Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke rijtuigen achter NS 1100 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:10:16
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Silver Fox 2512
Vandaag om 14:08:54
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:04:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 13:56:51
Aankomst grootste containerschip ter wereld door Jan-Peter
Vandaag om 13:56:44
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:55:38
N-tram ervaring? door Sven
Vandaag om 13:54:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 13:53:06
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door henk
Vandaag om 13:48:53
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Servé
Vandaag om 13:42:16
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door bask185
Vandaag om 13:22:09
Märklin/Trix TGV Thalys openen door System-M
Vandaag om 13:18:15
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
Vandaag om 12:58:31
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 12:47:51
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 12:30:59
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:48:02
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 11:37:41
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door FritsT
Vandaag om 11:14:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 11:01:07
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 10:32:28
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:14:24
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
  

Auteur Topic: Britannia Express jaren tachtig  (gelezen 4593 keer)

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Britannia Express jaren tachtig
« Gepost op: 14 september 2014, 21:44:55 »
Wie heeft foto's van de Britannia Express of weet de samenstelling van deze trein.
Reden er altijd alleen maar de DB (oceaan/beige) in deze trein.

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3131
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2014, 08:16:46 »
De Brittania Express (D316/317) was in ieder geval in 1980 en trein die slechts in de weekenden reed. In de zomermaanden Hoek van Holland - Bolzano- Meran en in de wintermaanden Hoek v Holland - Innsbruck. Dus in feite een vakantietrein voor de Britten. In de wintermaanden reed de trein verkort naar Köln.

In de trein waren bijna alleen DB zit/couchetterijtuigen gesteld, met uitzondering van een WLABm (in het rood) en een WLABsm (een T2S van de NS in de wintermaanden). IN 1980 was de kleurstelling nog veel groen/blauw, aan het eind van de jaren 80 was o/b de standaardkleur. Ik heb een samenstelling van 1980, die zal ik binnenkort in een plaatje vangen.
Andere jaren heb ik helaas niet.

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2014, 11:15:43 »
In de winterdienstregeling 1979/1980 en de zomerdienstregeling 1980 reed D316/317 dagelijks, echter op verschillende dagen met verschillende samenstelling en bestemmingen van rijtuigen. Bovendien kon de feitelijke samenstelling afwijken van de samenstelling volgens spoorboekje.

Als voorbeeld hier de samenstelling op 22 januari 1980 (dinsdag) van D316 Brittania Express (richting Hoek van Holland) genoteerd in Eindhoven om negen uur ‘s morgens.

NS 1123 grijs met botsneus
DB 51 80 22-70 106-5 Bm234 groen (Essen Oberhausen)
DB 51 80 31-40 502-1 ABm225 ozeanblau/beige (Köln Deutzerfeld) 187 Köln-Hoek van Holland
DB 51 80 82-70 043-7 BDms273 ozeanblau/beige (Köln Hbf) 188 Köln-Hoek van Holland
DSG 71 80 71-80 908-8 WLABmh33 rood
DB 51 80 50-80 162-1 Bcm243 blauw (Köln Deutzerfeld) 181 München-Hoek van Holland
DB 51 80 31-80 157-5 ABm225 groen (München Hbf) 184 München-Hoek van Holland

De Bm234 en de WLABmh33 staan niet in de samenstelling voor die dag.

Tussen haakjes staan stationeringen van de rijtuigen.

Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2014, 17:25:40 »
Leuke trein, de Britannia Express! Voor zover ik weet de enige niet-vakantietrein met een Duits slaaprijtuig in de jaren '80. Hierbij een scan uit het Zugbildungsplan 1984/95:


Vertaling van de scan: de trein bestond bij aankomst in Hoek van Holland uit de volgende rijuigen:
Duits ligrijtuig uit Innsbruck;
Duits slaaprijtuig (WLABmh 174) uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits 1e/2e klasse rijtuig uit Innsbruck;
Duits 2e klasse rijtuig uit Innsbruck;
Duits ligrijtuig uit Bisschofshofen (niet dagelijks);
Nederlands slaaprijtuig (T2S) uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits ligrijtuig uit Innsbruck (niet dagelijks);
Duits 2e klasse / bagagerijtuig uit Keulen;
Duits 1e/2e klasse rijtuig uit Keulen.

De trein had overigens een andere samenstelling op dagen dat die Keulen als beginstation had, maar die was qua samenstelling niet bepaald interessant.

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:13:16 »
Heeft iemand foto's van de Britannia Express met het rode DB rijtuig in de samenstelling.

Rob

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:58:57 »
Ik vind dit ook nog op het www - misschien iets te vroeg (1978):


Ik heb 'm van drehscheibe, maar daar was 'ie ook gehotlinkt...

D 316 Britannia-Express Meran-Innsbruck-München-Stuttgart-Mainz-Köln-Hoek van Holland (London)
Bcm, Bm, ABm, ABm, Bm, Bcm, Dms, WLABm, ABm (24.06.-02.09.1978 an Mo, Do, Fr)


Of deze (Deze staat op de BNLS-server, maar daar ligt het copyright denk ik niet...), op 11 februari 1979 met D317 Britannia Expres:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7843.msg120015.html#msg120015
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2014, 21:03:53 door 1200blauw »

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:49:29 »
Ik vind dit ook nog op het www - misschien iets te vroeg (1978):


Ik heb 'm van drehscheibe, maar daar was 'ie ook gehotlinkt...

D 316 Britannia-Express Meran-Innsbruck-München-Stuttgart-Mainz-Köln-Hoek van Holland (London)
Bcm, Bm, ABm, ABm, Bm, Bcm, Dms, WLABm, ABm (24.06.-02.09.1978 an Mo, Do, Fr)


Even een vraagje over de Bcm in deze trein. Drehscheibe geeft aan dat er een Bcm 241(Roco 64029) in deze trein zit.
Solvognen geeft aan dat er in 1980 een Bcm 243 in de trein zat.
Ik heb nog een Roco 44925 Bcm 241 o/b . Kan ik deze gebruiken of werden deze alleen in vakantietreinen gebruikt?


Rob
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 20:37:59 door Rob68 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3131
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:23:32 »
Rob,

In de ZPAR staat als couchette(s) twee Bcm. Dat zijn Bcm 243, beide met omloopnummer 15200. Dat jarenlang gebruikte omloopnummer is de DB-NS couchettepool die in die tijd alleen maar uit Bcm 243 bestond. Vanaf 1980 stroomden de omgebouwde Bcm 243 (nu Bcmh 246) in. In deze omloop reden helaas geen Bcm 241.

dirkjan

 (let op je citaat tags, je vraag staat nu IN het citaat)
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2014, 20:33:23 door Falkenberg »
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Solvognen

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2014, 21:53:50 »
Ik heb wel in 1982 een Britannia Express genoteerd met een Bcm241 maar er zaten ook negen Bcm243 in. Vrijdagavond 19 februari waren er zoveel rijtuigen dat de trein in twee delen gereden werd.

Britannia Express D317 21.10 Eindhoven

NS 1501
189   DB   51 80 82-70 126-0   BDms273   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Köln
188   DB   51 80 31-40 502-1   ABm225   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Köln
185?   DB   51 80 22-41 205-1   Bm234      Essen Oberhausen Hoek van Holland - Innsbruck
   DB   51 80 50-80 012-8   Bcm243   blauw Köln Deutz
   ÖBB   51 81 51-80 019-7   Bcm      blauw Innsbruck
   DB   51 80 52-40 162-8   Bcm241   blauw Köln Deutz
184   DB   51 80 31-70 155-1   ABm225   groen München Hbf Hoek van Holland - Innsbruck
181   DB   51 80 50-80 031-8   Bcm243   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - Innsbruck
180   DB   71 80 71-80 939-3   WLABmh175   rood TEN München Hoek van Holland - Innsbruck
179   NS   71 84 75-70 458-8   (WL T2s)   blauw TEN Hoek van Holland - Innsbruck
   DB   51 80 50-80 063-1   Bcm243   blauw Köln Deutz Hoek van Holland - Innsbruck

Tweede deel Britannia Express D11317 21.20 Eindhoven

NS 1208 grijs
   DB   51 80 50-80 172-0   Bcm243   blauw Köln Deutz
   DB   51 80 50-80 166-2   Bcm243   blauw Köln Deutz
   DB   51 80 50-80 026-8   Bcm243   blauw Köln Deutz
   ÖBB   51 81 50-70 025-1   Bcmoz   blauw
   DB   51 80 50-80 161-3   Bcm243   blauw Köln Deutz
   ÖBB   51 81 59-70 040-1   Bcmz      blauw
   DB   61 80 71-41 802-3   WLABmh174   rood TEN Köln
   DB   51 80 22-41 410-7   Bm234      Köln Deutz
   DB   51 80 22-41 095-6   Bm234      ozeanblau/beige Essen Oberhausen
   DB   51 80 50-80 173-8   Bcm243   blauw Köln Deutz
   DB   51 80 50-80 160-5   Bcm243   ozeanblau/beige Köln Deutz
   ÖBB   51 81 59-70 039-3   Bcmz      blauw
   NS   71 84 75-70 459-6   (WL T2s)   blauw TEN

De Britannia Express had vaker (lig-)rijtuigen die er volgens NS Buitenlandspoorboekje niet in hoorden. Een mooi voorbeeld is deze van maandag 8 september 1980 met als eerste rijtuig het enige exemplaar van het DB (oorspronkelijk Touropa) type Bcmk258 (ombouw van een van de slechts twintig Bcm253, Bc4ümg-58). Of het een overbrenging van ledig materieel betrof, of een rijtuig in gebruik voor een gezelschap, weet ik niet. Het nummer van het slaaprijtuig was niet goed leesbaar: resten van twee generaties nummers door elkaar, beide sterk gesleten. Welk rijtuig het werkelijk was, is voor mij niet te achterhalen.

D317 Britannia Express Eindhoven spoor 2 21.10

NS 1212 grijs/geel
   DB   51 80 59-40 801-4   Bcmk258   blauw? Köln Deutz
187   DB   51 80 31-40 161-6   ABm223   groen Essen Dortmund Hoek van Holland - Köln
-   DB   51 80 95-40 034-8   Dms902   ozeanblau/beige München Hbf Hoek van Holland - München
185   DB   71 80 71 809 403-5   WLABmh33   rood Hoek van Holland - München
184   DB   51 80 31-70 023-1   ABm225   groen München Hbf Hoek van Holland - München
183   DB   51 80 22-41 395-0   Bm234   ozeanblau/beige Köln Aachen Hoek van Holland - München
181   DB   51 80 50 80 174-6   Bcm243   ozeanblau/beige Köln Deutz Hoek van Holland - München

Hans
It is a capital mistake to theorize before one has data.
(Sherlock Holmes/Sir Arthur Conan Doyle in A Scandal in Bohemia)

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2014, 22:48:39 »
Falkenberg en Solvognen

Bedankt voor deze info.

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3131
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2014, 08:40:48 »
Mooi zo'n dubbele trein met allemaal extra rijtuigen. De wagens zonder ordnungsnummer (de eerste nummers in de tabel van Hans) zijn dus extra, veelal door reisgroepen etc geboekt. En daar kon inderdaad elk type in voorkomen. Maar met 7-8 rijtuigen voor de standaardsamenstelling wordt het al lastig die thuis te laten rijden  :)

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 758
    • De Hoekselijn
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2014, 23:15:11 »
Vertrek laatste Britannia Express in 1992 naar Keulen vanuit de Hoek. De laatste Colonia Express zou die avond met een loc van de SSN aankomen.



Gr Dennis

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #12 Gepost op: 04 december 2014, 01:16:52 »
De laatste Colonia Express werd die dag zowel heen als terug door de SSN 01 1075 gereden.
Groetjes,
Emiel

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2870
    • Zwetdorf in model
Re: Britannia Express jaren tachtig
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2014, 22:16:39 »
Maar eh, je hebt toch ook wel minder troosteloze foto's?

Groeten,

Christoph