Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:39:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:39:24
Led verlichting knippert door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:27:45
Roco wagon openen door ArjanB
Vandaag om 14:06:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 13:22:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
  

Auteur Topic: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC  (gelezen 2345 keer)

guest7823

  • Gast
dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Gepost op: 02 September 2014, 19:34:46 »


Is bij deze variant een keerlus module genoeg, of moet je hier 2 keerlus modules gebruiken.

Voor de duidelijkheid: de onderste twee sporen lopen rechts dood. De bovenste twee sporen zijn de doorgaande sporen.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2014, 19:42:09 »
Als je wilt kunnen inhalen moet je 2 keerlussen gebruiken. Zonder dat inhalen is de hele aansluiting onderaan op het hoofdspoor ook zinloos ;)

Edit:
Zoals je ziet komen links onderaan de verschillende polariteiten bij elkaar op 2 sporen. Dat punt kan je verschuiven naar het begin van de keerlus, maar het blijft bij 2 sporen.

Het enige wat je zou kunnen doen is er een vaste module voor zetten die de keerlus module bevat op 1 van de doorgaande sporen, dan houd je de keerlus KISS.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2014, 19:48:59 door Peter van der Leek »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

guest7823

  • Gast
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2014, 19:51:11 »
Het enige wat je zou kunnen doen is er een vaste module voor zetten die de keerlus module bevat op 1 van de doorgaande sporen, dan houd je de keerlus KISS.

Hmmm niet charmant, inderdaad wel KISS, hmmm.

Zo zie je maar hoe handig dit forum is, die variant had ik zelf nog niet verzonnen  :-[

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2014, 21:04:00 »
Het enige wat je zou kunnen doen is er een vaste module voor zetten die de keerlus module bevat op 1 van de doorgaande sporen, dan houd je de keerlus KISS.

Als je van beide kanten (tegelijk) kan inrijden dan gaat het onherroepelijk een keer mis volgens mij. Ik zou de twee tientjes extra uitgeven om ze onafhankelijk te schakelen. Sterker, die heb ik uitgegeven  ;)

guest7823

  • Gast
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2014, 21:07:22 »
Erik,

Het gaat over BNLS module bakken en daar is de rijrichting in vastgelegd. Dus het voorstel van Peter zou kunnen. Echter ........ twee keerlusmodules is dus wel zo netjes.

Nu nog iemand die ze wil financieren voor BNLS ...........

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2014, 13:10:23 »
Als gevolg van het ontbreken van voldoende informatie is de eerdere reactie verwijdert.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2014, 15:59:13 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

guest7823

  • Gast
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2014, 13:32:05 »
Wim,

Yep, dat zou een oplossing kunnen zijn. Echter ........ dan moet dat, volgens mij, wel een module zijn waarbij dan in dat spoor geen wissels ed zitten. Bij de h0 variant zou dat kunnen werken omdat je daar maar weinig ruimte voor wissels hebt in één module. De grap bij N is dat je juist wel ruimte hebt voor zijsporen. Op zich zou je ook het onderste spoor kunnen nemen omdat daarin minder ruimte is voor zijsporen.

Verder leg je daarmee feitelijk twee inbrengen vast ipv een.

Een andere optie zou zijn het tweede spoor domweg weg te laten, maar daarbij lever je variatie in.

Ik denk dat er voorlopig gekozen gaat worden voor de ProRail variant: het bovenste wissel gewoon klemmen en daarmee (tot dat er een zak kwartjes voor de tweede module  oversteekt) gewoon enkelspoor rijden. Dan kan het tweede spoor wel als terugzet spoor gebruikt worden  ::)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2014, 13:38:51 »
Als gevolg van het ontbreken van voldoende informatie is de eerdere reactie verwijdert.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2014, 15:59:49 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2014, 13:41:39 »
't Gaat over de BNLS modulebaan, da's 1 groot zwart gat ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2014, 14:19:52 »
Als gevolg van het ontbreken van voldoende informatie is de eerdere reactie verwijdert.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2014, 16:00:06 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2014, 14:35:04 »
In dit geval is het de kunst een oplossing te bedenken waarbij er geen eisen gesteld worden aan de aangrenzende module.
Twee lichtsluizen over de wissels icm terugmelding wisselstand?
2 sluizen om de richting te bepalen, wisselstand om te bepalen welk spoor. Deze sturen een relais aan dat de polariteit op de keerlus ompoold.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: dubbelsporige keerlus (module) i.c.m. DCC
« Reactie #11 Gepost op: 03 September 2014, 15:12:58 »
Even analyseren: de lus zit op het einde van een dubbelspoor waarop rechts wordt gereden. In de lus wordt dus op beide sporen linksom gereden.
Als je een trein op het ene spoor wilt laten binnenkomen, en tegelijk op het andere spoor een trein laat vertrekken, dan moeten beide lussen een eigen keerlusmodule hebben.
Als je dat vermijd, dus één trein tegelijk laten binnenkomen in de lus of vertrekken uit de lus, dan kun je ze samen schakelen met één module.

Ik snap niet goed wat de rijrichting of de wisselstand er mee te maken heeft. Als je een scheiding nadert dan moet je op die scheiding de polariteit gelijk maken. Maakt niet uit of de trein de scheiding van links of van rechts nadert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.