Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0  (gelezen 19096 keer)

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #30 Gepost op: 12 December 2014, 17:21:01 »
En weer een stapje verder:



Okke

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #31 Gepost op: 12 December 2014, 20:16:56 »
Zeer indrukwekkend Okke! Ik vind de aslagerdeksels in etswerk er ook goed uit zien. Idealiter moeten die natuurlijk als gietstukjes er op worden gezet, maar dat is duurder en complexer. Dit is een goede oplossing.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #32 Gepost op: 13 December 2014, 00:28:01 »
Fraai werk Okke!
Groeten, Frank

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #33 Gepost op: 23 December 2014, 17:04:38 »
Het blijft altijd een beetje schipperen met de diktes. Wanneer je iets tekent weet je dat het bij het etsen een beetje dunner uit kan vallen. Nu het loopdraaistel wel aardig klopt ben ik bezig met het tekenen van het motordraaistel. Vooral het remwerk is totaal anders. Wat ik vooral belangrijk vind is dat de algehele verhouding moet kloppen.



Ik had een fototje van internet afgehaald en maar voor het gemak geïmporteerd in het tekenprogramma omdat de werkelijkheid met de tekeningen soms wat kunnen afwijken.

Okke

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #34 Gepost op: 09 February 2015, 20:59:50 »
Deze week weer fysiek een stukje verder gekomen. Afgelopen week zijn eindelijk de volgende etsplaten binnengekomen. Nu zijn alle messing onderdelen voor de draaistellen binnen gekomen. Dus nu komt het vooral neer op productie werk... 4 loopdraaistellen en 4 motordraaistellen.





In wezen is het plakken met soldeer. De draaistel zijkanten bestaan uit 7 lagen messing met alle nodige details.
De draaistel zijkanten worden stroomvoerend. De assen hiervoor zijn Lenz assen, want die zijn van nature gedeeld. Het voordeel is dat je geen slepers of puntcontacten nodig hebt voor stroomafname, wat nogal scheelt in je rolweerstand en ook slijtage tegen gaat.





Om even te testen heb ik er een stukje styreen tussen geschroefd ,dit word tzt een plaatje pertinax.
De wiebalk en wiegveren ontbreken nog maar dat komt op een later stadium en moet nog ontworpen worden, dat geld ook voor de schroefveren.

Okke

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #35 Gepost op: 09 February 2015, 21:58:06 »
Geweldig Okke! Dit is blijkbaar de manier. Welke schaal hanteer je nu? 1:43,5 of 1:45? Ik neem aan dat je diesel III en de kameel in 1:45 zijn gebouwd.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #36 Gepost op: 09 February 2015, 22:18:47 »
Dag Paul,

Deze hondenkop is eigenlijk een soort van proef om tzt de DE3 opnieuw op te bouwen. Ik leer elke keer meer qua hoe je een model zelf opbouwt.
De DE3 heeft al een aantal jaar zijn rondjes gereden. Maar je merkt omdat het grotendeels houtbouw 50er jaren was dat door de werking van het hout er scheuren ontstaan in de koppen en dak e.d. Hij staat nu op de plank mooi te wezen maar in de toekomst komt daar nog wel verandering in.

De schaal is 1:43,5. Maar ik moet eerlijk toegeven dat mij 1:43,5 of 1:45 om het even is bij schaal 0. Ik vind het belangrijker dat het model goed smoelt.

Okke

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #37 Gepost op: 10 February 2015, 15:55:50 »
Nog een detail fototje van het remwerk. Ik heb zoveel mogelijk het origneel proberen na te streven en dit is dan mijn interpretatie daarop.





Okke

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #38 Gepost op: 10 February 2015, 16:11:39 »
Nice!

Okke, ik ken de prijsopbouw van Mobau niet, maar je hebt nu 4 dezelfde onderdelen in een etsplaat zitten. Vaak (maar niet altijd) is het goedkoper om een kleinere film te vervaardigen, maar die dan 4x te laten etsen bijvoorbeeld. Als je nu geen aparte film vervaardigingskosten kwijt bent, moet je je er verder niet druk om maken.

Ziet er echt prachtig uit in 0. Zou haast, nee, ik blijf nog ff bij H0.  :)

« Laatst bewerkt op: 10 February 2015, 16:21:34 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #39 Gepost op: 10 February 2015, 16:17:05 »
Wauw.   :o

super gaaf  (y)

echt vakmanschap
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #40 Gepost op: 10 February 2015, 17:30:34 »
Okke, ik ken de prijsopbouw van Mobau niet, maar je hebt nu 4 dezelfde onderdelen in een etsplaat zitten. Vaak (maar niet altijd) is het goedkoper om een kleinere film te vervaardigen, maar die dan 4x te laten etsen bijvoorbeeld. Als je nu geen aparte film vervaardigingskosten kwijt bent, moet je je er verder niet druk om maken.

Het zijn niet 4x dezelfde onderdelen, aangezien de helft om het spiegelbeeld gaat. Dat is, moet ik toegeven, moeilijk te zien op de foto's maar de achterkanten van de platen verschillen ook nog met wat wel en wat niet ingeetst is.
Als ik het goed begrijp belicht Mobau via een sheet de met fotolak bewerkte messing platen, maar dat zou ik even na moeten zoeken om zeker van te zijn.

Voor mezelf houd ik het overzicht er in met deze etsplaten, ik heb nu 4 van die platen hier liggen elk voor 1 rijtuig.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #41 Gepost op: 10 February 2015, 18:27:46 »
Mooi werk okke! Moog rekent wel ietjes meer maar geen flink start tarief voor een film, zo als vele andere etsers. Dus per draaistel een etsplaat maken zou iets voordeliger zijn. Zelf trek ik mij daar ook niet veel van aan, gebruik bv meerdere diktes messing en of nieuwzilver door elkaar. Zonde bij een Engelse etser maar bij Moog maakt dat niet veel uit
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #42 Gepost op: 10 February 2015, 21:15:52 »
Ik vind het griezelig goed gelukt. Je brengt me op ideeen.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #43 Gepost op: 10 February 2015, 22:11:49 »
Moog rekent wel ietjes meer maar geen flink start tarief voor een film, zo als vele andere etsers. Dus per draaistel een etsplaat maken zou iets voordeliger zijn.

Ik heb alleen ervaring met Engelse etsers inderdaad, vandaar mijn opmerking.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #44 Gepost op: 11 February 2015, 19:10:31 »
Wow! Mooi werk  (y)
Wat weegt 1 zo'n draaistel nou met al die lagen messing?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl