Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:25:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
03 October 2025, 23:50:00
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
03 October 2025, 07:54:42

Auteur Topic: Resetten DR 4024 via ECoS1  (gelezen 11849 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Re: Resetten DR 4024 via ECoS1
« Reactie #30 Gepost op: 03 November 2014, 19:31:18 »
Hallo Eric,

Inderdaad zou ik dit onder hetzelfde draadje kunnen doen, aangezien het hier gaat om d.m.v. de Ecos1 een decoder te resetten, maar waar  ik op de een of andere manier geen verbinding krijg tussen Ecos en decoder. Dus zoek ik niet bij het onderwerp van programmeren met de 4024, maar hoe moet ik de Ecos dan wel instellen om een verbinding met de decoder te verkrijgen.
Ik hoop meeeer dan van harte, dat mij toch nog een oplossing wordt aangereikt .

Vriendelijke groet:

Johan

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #31 Gepost op: 03 November 2014, 19:42:30 »
Zuuuuuuuuuuuuuucccccccccccccchhhhhhhhhhhhhhhhtttttttttttttttttttttttttttt.................

BEHALVE als de decoder RailCom ondersteund, kun je via POM NIETS uitlezen... en aangezien de DR4024 geen RailCom ondersteund, zal je ook niets uit kunnen lezen...

Dus voor POM:

POM mode kiezen op de EcOS,
Loknummer 9999 kiezen,
CV nummer 8 en CV waarde 8 ingeven
DR4024 progknop drukken (LED aan)
Programmeren drukken op EcOS
DR4024 progknop drukken (LED uit )

Klaar, decoder gereset naar fabrieksinstellingen: 4 Servo's dia als wissel besturing reagerem, 4 los te bedienen schakel uitgangen. Uitslag staat op +2/3 en -2/3 van de maximale uitslag.

Grtzz,

Karst

guest7823

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 03 November 2014, 20:21:29 »
Even twee draadjes samengevoegd.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 05 November 2014, 19:48:25 »
Beste mensen,

Ondanks alle voortreffelijke hulp schijnt het bij mij niet te mogen slagen de servo's op de goede manier aan het draaien te krijgen.

Kom allereerst even terug op het advies van Karst:
Ik heb getracht de decoder te resetten vlgs het forum bericht. Bij mij gaat het niet goed. Ik neem aan, dat wat bedoeld wordt onder : " Programm. op Ecos "   Schrijven  wordt bedoeld wat op de Ecos wordt aangegeven. Hier werk ik mee als ik Loc decoders instel of verander.  Heb tevens op 2 manieren de aansluitingkabel uitgeprobeerd, allereerst met de aansluiting op het Hfd.spoor, hierin kun je het loc.nr ingeven. De andere keer op de Programm. rail aansluiting, maar hier kan geen loc decoder nr worden aangegeven. Mogelijk zegt het niets, maar als ik de decoder probeer te resetten, doet de rode led niets, er knippert niets, zoals bij de servo afstelling.
Ik mag aannemen, dat als de decoder gereset is, je de servo's weer opnieuw gaat afstellen. Bij mij is het geval,  dat ik de wissels direct weer kan schakelen en ze ook op de kleine afstelling zijn blijven staan.

Wat er verder mis gaat:
Ik kan servo 1 en 2 prima afstellen. Bij servo 3 gaat het volledig mis. Ik stel in vlgs het advies wat ik van Timo heb mogen ontvangen.
Het ging zelfs zover, dat ook de decoder niets, maar dan ook niets meer deed. Ook ging het veerstaal van servo 3 bijna een volledige slag maken. Kon ook de rode led niet meer inschakelen. Ik meende wel een soort ruis te horen bij een servo, maar daar ben ik niet zeker van aangezien ik Tinnitus heb, dus een constante hoge pieptoon in mijn hoofd, dag en nacht. Ik heb toen de aansluitingen van servo 1 en 2 weer los gekoppeld en wat gebeurde er? Ik kon de rode led weer bedienen.

Timo adviseert in zijn bericht, de railspanning door te koppelen van Signal naar Power.  Dit heb ik bij deze laatste poging niet gedaan, dus Signal aan de Ecos-Power vanaf de trafo , trafo gegevens heb ik door gegeven aan leverancier, deze zou goed moeten wezen.

Reden, nadat ik 2 keer alle wissels op deze manier had geprogrammeerd en ook werkten, ging het ook 2 keer fout nadat ik de aansluiting op Trafo en Signal op Ecos had aangesloten. Wat ik niet begrijp is, dat decoder 1 en 4 niet werkten, decoder 2 en 3 wel.
Zoals eerder gemeld, ik ben geen digibeet, maar waarom ik loc decoders wel kan programmeren en de wissel decoders niet, is voor mij een grote vraag. Het zal ongetwijfeld aan mijn onkunde liggen, maar ik vind dit wel bijzonder raadselachtig.

Mogelijk mag ik nog een reactie ontvangen, anderszijds , mocht men het niet meer zien zitten een oplossing via het forum te bereiken,ben ik ook bereid ergens heen te rijden, ik woon in de omgeving Heerenveen.
Ik hoop, dat ik e.e.a. duidelijk heb weergegeven zodat het voor jullie begrijpbaar mag zijn.

Ik wacht de berichten maar af en teken met vriendelijke groet:

Johan

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2014, 16:59:08 »
Hallo,

Heb ondertussen veel pogingen gedaan decoder 1 op de juiste manier in te stellen voor de servo's 1 t/m 4.
Vandaag weer iets ontdekt, het volgende:
Heb servo's 1 t/m 3 geprogrammeerd gekregen zonder problemen ( 3 gaf tot nu toe steeds het probleem, dat alles ontregeld werd).
Toen ik servo 4 wilde programmeren, gebeurde hetzelfde als voorheen met 3, dus de hele zaak sloeg op tilt, en ik kon dus weer de servo's 1 t/m 3 los koppelen.
Hierna heb ik de servo's weer aangesloten, decoder 1 adres gegeven, toen ik servo 1 weer bediende, maakte de as een cirkel van ongeveer 90 gr, hierna kon ik de servo weer keurig op de ingestelde waarde bedienen, ditzelfde gebeurde met sero 2 en 3.  Tevens kon ik toen servo 4 prima programmeren. Hierna een kwartier anders niks gedaan dan testen, resultaat: Oke.

Daarna Ecos afgesloten, gewacht, om daarna weer te starten, werkte prima. Vervolgens de 16 V trafo spanning afgesloten, gewacht, en weer aangesloten, resultaat:  Alles op tilt !!!

Servo's weer los en weer aangesloten en zoals eerder vermeld, na het indrukken v.d. rode led, werkte alles weer perfect!!!

Dus, wanneer ik de Ecos alleen af- en aansluit is er niks aan de hand, echter, toen de  trafo spanning ingeschakeld werd is het 100%  mis. Ik had n.l. gehoopt, dat mogelijk eerst de Ecos gestart moest worden en daarna pas de 16 V trafo spanning erop. Dit is dus niet het geval.
Ik heb ook de spanning opgenomen, resultaat:
Trafo  17,70 V
Bij decoder  17,70 V
Bedienen servo  17,60 V
Getallen zijn afgerond.
De voedingdraad is VD 2,5 qmm  install. draad, aansluiting op decoder dunne 2 aderig modelspoor draad, diameter even niet bekend, lgt is ongeveer 12/15 cm.
Mogelijk is dit een aanvulling op de vorige vraag.
Teken in afwachting met beste groet:

Johan

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 11 November 2014, 17:17:17 »
Hallo,

Ik hoop, dat ik onder het goede draadje zit met een volgende vraag. Een vraag die niets te maken heeft met het probleem waarin ik nog steeds verzeild zit. Ik hoop n.a.v. een telefonische actie die ik heb ondernomen dezer dagen de zaak opgelost te krijgen. Mocht het lukken, dan zal ik dit laten weten, heb zelf het idee, dat dit toch iets aparts moet zijn.

In de handleiding van de dr 4024 decoder en waarschijnlijk ook vele andere hebben we te doen met cv instellingen met de daarbij behorende definities en waarden, er wordt gesproken over "functiemapping" en "presets.

Van dit alles heb ik weinig kaas gegeten en ben daarom gaan zoeken naar een handleiding/leerboek, waarin deze zaken op een eenvoudige manier worden uitgelegd, zodat ik hier ook beter mee om kan gaan in de praktijk.

Mijn vraag:
Is er iemand op dit Forum die mij aan een internetadres kan helpen die mogelijk hierin voorziet, zodat ik iets kan downloaden om er studie aan te wijden. Wel graag in het Nederlands.
Hartelijke groet:

Johan

ROn30

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 11 November 2014, 19:53:06 »
Hallo,

Heb ondertussen veel pogingen gedaan decoder 1 op de juiste manier in te stellen voor de servo's 1 t/m 4.
Vandaag weer iets ontdekt, het volgende:
Heb servo's 1 t/m 3 geprogrammeerd gekregen zonder problemen ( 3 gaf tot nu toe steeds het probleem, dat alles ontregeld werd).
Toen ik servo 4 wilde programmeren, gebeurde hetzelfde als voorheen met 3, dus de hele zaak sloeg op tilt, en ik kon dus weer de servo's 1 t/m 3 los koppelen.
Hierna heb ik de servo's weer aangesloten, decoder 1 adres gegeven, toen ik servo 1 weer bediende, maakte de as een cirkel van ongeveer 90 gr, hierna kon ik de servo weer keurig op de ingestelde waarde bedienen, ditzelfde gebeurde met sero 2 en 3.  Tevens kon ik toen servo 4 prima programmeren. Hierna een kwartier anders niks gedaan dan testen, resultaat: Oke.

Daarna Ecos afgesloten, gewacht, om daarna weer te starten, werkte prima. Vervolgens de 16 V trafo spanning afgesloten, gewacht, en weer aangesloten, resultaat:  Alles op tilt !!!

Johan,

Het niet willen instellen van servo 3 en/of 4 komt mij bekend voor en als het lukte was servo 3 en 4 soms weer niet te bedienen.
Ik heb dit opgelost door het DCC signaal door te lussen naar de power ingang (kleine baan).
Eerst gebruikte ik voor het programmeren een kleine DC adaptor 14V 150mA als spanning voorziening.
Ik dacht het kan wel voor het instellen maar de conclusie is het kan niet.

De door jouw gebruikte trafo 16V AC 3.15A zou genoeg moeten zijn echter je lijkt wel telkens problemen te ondervinden als je hem aansluit.
Indien mogelijk zou je eens kunnen proberen met een DC (gelijkspanning) voeding bijv. van een oude laptop of iets dergelijks.
Je sluit hiermee twee zaken uit het gelijkricht gedeelte van de DR4024 en je Faller trafo wie weet wat daar uit komt.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 12 November 2014, 15:56:01 »
Hoi Johan,

Vervelend dat het nog steeds niet wil. Misschien wordt het toch eens tijd om face to face dit eens te bekijken.

Een preset is een serie van instellingen die opgeslagen staan in de decoder. Je radio heeft ook presets zodat je niet steeds de juiste frequentie op moet zoeken. (Tenzij je een erg oude hebt  ;D ) In de decoder betekend het dat als je een preset laadt (dus een waarde schrijft naar het preset CV) de rest van de instellingen aangepast worden aan die opstelling. Je past daarmee dus een hele serie CV's in één keer aan.

Functionmapping wil zeggen dat je fysieke uitgangen (dus de OUT's en de Servo uitgangen) toewijst aan de toetsen (en dus de adressen) op je centrale. Standaard zit servo 1 aan het eerste adres dat je de decoder toe wijst (dat je in het begin in stelt) en servo 2 aan het volgende en servo 3 weer aan de volgende enz. Ook is komt stand A van de servo overeen met de groen (rechtdoor) knop op je centrale en stand B met de rode (afbuigen). Als je wilt kun je dit met functionmapping helemaal aanpassen. Bijvoorbeeld servo 4 op het eerste adres laten reageren, servo 2 op het tweede enz. Of alle 4 op hetzelfde adres. Of stand A en stand B omwisselen. Of zelfs adres 1 groen servo 2 in stand A zetten, adres 1 rood servo 4 in stand B, adres 4 groen servo 2 stand B enz. Waar deze rommel zo handig voor is weet ik ook niet  ;D

Maar bijvoorbeeld twee op hetzelfde adres zetten of stand A en B wisselen kan best handig zijn.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim de Wagt

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 21 November 2014, 20:41:27 »
Hallo gebruikers van de DR 4024
Ook ik (wij MSV de Sprinter) ondervind problemen met het gebruik van de 4024 Het programmeren van de 4 servos via de IB gaat allemaal prima , maar zodra er sluiting op de baan komt dan slingeren de servos heen en weer met het gevolg dat alles opnieuw moet worden af geregeld Alles al geprobeerd met externe voeding kortere draden maar het baad niet Met Digikeys gemaild maar die erkennen het probleem niet Heeft iemand de oplossing.  Ben nu van plan om over te stappen naar een wisselaandrijving.

Groetjes
Wim

« Laatst bewerkt op: 21 November 2014, 22:12:35 door guest7823. Reden: Bericht aangepast »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 21 November 2014, 21:55:33 »
Hoi Wim,

Dat is vervelend. Maar wet je zeker dat je ze opnieuw af moet stellen en ze niet gewoon naar en andere positie gelopen zijn? Opnieuw de wissel schakelen zou dan voldoende moeten zijn. Als je ze voed uit het railsignaal kan het schijnbaar wel gebeuren dat ze in program schieten. Goed je ze extern zou dit niet mogen (en kunnen) gebeuren. De decoder haalt dan alleen de digitale commando's van het railsignaal. Bij kortsluiting op de van blijft de decoder dan gewoon werken en krijgt dan alleen geen commando's meer. Want als het goed is blijft die externe voeding bij kortsluiting op de rails wel gewoon werken.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #40 Gepost op: 21 November 2014, 23:16:46 »
Jammer dat de topicstarter niets meer van zich laat horen. Voor zover ik vernomen heb is zijn probleem opgelost... :-\ :-\

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #41 Gepost op: 21 November 2014, 23:29:13 »
Citaat van: emmeloord
...maar zodra er sluiting op de baan komt dan slingeren de servos heen en weer met het gevolg dat alles opnieuw moet worden af geregeld...

Wim,

Waaruit bestaat je externe voeding ??

En wat gebeurt er met je servo's als je alleen de voeding aansluit en de DCC ingang loskoppelt ?

En welk protocol gebruik je ? MM is namelijk heel gevoelig voor wegvallen van het signaal, daar het geen foutherkenning ( checksum ) bevat...

Grtzz,

Karst

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 22 November 2014, 14:34:52 »
Beste reageerders,

Dat ik een tijd niet gereageerd heb ligt in het feit, dat de zaak zo het nu lijkt opgelost is. Zoals bekend ben ik lang bezig geweest met hulp van jullie e.e.a. op te lossen. Na diverse contacten met de leverancier Picommit, hetgeen voorlopig geen oplossing bood heb ik in uiterste wanhoop Digirails gebeld en ben keurig geholpen. Een definitieve oplossing was het schijnbaar toch niet. Ik heb 2 servo's van digirails gekregen, dit zijn servo's met een "geheugen" , degene die ik heb, hebben dit niet. Inderdaad, toen ik deze servo's op decoder1 had aangesloten liep het. Echter toen ik decoder2, alsook decoder3 weer opnieuw aansloot aan de 16 V trafo wisselspanning  ging decoder 1 weer total loss!!!

Daarna weer contact opgenomen met Picommit, reden, zowel Digirail als Picommit hadden al eens iets over een te lage spanning spanning gezegd voorwat betreft de servo's, het zou kunnen zijn, dat in een zoveelste miliseconde een spanningsval van zo'n 8 volt mogelijk zou kunnen zijn, ik heb het met mijn multimeter nooit kunnen meten. Vlgs Digirail zou dit met een scoop moeten en die heb ik niet.

Heb in overleg een nieuwe voeding besteld bij Picommit, het betreft een voeding van 100VA bij 15 V gelijkspanning, deze is instelbaar, voorzover ik mat 16,7 V gelijk.

Dit bleek te werken, aangezien ik zeker wilde zijn van een langdurende werking heb ik een paar dagen getest en kom dus nu met mijn bericht, dat het nu goed gaat.
Er is ondanks alles nog 1 servo, die niet "lekker" gaat, als de spanning erop gezet wordt gaat de laaste servo even een korte beweging maken, maar komt wel in de goed stand terug. Ook moet ik zeggen, dat ik niet alle servo's exact heb kunnen afstellen, ik zoek de oorzaak in het feit, dat ik het veerstaal niet in de wisselbalk heb geplaatst, maar in het asje van de handbediening. Hierin zijn 2 veertjes verwerkt die mogelijk e.e.a. wat bemoeilijken, dit in kombinatie met een niet preciese rechte beweging van het veerstaal. Tevens heb ik nieuw veerstaal aangeschaft aangezien de 0,5 mm die geleverd was het niet aan kon, gebruik nu 0,8 mm en enkele met 1 mm.

Eveneens heb ik 2 soorten servo's, en dat maakt vlgs mij ook verschil, t.w.: een witte servo HK 15168, met gegevens 8G-1,2 kg/0,12 sec. de andere is een blauwe, t.w.:
Turnigy TG 9E met gegevens 9G-1,5kg/0,10 sec. En als toegift de eigen servo's met geheugen van Digirails.

Mocht iemand nog vragen hebben, ik help graag, zoals "Emmeloord"schrijft, overweegt hij andere servo's, heb ik ook aan gedacht, vindt dit eigenlijk kapitaal vernietiging en vraag me tevens af, of dat wel de oplossing zou zijn? Zelf was ik van plan de servo's van Cobalt uit te proberen, maar wat, als ook hier voedingproblemen optreden, schijnt toch een grote invloed te hebben.

Het naar de fabrieksinstellingen terug brengen v.d. decoder is me niet gelukt, heb hierover contact gehad met TSD in Belgie, echter deze konden mij ook niet verder helpen, schijnbaar heb ik er toch geen last van, gezien het eindresultaat.

Beste mensen ik wil iedereen, maar dan ook iedereen hartelijk bedanken voor de uitstekende hulp !!!!!!

Speciaal voor Timo, zoals jij in een eerder bericht aangaf, om Face to Face iets te doen t.a.v. Presets e.d. , stel ik zeer op prijs en wil er graag gebruik van maken, aangezien het geen directe haast heeft, zou ik iets willen voorstellen voor begin volgend jaar als het jouw past.

Nogmaals mijn grote dank en teken ik met vriendelijke groet:

Johan

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #43 Gepost op: 22 November 2014, 15:42:37 »
 (y) Johan !

Ik zie dat je z.g. 'snelle servo's' hebt ( 0.10 en 0.12 sec ) deze zijn minder geschikt voor toepasingen op de modelbaan, daar waar je het liefst langzame bewegingen hebt.

Voor de rest is er erg veel verschil in kwaliteit in servo's, met name de 'super-cheap' uit China/HongKong willen zich nog wel eens nerveus gedragen.

Grtzz,

Karst

Wim de Wagt

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 22 November 2014, 19:31:53 »
Beste resetters !.

Wat bij mij het probleem is dat de servos die langzaam zijn af gesteld b.v voor de spoorbomen bij sluiting op de baan soms met een harde knal naar beneden slaan ook al is daar geen trein in de buurt ( je zal ze op je kop krijgen).
Als externe voeding heb ik als externe voeding zowel een 16 V gelijkstroom trafo als een wisselstroom trafo gebruikt Zelf heb ik een optocoupler gebouwd en er tussen gezet maar zonder resultaat Volgens mij wordt door de spanning daling het module even in de prog. stand gezet Net wat jullie schrijven wordt bij het aanzetten van de module de servo al iets in beweging gebracht. Wat volgens mij wel van essentieel belang is dat je start met de servo in de middenstand te zetten evenals de wisseltong Als die dan aan elkaar zitten moet de wisseltong nog precies in het midden staan en dan door middel van F1 en F2 de juiste posities instellen Dan denk ik dat bij sluiting de servos niet heen en weer slingeren tussen de 90 graden maar tussen de ingestelde stand Dit ga ik nu deze week uit proberen
Nu jullie er toch zijn heb ik een vraag over de melders Voor Marklin heb ik twee soorten melders de DR4088LN 3R en de DR 4088 gnd Nu moet ik dat onderling verbinden en met de IR van Ulenbrock Basic die is 6 aderig en de andere 8 aderig Weten jullie welke kabels ik hiervoor moet aanschaffen
groetjes
Wim ...emmeloord