Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail  (gelezen 27854 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Gepost op: 21 september 2014, 19:48:42 »
Omdat ik even ben gestopt met de Sik, moest er toch worden gesoldeerd. Erwin Werps vertelde me dat hij bezig is met een herziene aandrijving met mogelijk gevolgen voor het chassis en de kap.

Deze kit van Dutzrail lag ook al een paar jaar te wachten op de bouw. Er zijn volgens mij nu 3 kits van deze ''18 luiker''. Er is deze van Dutzrail, MK modelbouw heeft er ook een in verschillende versies en er is ook een etsplaat van Erwin (die ik nog nooit heb gezien overigens en niet normaal wordt verkocht).

Dit is het einddoel:


IMG_4720 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Richard van Dutzrail levert altijd een zeer verzorgde bouwset. Ik ken van hem de Grote Sik, de NS 160 en deze. De bouwbeschrijving is duidelijk en wordt geleverd op CD-ROM met betere foto's, die goed bruikbaar zijn tijdens de bouw.  De onderdelen zijn verpakt in aparte zakjes, die voor de verschillende bouwfasen staan.


IMG_4719 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

De bodem wanden en dak zijn met een paar lipjes zo in elkaar te passen:


IMG_4724 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr


IMG_4723 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

De bouwbeschrijving geeft aan dat deze onderdelen eerst in elkaar moeten worden gesoldeerd. Ik soldeer liever eerst de onderdelen aan de wanden voordat ik deze in elkaar zet, omdat je dit dan makkelijker kunt vasthouden. Ik zet de U-profielen op de wanden bij voorkeur vast met soldeerverf en een brander en ik hou niet graag een vlam tegen een al in elkaar zittend model, omdat je dan veel meer heel snel heel heet maakt. Dus eerst een aantal u profielen op de zijwanden:


IMG_4775 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Een aantal andere onderdelen liggen ook al klaar, waarover later meer.

Bij het bekijken van de kit was het al duidelijk, maar bij het bouwen ontdek je een enorm aantal hele kleine etsdelen, die het model verder verfraaien. Allesbehalve een beginnerskit is het daardoor. Het chassis bestaat ook uit profielen en etsdelen en er wordt daarmee een compleet chassis opgebouwd zoals dat in het origineel ook gebeurd. Heel bewerkelijk, maar wel fraai. Ook vrijwel alle onderdelen voor het Kunze-Knorr remsysteem zijn bijgeleverd. Overigens begrijp ik nog niet van alle onderdelen de functie. Dus het is ook een mooi leerproces.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 september 2022, 22:56:39 door Duikeend. Reden: samen met Ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2014, 12:12:11 »
Wat voortgang:

Begonnen met de hoekijzers die enige bewerking vragen. De vouwlijnen zijn iets te smal, maar met enig beleid is een en ander toch redelijk haaks om te zetten.

IMG_4731 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Van links naar rechts een ongebogen profiel met de geëtste gaatjes om de klinknagels in te drukken en de vouwlijn, dan de andere kant van een ongebogen profiel, een haaks omgezet profiel en een haaks omgezette met de klinknagels erin gedrukt. Staat prima op het model. Eigenlijk moeten in de meeste U-profielen ook klinknagels of boutkoppen gedrukt worden, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik heb wel een kit van een CHD van een bekende kleinseriefabrikant met losse klinknagelstrips om in de U-profielen te solderen.

Ik ben wel benieuwd wat dat gaat worden met de geëtste onderdelen voor het chassis. Die krijg je dus niet goed gebogen, of ik ga alle lijntjes nog licht infrezen met een v-freesje.

Dan de deuren:

IMG_4776 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Geëtste plaat met een rand klinknagelstrips erop gesoldeerd en in het midden een T-profiel.

Aan de bovenkant 2 scherts (klopt dat woord eigenlijk) platen erop en dan nog 2 losse stukjes metaal dat aan de bovenkant om een draad moet worden gebogen. Dat is dan de ophanging van de deur. Aan de onderkant komen aan beide kanten ook nog 2 schertsplaten die een beetje uitsteken met een messing wieltje ertussen. Dat wieltje is een etsdeel dat je dubbel vouwt, waardoor er een soort pulley ontstaat. Volgens mij moet deze deur functioneel kunnen worden gemaakt, dan moet ik alleen het ronde gat weghalen en de hele opening realiseren. Ik denk dat ik de deur gewoon erop ga solderen.

IMG_4775 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Zo, de deuren en een zijwand. Daarboven ook 2 luiken, die ik volgens mij fout heb gesoldeerd:

IMG_4777 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Ik denk dat het geëtste randje aan de binnenkant moet komen en dan valt alles keurig in de hoeken over de etsplaten. Dat is te zien op de volgende foto.

IMG_4780 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Kap maar eens in elkaar gesoldeerd:

IMG_4781 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Er zitten 3 stukken in de kap, die ervoor zorgen dat de wanden keurig recht staan over de hele lengte. De meeste foto's van de echte laten meestal een minder strak geheel zien.

wordt vervolgd,

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 september 2022, 23:00:17 door Duikeend. Reden: samen met Ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2014, 20:08:00 »
mooi werk!
(schertsplaten moet zijn schetsplaten)
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2014, 19:41:15 »
De luiken zijn als volgt gemonteerd:


IMG_4989 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Dit is de etsplaat met de frames met het randje erop.

IMG_4990 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

En dit zijn de roosters (lekker dik: 0,1 - 0,2mm)

Ipv aan de andere kant, zodat het randje zichtbaar blijft heb ik nu alle roosters tussen de randjes gesoldeerd met soldeerverf. Na solderen nog even met een ruimer alle gaten in het rooster langslopen.

IMG_5006 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Waar ik aan twijfelde is of de luiken nu bovenop of onder de schetsplaten horen. Op basis van de foto's ben ik er inmiddels van overtuigd dat ze erop moeten. Maar dat geeft dus wel scheef geplaatste luiken:

IMG_4994 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

IMG_4995 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

IMG_4996 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Je kunt onder de luiken nog zoveel mogelijk wegvijlen op de plek waar de schetsplaten zitten, het wordt dan wel minder, maar het blijft schuin zitten. Alternatief is de schetsplaten in vijlen, zodat het luik er tussen valt, maar dat klopt ook niet met het origineel.

Op de hoeken wordt het nog spannender. Daar zitten de schetsplaten bovenop de hoekprofielen en daar moeten de luiken nog overheen (met ingeëtste klinknagels of bouten).

IMG_4997 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Het komt er dan als volgt uit te zien. Ik zie wel dat ik enkele nog moet verschuiven, maar dit is dan het effect:

IMG_5014 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

IMG_5015 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

IMG_5016 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

IMG_5018 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Qua schuin liggen op de schetsplaten kun je nog de volgende foto's bekijken:

IMG_5013 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

IMG_5012 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Zo nu verder met de rest van de details op de bak. Alleen nog de deuren en de onderdelen waarover de deuren moeten bewegen.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 17 september 2022, 19:38:50 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2014, 20:18:05 »
Ziet er goed uit Ivo (y)
Zou je de schetsplaten niet kunnen weg frezen waar de roosters moeten komen?

ben benieuwd naar de vorderingen  (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2014, 22:07:33 »
Heb ik over nagedacht, maar ik vind dat je er niet zo heel veel van ziet. Bovendien moeten de luiken echt op de schetsplaten.

De deuren zijn een klasse apart. Ik heb dit nog niet eerder in een kit gezien. In totaal 21 onderdelen leiden tot een complete deur. Zoals ik al zei is dit met een beetje moeite volledig functionerend te maken, maar daar heb ik maar van afgezien.

Het begint met het solderen van een klinknagel strip als rand rondom de deur:

IMG_4776 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Dan wordt in het midden een T profiel gesoldeerd en aan de bovenkant 2 schetsplaten en 2 dunne nieuwzilveren plaatjes die moeten worden omgebogen om aan de rail aan de bovenkant te hangen.

Dan aan de onderkant komen 2 wielen:

IMG_5003 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

De achterkant wordt voorzien van 2 plaatjes waarin de as van de wielen komt. Achterin de deur is keurig de ruimte ingeëtst waarin deze onderdelen passen.

IMG_5000 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Dit zijn de onderste schetsplaten met wielophanging nog in de etsfret met de nieuwzilveren geëtste wielen, die nog moeten worden omgebogen tot een wiel als een soort pulley, die dus over een rail kan rijden. Een 0,3mm nieuwzilveren draad dient als as.

Met de achterste platen perfect in positie wordt een stukje draad en het wiel erin gebracht, voorste schetsplaat over de as heen en dan deze solderen voor op de deur.

IMG_5001 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

Daarna de 2 horizontale handgrepen:

IMG_5004 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

En als laatste de haak waarmee de deur kan worden vastgezet:

IMG_5005 [1600x1200] by Ivo tB, on Flickr

De haak heeft ook een losse geëtste bevestigingsplaat voor op de klinknagelrand en er zit rechts naast de haak ook nog een beugeltje, waarop de haak als die terug wordt geklapt komt te rusten.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 17 september 2022, 19:43:13 door Duikeend. Reden: samen met ivo de plaatjes verbeterd »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2014, 15:22:14 »
Met een heleboel kleine geëtste onderdelen is de kap verder afgemaakt:



Je ziet hier de deur, de rail en de beugeltjes om de rail op te solderen. De lange beugeltjes komen tussen de u profielen die onder de bak uitsteken en de korte beugeltjes worden vanaf de rail om de onderkant van de wand gezet.
Hier een lang beugeltje ongeveer op de plek waar deze hoort:



De bouwbeschrijving vertelt dat eerst de rail en dan de deur moet worden geplaatst. Ik heb het omgekeerd gedaan. Er is geen enkele referentie als je eerst de beugeltje (7 stuks per rail) gaat plaatsen en dan de deur, terwijl voor de deur de planken een beetje door moeten lopen met de planken van de wanden. Dus eerst de deur gesoldeerd. Daarna de rail met een stukje tape vastgeplakt op de rand van een houten blokje en vervolgens de lange smalle beugeltjes zo haaks mogelijk erop gesoldeerd. Vervolgens duw je de rail van de onderkant tegen de wieltjes van de deur en schuift de beugeltjes tussen de u profielen. Dat paste wonderwel goed. En daarna de 3 beugeltjes die erom heen moeten gesoldeerd. Het was een heel gepruts, maar het is toch redelijk goed gelukt:





Daarna nog een aantal kleine onderdelen.

De deurstop bestaat uit een klein geëtst stripje dat kan worden omgezet met een gaatje, waarin dan weer een stukje 0,5mm draad past als deurstop:



Ook de bovenrail wordt met een geëtst stripje vastgezet. Maar daar zie je niets meer van als je de lange (oorspronkelijke) regenkappen monteert:



Met nog een regenkap links onder boven de briefjeshouder, de rangeerdershandgrepen, de sluitseinijzers en het beugeltje voor de deursluiting is de kap dan gereed:



Het geheel is nu helemaal dicht, alleen de roosters laten lucht door. Ik denk dat ik dit maar eens een lange tijd in soda laat liggen om ervoor te zorgen dat al het zuur er uit is. Misschien doe ik nog wel een poging à la Karst met Cillit Bang. Zijn messing kits gaan altijd bijzonder glimmen. Bovendien zie ik op de foto's dat er nog heel veel vuil op zit met veel stofresten van het glasvezel potlood.

Volgende stap wordt het chassis en dat is ook een aardige opgave. Het geheel bestaat uit losse geëtste chassisbalken en messing profielen. Daarbij komt dat het remwerk uitgebreid is nagemaakt. Er zitten een aantal onderdelen met namen bij, waarvan ik de functie niet ken. Ik zal maar eens gaan zoeken op het Knorr Kunze remsysteem.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2014, 23:57:41 »
Een begin gemaakt met het chassis:



Het chassis wordt opgebouwd uit 4 geëtste nieuwzilver onderdelen en 2 messing profielen. In de geëtste onderdelen worden klinknagels gedrukt in de 2 bufferbalken en de 2 chassisbalken. Er zit heel veel reliëf in de balken geëtst, waardoor het lastig is ze zuiver te buigen, dus daar was wel wat werk voor nodig om een en ander weer redelijk recht te krijgen. In de kit zit een in MDF gefreesde mal toegevoegd waar de chassisbalken, de bufferbalken en de middelste lange draagbalken kunnen worden gedrukt. Als je het goed doet zit alles behoorlijk strak geklemd in de mal, waarna je na controle of alles haaks en recht in de mal zit de balken in de gefreesde gaten aan de bufferbalken soldeert:



Alles in de mal



En in de gaten gesoldeerd.

Met een pen in het gat voor de koppeling in de bufferbalken wrik je het gesoldeerde chassis uit de mal:



Hier zijn ook al de 5 dwarsbalken gesoldeerd. Dat gaat heel snel, want de dwarsbalken zitten op de juiste lengte in de kit en in de zijchassisbalken zit aan de binnenkant een u profiel geëtst, waarin de dwarsbalken voorzichtig klikken en met een beetje vasthouden kun je die dan snel vastsolderen.

En het past onder de bak:



Nu volgen nog een paar chassisbalken en kan er worden begonnen met de scheenplaten en het remwerk. Er zitten in elk geval 2 onderdelen waarvan ik de functie niet ken. Er is een remveer op de chassisbalken in het midden, die ik zo snel nergens mee verbonden zie en er zitten tussen de assen en de bufferbalk aan beide kanten een draaipuntblok.  Ik krijg de indruk dat het laatste een vast punt is aan het chassis waar met een trekstang de remscharen aan zijn verbonden. Later in de bouwbeschrijving is er sprake van dat de schroefkoppeling met een trekstang wordt verbonden aan de remveer??

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2014, 01:54:14 »
Het trekwerk is waarschijnlijk doorgaand. Beide koppelingen zijn in het midden van het rijtuig verbonden met een voluutveer.

Achter de buffers is misschien een evenwichts balk aangebracht. Al de ene buffer wordt ingeduwd, komt de andere wat extra naar buiten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2014, 07:42:12 »
De evenwichtsbalk komt alleen bij rijtuigen voor, dit geeft een rustigere rit.
Aangezien goederen niet klagen, zit dit niet op goederenwagens.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2014, 08:44:50 »
Wou :o :o wat een schitterende kit.

Ik heb hem ooit gehad maar in mijn treinen-loze periode heb ik zowat alles verkocht!


Mooi verslag weer Ivo (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2014, 12:54:48 »
Het is inderdaad een mooie kit. Het dreigt alleen wel meer een model voor de vitrine te worden dan dat deze goed inzetbaar is op de modelbaan. En dat laatste is toch wel de bedoeling

Meer werk aan het chassis:



4 U-profielen worden nog in het chassis gesoldeerd om de krachten op het stootwerk beter te spreiden

Dan moet het geheel maar eens op zijn pootjes worden gezet:



Losse scheenplaten niet geëtst, maar gefreesd uit een dikke plaat nieuwzilver en de messing lagers. Is wel spannend, want er lijkt op het eerste gezicht geen directe aanwijzing waar precies de scheenplaten moeten worden gemonteerd. Later bleek dat er bovenop elke scheenplaat in het midden een putje is gefreesd, dat ook in de buitenste chassisbalken is geëtst. Toch kan er hier veel fout gaan om een goed rijdende wagen te krijgen. De assen zijn ook niet geveerd of gecompenseerd (in het echt alleen geveerd, dus dat had in deze kit gehoord  ;) ).

Dan eerst nog de glijplaten voor de aspotten als etsdeel vouwen en solderen aan de scheenplaten:



Meteen maar even de voluutveer op de middelste chassisbalken gesoldeerd:



En na zorgvuldig solderen van de scheenplaten aan het chassis, staat deze eindelijk op zijn pootjes. Je moet eerst de scheenplaat zo exact mogelijk positioneren en met metalen haarklemmen vasthouden. De haarklemmen van de handleiding werden door mijn vrouw afgedaan als iets voor oude mensen, maar met 2 metalen haarspelden ging het ook. Is altijd leuk als je op zaterdagavond ontdekt dat je iets moet hebben.



De handleiding zegt dat je een van de scheenplaten los moet maken als blijkt dat het niet met alle 4 wielen op de grond staat dan wel als de wagen een bochtje rijdt als je deze duwt. Die van mij rijdt kaarsrecht, maar niet met alle wielen op de grond. Heel klein beetje buigen aan het chassis helpt volgens mij ook.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2014, 18:22:32 »
Een paar etsdelen (21 stuks) voor later:



En de etsdelen al gevouwen die het 'draaistelblok' vormen.



Deze onderdelen worden aan de middelste chassisbalken gehangen en komen dan tegen de dwarsbalk waar de buitenste remblokken aan worden opgehangen. Het midden van het draaistelblok wordt via een stang verbonden met de buitenste remschaar.





Het is daarmee een soort vast punt voor de remscharen die boven de as hangen. Het zou in mijn ogen logischer zijn als de remschaar naar buiten kon bewegen als de remcylinder de remmen aantrekt. Ik zal eens een animatie bedenken hoe dit functioneert.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2014, 13:05:56 »
Het remwerk zelf komt nu aan de beurt:



De verschillende onderdelen. De triangels zijn messing gietstukken, de remblokken bestaan uit geëtst messing, de scharen uit geëtst nieuwzilver en de verbinding tussen de remscharen is weer een stukje geëtst messing. Een en ander wordt straks bij elkaar gehouden door verschillende diktes draad. Eerst alle gaatjes maar geboord met een 0,4mm boortje. De meeste hadden wel een geëtst putje, maar geen gaatje. Dan worden de scharen dubbelgevouwen met het verbinding stuk ertussen en gaan er 2 stukjes 0,4mm draad doorheen:



Bovenste is gemaakt en de onderste heeft nog losse onderdelen. Aan de onderkant worden nu de scharen losgeknipt op de plaatsen waar ze in de ets aan elkaar zaten. De draadjes worden naar beneden gebogen zodat de schaar daarmee aan het chassis kan worden vastgezet. De draaipunten van de scharen liggen op deze manier vast aan het chassis en ik twijfel of dat moet als je de buitenste schaar ook nog eens aan het draaistelblok vastmaakt met een stang.

Een beetje zwevend met de uiteinden van de schaar precies op de hoogte van de as, wordt dit aan het chassis gesoldeerd:



Op de foto kun je zien waar er straks een stang komt tussen de schaar en het draaistelblok. Het mooiste is vast dat er een pen door de gaten in de schaar komt, die vast met een splitpen wordt geborgd. De stang moet dan dus een oog hebben. De vraag is hoe gek je dit kunt maken.........

Wel heb ik al 2 remblokken gemaakt en aan de triangel gemonteerd. Deze komt dan tussen de schaarstangen. Zou ook met een pen kunnen als ik nog een gaatje in de triangel boor. De remblokken vind ik te dik geworden. Misschien heb ik toch de finescale wielen en is dat de oorzaak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Groentenwagen CHRKS 18 luiker van Dutzrail
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2014, 16:23:17 »
Verder met het remwerk, wat nog een hele klus was, omdat er nogal veel uit de losse hand moet worden gewerkt.

Ten eerste heb ik 2 remblokken gevouwen en gesoldeerd en op een triangel gesoldeerd. Deze past dan klemmend tussen de bovenkant van de scharen:



Dit hangt dan alleen uiterst onstabiel en met 2 0,6mm draadjes dienen de remblokken nog aan de dwarsbalken te worden vastgezet. Zonder scharnieren in dit geval  ;D .

Maar het wordt erg vol met de scharen en remblokken en draden erin, dus het leek me verstandig eerst het trekwerk van de remmen te monteren voordat ik de triangels ed vast zet.

Dus aan de slag met 0,5mm draad en dun draad om door de scharen te halen:



Tussen de scharen en het draadje er als borging door heen. Drupje soldeer ertussen en het zit als gegoten:





Zo ben je wel een tijdje zoet.

Eerst heb ik nu de remcylinder met het bewegingswerk geplaatst. Daarvoor wordt eerst een extra kokerbalk in het chassis gemaakt om de remcylinder aan te bevestigen. De koker balk bestaat uit 2 L-profielen en moet nog worden afgedekt met een messing strip. Waarom dit uit 3 onderdelen moest bestaan begrijp ik eigenlijk niet, maar met een beetje passen en meten zit het op zijn plek:



De remcylinder en het bewegingswerk zijn 2 aparte gietstukken. Deze moeten een beetje worden nabewerkt en de gaatjes moeten hier en daar nog worden geboord:





Dan soldeer je de remcylinder op de kokerbalk en verbind je het met de schaar:





Nog een paar stangen en het bedienende deel van het remwerk zit erin:



Dan zegt de bouwbeschrijving dat de andere kanten van de hefbomen in het verlengde van de remcylinder moeten worden vastgezet via een u profiel in het chassis. Hier raak ik de draad kwijt, want zo kan ik de noodzakelijke beweging niet meer volgen.

Daarna de triangels in de scharen en de remblokken worden met 0,6mm draad verbonden aan de dwarsbalken in het chassis:



Nu kan worden doorgewerkt aan de verdere details van het chassis: opstaptreden, rangeertreden en beugels, kaststeunen etc.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*