Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Allereerste lok(je) door Henk Veenstra
Vandaag om 10:23:30
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 85243 keer)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #150 Gepost op: 16 August 2012, 21:09:38 »
Is toch mooi zo Ivo, een loc hoort de regulateur open te hebben als ze voor een trein staat.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2012, 21:31:35 door martinh »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #151 Gepost op: 18 August 2012, 22:27:51 »
Ook de tender is afgelopen weken in een behoorlijk ver gevorderd stadium gebracht. In 2007 mistte ik bij de kit 4 wiellagers. Maykel dacht die niet meer te hebben, maar heeft ze een tijdje later toch nog gevonden, zodat ik deze tender verder kon gaan maken. Ik had in 2007 al de basis in elkaar gezet, maar daar was toch nog het een en ander niet helemaal in orde. Bekeken aan de achterkant stond de opbouw een beetje scheef naar links:



Aan de voorkant stond alles wel recht:



Met flink wat vloeimiddel heb ik de rechter zijwand losgemaakt van de achterwand en recht gezet. Vervolgens de achterwand een stukje naar rechts laten kantelen en weer vastgezet.

De zijwanden en achterwand lopen aan de bovenkant rond naar buiten. Daarom ontstaat er een spleet in de achterhoeken van de tender. Dat heb ik opgevuld met soldeer en in de juiste vorm gevijld. De achterkant van de tender is voor de verschillende versies nog afwijkend. In de latere periode zaten er verticale handrails om achter op de tender te komen en staken er ook sluitseinijzers uit. Wat nog ontbreekt zijn de volgens mij houten klossen waarop de lantaarns konden worden gezet bij achteruitrijden. Ik denk dat ik die nog ga vijlen uit een blokje messing.

Daarna eerst aan de slag om de tender rijdend te krijgen. MK heeft bedacht dat deze tender volgens het zogenaamde loaded tender principe moet worden gekoppeld aan de lok. Dat betekent dat de tender aan de voorkant leunt op de lok en zo het adhesiegewicht op de achterste drijfas van de lok vergroot (in model dan, in het prototype zal dat niet het geval zijn geweest. Dat betekent dat alleen de achterste as van de tender vast wordt gezet en de rest moet kunnen inzakken in de tender. Dat bleek niet te kunnen. Hier zit een ontwerpfoutje van de kit, want de middelste as kan niet inzakken, omdat daar een stuk messing zit:



Dit is het effect op de wielen:



Dus aan beide kanten heb ik die weggezaagd, maar ik heb ook de strips naar achteren weggehaald, zodat ik altijd van onderen in de tender kan komen. Aan de voorkant moet nu zoveel mogelijk lood komen, waarmee de tender dan op de lok gaat hangen. Aan de achterkant zit dan een prachtige ruimte voor een decoder.

Na de modificatie aan de onderkant, hangt het geheel nu lekker door:



Nu aan de slag met alle details van de tender:



Ook hier zitten enkele verrassingen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #152 Gepost op: 19 August 2012, 12:30:56 »
Er zit nu wel schot in de zaak zo te zien (y)

Die loaded tender ziet er veelbelovend uit. Ik ben nu naast een paar andere dingen ook aan het rommelen met mijn NS 3931 om de zware witmetalen tender ook op de loc te laten leunen, wat volgens mij best te doen valt als ik een paar aanpassingen maak. De loc zou dan een stevige trein moeten kunnen trekken. Hopelijk boekt de loaded tender van jouw 1300 ook goede resultaten. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar hoe Maykel het principe heeft toegepast.

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #153 Gepost op: 19 August 2012, 19:46:53 »


Loaded tender  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #154 Gepost op: 19 August 2012, 19:55:15 »
leaded ook...  ;D
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #155 Gepost op: 19 August 2012, 21:36:53 »
Eigenlijk moet ik op een cursus loodgieten bij Gert. Dit past ook wel, maar een pasgegoten deel is natuurlijk nog beter.

Maar dan nu de echte loaded tender:



Dit is het haakje (1mm messing draad), welke op een beugel aan de lok moet hangen. Die beugel moet het mogelijk maken dat de haak zijdelings kan bewegen, anders kan deze lok door geen enkel wissel. De haak en beugel bepalen ook de afstand lok tender en daarmee de minimum boog. Deze haak is eerder al te lang dan te kort.



Hier zie je de uitwerking van de wielophanging aan de onderkant.  De linkeras is de achteras en daarvan zijn de lagers vastgesoldeerd in het hulpchassis. De twee andere assen kunnen met hun lagers vrij verticaal bewegen. Om te voorkomen dat ze er steeds uitvallen heb ik een dun messing draadje aan de onderkant op het hulpchassis gesoldeerd. Dit moet nog een paar keer kunnen buigen, totdat het geheel is gespoten. Het geheel is gecompenseerd gemaakt. De tender zelf staat op 3 punten, namelijk de 2 achterste wielen en de haak aan de voorkant. De 2 andere assen hangen los, maar blijven horizontaal op hun plaats door hun lagering in het hulpchassis en worden verticaal op de rails gehouden door nog een hulpchassis in het hulpchassis. Dit 2e hulpchassis is een klein messing etsdeel dat gevouwen weer voor een driepuntslagering zorgt van de 2 andere assen. De meest rechtse as wordt aan beide zijkanten naar beneden geduwd door het hulpchassis en de middelste as wordt alleen in het midden naar beneden geduwd. Dit hulpchassis moet met lood zo zwaar mogelijk worden gemaakt om te voorkomen dat de loslopende assen ontsporen. Dit hulpchassis doet verder niets met de druk op de lok, maar zorgt juist ervoor dat deze druk kan worden uitgeoefend. Het 2e hulpchassis beweegt verticaal volledig vrij en het geheel wordt alleen met een pen in positie gehouden.

Meer foto's om een en ander te laten zien:



Links de voorste as, op 2 punten gesteund door het hulpchassis, rechts de middelste as, slechts op 1 punt gesteund.



Hier zie je de pen van het 2e hulpchassis door het hulpchassis steken.



En hier dan hoe ver de tender door kan zakken. In elke positie daarboven zal de tender het maximum aan gewicht op de lok hangen. De voorste wielen lopen dan vrij en worden door het 2e hulpchassis op de rails gehouden.



Hier nog eens iets duidelijker hoe een en ander zit.

Als je dan doorgaat met de tenderbouw komen er weer andere leuke dingen aan het licht. Zo moet er nog een remwerk onder (waarvan overigens niet echt duidelijk is hoe de horizontale trekstangen lopen), maar als je dat volledig bouwt, kunnen de assen er voor het spuiten niet meer uit. Klein probleem is dat de geëtste balken tussen de remblokken te breed zijn:



Ook wordt er een mooi onderdeel bijgeleverd dat de schroefrem nodig heeft. Maar als je dat plaatst werkt het loaded tender principe weer niet, omdat de voorste wielen daar weer tegenaan lopen. Beetje bijbuigen gaat helpen, of H0 pur wielflenzen gaan gebruiken:



De onderkant van de tender is inmiddels zo ver bijgezaagd:



En daar kan dan voorin zoveel mogelijk lood worden gepropt voor de lead-loaded tender:



In de tussentijd ook maar aan de slag met de sierbanden op de spatborden. Dit zijn etsdelen, bespoten met zwarte lak en dan het "hoge" messing weer lakvrij maken. Op zich allemaal goed gelukt, maar het glimt voor mij onvoldoende. Dus ik ga dit nog eens proberen te polijsten voor een beter resultaat:



mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 20 August 2012, 10:20:09 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #156 Gepost op: 19 August 2012, 21:58:05 »
Wat een prachtige lok is het toch.
al zou ik de ss versie gebouwd hebben ;D
gr Jan

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #157 Gepost op: 19 August 2012, 22:00:47 »
In de tussentijd ook maar aan de slag met de sierbanden op de spatborden. Dit zijn etsdelen, bespoten met zwarte lak en dan het "hoge" messing weer lakvrij maken. Op zich allemaal goed gelukt, maar het glimt voor mij onvoldoende. Dus ik ga dit nog eens proberen te polijsten voor een beter resultaat:



Behalve die scans heb ik ook nog wel een bijna lege tube Poll voor je hoor. Daar kan je een eeeeeeeeeuwigheid 1:87 messing mee poetsen  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #158 Gepost op: 19 August 2012, 22:16:29 »
Poll ken ik niet. Wat ik gebruik is meestal eerst een simpele autocleaner en daarna of koperpoets of een geimpregneerd weefsel uit een verfblik, waar Quator op staat. Als bijnaam staat erop french cotton. Dat heb ik eens gekregen van een goudsmid, die dat gebruikt voor het poetsen van sieraden. Werkt in elk geval ook prima op gegoten messing dommen en trouwringen  ;D  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #159 Gepost op: 19 August 2012, 22:52:29 »
Eigenlijk moet ik op een cursus loodgieten bij Gert. Dit past ook wel, maar een pasgegoten deel is natuurlijk nog beter.

Roept u de maten maar, dan maak ik wel een bekistinkje en ga lood gieten. Compleet met fotoosch wordt dat dan een on-line-cursus voor eenieder  (y) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #160 Gepost op: 20 August 2012, 14:20:04 »
Beste NS 1300 bouwers,

Een paar jaar geleden ben ik voor onze club ( Maasbuurtspoor Gennep ) gestart met de bouw van de NBDS uitvoering van deze MK-kit en blijven hangen op het punt waar jullie nu zo'n beetje aanbeland zijn, ik haak nu dus maar in!

Dit komt mooi uit want onze modulebaan met het thema NBDS station Gennep is gereed en daar hoort de NBDS uitvoering wel bij. Dus ga ik de draad maar weer oppakken.
We staan hiermee het komend seizoen op diverse tentoonstellingen.

Als ik vragen of ideeen heb meld ik me de komende tijd.

Groet,
Coen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #161 Gepost op: 20 August 2012, 14:22:08 »
@Coen Zo, dat is een leuke uitdaging! Van NBDS 'grote groenen' bestaat maar zeer weinig beeldmateriaal.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #162 Gepost op: 20 August 2012, 14:50:38 »
Dit was gelukkig niet mijn eerste messing kit want er komt wel wat herstel- en reparatiewerk bij kijken, zoals ook in dit draadje vermeld staat, maar het blijft natuurlijk een leuke uitdaging!

A.s. woensdag de halfgebouwde kit maar eens in ons clubgebouw opsnorren en kijken wat er nog moet gebeuren.

In de tussentijd is het boek over de NBDS van o.a. Vincent Freriks bij Uquilair uitgekomen. Daar ook maar eens in gaan snuffelen.

Er zijn voornemens om Vincent uit te nodigen voor een lezing tijdens een NBDS evenement/weekend in Gennep en daar neem ik natuurlijk wel even mijn kans waar, al was het maar om mijn exemplaar te laten signeren. Misschien heeft hij nog verdere info of foto's!

Coen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #163 Gepost op: 20 August 2012, 15:06:49 »
Leuk Coen, nog een Grote Groene in de afbouw. Ik vraag me altijd af hoeveel van deze kits er zijn geleverd en daadwerkelijk gebouwd zijn..

NBDS uitvoering van de MK kit:



Is hetzelfde plaatje als in de eerste post van dit draadje. Deze is destijds gebouwd door Michiel van Aart. Het bijbehorende artikel in RM 210 van december 2003 is de moeite van het lezen waard.

De NMBS uitvoering is iets eenvoudiger dan de NS uitvoering vanwege de eenvoudiger tender en minder appendages op de lok. Ook kan gewoon de linkse bediening worden gehandhaafd. In het boek Nederlandse stoomlokomotieven staat nog een foto van de NMBS nr 11 van achteren op station Gennep.

Ik wil mijn 1300 nu eindelijk eens afmaken. Ik ga nu me concentreren op het goed rijdend krijgen van de lok.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #164 Gepost op: 20 August 2012, 15:08:14 »
Amaai zeg, hebben die locs ook in Belgie gereden?