Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Pauldg
Vandaag om 18:00:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 17:53:50
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
  

Auteur Topic: Trein 417 van 1987  (gelezen 8933 keer)

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Trein 417 van 1987
« Gepost op: 07 September 2014, 12:44:22 »
Nu een bonte samenstelling die in zomer 1987 reed met NS en DB rijtuigen.

De Plan W rijtuigen kwamen vrij uit de Beneluxdienst en werden voor de spitsdienst gebruikt die vervingen dan de
2e kl. Plan E rijtuigen. Alleen de 1e kl. Plan E rijtuig bleef meerijden.



NS      1600                   62699             Roco
NS      A Plan E              20.155.02        Artitec
NS      B Plan W IC         44122-1          LS Models      *
NS      B Plan W IC         44122-2          LS Models      *
NS      B Plan W BNL       44119             LS Models      *
DB      Am                      44747             Roco
DB      Bm                      44746             Roco
DB      Bm                      44746             Roco
DB      Bm                      44746             Roco


* Daar kan je ook de Artitec Plan W rijtuigen gebruiken.
   De nummers zijn:
   20.158.01
   20.158.02
   20.160.01 Deze is nog verkrijgbaar zowel in de winkel als op de beurs.




Gr. Patrick
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 12:46:51 door Patrick Boer »
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2014, 13:29:14 »
Ah, ook fraai deze!

Mits die BNL Plan W ook een reguliere mag zijn en de ICR-kleuren ook de blauwe met diagonale reclamebanen, dan heb ik 'm ook. Vraag is alleen: kan dat zonder de werkelijkheid geweld aan te doen?

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2014, 13:43:14 »
@1200blauw:

Ja dat is een goeie.

Ik denk dat je voor de BNL Plan W gerust een reguliere Plan W in kan zetten. Alleen de blauw
met reclamebanen dat weet ik niet. Volgens mij waren die al om geschilderd naar de IC kleuren.

Maar dat weet ik niet zeker.




Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3878
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2014, 14:24:11 »
Aanvankelijk reed de 417 vanaf Amsterdam gecombineerd bestaande uit een stammetje Plan E en de DB-rijtuigen.
Laatstgenoemden werden in Arnhem afgehaald door een DB 218 die er mee via Nijmegen en over de Klever lijn naar Köln toog.
Pas in de zomerdienst 1987 kwamen de vrijkomende Plan W1 (BNL) vrij en daarmee en met in IC-kleuren gestoken W2's werden stammetjes gemaakt bestaande uit  3 x B Plan W met 1 x A Plan E.
De Plan W's in de stam werden bont ingezet, dus zowel 3 Plan W2, 3 Plan W1 of een combinatie kwamen in alle varianten voor in de zomer van '87.

Zo'n stammetje reed toen in de D417, een andere bekende inzet was de spitstrein naar Schagen op de namiddag (2 gecombineerde bonte stammen achter een 1600) en de vrijdagmiddag militairentrein die leeg uit Zwolle naar 't Harde ging en vandaar richting Amersfoort (meestal achter een 1100).
Gossie, ik heb er nog foto's van gemaakt destijds en toch is het al weer 27 jaar geleden  ::)

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 14:26:34 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2014, 15:57:17 »
Ik heb ook een andere combinatie van deze trein en is ook één rijtuig korter.



NS       1600             62699           Roco
NS       B Plan E        20.154.01      Artitec
NS       A Plan E        20.155.01      Artitec
NS       B Plan E        20.154.02      Artitec
DB       Am               44747            Roco
DB       Bm               44746            Roco 
DB       Bm               45863            Roco
DB       Bm               44746            Roco




Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2014, 21:47:27 »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1875
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2014, 21:51:49 »
Mooie stam  (y)

Volgens mij heb ik die ook redelijk compleet. Kan mooi Arnhem aandoen!

Grtz,
Niels

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #7 Gepost op: 08 September 2014, 22:05:11 »
@CKLX: Fraaie foto's! In beide gevallen is dit denk ik de trein UIT Arnhem?

Machinist Johan

  • Online Online
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2014, 00:07:24 »
Gezien de rijrichting is het de trein NAAR Arnhem

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5651
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #9 Gepost op: 09 September 2014, 01:22:32 »
Inderdaad, zie (wijlen) de aftakking naar rechts richting Utrecht Maliebaan.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #10 Gepost op: 09 September 2014, 18:04:21 »
AH, Maliebaanaftakking. Die had ik niet gezien. Ik dacht dat 'ie in de andere richting ging omdat ik nadacht over de logistieke afhandeling in Arnhem. Ws gaat daar dus loc plus plan E's ervan af en Duitse loc ervoor. Ik dacht in eerste instantie loc geplaatst achter de trein en dan richting Nijmegen met de plan E's en aan de andere kant de Duitser. Was dus niet goed. Nederlands deel blijft in Arnhem.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3878
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #11 Gepost op: 09 September 2014, 18:10:57 »
jep, het binnenlandse treindeel bleef te Arnhem. De Duitse rijtuigen zaten bij binnenkomst in Arnhem altijd achterop zodat daar de 218 tegenaan geplaatst kon worden. Die trein vertrok vervolgens richting Elst, Nijmegen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #12 Gepost op: 09 September 2014, 19:10:30 »
En dus dacht ik alweer verkeerd: niet bij Babberich/Elten de grens over, maar bij Groesbeek/Kranenburg. Dank voor de in-/aanvulling.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #13 Gepost op: 09 September 2014, 21:44:30 »
De Duitse rijtuigen zaten bij binnenkomst in Arnhem altijd achterop zodat daar de 218 tegenaan geplaatst kon worden. Die trein vertrok vervolgens richting Elst, Nijmegen.

Klopt. De 216/218 was kort daarvoor in Arnhem aangekomen met de Austria Express, die toen ook nog via Kranenburg en Groesbeeek reed.




215-030-8 with Austria Express, Arnhem, July 14, 1983
by cklx, on Flickr

Hier zie je het gebeuren - op de achtergrond de plan E's:



DB 215-031 at Arnhem, 1987
by cklx, on Flickr


CKLX
« Laatst bewerkt op: 10 September 2014, 10:58:30 door CKLX »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #14 Gepost op: 10 September 2014, 09:57:02 »
Je bedoelt ws de Plan E's natuurlijk. Geweldig fotomateriaal, dank!
Hadden we al een draadje over die Austria Express?