Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 20:25:17
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 19:12:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:58:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:57:40
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 17:37:23
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
  

Auteur Topic: Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan  (gelezen 8520 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Regelbare weerstand toepassen bij analoge baan
« Gepost op: 06 September 2014, 20:27:54 »
Graag wil ik op enkele trajecten van mijn analoge modelbaan regelbare weerstanden inbouwen, maar ik kom erg veel technische gegevens tegen waar ik niets van begrijp. De normale in de handel verkrijgbare regelaars van Trix en Fleischmann worden erg heet en zijn nogal wisselend van weerstand, soms staan de treinen bijna stil. Ik moet dus een hoog belastbare regelbare weerstand hebben die ook een beetje stabiel blijft bij langdurig gebruik. Wie geeft mij de juiste info, het gaat overigens om gelijkstroom, twee rail systeem.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2014, 11:42:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: regelbare weerstand
« Reactie #1 Gepost op: 06 September 2014, 20:41:13 »
Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is op dit forum al vaker besproken dat weerstanden niet zo'n goede manier zijn om snelheid te regelen. Is het misschien een idee om die trajecten te voeden met een aparte trafo? Op beurzen zijn zat trafo's te koop voor niet al teveel geld. Heb je in ieder geval iets waarmee je de snelheid fatsoenlijk kunt regelen.
Reinier

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: regelbare weerstand
« Reactie #2 Gepost op: 06 September 2014, 20:51:01 »
Je zou een stroomregeling kunnen maken per blok gebaseerd op de LM317 bijvoorbeeld?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: regelbare weerstand
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2014, 22:53:09 »
Ik ben geen elektrotechnicus, maar volgens mij is op dit forum al vaker besproken dat weerstanden niet zo'n goede manier zijn om snelheid te regelen. Is het misschien een idee om die trajecten te voeden met een aparte trafo? Op beurzen zijn zat trafo's te koop voor niet al teveel geld. Heb je in ieder geval iets waarmee je de snelheid fatsoenlijk kunt regelen.

Ja, misschien wel en ik heb er nog genoeg liggen - enige nadeel is dat die altijd zoveel plek innemen, voordeel is dat ze mooi zijn te regelen. Ga morgen nog maar eens eenkijkje onder de tafel nemen.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: regelbare weerstand
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2014, 23:54:31 »
Goedenavond,

Wilt u op bepaalde trajecten de spanning aan de hand van de hellingshoek aanpassen of liggen er andere redenen aan ten grondslag?

Met analoge schakelingen rond regelbare stabilisatie IC's zoals een LM317T kan het gerealiseerd worden. Recentelijk heb ik een aantal compacte instelbare schakelende voedingen kunnen kopen welke qua capaciteit overeenkomen. Met de 20-slag instelpotmeter kan de gewenste spanning nauwkeurig ingesteld worden. De 'load regulation'- spanningsval van nullast naar vollast - is gering.
Voor deze voedingen is een gelijkspanningsbron met voldoende vermogen benodigd. Zelfbouw is hier goed mogelijk omdat het om een trafo, zekeringen, bruggelijkrichter en elco met bijbehorende behuizing en connectors gaat.
De genoemde schakelende voedingen met digitale voltmeter zijn 7 x 4 cm groot en kosten minder dan 5 Euro; kleinere exemplaren zonder display meten ca 2 x 6 cm.

Rob


 

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: regelbare weerstand
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2014, 08:39:06 »
Bij enkele afdalingen wil ik de snelheid verlagen, maar ik denk dat ik daar inderdaad maar gewone trafo's voor ga gebruiken want al dat andere is me te ingewikkeld. Vooral termen als IC, L<317T, elco, bruggelijkrichter etc. doen mij schrikken, waarschijnlijk onnodig maar een plus en een min draadje kan ik bevatten, meer wordt me al gauw te ingewikkeld. Ik heb nog enkele oude trafo's liggen en die ga ik gebruiken voor die delen waarop ik wil dat de treinen wat langzamer rijden. Bedankt voor de antwoorden, dacht dat het eenvoudiger kon - maar deze oplossing lijkt me prima werken.  (y) (y) (y)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: regelbare weerstand
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2014, 08:45:51 »
Okee, als ik het goed begrijp gaat het om een vaste snelheidsverlaging op bepaalde delen?

In dat geval kunnen diodes een heel eenvoudige en goedkope oplossing zijn, die je bovendien per rijrichting verschillend kunt maken.
Per diode verlaag je de spanning op de baan met 0,7V. Wil je bijvoorbeeld er ongeveer 3V af hebben, dan gebruik je 4 diodes achter elkaar (4x0,7=2,8V). Je kunt dan ook nog kiezen of je in de andere rijrichting op hetzelfde spoor ook die verlaging wilt; zo nee, dan gebruik je in die richting maar 1 diode in plaats van 4.

Diodes zijn heel goedkoop en heel eenvoudig, ze hebben maar twee aansluitingen. Als je wilt kunnen we er ook zo een tekeningetje van maken. Zeg het maar.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: regelbare weerstand
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2014, 08:58:02 »
Goede oplossing van Dirk. Wat je wil is een lokale vermindering van de spanning. Dan lijkt me een schakeling met diodes heel geschikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: regelbare weerstand
« Reactie #8 Gepost op: 07 September 2014, 11:25:48 »
In mijn geval lijkt een tekening me dan erg geschikt en misschien ook welke diodes ik dan moet bestellen (Conrad). Kan je bijvoorbeeld ook deze diodes over een langer deel verdelen, zodat de vertraging mooi regelmatig afneemt? Worden diodes niet warm bij langdurig gebruik en blijven die dezelfde vertraging geven, ook als ze warm worden? Kan er nog wel in beide richtingen gereden worden? Ik ben niet zo op de hoogte van elektrische mogelijkheden, dus graag een heldere uitleg hoe deze diodes gemonteerd moeten worden. Ik hoor het graag en laat de trafo's nog even in hun doosjes.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: regelbare weerstand
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2014, 11:52:22 »
Een tekeningetje zal ik naar kijken. Veel gebruikte diodes zijn 1N400x waarin x de waarde 1 t/m 7 kan hebben, en allemaal zijn ze goed.

Kan je bijvoorbeeld ook deze diodes over een langer deel verdelen, zodat de vertraging mooi regelmatig afneemt?

Ja, dat kan. Je moet dan natuurlijk meer onderbrekingen maken, maar verder is het bijzonder eenvoudig. Je verlaagt de spanning dan in stappen van ongeveer 0,7V

Worden diodes niet warm bij langdurig gebruik en blijven die dezelfde vertraging geven, ook als ze warm worden?

Je hoeft de diodes niet te koelen en ze blijven dezelfde vertraging geven. (Die ongeveer 0,7V verandert wel een klein beetje, maar dat is te weinig om op te merken, en dan moet je nog eerst heel erg je best gedaan hebben om onder deze omstandigheden ze warm te laten worden.)

Kan er nog wel in beide richtingen gereden worden?

Jazeker, en daarbij kun je kiezen of je in beide richtingen dezelfde vertraging wilt hebben of juist niet.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: regelbare weerstand
« Reactie #10 Gepost op: 07 September 2014, 11:56:22 »
1N4004 bij Conrad voor €0,06 per stuk of €0,05 per tien en voor €4,00 heb je er 100.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: regelbare weerstand
« Reactie #11 Gepost op: 07 September 2014, 12:12:28 »
Vraagje: kun je solderen of wil je het met bijvoorbeeld kroonsteentjes doen?

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: regelbare weerstand
« Reactie #12 Gepost op: 07 September 2014, 12:15:05 »
Vraagje: kun je solderen of wil je het met bijvoorbeeld kroonsteentjes doen?

Solderen gaat prima.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: regelbare weerstand
« Reactie #13 Gepost op: 07 September 2014, 13:07:47 »
Eenvoudige situatie:



Rails onderbreken bij de rode strepen.

De snelheid in sectie A is dezelfde als in C. In B wordt de ene kant op de spanning verlaagd met 4 diodes, dus ongeveer 2,8V, en de andere kant op met 1 diode, dus ongeveer 0,7V.

Kijk hier eens naar. Mogelijk dat je nu zelf kunt bedenken hoe je B in meer delen kunt verdelen. Zo niet, meldt dan precies wat je wilt en dan maken we daar ook een tekening van.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7603
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: regelbare weerstand
« Reactie #14 Gepost op: 07 September 2014, 13:18:09 »
1N4004 bij Conrad voor €0,06 per stuk of €0,05 per tien en voor €4,00 heb je er 100.
Voor die prijs heb je ze ook bij BACO, mogelijk zijn zij goedkoper met verzenden (enveloppe) dan Conrad.
Zijn dan wel 1N4007's, maar dat maakt niets uit :-)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.