Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30

Auteur Topic: La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0]  (gelezen 119602 keer)

freekvo

• Offline Offline
Re: La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0]
« Reactie #210 Gepost op: 12 April 2015, 14:54:56 »
Omdat nu 3 nieuwe (tweedehands) TEE-Mistral-wagons in bestelling heb staan (ook nog 1 via MP) wacht nog even met het aanbrengen van verlichting in mijn DB-wagons.
Ik heb eerst alle 820-weerstanden in mijn Capitole-wagons vervangen door 2,2K-weerstanden. Dan is het licht toch iets minder fel.

Daarna heb van 2 Capitole-locs (waarvan 1 met buffers maar zonder pantografen en 1 met pantografen maar zonder buffers) een goede loc gemaakt en deze daarna digitaal gemaakt en voorzien van front- en sluitverlichting. Dat is dan een heel gedoe met alle draden.

Samen met mijn andere Capitole-loc rijden deze nu in dubbeltractie. Dat is te zien op dit filmpje:

<a href="https://www.youtube.com/v/VxLHnOO2CCM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/VxLHnOO2CCM</a>

Op de foto ziet het er dan zo uit:

« Laatst bewerkt op: 12 April 2015, 17:35:39 door freekvo »
Groet Freek

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 17 April 2015, 17:43:25 »
Vanmiddag weer 2 TEE-wagons van licht voorzien. Hier een filmpje met 5 TEE-wagons + (tijdelijk nog) 3 DB-wagons:

<a href="https://www.youtube.com/v/LbhU1ygnv4o" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LbhU1ygnv4o</a>
Groet Freek

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 18 April 2015, 12:47:28 »
Afgelopen week heb ik nog een nieuw treinstel gekocht: een Lima TEE Autorail. Deze was analoog maar die is nu digitaal gemaakt.

In tegenstelling tot de andere treinen maakt zich wel erg veel (ratelend) geluid. Ik ben er nog niet achter waar dat vandaan komt. Je kunt dat horen op dit filmpje:

<a href="https://www.youtube.com/v/OQBW92XDSXA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/OQBW92XDSXA</a>

En hier nog een leuk filmpje van diverse SNCF-modellen (IRL):

<a href="https://www.youtube.com/v/Ah7s8VuJyMw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Ah7s8VuJyMw</a>
Groet Freek

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 19 April 2015, 17:29:54 »
Ik wilde vandaag de Oriënt Express van verlichting voorzien. Maar dat project gaat toch niet door. Nadeel van niet goed kijken als je wagons koopt: sommige wagons zijn gewoon dicht gelijmd dus die krijg ik zonder breken niet open. En er zit ook geen interieur in; dan heeft verlichting ook niet zo veel zin.

Ik ga nu de TGV Sud-Est onder handen nemen: nieuwe frontverlichting en verlichting in de wagons. Als eerste de wagons maar voorzien van reizigers:

Tijdens het drogen van de lijm kan ik rustig na gaan denken, hoe ik de bedrading aan ga leggen. Waarschijnlijk zullen de 3 wagons aan elkaar verbonden moeten worden de stroomafname op de middelste (gemeenschappelijke) draaistellen.
Groet Freek

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 23 April 2015, 20:58:05 »
Ik heb de oplossing gevonden in het vastlijmen van insteekbussen (geen idee of die dingen zo heten) in het tussendraaistel die een vaste verbinding krijgen met de tussenwagon. Voor het verbinden van de voor- en achterwagons gebruik ik dan stekkerpennen.

In het draaistel ziet dat er dan zo uit:

En bij de voor- en achterwagon zo:

Hieronder de verbinding bij het gezamenlijke draaistel. Aan de L-kant zitten 3 draden: 2 x voor de doorvoer van de + en de - (blauw + zwart bovenaan) en 1 x voor de stroomafname van de assen (zwart van onder naar boven).

En dan hebben alle 3 wagons binnenverlichting waarbij het opeens blijkt dat 1 wagon (laatste foto) iets lichtere ramen heeft dan de andere 2.

Groet Freek

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 24 April 2015, 18:54:32 »
Tsja, de draden bij de gemeenschappelijke draaistellen zorgden er wel voor dat die draaistellen niet meer soepel meekwamen in de bochten. Daardoor liep de TGV in bijna elke bocht uit de rails.
Ik heb alles nu maar weer eruit gesloopt.
Groet Freek

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 26 April 2015, 17:04:38 »
De laatste 7 wissels nog toch ook maar eens aangesloten. De 3e DR4018 had ik al een paar maanden in huis, dus dat was een kwestie van 'gewoon' aansluiten dus.

Groet Freek

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 10 May 2015, 12:13:33 »
Het was de bedoeling om komende zomervakantie in Frankrijk inkopen te gaan doen voor de aankleding van de treinbaan. En dan met name Franse huisjes van het merk MKD (is in NL niet verkrijgbaar). De winkel in Chambéry die ik had uitgezocht, levert ook via internet, dus waarom wachten tot de zomer met een toch al voor de vakantie volgepakte auto?

Het hele pakket werd ongeveer binnen een week bezorgd en de eerste twee huisjes heb ik gisteren en vandaag in elkaar gezet.

De kwaliteit is wel iets minder dan Faller en het is even puzzelen hoe je het in elkaar moet zetten, maar de prijs is daar ook naar. Het benadert wel heel goed de Franse sfeer die ik zoek.
Binnenverlichting wordt nog wel een probleem want er is geen zwarte 'binnendoos' zoals meestal bij Faller. Dat geeft dan natuurlijk doorschijnende muren/daken en dat is niet de bedoeling.
Misschien moet ik dan eerst alles aan de binnenkant zwart verven?

Afijn, ik heb nog wel even te gaan maar deze maquettes waren dan ook eigenlijk bedoeld voor de volgende winter.

En deze van Faller mag natuurlijk ook niet ontbreken:

Wat nog wel ontbreekt, is La Mairie.

Op het moment van bestellen, was deze niet op voorraad. Inmiddels weer wel, zag ik, dus dan moeten we komende zomer toch even bij die winkel langs (en dat is geen straf  :)).

Groet Freek

obb70

• Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 10 May 2015, 16:30:03 »
Grappig die franse sets van Faller!! Jouef heeft ook hele leuke typisch franse bouwseltjes trouwens ;-)

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 10 May 2015, 16:55:17 »
Ik heb helaas weinig kunnen vinden van Jouef. Wat oud spul op Ebay, meer niet eigenlijk. Maar voorlopig ben ik ook wel voorzien. Ik hoef mijn baan niet helemaal vol te bouwen; het gaat meer om de suggestie.

Inmiddels zijn de groentekistjes van de epicerie gevuld met tomaten, sla, boontjes, appels e.d.  ;)

Groet Freek

obb70

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 10 May 2015, 17:02:42 »
Dat ouwe spul is juist zo leuk, dacht ook dat jij dat wel leuk zou vinden gezien je baan ;-) Maar idd, vinden is 2. Op leboncoin staan wel dingen maar daar vragen die fransen dan ook prijzen voor...  :P

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 10 May 2015, 17:45:26 »
Ik heb inmiddels een site gevonden waar nog Jouef-spul wordt aangeboden: http://www.cc2rails.com/38-maquettes.

En ik kon het niet laten; de Mairie van Jouef sprak mij meer aan dan die van MKD en ik miste ook nog een kerkje in mijn dorp. Die heb ik dus maar besteld  8)

Het kerkje is natuurlijk foeilelijk, maar voor € 12 kon ik het laatste exemplaar niet aan mij voorbij laten gaan  ;D
Groet Freek

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 10 May 2015, 18:00:31 »
wat is lelijk  ???
Ik(de meesten onder ons) vinden de zo uit de doos dingen plastic lelijk
Dus een beetje kleuren,poederen en aantippen doet wonderen ,en maakt t weer mooi

obb70

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 10 May 2015, 18:05:50 »
Kijk in dit geval vind ik 'lelijk' niet op zn plaats, die dingen werden in jaren 60-70 geproduceerd en toen lag de techniek anders. Ik vind het wel zn charme hebben.
Overigens, voor de prijs die je bereid bent te betalen zijn er echt hele dorpen te koop op de franse marktplaats 'leboncoin' maar ik zou dan als ik jouw was kijken of er een modeltreinmarkt in de buurt georganiseerd wordt in de buurt waar je op vakantie gaat, want verzenden in frankrijk is nogal een probleem vind ik zelf ;-)

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 10 May 2015, 18:34:15 »
Mwoah, voorlopig heb ik al een heel dorp bij elkaar en ook al wel genoeg geld uitgegeven (vindt met name mijn vrouw). Eerst alles in elkaar zetten en een lekker rommelig Frans dorpje neerzetten.

Hebben jullie nog tips om dit soort gebouwen van binnen zo donker te maken dat deze geen licht doorlaten als ik er een lampje in zet?
Groet Freek