Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door thevandijks
Vandaag om 12:06:26
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:58:58
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 11:27:46
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door Sven
Vandaag om 09:03:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Arjan6511
Vandaag om 08:38:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Pauldg
Vandaag om 07:30:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
  

Auteur Topic: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok  (gelezen 3022 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3464
    • Mijn van-alles website
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2014, 13:52:26 »
De startstroom is het hoogste wat er ooit bereikt gaat worden, dus zware trein eraan en dan vanuit stilstand meten
Dat helpt alleen niet, want zelfs een analoge meter is te traag om die stroom goed in beeld te brengen. Hoewel ik het zelf geen goed idee vind om op het randje te gaan zitten kwa vermogens, kan ik me voorstellen dat het wel eens voorkomt dat er zo krap gedimensioneerd moet worden en je dit soort testen moet doen.

Echter, de stroom bij blokkering van de motor meten, is dan stukken betrouwbaarder dan de startstroom vanuit stilstand: tegen de tijd dat de meter uitslaat of het display van informatie voorziet, is de piekstroom alweer voorbij.

Uhm Tjibbeb: misschien mis ik iets, maar we hebben het niet over het afremmen van een trein, maar over het meten van de stroom die de motor van een trein op z'n hoogst zal opnemen.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2014, 22:06:50 »
Beste Menno.
De stroom daalt omdat de motor een tegen-EMK gaat opwekken tijden het draaien. Bij stilstand is de waarde hiervan nul en wordt de stroom begrenst door de ohmse waarde in het circuit. Wanneer je een motor echter ompoolt (draairichting omkeren) werkt de tegenspanning van de nog draaiende motor ineens met de nieuw aangelegde spanning mee. De stroom zal dan hoger zijn dan bij een geblokkeerde motor. Dit wordt tegenstroomremmen genoemd.
Voor het bepalen van de maximale stroom in de miniatuur situatie is dit niet nodig, maar de stelling dat de motor de grootste stroom opneemt bij stilstand is daarmee te ontkrachten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2014, 22:29:27 »
Tjibbe, wat je vertelt over dat tegenspanning geven klopt wel, maar zoals je zelf constateert is het bij modeltreinen niet relevant. Als je analoog rijdt moet je zoiets gewoon niet doen, en bij digitaal denk ik dat je het helemaal niet voor elkaar krijgt om de motorspanning om te polen voordat de trein stil staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #18 Gepost op: 04 September 2014, 12:28:00 »
Als je perse wil testen op de 'omdraaien op max snelheid' methode moet je zo een oude fleischmann trafo vinden met een rijrichting schakelaar zonder blokkering (een tr52 of een 710) En daar zijn ze al snel vanaf gestapt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #19 Gepost op: 04 September 2014, 12:51:53 »
Nou ja, snel...

Ik heb er twee en als jochie vond ik het wat leuk  ;D

Als je dat soort grappen buiten beschouwing laat kun je eenvoudig de ohmse weerstand van de motor bij stilstand meten, en daarmee de maximale aanloopstroom vanuit stilstand uitrekenen.