Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: Trein 417 van 1987  (gelezen 8655 keer)

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Trein 417 van 1987
« Gepost op: 07 September 2014, 12:44:22 »
Nu een bonte samenstelling die in zomer 1987 reed met NS en DB rijtuigen.

De Plan W rijtuigen kwamen vrij uit de Beneluxdienst en werden voor de spitsdienst gebruikt die vervingen dan de
2e kl. Plan E rijtuigen. Alleen de 1e kl. Plan E rijtuig bleef meerijden.



NS      1600                   62699             Roco
NS      A Plan E              20.155.02        Artitec
NS      B Plan W IC         44122-1          LS Models      *
NS      B Plan W IC         44122-2          LS Models      *
NS      B Plan W BNL       44119             LS Models      *
DB      Am                      44747             Roco
DB      Bm                      44746             Roco
DB      Bm                      44746             Roco
DB      Bm                      44746             Roco


* Daar kan je ook de Artitec Plan W rijtuigen gebruiken.
   De nummers zijn:
   20.158.01
   20.158.02
   20.160.01 Deze is nog verkrijgbaar zowel in de winkel als op de beurs.




Gr. Patrick
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 12:46:51 door Patrick Boer »
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2014, 13:29:14 »
Ah, ook fraai deze!

Mits die BNL Plan W ook een reguliere mag zijn en de ICR-kleuren ook de blauwe met diagonale reclamebanen, dan heb ik 'm ook. Vraag is alleen: kan dat zonder de werkelijkheid geweld aan te doen?

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2014, 13:43:14 »
@1200blauw:

Ja dat is een goeie.

Ik denk dat je voor de BNL Plan W gerust een reguliere Plan W in kan zetten. Alleen de blauw
met reclamebanen dat weet ik niet. Volgens mij waren die al om geschilderd naar de IC kleuren.

Maar dat weet ik niet zeker.




Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2014, 14:24:11 »
Aanvankelijk reed de 417 vanaf Amsterdam gecombineerd bestaande uit een stammetje Plan E en de DB-rijtuigen.
Laatstgenoemden werden in Arnhem afgehaald door een DB 218 die er mee via Nijmegen en over de Klever lijn naar Köln toog.
Pas in de zomerdienst 1987 kwamen de vrijkomende Plan W1 (BNL) vrij en daarmee en met in IC-kleuren gestoken W2's werden stammetjes gemaakt bestaande uit  3 x B Plan W met 1 x A Plan E.
De Plan W's in de stam werden bont ingezet, dus zowel 3 Plan W2, 3 Plan W1 of een combinatie kwamen in alle varianten voor in de zomer van '87.

Zo'n stammetje reed toen in de D417, een andere bekende inzet was de spitstrein naar Schagen op de namiddag (2 gecombineerde bonte stammen achter een 1600) en de vrijdagmiddag militairentrein die leeg uit Zwolle naar 't Harde ging en vandaar richting Amersfoort (meestal achter een 1100).
Gossie, ik heb er nog foto's van gemaakt destijds en toch is het al weer 27 jaar geleden  ::)

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 14:26:34 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2014, 15:57:17 »
Ik heb ook een andere combinatie van deze trein en is ook één rijtuig korter.



NS       1600             62699           Roco
NS       B Plan E        20.154.01      Artitec
NS       A Plan E        20.155.01      Artitec
NS       B Plan E        20.154.02      Artitec
DB       Am               44747            Roco
DB       Bm               44746            Roco 
DB       Bm               45863            Roco
DB       Bm               44746            Roco




Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2014, 21:47:27 »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2014, 21:51:49 »
Mooie stam  (y)

Volgens mij heb ik die ook redelijk compleet. Kan mooi Arnhem aandoen!

Grtz,
Niels

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #7 Gepost op: 08 September 2014, 22:05:11 »
@CKLX: Fraaie foto's! In beide gevallen is dit denk ik de trein UIT Arnhem?

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2014, 00:07:24 »
Gezien de rijrichting is het de trein NAAR Arnhem

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #9 Gepost op: 09 September 2014, 01:22:32 »
Inderdaad, zie (wijlen) de aftakking naar rechts richting Utrecht Maliebaan.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #10 Gepost op: 09 September 2014, 18:04:21 »
AH, Maliebaanaftakking. Die had ik niet gezien. Ik dacht dat 'ie in de andere richting ging omdat ik nadacht over de logistieke afhandeling in Arnhem. Ws gaat daar dus loc plus plan E's ervan af en Duitse loc ervoor. Ik dacht in eerste instantie loc geplaatst achter de trein en dan richting Nijmegen met de plan E's en aan de andere kant de Duitser. Was dus niet goed. Nederlands deel blijft in Arnhem.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #11 Gepost op: 09 September 2014, 18:10:57 »
jep, het binnenlandse treindeel bleef te Arnhem. De Duitse rijtuigen zaten bij binnenkomst in Arnhem altijd achterop zodat daar de 218 tegenaan geplaatst kon worden. Die trein vertrok vervolgens richting Elst, Nijmegen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #12 Gepost op: 09 September 2014, 19:10:30 »
En dus dacht ik alweer verkeerd: niet bij Babberich/Elten de grens over, maar bij Groesbeek/Kranenburg. Dank voor de in-/aanvulling.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #13 Gepost op: 09 September 2014, 21:44:30 »
De Duitse rijtuigen zaten bij binnenkomst in Arnhem altijd achterop zodat daar de 218 tegenaan geplaatst kon worden. Die trein vertrok vervolgens richting Elst, Nijmegen.

Klopt. De 216/218 was kort daarvoor in Arnhem aangekomen met de Austria Express, die toen ook nog via Kranenburg en Groesbeeek reed.




215-030-8 with Austria Express, Arnhem, July 14, 1983
by cklx, on Flickr

Hier zie je het gebeuren - op de achtergrond de plan E's:



DB 215-031 at Arnhem, 1987
by cklx, on Flickr


CKLX
« Laatst bewerkt op: 10 September 2014, 10:58:30 door CKLX »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Trein 417 van 1987
« Reactie #14 Gepost op: 10 September 2014, 09:57:02 »
Je bedoelt ws de Plan E's natuurlijk. Geweldig fotomateriaal, dank!
Hadden we al een draadje over die Austria Express?