Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 18:12:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
De prachtige reeksen van Bemo door Arjan6511
Vandaag om 17:26:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 17:10:46
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:53:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
  

Auteur Topic: Strengelspoor  (gelezen 10483 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Strengelspoor
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2014, 17:52:30 »
Laurent, da's in feit gewoon een variant van 2. Zeker qua (spoor)constructie

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Strengelspoor
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2014, 17:53:21 »
Deels met je eens.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Strengelspoor
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2014, 22:07:58 »
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van?  ???

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Strengelspoor
« Reactie #33 Gepost op: 31 August 2014, 22:10:37 »
Niels, de foto toont variant 2. Zie de betreffende toelichting.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Strengelspoor
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2014, 22:39:43 »
Per rijrichting heeft Kassel een perron.
Mogelijk zelfs ook één-richtingsmateriaal.
Vandaar 2 perrons en toch enkelspoor.

Met vriendelijke groet,
Michel

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Strengelspoor
« Reactie #35 Gepost op: 01 September 2014, 00:44:59 »
De foto toont een vierde variant. Enkelsporig baanvak met twee zijperrons. Wat is hier het nut van?  ???
Quote even de foto waar je het over hebt, dat is zo natuurlijk niet duidelijk....

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Strengelspoor
« Reactie #36 Gepost op: 01 September 2014, 13:04:15 »
Deze foto's dus:

Als je Googled op "gantlet" (de amerikaanse term) vind je veel varianten:

http://lisasfordmodelrailroadclub.blogspot.nl/2008/05/gantlet-track.html



en de andere kant:



guest7823

  • Gast
Re: Strengelspoor
« Reactie #37 Gepost op: 01 September 2014, 13:20:36 »


Deze constructie gebruik je dus indien je, om wat voor reden dan ook, het hart van het spoor voor bepaalde treinen wilt verleggen. Hiervoor kunnen veel redenen zijn:
  • combinatie goederenvervoer en (veelal) lightrail, waarbij standaard goederen materieel te breed is om langs perrons te komen en je tussen personenmaterieel en perron geen al te grote opening wilt hebben met het perron
  • een (veelal dubbelsporige) tunnel waarbij je veel buitenprofiel vervoer hebt. Door het veelal hoefijzer- of cirkelvormige tunnelprofiel heb je o.a. in het midden meer hoogte tot je beschikking en in ieder geval meer breedte. Met een dergelijke oplossing kan je dan meer van het tunnelprofiel gebruiken als standaard. Wel zal je dus een soort beveiliging moeten inbouwen dat het andere spoor, bij gebruik van het "midden-spoor" af gedekt wordt
Qua constructie maakt het niet zoveel uit of je het 2 of 3 sporig doet

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Strengelspoor
« Reactie #38 Gepost op: 02 September 2014, 00:58:05 »
Maar voor jou tweede variant hoef je niet per definitie strengelspoor aan te leggen, als het spoor maar in het hart van de tunnel ligt rij je met je goederentrein in het midden en dat kan een tram natuurlijk ook...

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Strengelspoor
« Reactie #39 Gepost op: 02 September 2014, 06:34:43 »
Bij 2 sporen gaat niets door het midden als je geen strengelspoor aanlegt. Als de 2 sporen volgens tram vrije ruimte profiel aangelegd is zullen treinen meer door het midden moeten.

Met vriendelijke groet,
Michel