Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Britannia Express jaren tachtig  (gelezen 7383 keer)

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Britannia Express jaren tachtig
« Gepost op: 14 september 2014, 21:44:55 »
Wie heeft foto's van de Britannia Express of weet de samenstelling van deze trein.
Reden er altijd alleen maar de DB (oceaan/beige) in deze trein.

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2014, 08:16:46 »
De Brittania Express (D316/317) was in ieder geval in 1980 en trein die slechts in de weekenden reed. In de zomermaanden Hoek van Holland - Bolzano- Meran en in de wintermaanden Hoek v Holland - Innsbruck. Dus in feite een vakantietrein voor de Britten. In de wintermaanden reed de trein verkort naar Köln.

In de trein waren bijna alleen DB zit/couchetterijtuigen gesteld, met uitzondering van een WLABm (in het rood) en een WLABsm (een T2S van de NS in de wintermaanden). IN 1980 was de kleurstelling nog veel groen/blauw, aan het eind van de jaren 80 was o/b de standaardkleur. Ik heb een samenstelling van 1980, die zal ik binnenkort in een plaatje vangen.
Andere jaren heb ik helaas niet.

dirkjan

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2014, 11:15:43 »
In de winterdienstregeling 1979/1980 en de zomerdienstregeling 1980 reed D316/317 dagelijks, echter op verschillende dagen met verschillende samenstelling en bestemmingen van rijtuigen. Bovendien kon de feitelijke samenstelling afwijken van de samenstelling volgens spoorboekje.

Als voorbeeld hier de samenstelling op 22 januari 1980 (dinsdag) van D316 Brittania Express (richting Hoek van Holland) genoteerd in Eindhoven om negen uur ‘s morgens.

NS 1123 grijs met botsneus
DB 51 80 22-70 106-5 Bm234 groen (Essen Oberhausen)
DB 51 80 31-40 502-1 ABm225 ozeanblau/beige (Köln Deutzerfeld) 187 Köln-Hoek van Holland
DB 51 80 82-70 043-7 BDms273 ozeanblau/beige (Köln Hbf) 188 Köln-Hoek van Holland
DSG 71 80 71-80 908-8 WLABmh33 rood
DB 51 80 50-80 162-1 Bcm243 blauw (Köln Deutzerfeld) 181 München-Hoek van Holland
DB 51 80 31-80 157-5 ABm225 groen (München Hbf) 184 München-Hoek van Holland

De Bm234 en de WLABmh33 staan niet in de samenstelling voor die dag.

Tussen haakjes staan stationeringen van de rijtuigen.

Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2014, 17:25:40 »
Leuke trein, de Britannia Express! Voor zover ik weet de enige niet-vakantietrein met een Duits slaaprijtuig in de jaren '80. Hierbij een scan uit het Zugbildungsplan 1984/95:


Vertaling van de scan: de trein bestond bij aankomst in Hoek van Holland uit de volgende rijuigen:
Duits ligrijtuig uit Innsbruck;
Duits slaaprijtuig (WLABmh 174) uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits 1e/2e klasse rijtuig uit Innsbruck;
Duits 2e klasse rijtuig uit Innsbruck;
Duits ligrijtuig uit Bisschofshofen (niet dagelijks);
Nederlands slaaprijtuig (T2S) uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits ligrijtuig uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits 2e klasse / bagagerijtuig uit Keulen;
Duits 1e/2e klasse rijtuig uit Keulen.

De trein had overigens een andere samenstelling op dagen dat die Keulen als beginstation had, maar die was qua samenstelling niet bepaald interessant.

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:13:16 »
Heeft iemand foto's van de Britannia Express met het rode DB rijtuig in de samenstelling.

Rob

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:58:57 »
Ik vind dit ook nog op het www - misschien iets te vroeg (1978):


Ik heb 'm van drehscheibe, maar daar was 'ie ook gehotlinkt...

D 316 Britannia-Express Meran-Innsbruck-München-Stuttgart-Mainz-Köln-Hoek van Holland (London)
Bcm, Bm, ABm, ABm, Bm, Bcm, Dms, WLABm, ABm (24.06.-02.09.1978 an Mo, Do, Fr)


Of deze (Deze staat op de BNLS-server, maar daar ligt het copyright denk ik niet...), op 11 februari 1979 met D317 Britannia Expres:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7843.msg120015.html#msg120015
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2014, 21:03:53 door 1200blauw »

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:49:29 »
Ik vind dit ook nog op het www - misschien iets te vroeg (1978):


Ik heb 'm van drehscheibe, maar daar was 'ie ook gehotlinkt...

D 316 Britannia-Express Meran-Innsbruck-München-Stuttgart-Mainz-Köln-Hoek van Holland (London)
Bcm, Bm, ABm, ABm, Bm, Bcm, Dms, WLABm, ABm (24.06.-02.09.1978 an Mo, Do, Fr)


Even een vraagje over de Bcm in deze trein. Drehscheibe geeft aan dat er een Bcm 241(Roco 64029) in deze trein zit.
Solvognen geeft aan dat er in 1980 een Bcm 243 in de trein zat.
Ik heb nog een Roco 44925 Bcm 241 o/b . Kan ik deze gebruiken of werden deze alleen in vakantietreinen gebruikt?


Rob
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 20:37:59 door Rob68 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:23:32 »
Rob,

In de ZPAR staat als couchette(s) twee Bcm. Dat zijn Bcm 243, beide met omloopnummer 15200. Dat jarenlang gebruikte omloopnummer is de DB-NS couchettepool die in die tijd alleen maar uit Bcm 243 bestond. Vanaf 1980 stroomden de omgebouwde Bcm 243 (nu Bcmh 246) in. In deze omloop reden helaas geen Bcm 241.

dirkjan

 (let op je citaat tags, je vraag staat nu IN het citaat)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 20:33:23 door Falkenberg »

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2014, 21:53:50 »
Ik heb wel in 1982 een Britannia Express genoteerd met een Bcm241 maar er zaten ook negen Bcm243 in. Vrijdagavond 19 februari waren er zoveel rijtuigen dat de trein in twee delen gereden werd.

Britannia Express D317 21.10 Eindhoven

NS 1501
189   DB   51 80 82-70 126-0   BDms273   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Köln
188   DB   51 80 31-40 502-1   ABm225   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Köln
185?   DB   51 80 22-41 205-1   Bm234      Essen Oberhausen Hoek van Holland - Innsbruck
   DB   51 80 50-80 012-8   Bcm243   blauw Köln Deutz
   ÖBB   51 81 51-80 019-7   Bcm      blauw Innsbruck
   DB   51 80 52-40 162-8   Bcm241   blauw Köln Deutz
184   DB   51 80 31-70 155-1   ABm225   groen München Hbf Hoek van Holland - Innsbruck
181   DB   51 80 50-80 031-8   Bcm243   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Innsbruck
180   DB   71 80 71-80 939-3   WLABmh175   rood TEN München Hoek van Holland - Innsbruck
179   NS   71 84 75-70 458-8   (WL T2s)   blauw TEN Hoek van Holland - Innsbruck
   DB   51 80 50-80 063-1   Bcm243   blauw Köln Deutz Hoek van Holland - Innsbruck

Tweede deel Britannia Express D11317 21.20 Eindhoven

NS 1208 grijs
   DB   51 80 50-80 172-0   Bcm243   blauw Köln Deutz
   DB   51 80 50-80 166-2   Bcm243   blauw Köln Deutz
   DB   51 80 50-80 026-8   Bcm243   blauw Köln Deutz
   ÖBB   51 81 50-70 025-1   Bcmoz   blauw
   DB   51 80 50-80 161-3   Bcm243   blauw Köln Deutz
   ÖBB   51 81 59-70 040-1   Bcmz      blauw
   DB   61 80 71-41 802-3   WLABmh174   rood TEN Köln
   DB   51 80 22-41 410-7   Bm234      Köln Deutz
   DB   51 80 22-41 095-6   Bm234      ozeanblau/beige Essen Oberhausen
   DB   51 80 50-80 173-8   Bcm243   blauw Köln Deutz
   DB   51 80 50-80 160-5   Bcm243   ozeanblau/beige Köln Deutz
   ÖBB   51 81 59-70 039-3   Bcmz      blauw
   NS   71 84 75-70 459-6   (WL T2s)   blauw TEN

De Britannia Express had vaker (lig-)rijtuigen die er volgens NS Buitenlandspoorboekje niet in hoorden. Een mooi voorbeeld is deze van maandag 8 september 1980 met als eerste rijtuig het enige exemplaar van het DB (oorspronkelijk Touropa) type Bcmk258 (ombouw van een van de slechts twintig Bcm253, Bc4ümg-58). Of het een overbrenging van ledig materieel betrof, of een rijtuig in gebruik voor een gezelschap, weet ik niet. Het nummer van het slaaprijtuig was niet goed leesbaar: resten van twee generaties nummers door elkaar, beide sterk gesleten. Welk rijtuig het werkelijk was, is voor mij niet te achterhalen.

D317 Britannia Express Eindhoven spoor 2 21.10

NS 1212 grijs/geel
   DB   51 80 59-40 801-4   Bcmk258   blauw? Köln Deutz
187   DB   51 80 31-40 161-6   ABm223   groen Essen Dortmund Hoek van Holland - Köln
-   DB   51 80 95-40 034-8   Dms902   ozeanblau/beige München Hbf Hoek van Holland - München
185   DB   71 80 71 809 403-5   WLABmh33   rood Hoek van Holland - München
184   DB   51 80 31-70 023-1   ABm225   groen München Hbf Hoek van Holland - München
183   DB   51 80 22-41 395-0   Bm234   ozeanblau/beige Köln Aachen Hoek van Holland - München
181   DB   51 80 50 80 174-6   Bcm243   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - München

Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2014, 22:48:39 »
Falkenberg en Solvognen

Bedankt voor deze info.

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2014, 08:40:48 »
Mooi zo'n dubbele trein met allemaal extra rijtuigen. De wagens zonder ordnungsnummer (de eerste nummers in de tabel van Hans) zijn dus extra, veelal door reisgroepen etc geboekt. En daar kon inderdaad elk type in voorkomen. Maar met 7-8 rijtuigen voor de standaardsamenstelling wordt het al lastig die thuis te laten rijden  :)

dirkjan

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2014, 23:15:11 »
Vertrek laatste Britannia Express in 1992 naar Keulen vanuit de Hoek. De laatste Colonia Express zou die avond met een loc van de SSN aankomen.



Gr Dennis

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #12 Gepost op: 04 december 2014, 01:16:52 »
De laatste Colonia Express werd die dag zowel heen als terug door de SSN 01 1075 gereden.
Groetjes,
Emiel

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2014, 22:16:39 »
Maar eh, je hebt toch ook wel minder troosteloze foto's?

Groeten,

Christoph

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #14 Gepost op: 08 november 2023, 19:17:58 »
Naast de foto van de laatste Britannia Expres nog iets leukers weten te bemachtigen een tijdje terug  (y)