Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
booster vraag
door
reinderlf
Vandaag
om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0]
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0] (gelezen 119745 keer)
freekvo
Re: Baanplan La Domaine Convexe
«
Reactie #45 Gepost op:
08 October 2014, 20:54:55 »
Ik heb inmiddels de 'ringleiding' onder twee platen klaargemaakt. Dat ziet er dan zo uit:
Misschien niet heel erg strak maar het voldoet. Ik heb nu de rails aan twee kanten van stroom voorzien. Overigens loop ik wel tegen een paar andere rare dingen aan (en dat was niet anders dan toen ik de rails nog maar aan een kant aan de stroom had zitten). Zie dit plaatje:
Het 'losse' stuk vanaf de rood omcirkelde kruiswissel (op het plaatje het rood omcirkelde stuk maar dan wel helemaal tot aan de kruiswissel) heeft geen stroom. Het maakt daarbij niet uit of ik die kruiswissel recht of afbuigend zet. Ik gebruik FM profirails maar bij mijn weten is een kruiswissel niet 'zelfdenkend'. Althans, ik kan geen plek zien waar ik dan de verbindingen ('nietjes') zou moeten plaatsen. Bij de andere kruiswissel heb ik geen probleem.
Ik kan dat 'losse' stuk rails wel apart van stroom voorzien maar dan nog blijft het raar.
In de rood gemarkeerde bocht heb ik een probleem met mijn Lima TGV. Ik rij van onderen naar boven op het plaatje. Mijn Roco- en FM-locs rijden daar probleemloos doorheen, maar de Lima TGV houdt daar even stil, slipt dan door met de wielen en rijdt dan langzaam en hokkerig door. Op het rechte stuk daarna weer geen probleem.
Ik de rails al schoongemaakt met wasbenzine, maar dat helpt niets.
Alles rijdt overigens digitaal met een IB-I en LoPi-decoders in de locs.
Groet Freek
Frans Peeters
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
«
Reactie #46 Gepost op:
09 October 2014, 10:45:37 »
Een "ring-leiding" installeren voor het maken van 2 aansluitpunten ?? ??
Normaal zou ik elk afzonderlijk stuk spoor aansluiten op de ringleiding en in de langere stukken zelfs elke meter een aansluiting voorzien.
Zal je een boel kopbrekens over het slecht rijden besparen. De raillasjes zijn onvoldoende zeker in hun stroomoverdracht.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
«
Reactie #47 Gepost op:
09 October 2014, 12:03:46 »
Druk eens, tijdens het rijden, midden op het betreffende kruiswissel met je vinger. Meestal zul je merken dat er dan wel stroom op het baandeel staat...
Dit probleem komt vaker voor en ligt dan aan de contactveren IN het wissel (hier kun je bij na het verwijderen van de metalen bodemplaat, doe dit wel voorzichtig, kleine onderdelen!!!).
Makkelijker is het solderen van extra contactdraden aan de rails.
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
freekvo
«
Reactie #48 Gepost op:
09 October 2014, 17:37:03 »
@Frans: de baan die er nu ligt, is nog tijdelijk. Uiteindelijk zal het iets in deze geest gaan worden:
De rode lijnen geven de 'ringleiding' weer. Het is uiteindelijk de bedoeling om daar waar de rode lijnen de rails kruisen een stroomverbinding aan de rails te gaan maken. Ik wil dat nu eigenlijk nog niet gaan doen omdat ik wellicht nog het e.e.a. aan het ontwerp ga veranderen. Maar voor het linkerdeel is dat nu misschien wel mogelijk en zelfs noodzakelijk (al vind ik het werken onder de tafel op mn rug nog steeds erg onaangenaam, maar goed dan maar niet teveel achter elkaar doen).
@Allie: ik heb vanmorgen nog even wat gegoogled en ik ben er inmiddels achter dat:
dit een Engelse wissel (en geen kruiswissel
deze wissels vaker problemen geven
het solderen van extra contactdraden aan de rails idd de makkelijkste oplossing is
Groet Freek
freekvo
«
Reactie #49 Gepost op:
09 October 2014, 19:59:24 »
Ik heb inmiddels het 'losse' stuk rails achter de Engelse wissel voorzien van stroom en dat was dus de oplossing.
Bedankt voor het meedenken.
Het probleem met de TGV is ook bekend: hij rijdt daar door een R1-bocht en dat is net even te krap het voorste wielstel. De wielen komen dan net even van de rails en dan is er geen contact meer.
Groet Freek
freekvo
«
Reactie #50 Gepost op:
16 October 2014, 21:47:45 »
De afgelopen week weer een aantal dingen gedaan.
De te krappe R1-bocht vervangen door een R2-bocht. De TGV rijdt er nu zonder veel problemen doorheen.
De vier wissels links onderin aangesloten op een DR4018. Daarbij ben ik er achter gekomen dat mijn DR4018 verkeerd was geprogrammeerd waardoor er een continue spanning op de uitgangen bleef staan. Dat leverde dus een aantal kapotte wisselspoelen op
Gelukkig had ik net een nieuwe DR4018 binnengekregen en die geeft geen problemen. De andere is opgestuurd omdat het opnieuw programmeren mijzelf niet lukte. Alle draden onder de tafel weggewerkt met kabelklemmen/-houders en dan ben je wel weer even bezig.
Vandaag heb ik mij eerst bezig gehouden met het digitaliseren van mijn aangekochte (erg oude) Capitole-loc.
Dat ging prima; langzaam maar zeker begin ik het door te krijgen. Omdat deze loc geen verlichting heeft (of beter gezegd: niet meer heeft) heb ik 4 kant-en-klare LED-modules aangeschaft.
Die wilde ik aan de bestaande lichtbalken voor en achter monteren. Grote vraag: hoe? Eerst geprobeerd met secondenlijm; dat bleef dus niet zitten. Uiteindelijk heb ik ze maar vastgeplakt op de uitsteeksels van de lichtbalk met een dun reepje zwarte tape. Wel een heel erg gepriegel. Daarna nog even wat ruzie gemaakt met alle draden om die fatsoenlijk onder de kap te krijgen en dan is dit het resultaat:
Op zich ben ik voor een eerste keer best wel tevreden.
Daarna nog in een personenwagon verlichting ingebouwd. Die heb ik ook kant-en-klaar gekocht:
Ben ik ook wel even mee bezig geweest maar dat viel me nog niet eens echt tegen. En het resultaat is niet onaardig:
Morgen verder met de andere drie wagons
Groet Freek
freekvo
«
Reactie #51 Gepost op:
17 October 2014, 17:25:25 »
En weer een stukje huisvlijt af (perron met overkapping). Gelukkig is het een Franse sfeer dus dan is het niet erg dat de regenpijpen niet recht zitten
De aankleding komt later pas want de rails bij het station moeten nog ruim een halve meter verlengd worden. Maar dan moet ik eerst een doorbraak maken door de muur om aan de andere kant uit te komen.
Groet Freek
freekvo
«
Reactie #52 Gepost op:
17 October 2014, 20:15:44 »
En drie andere wagons zijn nu ook voorzien van verlichting en 'bemensing'......
De laatste wagon van de voorste treinstam krijgt geen verlichting. Dat bleek een heel ander type te zijn zonder interieur en met wielstellen waar ik geen stroomafnemers kan plaatsen. Die is dus gewoon buiten gebruik.
Groet Freek
freekvo
«
Reactie #53 Gepost op:
18 October 2014, 21:36:19 »
Een productieve zaterdag:
1. De achterste drie opstelsporen zijn op hoogte (6 cm) gebracht. Daardoor ontstaat er straks wat meer 'diepte'.
2. Aan een zijde een afrit gemaakt van Kibri die ik via MP had gekocht. De helling is nog te stijl, maar dit wordt een beetje het idee.
3. En ik heb aan een kant de doorbraak naar de andere kant gemaakt. De tunnelboog en de binnenkanten zijn van Noch. Het staat allemaal nog los; daarom ziet het er wat raar uit.
Nu moet ik nog aan de andere kant op twee hoogtes door de muur. Dat wordt nog wel een uitdaging want ik kan daar erg slecht bij. In het ergste geval moet ik de hele middenplaat verwijderen.
Groet Freek
freekvo
«
Reactie #54 Gepost op:
26 October 2014, 17:51:44 »
De afgelopen week druk bezig geweest met het afmaken van de verhoging en de oprit inclusief het voorbereiden van de voeding aan de rails. Ook het Kibri-viaduct is nu klaar. De open plateaus worden later nog dichtgemaakt met een rotswand van papier maché.
De tweede doorgang naar de andere kant (links op de foto) is nu ook klaar. Ik ga later wel bekijken hoe ik die verder ga afwerken.
Een beetje krap maar het past allemaal precies.
Aan de andere kant heb ik nu nieuwe opstelsporen gemaakt.
Groet Freek
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #55 Gepost op:
26 October 2014, 17:57:53 »
Kibri heeft interieur setjes, meen ik. Met stoel en figuurtjes in 1.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
freekvo
«
Reactie #56 Gepost op:
26 October 2014, 18:09:26 »
@Koen: bedankt voor de tip. Zal ik eens naar op zoek gaan voor mijn 'lege' wagon.
Bij het proefrijden met mijn blauwe TGV kwam ik er achter dat mijn wisselstraat en de rails daarna toch niet goed zijn. De situatie is nu zo (TGV rijdt van links naar rechts):
De TGV ontspoort in de bocht (6127) na de 3e wissel. Ook niet zo gek want na een bocht naar links komt direct een bocht naar rechts. Met mijn oranje TGV (maar die rijdt de andere kant op heb ik daar geen last van.
Ik wil dat nu op de volgende manier gaan oplossen, volgens mij moet het dan wel goed gaan:
Groet Freek
freekvo
«
Reactie #57 Gepost op:
26 October 2014, 20:17:22 »
Achteraf was de rails niet het probleem want die lagen al zoals op de onderste tekening. Het bleek dat een wielas van het middelste wielstel 'uit de kom was' geschoten bij het weer in de doos doen (of eruit halen) van de TGV. Nadat ik die weer goed had gezet, was het probleem verholpen.
Groet Freek
NS264
Het leven op de weg.
«
Reactie #58 Gepost op:
26 October 2014, 20:19:27 »
Ook modelspoorverkeer heeft continu inspectie nodig.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
freekvo
«
Reactie #59 Gepost op:
01 November 2014, 16:54:59 »
Vandaag een ruwe opbouw gemaakt van de tandradbaan (na enige hulp hier op het forum). Helaas had Conrad maar 2 van de 4 bestelde tandheugels geleverd, dus kan ik daar even niet verder mee.
Het moet natuurlijk nog wel netjes afgewerkt worden
Vandaag werd ook mijn nieuwe monteursbed (met verstelbaar hoofdeinde) geleverd.
Ik moet zeggen, dat werkt een stuk aangenamer onder de tafel. Ik heb nu niet meer zo snel last van misselijkheid/duizeligheid. Dus gelijk maar begonnen met het maken van de 'zijtakken' van de ringleiding en het voor een deel aansluiten van alle loshangende draden (vanaf de rails) aan de ringleiding. Ik begrijp niet hoe anderen van die ontzettend strakke lijnen krijgen. Bij mij ziet het er toch wat rommelig uit. Maar goed, het zit onder de tafel dus mij maakt het verder niet zoveel uit.
Groet Freek
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9