Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 14:09:00
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)  (gelezen 9254 keer)

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #15 Gepost op: 30 september 2014, 20:34:03 »
Ja, ja, er werd heel wat af gegoocheld in die tijd. rijtuigje er af, rijtuigje er bij, kopmaken.
Dat maakt het nu net zo leuk.
De volgorde van de D391 vanaf Hoek moet andersom.
Zoals je hem nu weergeeft reed ie tussen Utrecht en Amersfoort.
Ook leuk is om te zien dat het stukkie voor de Harz vanuit Amsterdam op de heenweg D391 heet en op de terugweg gewoon trein 238.
Domweg omdat de D392 niet tijdig op de terugweg was.
Misschien is trein 238 ook wel interessant voor je. Zat daar nog meer aan vanaf Hengelo?
Over rijtuigtypes kan ik je niets zeggen omdat ik de zpar/vrm niet heb.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2014, 20:45:46 »
Ik geef de treinen weer zoals ze reden tussen Deventer en Hengelo, dus vanaf de Hoek tot Utrecht reden ze inderdaad andersom. Dan is mijn weergave denk ik wel correct, of vergis ik me nu? Ik heb vergeleken met de onderste op jouw rechterpagina (Amersfoort-Bentheim) en hij is 1:1 hetzelfde lijkt me...

Het mooie aan jouw bijdrage is dat je gecombineerd met eerdere info conclusies kunt trekken. Het smaakt naar meer ook  (y)


Inmiddels ook toestemming van Stortenbeker.eu voor het plaatsen van de foto's trouwens, hartelijk dank!

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:07:08 »
Je hebt gelijk.
Ik liet me verleiden door het kopje "D 391 vanaf Hoek"
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:25:05 »
In het kader van;
Het smaakt naar meer ook  (y)
Onderstaande plaatjes ook maar even toegevoegd.




en de laatste:


Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2014, 16:49:10 »
En dan vanaf Hengelo... Zou dat eerste deel dan toevallig stuk van de Harz Express kunnen zijn? Ik zie cijfertjes van de D391 terugkomen in de D291 en ook in het spoorboekje erboven zie ik wat ingewikkeld gegoochel en Hengelo... Iemand die de samenstelling van D291 weet, maw welke rijtuigtypes van welke maatschappijen?
Je ziet onder de wagens de rijtuignummers. Aan de hand daarvan kun je de wagens volgen in de tussenstations. de 211 en 212 duiken vanaf Hengelo inderdaad achterin de Harz Express (291) op.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2014, 20:48:26 »
Allen dus zomer 1969.
Veel plezier bij de studie.

Tja, die handschoen moet dan natuurlijk opgepakt worden, al is de beschikbare tijd bepaald eindig. Ik mis ook welke rijtuigen ik kan inzetten (types, maatschappijen). Voor een paar treinen heb ik toevallig die info achter de hand, zodat ik nu in staat ben de D393 in 1969 neer te zetten tussen Deventer en Hengelo:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)

Leuk trouwens dat van de Nederlandse bijdrage kennelijk alleen de Plan N meeging de boot op naar Kopenhagen. De Stalen D en Plan D bleven in Puttgarten achter, samen met de Duitse AB ervoor. De restauratie van CIWL was in Osnabrück al afgehaakt.
Ergens halverwege Hamburg en Puttgarten kruisen de D393 en haar tegentrein D394 elkaar, rond drie uur 's nachts. En dan komt D393 op 08.30 uur in Kopenhagen aan. Blijft 'ie dan de hele dag in Kopenhagen staan om 's avonds weer als D394 terug te gaan? Ik kan me voorstellen dat er even gepoetst moet worden,, maar zolang? Of gaat dat materieel in een eerdere trein weer terug? Het zijn natuurlijk wel slaap-/ligrijtuigen...

Schiet maar zou ik zeggen. Ik heb een paar aannames gedaan, maar ik denk dat die heel verantwoord zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2014, 13:46:51 door WesleyMunnik »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:05:22 »
ok, komt ie  8)
De eerste en de tweede WLAB reden niet beide volgens de ZPAR, dus of de een of de ander. De Büm ertussen alleen in de zomervakantie, de Plan N is echt als Bc ingezet en de Büm voor de WR reed alleen bij Bedarf. Dus in totaal kan ie 2 tot 3 rijtuigen korter.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:17:19 »
Aanpassing gedaan in mijn vorige post. Bedankt!  (y)
Ik had wel de samenstelling en de a) b) en aa) erbij, maar niet wat dat dan betekende. Nu weet ik ook wat "Bd" is.
Inderdaad was die Plan N een gok, maar het enige ligrijtuig van NS uit die tijd dat ik kon bedenken. Bovendien was 'ie al eerder op de route gesignaleerd, dus wel een verantwoorde gok vond ik  ;)

Heb jij dan toevallig ook de zpar van de D195 en D1393 voor me? D291?
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 21:19:33 door 1200blauw »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #23 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:51:30 »
De slaaprijtuigen in de D 393 zijn WLABm, dwz naoorlogse (MU of Universal) ipv U/S/Y.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #24 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:56:33 »
Ziet dat er heel erg anders uit dan ik hier heb weergegeven?

Edit: Een beetje wel dus kennelijk...


www.railfaneurope.net

De tekst eronder klopt wel. Ik laat 't vooralsnog even zo. Seinarm heeft geen betere optie. Als ik een beter plaatje heb, dan kijk ik even of ik het passend kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2014, 22:06:38 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1961 - 1970)
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2014, 14:06:30 »
Een goed plaatje gevonden. Zou het dus zo moeten worden:

zomer 1969 D393 Nord-West Express Hoek van Holland (/Amsterdam: 1e 3 rtgn ) - Bentheim ev (weergave Deventer V21:39 - Hengelo)


Loc + Büm (DB) + ABüm (DB) + Büm (DB, fac: jul-aug)+ WLABm (CIWL)+ WLABm (CIWL) + B (NS Plan N) + ABüm (DB) + ABüm (DB) + DIV + B(üm) (fac, NS Plan D/DB) + WR (CIWL)