaten die draaien op een firmware, loop je altijd achter op de nieuwste versie en is het juist fijn dat er regelmatig updates zijn. Zoek op het forum maar eens op Uhlenbrock updates en dan zal je zien dat Esu zo gek nog niet is. Ze brengen veel updates uit en houden oudere updates beschikbaar, omdat je niet altijd ineens naar de nieuwste versie kan updaten.

Het is wat anders als je met een leverancier een afspraak maakt dat zij de update voor je doen, maar uiteindelijk moet je zelf toch ook updaten. Versie 4 is een hele verbetering, de Ecos voelt veel sneller aan. (y) Ben ook bezig om met een testbaantje alles uit te proberen dus ik herken het proces wel.

Succes!
Marc

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
ECoS op PC / tablet / smart phone via een VNC client
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2014, 12:44:42 »
ECos firmware 4 bevat een 'VNC server' waarmee niet alleen het scherm op de PC of tablet getoond kan worden, maar waarmee de ECoS nu ook bediend kan worden! Dat is een heel mooie feature ... je kunt met je tablet rond de baan lopen en alles bedienen alsof je de ECoS in je hand hebt! Of als je met Koploper of RocRail zit te 'pielen', dan kan je meteen ook het ECoS window op je PC hebben en zien wat er gebeurt.

Het scherm van de ECoS en de PC / tablet is altijd 100% identiek. Het is geen vervanging voor bijvoorbeeld een Touchcab of WiThrottle, waarmee meerdere mensen tegelijkertijd verschillende treinen kunnen bedienen. Wel is het een geweldige verbetering t.o.v de voorgaande firmware waar het ECoS scherm slechts getoond kon worden voor bijvoorbeeld demo doeleinden.

Er zijn 2 manieren om het ECoS scherm op de PC te krijgen:
1. In de web browser, met als nadeel dat het scherm een vaste afmeting heeft
2. Via een 'VNC client', wat voorgaand nadeel opheft en daarnaast meer functies biedt

Op een tablet of smart phone moet een 'VNC client' geïnstalleerd worden. Er zijn verschillende gratis apps beschikbaar. Ik heb er een paar geprobeerd ... voor de PC is RealVNC prima, op de iPad vind ik Mocha VNC Lite fijn werken.

Hier is een video over het opzetten van en werken met de VNC verbinding.

« Laatst bewerkt op: 31 August 2014, 17:33:32 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
ECoS gekoppeld aan JMRI (Java Model Railway Interface)
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2014, 13:42:47 »
De bestelde wissels zijn nog niet binnen, dus werk aan de 'hardware' ligt even stil.

Ik had trouwens een email gestuurd aan Peco met de vraag of het klopt dat tegenwoordig aan de elektrofrog wissels het draadje waaraan je de verbinding moet solderen precies bij de rand is afgeknipt. Het steekt werkelijk nog geen 0.1 mm uit, je kunt nu niet meer vanaf de zijkant aankomen met een draad ... alleen nog van de onderkant.

Antwoord was dat dit inderdaad het nieuwe design is, het draadje steekt niet meer uit, terwijl het vorige design ongeveer een inch extra draad had. Ben (degene die het antwoord stuurde) meldde dat hij zelf ook vond dat het nieuwe design misschien 'iets te ver doorgeschoten' was en dat het beter zou zijn als er in ieder geval nog iets uit steekt. Dat gaat ie nu opnieuw met het design team bespreken :)

Wel tijd gehad om weer wat verder te spelen met diverse software. Deze keer JMRI aan de tand gevoeld. Hier een video over hoe JMRI en ECoS te 'connecten' en en met enkele highlights van het programma.

Overigens ... hierbij een oproep aan alle ECoS bezitters om op het ECoS forum een reply te geven op het draadje voor de vraag of ESU het mogelijk wil maken om met ProgrammerPro te connecten! Hoe meer verzoeken hoe groter de kans dat ESU misschien overstag gaat?
« Laatst bewerkt op: 01 September 2014, 14:06:54 door RudyB »

cbx

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2014, 15:35:38 »
Ik zie een X links boven bij je batterijen staan, als je vier NIET oplaadbare batterijen aan de achterzijde inbrengt is dit weg.
Is voor het geheugen va de Ecos.!