Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 19:56:24
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
  

Auteur Topic: Reedcontacten en magneten  (gelezen 10428 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Reedcontacten en magneten
« Gepost op: 15 July 2006, 16:26:49 »
Wie heeft er ervaring met reedcontacten en magneten. Op mijn analoge modelbaan(tje) in aanbouw wil ik enkele seinen en overwegen door rijdende treinen laten bedienen. Enkele experimenten met spul dat ik bij Conrad had besteld waren niet succesvol danwel betrouwbaar. Het spul wat de bekende merken kant en klaar verkopen ziet er over het algemeel niet zo fraai uit. Wie heeft praktijkervaring??

Alvast bedankt,

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2006, 17:13:07 »
Ik rij al jaren met reedcontacten en magneten onder de loc.
De magneet die mij het beste bevalt zijn die van
Fleischmann.
Dat zijn kleine ronde magneetjes met een sterk magnetisch veld.
Het artikelnr. van deze magneetjes is 9427.
De reedcontacten hebben een dikte van zo'n 3 mm deze leg ik
in de lengterichting van de rail's.
De reedcontacten haal ik op de beurs in Houten.
Ik schakel hiermee al mijn wissels en seinen in de hoofdbaan en het
Fleischmann bloksysteem (8 blokken) .

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2006, 18:39:08 »
Okee, bruikbare info. Bedankt. Heb je nog nadere gegevens van de reedcontacten zoals fabrikant/leverancier/typenummer? Houten is komend weekend... mijn vakantie ook ;D!
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2006, 22:13:09 »
Wat heb je bij Conrad bestelt en hoe heb je de reedcontacten gemonteerd Marc?
Bij juiste montage zijn reedcontacten zeer betrouwbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Gast
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2006, 09:36:08 »
Je kunt veel beter naar een elektronicazaak gaan om daar die dingen voor een fractie dan van de prijs van de modelspoorfabrikanten te kopen. Het scheelt behoorlijk.

Succes,

André van Zuijlen ;)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2006, 10:06:23 »
Helemaal mee eens, ik heb ook de magneten van Fleischmann, deze bevallen het beste. Die van Roco zijn niet krachtig genoeg.
Ook heb je van Fleischmann vierkante magneten maar als je ze in de loc moet verwerken zijn de ronde magneten makkelijker omdat je hiervoor slechts een gaatje moet boren.

Ik heb gewoon kleine glasschakelaars gekocht bij een electronica handel, dat kost werkelijk bijna niets en werkt perfect.
Deze zijn ook veel minder zichtbaar dan de reedcontacten die je bij de modelbouwhandel kan kopen.
Als je interesse hebt wil ik wel een close-up foto maken.


Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2006, 12:13:50 »
Ik haal mijn reedcontacten bij een stand in de grote zaal links,
 rij 19 naast een stand met Herpa auto's
Hij verkoopt hoofdzakelijk alleen maar onderdelen van
verschillende merken.
Ik betaal daar 10,00 Euro voor 10 reedcontacten.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2006, 12:31:36 »
Hoi Mark, ik heb even een fotootje gemaakt van het onderwerp.



De reedcontacten1,8x12mm en de magneetjes koop ik ook in Houten, zoals Die Bahn al vertelde. Je hebt natuurlijk wel nog een relais nodig om te schakelen anders is je reed voor éénmalig gebruik. Als analoogrijder gebruik ik dit systeem al jaren en het bevalt mij prima.
Succes Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #8 Gepost op: 18 July 2006, 10:59:34 »
Heren,

Buitengewoon bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee. Als ik op de laatste foto kijk dan lijken die heel erg op de reedcontacten die ik heb aangeschaft. Ik denk dat het probleem in de magneten zit (te zwak), dus daar ga ik verder mee experimenteren. Voorlopig ben ik nog niet aan de bouw van schakelingen e.d. toe maar vanwege de aanleg van rails en bedrading op enkele lastig te bereiken plaatsen wil ik al wel vast wat contacten in de baan bouwen.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #9 Gepost op: 18 July 2006, 11:08:04 »
Ik denk dat het probleem in de magneten zit (te zwak),
Wat ook belangrijk is, is de richting van de magneet. De noord-zuid richting van de magneet moet evenwijdig aan de glasbuis liggen voor de beste werking.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #10 Gepost op: 18 July 2006, 20:25:25 »
Welke magneten bedoel je dan Klaas?
De magneetjes die ik ken (Fleischmann, Conrad) hebben de noord-zuid richting verticaal op de rails staan. Dus of noord of zuid staat op de rails gericht. Bij juiste positionering werkt dat ook prima.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2006, 20:30:49 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #11 Gepost op: 19 July 2006, 00:26:50 »
Henk,

de Fleischmann magneten ken ik niet. Met de Conrad magneten bedoel je waarschijnlijk de tabletvormige, waarvan het ene ronde vlak de noordpool is en het andere de zuidpool. Ik denk zelf dat dat niet de optimale manier is om een reedcontact te bekrachtigen.
Volgens mij bereik je een beter effect met een staafvormige magneet, met de polen aan de uiteinden, en gemonteerd evenwijdig aan de glasbuisjes van de reedcontacten.
Maar ik geef mijn mening graag voor die van de ervaringsdeskundigen. Ik heb zelf maar kort met reedcontacten geëxperimenteerd en ik was niet echt onder de indruk van de schakelzekerheid. Daarom heb ik besloten om standaard met stroomdetectie te werken. En in een incidenteel geval met mechanisch bediende schakelcontacten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #12 Gepost op: 19 July 2006, 09:28:14 »
Ik heb er inderdaad ervaring mee. Een jaar of 10 geleden had ik een n-baantje met reed-contacten. Lang zitten zoeken hoe ik die dingen betrouwbaar aan de praat kreeg en de oplossing bleek achteraf logisch.

Zo'n reedcontact heeft twee staafjes. Magnetiseer je die allebei met een magneet, dan worden ze bijvoorbeeld allebei noordpool en stoten ze elkaar af. Dan werkt het niet.
Je moet ervoor zorgen dat het magneetje boven één van beide staafjes uitkomt, dan werkt het uitstekend. Dat staafje wordt dan gemagnetiseerd, het andere staafje is gewoon metaal dat naar het gemagnetiseerde staafje wordt getrokken.

Jaap legt de contacten in de lengterichting, evenwijdig met de rails. Dan krijg je zelfs twee schakelmomenten. Het magneetje komt boven het eerste staafje - contact - vervolgens boven beide staafjes - contact valt af - en daarna weer boven het tweede staafje - opnieuw contact.
Je kunt de contacten ook tussen de bielzen leggen, maar dan moet je de magneten niet in het midden van de locs monteren, maar zoveel mogelijk naar één zijde, zodat de magneetjes boven één staafje verschijnen. Zelf had ik 8 mm reed-contacten tussen de bielzen liggen met balast erover. Het werkte uiteindelijk 100 procent betrouwbaar.
Betrouwbaarder eigenlijk dan mijn stroomdetectoren. Ik zit nog een beetje te klunzen met de overgevoeligheid van die dingen.  :-| :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #13 Gepost op: 19 July 2006, 09:39:46 »
Zodra de temperatuur op zolder weer beneden de 35 graden is aanbeland ga ik verder testen. De komende weken vakantie dus laat die regen maar komen  :P!
Ik wil de contacten graag onzichtbaar aanbrengen tussen/onder de ballast. Op de schaduwsporen maakt t uiteraard niet veel uit, in 't zicht wél!
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Reedcontacten en magneten
« Reactie #14 Gepost op: 19 July 2006, 09:49:45 »
Henk,

wat je beschrijft zie ik helemaal voor me. Geen probleem, ik heb dit verhaal vaker gelezen van reed-gebruikers, en schijnt goed te werken.
Bij de opstelling die ik heb aangegeven krijg je een andere situatie. Met een staafmagneet evenwijdig aan het buisje komt de noordpool boven de ene contactstaaf en de zuidpool boven de andere. Volgens mij zullen de lipjes elkaar dan nog beter aantrekken.
Toen ik er mee aan het experimenteren ging kon ik geen staafmagneetjes van de gewenste vorm en grootte te pakken krijgen, dus kon ik ook niet het resultaat bereiken wat me voor ogen stond.
Op grond daarvan heb ik besloten om met stroomdetectie te gaan werken.
Ik zie in stroomdetectie nog een voordeel: je hebt een continue melding, terwijl een reedcontact alleen maar een puls geeft. Dat hoeft niet voor iedereen van doorslaggevend belang te zijn, maar bij de manier van besturen die ik ga toepassen is een continue melding handiger.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.