Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80523 keer)

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5411
BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Gepost op: 04 september 2007, 22:33:17 »
Beste allemaal,

Afgelopen weken was ik met vakantie en dan neem ik altijd een paar bouwdozen mee. Dit keer dacht ik de NS 1300 van MK modelbouw wel even in elkaar te zetten. Dat is dus nog niet gelukt. In Railmagazine 210 (12-2003) stond al een verslag van Michiel van Aart, die er een NBDS versie van bouwde. Die van mij moet een late NS worden met tenderkap.

Gezien de belangstelling voor de workshops messing bouwen is er wel belangstelling voor messing modellen. Dit model moet ik wel afraden voor beginners. Ik heb hem nog niet af, maar ik denk dat dit ook niet je eerste stoomlokomotief moet zijn om te gaan bouwen. Ik zou als eerste eerder opteren voor een NS 5500 van Modelloco. Lekker rechtoe rechtaan (wel solderen en niet lijmen)

Het model is bij MK allang uitverkocht, maar Maykel heeft ons de NS 1200 beloofd en die lijkt hier heel veel op.

Het allereerste begin:

De doos waarin de eerste onderdelen in 1998 aankwamen, nog zonder aandrijving en zonder wielen

De ets van de lokomotief

Dit belooft veel bouwplezier

De ets van de tender en de veren



De foto van de vele kleine onderdelen is mislukt, dus daarom maar even de huidige stand van zaken:


En hierbij het prachtige resultaat van Michiel in RM 201



Zoals al gezegd, die van mij wordt een late NS versie in olijfgroen en zwart met tenderkap.

Het belooft een zeer gedetailleerd en accuraat model te worden, maar daarvoor is wel nauwkeurig werken en aanpassen van onderdelen nodig.

wordt vervolgd,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 23:13:35 door 44 »
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2007, 22:36:21 »
Daarom heet het modelbouwen, anders was het wel kitjes plakken! ;)

Je gaat in iedergeval de goede kant op! Ik moet nog steeds mijn 5500 afmaken... :'(
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ronald56

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2007, 20:27:28 »
Staat ook in de catalogus : begin eerst met een model geschikt voor beginners , bv de rongenwagen .
Maar gezien het resultaat op de foto ben jij die die fase al voorbij .
Ik heb hem nog ik de kast staan , net als de 2900 . maar eerst die 20 andere modellen afmaken waaraan ik bezig ben.
oa de NS2000 van wim mesu

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2007, 21:51:18 »
Ronald,

Veel modellen in aanbouw. Klinkt heel bekend. Ik hou de tel niet meer bij. Ik heb ook getwijfeld of ik eerst de 2900 en dan de 1300 zou bouwen. De NS 2000 heb ik ook bij Wim besteld, maar nog niet in huis.

De eerste stap in het bouwen van de NS 1300 is de bouw van het chassis



Hier zijn de eerste stappen gezet. Zeer herkenbaar is de opzet van het chassis. Volgens mij volgt Maykel hier op een groot aantal punten Iain Rice, die hierover een aantal maatgevende boeken heeft geschreven, uitgegeven door Wild Swan en nog te verkrijgen via GM&S. Als je makkelijk engels leest en lokomotieven wilt bouwen een absolute aanrader.

Herkenbaar zijn namelijk het brede chassis, de haakse afstandhouders, waardoor vrij snel een star chassis ontstaat.  Wel goed opletten op de maatvoering, want ik moest van sommige stukken aardig wat afvijlen om het passend te krijgen. Zoals Iain zegt: beter te groot dan te klein, dat kun je nog passend maken, voor gaten voor lagers geldt het omgekeerde: beter te klein, dan kun je dat nog opruimen.

Ook bleek al snel dat er nog allerlei onderdelen moeten worden aangepast om de compensatieboom te kunnen laten werken. Oa de imitatie lijbanen van de binnenliggende drijfstangen.

Voor mij was dit de eerste lokomotief met compensatie op 3 assen

De volgende stap (na een paar dagen):



Hier is het hele chassis rijdend opgebouwd. Dat betekent assen in de lagers, tandwielkast gemonteerd en motor vastgezet en nog niet vastgesoldeerd in het chassis. Ik twijfel ook of ik dat ga doen, maar ik heb nu de methode van de NS 8200 van Maykel toegepast. Dan zit de eerste as ook vast in het chassis en hij kan er toch nog uit. Dat wordt lastiger voor de 2e as, met name als het remwerk al is gesoldeerd. Maar zoals gezegd, dit was mijn eerste gecompenseerde chassis en het is een bijzonder gezicht dit onder je vingers over een wissel te laten rijden en alle wielen keurig contact te zien houden met de rails. Het zijn RP25 wielen en op een Roco wissel vallen die een aardig eind naar beneden in het puntstuk.

Maar hier had ik de volgende stappen gezet:
Wielen op de assen geschoven en 'wobbelvrij' gepositioneerd. Krukken erop en gekwarteerd. Koppelassen gemaakt en passend op de kruklagers gemaakt, afregelen van de krukken, zodat het geheel zonder mankeren loopt. Alleen een groot vraagteken: hoe breed moeten de assen worden. Dat kun je pas bepalen als de voetplaat met chassis is gemaakt, want dan zie je pas hoe breed de assen moeten zijn. Dus je raad het al: dit is veel te breed. Dat betekent dat het weer grotendeels uit elkaar moet om de assen op de juiste lengte te maken. Ik was heel blij, dat ik het remwerk nog niet had gemaakt. Dit soort dingen realiseer je je veel beter als het niet je eerste model is.

wordt vervolgd

Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald56

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2007, 22:19:55 »
Ivo,

mooi die foto's genomen tijdens de bouw , moet ik ook eens gaan doen .

morgen eerst maar eens een nieuwe camera halen , mijn oude is overleden (kortsluiting door losgelaten metalen pinnetje van de draagband , welke naar binnen verdween - moest uitgerekend tegen de contacten van de flitsbuis komen  - knappe vonk )
gaat waarschijnlijk een canon worden

ga je bouwvorderingen op de voet volgen ( als je tenminste doorgaat met posten )

nooit te oud om van andere te leren

mvg Ronald

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2007, 21:21:24 »
Een andere blik op het chassis



Hier zie je als je goed kijkt dat het chassis niet recht op de baan staat. Dit was simpel te verhelpen door het verbuigen van de compensatieboom naar boven, maar in eerste instantie ga je kijken wat je fout hebt gedaan. Daar kon ik niks van vinden. Een tip nog bij het gebruiken van Gibson wielen. Omdat de binnenkant van de wielen (het zwarte deel) van kunststof is zitten er aan de binnenkant soms nog wat gietresten. Deze moet je er zeker bij dit brede chassis afsnijden, want anders geeft dat zeker problemen met de vrije loop van de wielen. Hoe ik dat weet: simpel, eerst zelf fout doen, je afvragen hoe dat nu weer kan en dan het euvel vinden. Met Gibson wielen op een DJH chassis heb je nergens last van. Daar moet je weer werken met allerlei ringen om de zijdelingse speling in de hand te houden.
Staat ook in de catalogus : begin eerst met een model geschikt voor beginners , bv de rongenwagen .

Ik zou eigenlijk aanraden eerst een lokomotief met Romford wielen te bouwen en misschien wel met een star chassis om gevoel te krijgen voor alle elementen die een goed lopend chassis bepalen. Dus eerst een rongenwagen en dan een NS 1300 lijkt me een heeeel grote stap.

Volgende fase is de opbouw van de lokomotief te onderscheiden in het buitenliggende frame met machinistenhuis en de vuurkist, ketel, rookkast

De zijkanten bestaan uit de volgende onderdelen:



Je ziet hier de linker en rechter zijkant bestaande uit de voetplaat, de zijkant met details en het eigenlijke chassis met de zijkanten van het machinistenhuis. Links is het chassis al een keer gevouwen en rechts al 2 keer. Dat betekent dat de chassis platen nu al uit 3 lagen messing bettaan (1,2mm schat ik) en dan nog een afwerkplaat ertegenaan. Ik zag erg op tegen het plaatsen van de voetplaat in het chassis, omdat deze een aantal welvingen hebben boven de krukken van de koppelstang. Hoe krijg je dat mooi vanuit een messingplaatje met door het etsen verschillende dikten en het buigen met lipjes ook nog verschillende lengtes. Voorzichtig voorbuigen langs allerlei ronde voorwerpen leverde inderdaad niet het gewenste resultaat, maar anders krijg je de lipjes nooit door het chassis gestoken. Toen gebeurde het wonder. De lipjes passen exact in de sleufjes van het chassis en de sleufjes zijn gevormd in de boog die de voetplaat moet volgen. Voorzichtig insteken met de hand induwen en aan de achterkant met een tang vasttrekken leverde een fantastisch gebogen voetplaat op. Petje af voor Maykel!!



In de onderste is de voetplaat al vastgesoldeerd en de opening in de zijkant van het machinistehuis al uitgevijld naar het model dat ik wil maken. De gedetailleerde zijplaat ligt er los op. Boven is de voetplaat alleen ingestoken en nog niet gesoldeerd. Vervolgens moet de 'leuning' in het machinistenhuis worden gemaakt. Ook een spannende klus, maar als je Maykels beschrijving volgt haast probleemloos. Alleen moet je een stripje messing van minder dan 1mm breed even voorvormen langs 2 ongeveer gelijkende ronde staafjes. Voor de onderste ronding gebruikte ik een koker van een set ruimers en voor de bovenste de houder van een X-acto mes.

Als alles goed gaat is dan dit het resultaat:



Na dit enthousiasme volgde weer een teleurstelling, maar daarover meer in het vervolg

Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2007, 23:34:20 »
Mooi werk, Ivo! Wat ik ervan begrepen heb inderdaad geen "shake the box"-kitje maar je komt er zo te zien wel uit. Nu ik dit zo zie moet ik ook nodig weer eens een echt gecompenseerd onderstelletje gaan bouwen, dat gerommel met roco-draaistelletjes en zo is toch wel wat laf ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2007, 23:40:08 »
dat gerommel met roco-draaistelletjes en zo is toch wel wat laf ;)

Ik vind het slim.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2007, 23:45:54 »
het scheelt wel weer moeite ja, zeker voor en treinloc die gewoon moet sleuren en die toch wel zat stroomafnamepunten heeft, maar zo'n lokaalloccie dat zich druk compenserend over een hobbelig wissel rupst zonder een enkele hapering vind ik toch leuker om te zien  ;)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2007, 10:17:19 »
Leuk verslag Ivo, temeer omdat ik zelf ook druk aan messingen ben. Na een rongenwagen experiment, nu een locje.
Altijd fijn om te lezen dat ook anderen problemen hebben. ;)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2007, 17:41:45 »
Zo kan die er uit komen te zien:


Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2007, 22:14:46 »
Edwin,

Prachtig, de staatsspoor versie. Hoe loopt die van jou? en herken je de verschillende bouwperikelen?

De mijne wordt zoals eerder gezegd de late NS, dus dan staan in dit draadje over een aantal maanden alle 3 de verschillende kleurvarianten.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5411
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2007, 23:06:50 »
Ik heb nog een vervolg beloofd.

Eerst nog een foto, waarbij een zijframe los op het chassis is gezet en waar de vloeiende vorm van de voetplaat goed is te herkennen:



Als je van de achterkant soldeert met voldoende vloeimiddel aan de voorkant wordt de piepkleine naad ook nog eens mooi gevuld

Zo ziet het aan de achterkant eruit met de erdoor getrokken en getordeerde lipjes, waarna je het geheel kunt solderen



Dan de teleurstelling:
Als beide zijframes van de opbouw gereed zijn kun je die gaan verbinden met een deel dat de brilplaat vormt en tegelijkertijd de bodem van het machinistenhuis en aan de voorkant met de bufferbalk. De constructie is weer heel doordacht. Met name had ik bewondering voor de bufferbalk, welke uiteindelijk een vrijhangend onderdeel is voorop de twee frameplaten. Alleen als je de brilplaat en de bufferbalk vastmaakt zoals bedoeld dan blijkt het frame te smal en kan er geen wiel meer draaien. Dus eerst maar eens controleren of ik de wielen te ver uit elkaar had staan en vervolgens die iets meer naar binnen gezet, zonder dat dat aanleiding gaf tot ontsporingen. De afstand was wel op de voorgeschreven maat gemaakt en bij de NS2900 zit zelfs een mooie mal geetst in de bouwkit, maar het pastte toch niet. De handleiding nog eens goed gelezen en jawel ook Maykel had het probleem zelf onderkend. In voorzichtige bewoordingen leidt hij in dat het frame soms te smal kan zijn en dat je dan plaatjes restmessing van 0,4mm dik aan beide kanten moet invoegen bij de brilplaat. (Ook Michiel van Aart vertelde in zijn artikel van hetzelfde euvel) Zo gezegd zo gedaan en het frame past inderdaad. Maar nu komt bij mij de vraag op wat nu eigenlijk op schaal is. Besloten om het zo te laten, want het model wordt er niet minder fraai op. Echter de aansluiting bij de bufferbalk moet ook worden aangepast en de verbindingsplaat via welke straks het chassis, de voetplaat en de rookkast aan elkaar worden geschroefd moet ook worden voorzien van de passtukjes, want anders krijg je een taps toelopend chassis en blijft er voor de loopas helemaal geen ruimte om zijdelings te bewegen meer over.

Een idee van de speling van boven gezien



Hier zie je ook dat de bufferbalk nog verder op het chassis moet komen en ik blijf met de vraag zitten of de bufferbalk eigenlijk niet iets breder moet zijn van het chassis. Maykel voegt bij de kit 2 versies van de bufferbalk, de oorspronkelijke houten en de latere stalen, die ik heb gemaakt. Voor het opvouwen van het etsdeel moeten een aantal onderdelen nog flink kleiner worden gevijld, want anders kun je dat niet opvouwen tot een mooie rechthoekige doos.

Boven in het plaatje liggen de door mij al voorgebogen spatborden voor boven de drijfwielen. Deze pastten perfect en de ketel pastte er later ook perfect tussen, dus ik heb uiteindelijk de indruk dat de brilplaat gewoon te smal was gemaakt. Het gaat hier overigens om een chassisdeel en niet de uiteindelijke brilplaat aan de buitenkant, want dat is een mooi apart onderdeel waar de vuurkist aan kan worden bevestigd.

Dus shake the box Floris, inderdaad niet. Maar zoals eerder gezegd en door Michiel, Edwin en Lokwerkstatt DRG al getoond de basis voor een supermodel.

Jajo, welk lokje??

Wel een min of meer shake the box kit:




En als je dan echt zin hebt gekregen iets veel moeilijkers, maar ook met uitstekende handleiding



En iets wat relatief snel te bouwen lijkt want je gebruikt een handelsmodel voor het chassis:



Als je echt kritisch bent, dan moet je toch heel veel aan het chassis veranderen wil het echt een NS6200 worden. Volgens mij kloppen de wieldiameter, de wielafstanden, de cylinders, maar ook de schuifbeweging niet. De remmen heb ik ook verzet van de ene kant naar de andere kant van de wielen.

NS1300 wordt vervolgd,

mvg
Ivo

mvg,
Ivo

*

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2007, 00:22:10 »
Mijn 1300 (de SS versie) loopt niet. Heb ook een NS versie met tenderkap gemaakt, die liep ook niet. (zelfs geen motor in gebouwd)
Ik had wel 2 kits van de eerste versie, daar waren de problemen nog niet in voorzien, dat van het verbreden van het chassis.
Heb het wel geprobeerd, liep ook wel, maar bochten onmogelijk. De reden was kortsluiting op de wielen - chassis. Dus ALS je er mee wilt rijden zul je het chassis moeten verbreden. Ik heb ook geprobeert (andere) wielen af te draaien, maar daar ben ik niet verder mee gegaan.)

Mijn conclusie was/is: er is een zeer fraai model van te maken. Het rijdend krijgen ervan is misschien nog wel een grotere uitdaging als het in elkaar zetten...
Maar het is en blijft een van de fraaiste modellen. (heb het 0 model al besteld, wie volgt..... ;D ;D)

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2007, 11:56:42 »
ik doe mee,

wie nog meer?