Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modeltreinen Pierre Dominique
door
hervé
Vandaag
om 16:52:58
Het Boemeltje - Electronica
door
Huup
Vandaag
om 16:19:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:59:26
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 15:29:11
Intermittende kortsluiting
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic
door
Joz
Vandaag
om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 14:45:32
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 14:08:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Remunj
Vandaag
om 13:22:08
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 12:39:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:08:20
Rails roestig verven
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Duikeend
Vandaag
om 09:12:30
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
17 June 2025, 22:28:16
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0]
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
26
Omlaag
Auteur
Topic: La Domaine Convexe - Frankrijk - [h0] (gelezen 118814 keer)
freekvo
Re: Baanplan La Domaine Convexe
«
Reactie #75 Gepost op:
09 November 2014, 19:53:37 »
Als jullie even terugkijken op pagina 1 dan zie je misschien beter hoe de situatie in werkelijkheid is. Ik heb de treinbaan gelegd in een afgeschot gedeelte in een de voormalige eiersorteerruimte (7 x 15 m)van een kippenschuur (zeg maar gewoon legbatterij) die op ca. 60 m van ons huis (voormalige boerderij) ligt. Niet ideaal maar ik heb daar veel ruimte beschikbaar dan in huis.
De afgeschotte ruimte is ca. 4 x 4 m. Dat leek me eerst voldoende maar ik heb gelijk het stuk ernaast ook maar er bij getrokken. Ik kon niet over de volle breedte een muur laten zetten want daarvoor zat de (heel erg uitgebreide) meterkast van de ex-kippenschuur in de weg. Die kleinere ruimte is ook beter de verwarmen in de winter (en een Zybro-oliekacheltje).
Er zit gewoon een deur tussen de ene ruimte en de andere die nu nog meestal open staat. Voor mij is het eigenlijk gewoon 1 ruimte maar ik kan me voorstellen dat jullie er een beetje raar tegen aan kijken.
En waarom niet de hele ruimte van 7 x 15 m gebruiken voor de treinbaan? Los van het verwarmen in de winter: de rest van de ruimte is verhuurd aan mijn (inmiddels ex-)schoonzoon voor opslag.
Groet Freek
H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
«
Reactie #76 Gepost op:
10 November 2014, 11:40:00 »
Hallo Freek,
Ik lees nu je draadje. Leuk project en aardige lengte.
Dat balast (aquariumgrind
) zou ik echter niet gaan gebruiken. Dit is veel te grof. In de
Encyclopedie
(aanklikbaar) staat een fraai stukje over hoe je mooi balast aanlegt. Lees dat eens rustig door voor je er mee verder gaat. Behanglijm en grint zijn, alhoewel goedkoop, voor een modelbaan echt niet de juiste materialen. Hier krijg je later spijt van.
Succes,
Allie
«
Laatst bewerkt op: 10 November 2014, 11:45:09 door Railroadtycoon. Reden: Link geplaatst
»
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
freekvo
«
Reactie #77 Gepost op:
10 November 2014, 22:09:46 »
@Aliie: dank je
Ik heb jullie (en mijzelf ook) eigenlijk op het verkeerde spoor gezet door te praten over 'ballasten'. Nu gebruik ik FM-profrails en dan die rails is al voorzien van een ballastbed. Dat kun je mooi vinden of niet maar ik vind het op zich prima. Wat ik eigenlijk wilde, was het opvullen van 'lege' stukken tussen de ballastbedden (als dat het juiste meervoud is) in. In Nederland zou je daar iets van gras verwachten; in 'mijn' Frankrijk wordt daarvoor van alles gebruikt waaronder dus grove keien. Maar, omdat je nu eenmaal geen behanglijm in echt hele kleine hoeveelheden aanmaakt, ben ik een beetje doorgeschoten. Het zit nu dus op plaatsen waar het eigenlijk niet hoort.
Een grote beginnersfout is dat ik niet eerst even een proefstukje heb gemaakt. Ik vrees namelijk dat de adhesie tussen echt grint en behanglijm nul-komma-nul is. Ik vrees ook dat ik nogal royaal met de behanglijm ben omgesprongen waardoor a) ten minste een wisselspoel het heeft begeven (van 3 andere wisselspoelen moet het nog afwachten omdat die nog niet zijn aangesloten) en b) ik zit met een natte kledderzooi die nauwelijks droogt.
Afijn, ik heb deze week toch weinig tijd om er iets aan te doen dus ik wacht wel hoe het opdroogt en wat de schade dan is. Ik zal dan nog wel even kijken wat ik ga doen. Ik heb ook nog een zak met zwart aquariumgrint. Mooi om als granietkeien te gaan gebruiken op plekken waar dat ook past. Misschien had ik dat direct moeten doen om het contrast beter weer te geven
En misschien wordt het ook wel uithuilen en compleet opnieuw beginnen............
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
mass am see
de hondsrug baan
«
Reactie #78 Gepost op:
11 November 2014, 08:56:21 »
Hallo Freek,
Je hebt heel veel mazzel met de ruimte die beschikbaar is,denk dat velen onder ons denken hadden wij zoveel ruimte.(ik ook)
ook Bas en ik gebruiken profigleis van fleischmann en onze gedachten was ook om het niet te ballasten, maar het is echt een aanrader, maar kijk maar eens naar ons draadje en zie het verschil.
Wat ik verder nog zou doen al ik jou was om de baan niet te breed maken en zorgen dat vanaf de zijkant overal bij kan zonder kunst en vliegwerk te moeten verrichten.
verder veel succes met het bouwen van je baan en blijf het volgen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22609.0.html
mvgr Evert en Bas
freekvo
«
Reactie #79 Gepost op:
11 November 2014, 21:29:45 »
Even een leuk geintje: op de Hanulveen-website van Patrick1974
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=8545
had ik een filmpje gezien dat hij had gemaakt met een spycam sleutelhanger op een wagon voor de locomotief. Ik vond dat zo gaaf dat ik zelf ook zo'n spycam heb gekocht. Deze zijn te koop van 10-20 euro maar let goed dat de verkoper deze wel op voorraad heeft.
Het ziet er dan als volgt uit:
Voor mijn gevoel reed ik heel rustig over de baan (stand 10 op de IB) maar op het filmpje kijkt het wel heel erg hard te gaan.
Is ook goed om te kijken of je rails wel goed recht ligt; daar mankeert het bij mij hier en daar nog wel aan
Afijn, veel kijkplezier
http://youtu.be/LqNBUT_1M6c
Oja, in Firefox krijg ik een foutmelding maar in IE en Chrome wordt het filmpje wel goed afgespeeld.
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
Hendrik Jan
46%, unchillfiltered, natural colour
«
Reactie #80 Gepost op:
11 November 2014, 21:38:39 »
Is inderdaad lachen zo'n ding. Ik ben er ook leuk druk mee geweest.
vooral doorgaan
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
freekvo
«
Reactie #81 Gepost op:
11 November 2014, 22:18:56 »
@Evert en Bas: ik heb heel lang zitten 'prutsen' op een baanplan van 110 x 150 cm, zie dit topic
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47094.0
.
Maar wil je iets leuks maken dan is dat gewoon veel te klein. Na afgelopen zomervakantie heb ik dan ook het besluit genomen om alles te verkassen naar de schuur waar ik nu zit. En ja, ik besef dat ik daar ten opzichte van anderen best mazzel mee heb. Erger, ik heb met mijn ex-schoonzoon afgesproken dat hij minder ruimte in gebruik gaat nemen, dus misschien breid ik straks ook nog wel uit aan de andere kant (als ik mijn vrouw zover kan krijgen om alle nodige extra rails aan te schaffen)
Maar jullie hebben ook een hele mooie baan. Ik ben altijd erg onder de indruk wat anderen allemaal qua scenery klaar weten te krijgen. Zover ben ik bij lange na nog niet. Dat zal bij mij ook zeker niet zo mooi en gedetailleerd worden. Dat priegelwerk heb ik niet echt in de vingers zitten.
Overigens heb ik nog niet alle pagina's van jullie topic kunnen doorkijken. Ik heb wel gezien dat alleen de profi-rails wel erg kaal oogt. Ook dat jullie ballast inderdaad niet overdadig is maar wel een goede aanvulling op de profirails. Ik hoop nog wel ergens te lezen hoe jullie dat precies hebben gedaan.
Terug naar de ballast: wat ik nu heb liggen, gaat er uit. Dat moet ook wel want wissel #2 heeft het ook begeven. Ook mijn kruiswissel aan de R-kant vertoont kuren..............
De straf voor mijn enthousiasme is dan wel dat ik het rood gemarkeerde deel hieronder helemaal moet verwijderen en opnieuw moet gaan leggen.
Maar goed, ik zal niet de eerste zijn en ook zeker niet de laatste
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
Martijn1974
«
Reactie #82 Gepost op:
12 November 2014, 05:13:25 »
Citaat van: freekvo op 11 November 2014, 21:29:45
op de Hanulveen-website van Patrick1974
Ik wil die Patrick die met mijn treinen speelt wel eens ontmoeten
Mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl
freekvo
«
Reactie #83 Gepost op:
12 November 2014, 07:15:22 »
Ow sh*t, sorry Martijn, natuurlijk bedoelde ik jou
Geen idee hoe ik me zo kon vergissen.
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
erwin janssens
Mol-Cargo is under construction
«
Reactie #84 Gepost op:
12 November 2014, 12:10:05 »
Mooi baanplan , en een mooie ruimte , ook werk je erg proper , zo zie ik het graag.
Ikzelf gebruik ook de Fleischmann Profi rails , mag ik je een paar tips geven....
Zorg voor voldoende voeding onder je baan , zeker je wissels en kruisingen hebben dit echt nodig , als je je treinen over je wisselstraat wil zien kruipen zonder dat er ook maar ergens een storing voorkomt , stel ik voor om je wissels te voorzien met extra stroomdraden ( zie onderstaande foto)
Je ballast lijkt mij veel te grof , ikzelf gebruik de ballast van Woodland , en mijn Profi's zien er nu zo uit...
Bovenste foto is ballast in mijn kolenterminal ( dus erg vuil van het kolenstof)
Middelste foto is een ( zogezegd) pas nieuw aangelegd stuk spoor of vernieuwde ballast.
Onderste foto is ballast dat zowel door reizigers als door goederentreinen wordt bereden , in het " echt " is er ook best veel variatie in de kleuren ballast , en dat probeer ik ook een beetje na te bouwen , anders gaat het ééntonig worden hé.
Je bent in ieder geval goed bezig , en nog veel succes met je verdere bouw van je baan.
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2014, 13:02:08 door erwin janssens
»
http://www.flickr.com/photos/51065302@N03/
freekvo
«
Reactie #85 Gepost op:
12 November 2014, 20:17:47 »
@Erwin: ik heb snel alle rommel onder de baantafel gepropt voordat ik met de camera ging rijden......
Nee hoor, ik heb (heel) vroeger van mijn vader al geleerd om gebruikt gereedschap direct weer op te bergen en rommel die je maakt ook direct weer op te ruimen. Dat is misschien maar 5 min werk maar je grijpt dan nooit mis en het werkt ook wel zo prettig. Dat hebben we bij de diverse verbouwingen in de afgelopen decennia ook steeds gevolgd en dat doe ik nu dus nog steeds.
Ik heb op zich ook maar een relatieve kleine werktafel in mijn 'treinenhok' (iets van 120 x 60 cm) dus die wil ik ook altijd leeg hebben als ik met iets klaar ben.
Jouw idee om de wissels op die manier te voorzien van extra stroomdraden, spreekt me wel. Je gebruikt wel erg dikke draden zie ik. Ik gebruik gewoon van 0,14 mm2 montagedraad dat ik aan de rails soldeer. Jij soldeert (onzichtbaar) aan de raillassen. Is ook een idee maar dan moet je wel heel goed bepalen waar je de gaten in de ondergrond boort.
En ja, mijn ballast gaat er uit. Ik ben onder de indruk van het fraais wat jij en anderen er van maken maar zover ga ik eerst nog even niet. Ik heb ook geen airbrush en het hoeft voor mij ook niet heel erg naar de realiteit gemaakt worden. Hoe anderen dat doen weet ik niet maar ik denk niet dat ik nog ga knoeien met water en verdunde houtlijm o.i.d. Het risico dat het bij de wissels (weer) misgaat, is me toch te groot. Er is ook klevende ballast waar je de lijm doorheen mengt voordat je de ballast aanbrengt
https://www.conrad.nl/nl/noch-9192-nz-klevend-steenslag-bruin-554913.html
Wel duurder (maar nieuwe wissels zijn ook niet goedkoop) en misschien niet zo waarheidsgetrouw (maar daar hecht ik niet zo erg aan).
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
freekvo
«
Reactie #86 Gepost op:
12 November 2014, 21:16:56 »
En toen dacht ik: laat ik eens gek doen....................
Niet dat ik morgen al ga beginnen aan de uitbreiding linksonder. Maar wellicht een idee voor volgend jaar of zo.................. Een beetje 'saaiig' dat nog wel.
En niet gaan roepen dat de rails te dicht tegen de rand aan ligt. De baanplaat linksonder kan ik net zo groot maken als ik zelf wil (in alle redelijkheid dan).
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
freekvo
«
Reactie #87 Gepost op:
13 November 2014, 20:28:21 »
Nog even een rondje langs de andere kant
http://youtu.be/5zx4dMohmFs
voordat ik een deel van de baan ga opbreken in verband met de verkeerde ballast........
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
freekvo
«
Reactie #88 Gepost op:
14 November 2014, 17:32:02 »
Men neme:
een plamuurmes
een emmer
een vegertje
een stofzuiger
Dan krijg je dus eerst dit:
En dit:
Vervolgens dit:
En dit:
En weatheren? Waarom zo moeilijk doen met een airbrush? Als je maar genoeg knoeit met behanglijm, gaat het helemaal vanzelf
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
freekvo
«
Reactie #89 Gepost op:
14 November 2014, 20:15:10 »
De schade valt gelukkig verder mee. Alle wissels en -spoelen doen het uiteindelijk toch nog. Minieme gruissteentjes bleken de kruiswissel te blokkeren maar een sterke stofzuiger bood uitkomst.
De locs waar ik mee had gereden, konden de helling niet meer op. De rails was dus kennelijk erger vervuild met behanglijm dan met met het oog zichtbaar. Daarvoor heb je dan wasbenzine om de boel weer schoon te maken.
Afijn, ik ben weer up-and-running zogezegd
Groet Freek
La Vie de la Reine - Fr.
voorheen:
La Domaine Convexe - Fr.
Print
Pagina's:
1
2
3
4