Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:37:41
6 en 7 september terug naar toen door 1200blauw
Vandaag om 19:36:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door daempfer
Vandaag om 19:27:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 19:26:41
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 19:19:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
  

Auteur Topic: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok  (gelezen 2922 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3455
    • Mijn van-alles website
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2014, 13:52:26 »
De startstroom is het hoogste wat er ooit bereikt gaat worden, dus zware trein eraan en dan vanuit stilstand meten
Dat helpt alleen niet, want zelfs een analoge meter is te traag om die stroom goed in beeld te brengen. Hoewel ik het zelf geen goed idee vind om op het randje te gaan zitten kwa vermogens, kan ik me voorstellen dat het wel eens voorkomt dat er zo krap gedimensioneerd moet worden en je dit soort testen moet doen.

Echter, de stroom bij blokkering van de motor meten, is dan stukken betrouwbaarder dan de startstroom vanuit stilstand: tegen de tijd dat de meter uitslaat of het display van informatie voorziet, is de piekstroom alweer voorbij.

Uhm Tjibbeb: misschien mis ik iets, maar we hebben het niet over het afremmen van een trein, maar over het meten van de stroom die de motor van een trein op z'n hoogst zal opnemen.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2014, 22:06:50 »
Beste Menno.
De stroom daalt omdat de motor een tegen-EMK gaat opwekken tijden het draaien. Bij stilstand is de waarde hiervan nul en wordt de stroom begrenst door de ohmse waarde in het circuit. Wanneer je een motor echter ompoolt (draairichting omkeren) werkt de tegenspanning van de nog draaiende motor ineens met de nieuw aangelegde spanning mee. De stroom zal dan hoger zijn dan bij een geblokkeerde motor. Dit wordt tegenstroomremmen genoemd.
Voor het bepalen van de maximale stroom in de miniatuur situatie is dit niet nodig, maar de stelling dat de motor de grootste stroom opneemt bij stilstand is daarmee te ontkrachten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26773
    • Pagina van klaas
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2014, 22:29:27 »
Tjibbe, wat je vertelt over dat tegenspanning geven klopt wel, maar zoals je zelf constateert is het bij modeltreinen niet relevant. Als je analoog rijdt moet je zoiets gewoon niet doen, en bij digitaal denk ik dat je het helemaal niet voor elkaar krijgt om de motorspanning om te polen voordat de trein stil staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #18 Gepost op: 04 September 2014, 12:28:00 »
Als je perse wil testen op de 'omdraaien op max snelheid' methode moet je zo een oude fleischmann trafo vinden met een rijrichting schakelaar zonder blokkering (een tr52 of een 710) En daar zijn ze al snel vanaf gestapt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Piekstroom meten met ampèremeter, analoge lok
« Reactie #19 Gepost op: 04 September 2014, 12:51:53 »
Nou ja, snel...

Ik heb er twee en als jochie vond ik het wat leuk  ;D

Als je dat soort grappen buiten beschouwing laat kun je eenvoudig de ohmse weerstand van de motor bij stilstand meten, en daarmee de maximale aanloopstroom vanuit stilstand uitrekenen.