BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Rob68 op 14 september 2014, 21:44:55
-
Wie heeft foto's van de Britannia Express of weet de samenstelling van deze trein.
Reden er altijd alleen maar de DB (oceaan/beige) in deze trein.
Rob
-
De Brittania Express (D316/317) was in ieder geval in 1980 en trein die slechts in de weekenden reed. In de zomermaanden Hoek van Holland - Bolzano- Meran en in de wintermaanden Hoek v Holland - Innsbruck. Dus in feite een vakantietrein voor de Britten. In de wintermaanden reed de trein verkort naar Köln.
In de trein waren bijna alleen DB zit/couchetterijtuigen gesteld, met uitzondering van een WLABm (in het rood) en een WLABsm (een T2S van de NS in de wintermaanden). IN 1980 was de kleurstelling nog veel groen/blauw, aan het eind van de jaren 80 was o/b de standaardkleur. Ik heb een samenstelling van 1980, die zal ik binnenkort in een plaatje vangen.
Andere jaren heb ik helaas niet.
dirkjan
-
In de winterdienstregeling 1979/1980 en de zomerdienstregeling 1980 reed D316/317 dagelijks, echter op verschillende dagen met verschillende samenstelling en bestemmingen van rijtuigen. Bovendien kon de feitelijke samenstelling afwijken van de samenstelling volgens spoorboekje.
Als voorbeeld hier de samenstelling op 22 januari 1980 (dinsdag) van D316 Brittania Express (richting Hoek van Holland) genoteerd in Eindhoven om negen uur ‘s morgens.
NS 1123 grijs met botsneus
DB 51 80 22-70 106-5 Bm234 groen (Essen Oberhausen)
DB 51 80 31-40 502-1 ABm225 ozeanblau/beige (Köln Deutzerfeld) 187 Köln-Hoek van Holland
DB 51 80 82-70 043-7 BDms273 ozeanblau/beige (Köln Hbf) 188 Köln-Hoek van Holland
DSG 71 80 71-80 908-8 WLABmh33 rood
DB 51 80 50-80 162-1 Bcm243 blauw (Köln Deutzerfeld) 181 München-Hoek van Holland
DB 51 80 31-80 157-5 ABm225 groen (München Hbf) 184 München-Hoek van Holland
De Bm234 en de WLABmh33 staan niet in de samenstelling voor die dag.
Tussen haakjes staan stationeringen van de rijtuigen.
Hans
-
Leuke trein, de Britannia Express! Voor zover ik weet de enige niet-vakantietrein met een Duits slaaprijtuig in de jaren '80. Hierbij een scan uit het Zugbildungsplan 1984/95:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6273_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6273_1.jpg)
Vertaling van de scan: de trein bestond bij aankomst in Hoek van Holland uit de volgende rijuigen:
Duits ligrijtuig uit Innsbruck;
Duits slaaprijtuig (WLABmh 174) uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits 1e/2e klasse rijtuig uit Innsbruck;
Duits 2e klasse rijtuig uit Innsbruck;
Duits ligrijtuig uit Bisschofshofen (niet dagelijks);
Nederlands slaaprijtuig (T2S) uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits ligrijtuig uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits 2e klasse / bagagerijtuig uit Keulen;
Duits 1e/2e klasse rijtuig uit Keulen.
De trein had overigens een andere samenstelling op dagen dat die Keulen als beginstation had, maar die was qua samenstelling niet bepaald interessant.
-
Heeft iemand foto's van de Britannia Express met het rode DB rijtuig in de samenstelling.
Rob
-
Ik vind dit ook nog op het www - misschien iets te vroeg (1978):
(http://home.arcor.de/efsimmern/images/D316.gif)
Ik heb 'm van drehscheibe, maar daar was 'ie ook gehotlinkt...
D 316 Britannia-Express Meran-Innsbruck-München-Stuttgart-Mainz-Köln-Hoek van Holland (London)
Bcm, Bm, ABm, ABm, Bm, Bcm, Dms, WLABm, ABm (24.06.-02.09.1978 an Mo, Do, Fr)
Of deze (Deze staat op de BNLS-server, maar daar ligt het copyright denk ik niet...), op 11 februari 1979 met D317 Britannia Expres:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/79_0211_D317_.jpg)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7843.msg120015.html#msg120015
-
Ik vind dit ook nog op het www - misschien iets te vroeg (1978):
(http://home.arcor.de/efsimmern/images/D316.gif)
Ik heb 'm van drehscheibe, maar daar was 'ie ook gehotlinkt...
D 316 Britannia-Express Meran-Innsbruck-München-Stuttgart-Mainz-Köln-Hoek van Holland (London)
Bcm, Bm, ABm, ABm, Bm, Bcm, Dms, WLABm, ABm (24.06.-02.09.1978 an Mo, Do, Fr)
Even een vraagje over de Bcm in deze trein. Drehscheibe geeft aan dat er een Bcm 241(Roco 64029) in deze trein zit.
Solvognen geeft aan dat er in 1980 een Bcm 243 in de trein zat.
Ik heb nog een Roco 44925 Bcm 241 o/b . Kan ik deze gebruiken of werden deze alleen in vakantietreinen gebruikt?
Rob
-
Rob,
In de ZPAR staat als couchette(s) twee Bcm. Dat zijn Bcm 243, beide met omloopnummer 15200. Dat jarenlang gebruikte omloopnummer is de DB-NS couchettepool die in die tijd alleen maar uit Bcm 243 bestond. Vanaf 1980 stroomden de omgebouwde Bcm 243 (nu Bcmh 246) in. In deze omloop reden helaas geen Bcm 241.
dirkjan
(let op je citaat tags, je vraag staat nu IN het citaat)
-
Ik heb wel in 1982 een Britannia Express genoteerd met een Bcm241 maar er zaten ook negen Bcm243 in. Vrijdagavond 19 februari waren er zoveel rijtuigen dat de trein in twee delen gereden werd.
Britannia Express D317 21.10 Eindhoven
NS 1501
189 DB 51 80 82-70 126-0 BDms273 ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Köln
188 DB 51 80 31-40 502-1 ABm225 ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Köln
185? DB 51 80 22-41 205-1 Bm234 Essen Oberhausen Hoek van Holland - Innsbruck
DB 51 80 50-80 012-8 Bcm243 blauw Köln Deutz
ÖBB 51 81 51-80 019-7 Bcm blauw Innsbruck
DB 51 80 52-40 162-8 Bcm241 blauw Köln Deutz
184 DB 51 80 31-70 155-1 ABm225 groen München Hbf Hoek van Holland - Innsbruck
181 DB 51 80 50-80 031-8 Bcm243 ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Innsbruck
180 DB 71 80 71-80 939-3 WLABmh175 rood TEN München Hoek van Holland - Innsbruck
179 NS 71 84 75-70 458-8 (WL T2s) blauw TEN Hoek van Holland - Innsbruck
DB 51 80 50-80 063-1 Bcm243 blauw Köln Deutz Hoek van Holland - Innsbruck
Tweede deel Britannia Express D11317 21.20 Eindhoven
NS 1208 grijs
DB 51 80 50-80 172-0 Bcm243 blauw Köln Deutz
DB 51 80 50-80 166-2 Bcm243 blauw Köln Deutz
DB 51 80 50-80 026-8 Bcm243 blauw Köln Deutz
ÖBB 51 81 50-70 025-1 Bcmoz blauw
DB 51 80 50-80 161-3 Bcm243 blauw Köln Deutz
ÖBB 51 81 59-70 040-1 Bcmz blauw
DB 61 80 71-41 802-3 WLABmh174 rood TEN Köln
DB 51 80 22-41 410-7 Bm234 Köln Deutz
DB 51 80 22-41 095-6 Bm234 ozeanblau/beige Essen Oberhausen
DB 51 80 50-80 173-8 Bcm243 blauw Köln Deutz
DB 51 80 50-80 160-5 Bcm243 ozeanblau/beige Köln Deutz
ÖBB 51 81 59-70 039-3 Bcmz blauw
NS 71 84 75-70 459-6 (WL T2s) blauw TEN
De Britannia Express had vaker (lig-)rijtuigen die er volgens NS Buitenlandspoorboekje niet in hoorden. Een mooi voorbeeld is deze van maandag 8 september 1980 met als eerste rijtuig het enige exemplaar van het DB (oorspronkelijk Touropa) type Bcmk258 (ombouw van een van de slechts twintig Bcm253, Bc4ümg-58). Of het een overbrenging van ledig materieel betrof, of een rijtuig in gebruik voor een gezelschap, weet ik niet. Het nummer van het slaaprijtuig was niet goed leesbaar: resten van twee generaties nummers door elkaar, beide sterk gesleten. Welk rijtuig het werkelijk was, is voor mij niet te achterhalen.
D317 Britannia Express Eindhoven spoor 2 21.10
NS 1212 grijs/geel
DB 51 80 59-40 801-4 Bcmk258 blauw? Köln Deutz
187 DB 51 80 31-40 161-6 ABm223 groen Essen Dortmund Hoek van Holland - Köln
- DB 51 80 95-40 034-8 Dms902 ozeanblau/beige München Hbf Hoek van Holland - München
185 DB 71 80 71 809 403-5 WLABmh33 rood Hoek van Holland - München
184 DB 51 80 31-70 023-1 ABm225 groen München Hbf Hoek van Holland - München
183 DB 51 80 22-41 395-0 Bm234 ozeanblau/beige Köln Aachen Hoek van Holland - München
181 DB 51 80 50 80 174-6 Bcm243 ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - München
Hans
-
Falkenberg en Solvognen
Bedankt voor deze info.
Rob
-
Mooi zo'n dubbele trein met allemaal extra rijtuigen. De wagens zonder ordnungsnummer (de eerste nummers in de tabel van Hans) zijn dus extra, veelal door reisgroepen etc geboekt. En daar kon inderdaad elk type in voorkomen. Maar met 7-8 rijtuigen voor de standaardsamenstelling wordt het al lastig die thuis te laten rijden :)
dirkjan
-
Vertrek laatste Britannia Express in 1992 naar Keulen vanuit de Hoek. De laatste Colonia Express zou die avond met een loc van de SSN aankomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_5_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_5_2.jpg)
Gr Dennis
-
De laatste Colonia Express werd die dag zowel heen als terug door de SSN 01 1075 gereden.
Groetjes,
Emiel
-
Maar eh, je hebt toch ook wel minder troosteloze foto's?
Groeten,
Christoph
-
Naast de foto van de laatste Britannia Expres nog iets leukers weten te bemachtigen een tijdje terug (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6918-654bd081ab5b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6918-654bd081ab5b1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6917-654bd081acedd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6917-654bd081acedd.jpg)
-
Naast de foto van de laatste Britannia Expres nog iets leukers weten te bemachtigen een tijdje terug (y)
Leuk in die tijd. Koerswagens en rangeren op de stations. Maakte het reizen niet alleen leuk maar ook interessant.
gr
Brutus
-
Weet iemand de samenstelling van 1992?
Deze bestond op laast maar uit 4 DB rijtuigen maar welke type's?
AB,B,B,B met bagage afdeling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-Haven-1604-01-30-05-1992-656d88bdabef4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-Haven-1604-01-30-05-1992-656d88bdabef4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-Haven-laatste-int-trein-01-30-05-1992-656d88ca98d7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-Haven-laatste-int-trein-01-30-05-1992-656d88ca98d7a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-Haven-1604-00-30-05-1992-656dfd29dd5dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-van-Holland-Haven-1604-00-30-05-1992-656dfd29dd5dd.jpg)
-
op de video van de laatste rit zie ik:
- ABm 225
- Bm 238
- Bm 235
- BDm 273
-
De ABm op de laatste foto lijkt mij geen ABm225, aangezien de ramen in het tweede klasse gedeelte smaller zijn dan in de eerste klas. Dus waarschijnlijk een 228 (verbouwde 223) of een 224.
-
De laatste Britannia gezien op Rotterdam CS:
(https://live.staticflickr.com/2753/4468468667_66e1f6339a_b.jpg) (https://flic.kr/p/7NS54e)
NS 1604 (Britannia Express) (https://flic.kr/p/7NS54e)
Ik heb helaas niet de samenstelling opgeschreven.
Lolke
-
En ik bleek het ook nog op Hoek van Holland gefotografeerd te hebben:
(https://live.staticflickr.com/4245/34128885644_425a840764_b.jpg) (https://flic.kr/p/TZRsEQ)
NS 1604 (Int 209) (https://flic.kr/p/TZRsEQ)
Lolke
-
Bijna identiek ik heb hem zelf geschoten in mijn hele jonge jaren
-
Laatste wagen is wel een AB (oranje ban boven de ramen) dus lijkt er wel op dat het een 225 is deze heeft twee type ramen.
1e breed, 2e smal
ABm 225 = Roco 44748
Bm 238 = ?
Bm 235 = Roco 44746
BDm 273 = Roco 44749
-
Zoals ik al eerder zei, met verschillende ramen is het dus geen 225, maar een 228 of 224. ;)
Als ik de video bekijk van de laatste Britannia, lijkt ook de geheel tweede klasser met grote ramen de bij de Bm235 extra aangebrachte stabilisatoren (voor 200km/h) te missen, dus dat zou wel eens een 234 kunnen zijn. (onder hetzelfde nummer uitgebracht door Roco, de Piko heeft verkeerde trapjes).
Bm238 is uitgebracht door Ade, vermoedelijk de ABm228 ook wel. Brawa heeft ze ook in de planning staan.