Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje -
door
Ronald A.
Vandaag
om 17:16:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frankie
Vandaag
om 17:11:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
nighttrain1
Vandaag
om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 16:42:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:30:43
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:29:51
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:28:19
Swalbenburg, N modulebaan
door
Bjor
Vandaag
om 16:08:56
maatvoering AKI
door
MOVisser
Vandaag
om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
008200
Vandaag
om 15:31:19
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:09:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
Vandaag
om 14:29:11
NS-seinen bij en in een splitsingsstation
door
1200blauw
Vandaag
om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
Biesje
Vandaag
om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
HugoB123
Vandaag
om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:20:08
Eyro Interlaken
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:19:23
MiWuLa
door
Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Da's Daz 2
door
Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko (gelezen 5588 keer)
Freefarm
Offline
Berichten: 33
Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Gepost op:
25 September 2014, 23:36:14 »
Hallo medespoorders,
ik ben in het bezit van een hondenkop treinstel van Piko, dit is door mij met behulp van een decoder digitaal gemaakt en opgefleurd met geverfde figuurtjes als reizigers, ziet goed uit.
Hierna bedacht ik mij dat binnenverlichting deze reizigers nog mooier liet uitkomen, daarop heb ik een flexibele strook met warm/witte leds tegen het plafond geplakt.
Boven op het dak liepen de elektrische draadjes voor de front en sluitverlichting. Na talloze malen testen bleek de blauwe draad als + en de witte draad als - goed te functioneren, daarop werd daar een verbinding mee gemaakt. Als de trein nu rijdt, dan geeft dat een geweldig mooi effect, alleen als deze achteruit rijdt, dan wordt het binnen donker. De front en sluitverlichting werkt naar beide richtingen goed. Heeft iemand hier enige ervaring in om mij uit te leggen wat ik verkeerd doe.
Met vriendelijke groeten
Frank.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #1 Gepost op:
25 September 2014, 23:40:26 »
Als ik het verhaal goed begrijp, dan heb je de binnenverlichting parallel gezet met de frontseinen aan de voorkant (witte draad).
Als je achteruit rijdt, dan gaan de frontseinen aan de voorkant uit. En de binnenverlichting dus ook.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 871
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #2 Gepost op:
26 September 2014, 06:36:51 »
De witte en gele draden zijn voor de wisselde verlichting van de frontseinen. Je vertelt niet welke decoder je gebruikt hebt maar de meeste decoders hebben nog een paar extra functie-uitgangen. Als je een bruine of paarse draad ziet, gebruik je die gewoon. Dan kan jet met F1 of F2 (afhankelijke van de draad) het licht aan- of uitschakelen.
Veel succes,
Lolke
Gelogd
lokloods
Offline
Berichten: 1171
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #3 Gepost op:
26 September 2014, 08:44:00 »
Dag Frank,
Op de electrische verbinding (koppeling ) tussen de bakken is nog een "pen" vrij om een draad aan te solderen.
Als je nu in de bak waar de decoder in zit blauw en groen gebruikt voor de interieurverlichting dan kun je die schakelen met F1.
Als je de groene draad doortrekt en soldeert op de electrische koppeling en aan de andere zijde van de verbinding ook een groene draad soldeert dan heb je in de tweede bak ook een groene en blauwe draad om je verlichting op aan te sluiten.
Front en sluitverlichting werken dan correct en de interieurverlichting in beide bakken is met F1 aan- en uit te schakelen.
Wel solderen met een fijne stift op je bout.
wiebe
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4574
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #4 Gepost op:
26 September 2014, 08:45:11 »
En aanvullend op Lolke, dan zul je die F1 of F2 draad ook moeten opnemen in de stroomvoerende koppeling. Anders kun je de bijwagen niet verlichten.
Misschien is het handig dat je even het merk van de decoder noemt. Dat praat een stuk makkelijker over welke kleur draad voor wat gebruikt is/wordt.
Marco
(Wiebe was me net voor)
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2014, 08:47:28 door VAM65. Reden: Geplaatst terwijl Wiebe ook iets intikte
»
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
ruudns
Offline
Berichten: 6346
***
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #5 Gepost op:
26 September 2014, 08:50:01 »
Wil je een beschrijving hoe ik hem heb aangepast, kijk dan
hier
. Dit is wel de Benelux uitvoering, echter op de extra slepers (andere bestelnummers) na, is die voor elk model het zelfde. Deze is ontstaan uit alle
samenraapsels
op BNLS.
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2014, 08:53:35 door ruudns
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Freefarm
Offline
Berichten: 33
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #6 Gepost op:
26 September 2014, 09:25:12 »
Hallo mensen,
Ik heb inderdaad de binnenverlichting parallel aan de rijrichting (moterbak naar voren) geschakeld omdat ik er een decoder heb ingeprikt die geen uitgang meer vrij had, nl. de Uhlenbrock multi protocol UH76321. In de beschrijving hiervan had ik reeds gelezen dat deze geen functie-uitgang meer vrij heeft, zodoende mijn handelen.
Groetjes Frank.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #7 Gepost op:
26 September 2014, 09:30:45 »
Je zou het probleem dan eenvoudig kunnen oplossen met twee diodes.
De blauwe draad laat je aan de pluskant van de verlichting zitten.
De minkant gaat dan niet rechtstreeks aan de witte, maar via een diode, die dus naar de witte draad wijst.
En dan zet je nog een tweede diode vanaf de minkant naar de gele draad.
Dan zal de interieurverlichting in beide richtingen branden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Freefarm
Offline
Berichten: 33
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #8 Gepost op:
26 September 2014, 09:36:07 »
Hoi Klaas,
Is de diode 1N4148 daar geschikt voor en zou je me misschien kunnen uitleggen naar welke kant ik het zwarte streepje van deze diode moet zetten?
Alvast bedankt,
Frank.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #9 Gepost op:
26 September 2014, 09:43:52 »
Ik denk dat een 4148 daar een beetje krap voor is. Die mag maximaal 100mA hebben. Zelf zou ik liever een 1N4004 of zo nemen.
Het zwarte (of zilveren) streepje moet naar de witte, resp. gele draad gericht zijn.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Freefarm
Offline
Berichten: 33
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #10 Gepost op:
26 September 2014, 09:56:03 »
Hoi Klaas,
alvast bedankt, ik ga eraan werken en laat het resultaat wel hier horen.
Groetjes Frank.
Gelogd
Freefarm
Offline
Berichten: 33
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #11 Gepost op:
02 October 2014, 17:33:57 »
Hallo Klaas,
Ik heb met 1N4004 diodes gewerkt om een ruimere marge te verkrijgen en heb dus de + ofwel de Kathode van 2 diodes samen gesoldeerd met de - van de ledstrip.
met een diode uitgang ben ik naar de witte draad gegaan en met de andere diode naar de gele draad zoals je bedoelde. Dus het korte gedeelte van de diode met het streepje naar zowel de witte en de gele draad. Daarna ben ik gaan proefrijden naar de voorkant (bestuurderskant) functioneert het goed, de buitenverlichting en binnenverlichting brandt. Zogauw als ik de trein de andere kant op laat rijden functioneert alleen de buitenverlichting maar binnen zitten ze in het pikdonker.
Conclusie, ik heb totaal geen verschil met eerst toen ik werkte zonder diodes, waar duidt dit op ?
Ik moet zeggen dat ik nu heb gewerkt met de Benelux Hondenkop, maar ik denk dat er geen verschil is tussen de gele en groene Hondenkop en de Benelux.
Nu weet ik het ook niet meer. Voor dat ik het weer vergeet wil ik toch nog iedereen bedanken van vorige keer die mij terzijde stonden met hun goede raad.
Met vriendelijke groeten,
Frank.
Gelogd
Menno
Offline
Berichten: 3452
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #12 Gepost op:
02 October 2014, 19:44:43 »
Freefarm: let op: bij diodes is het KNAP:
K
athode
N
egatief
A
node
P
ositief.
Wat je zelf schrijft klopt dus niet
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #13 Gepost op:
02 October 2014, 19:56:46 »
Frank gebruikt het woord kathode waar hij anode bedoelt. Uit de verdere beschrijving blijkt dat hij het toch goed heeft aangesloten. Waarom het dan toch niet werkt, dat snap ik ook niet.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko
«
Reactie #14 Gepost op:
02 October 2014, 23:16:02 »
Branden je sluitlichten wel als je van richting veranderd?
Frits
Gelogd
Groet Frits
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Binnenverlichting bij Hondenkop treinstel van Piko