Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Bahnhof Weissbach 1:160  (gelezen 1794 keer)

ibasdenboer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Bahnhof Weissbach 1:160
« Gepost op: 27 August 2014, 14:46:34 »
Goedemiddag,

Laat ik mijzelf eerst maar eens even voorstellen, zoals je kan zien aan mijn userid is mijn naam Bas. Ik ben 18 jaar uit en wil graag opnieuw gaan beginnen met deze hobby. Naast modelspoor vind ik computers en auto's ook erg interessant. Heb ook samen met mijn vader een Mini uit '89 als hobby auto. Vijf jaar geleden heb ik al meerdere pogingen gedaan om een baan te bouwen. Maar 3 jaar geleden mee gestopt omdat het niet ging zoals ik wilde. Baan toen ook afgebroken en de overige spullen netjes opgeborgen. Maar ik vind het toch zonde om de spullen daar maar te laten liggen dus wil ik helemaal opnieuw gaan beginnen.

Het plan:

Ik heb nu een grotere ruimte tot mijn beschikking dan 5 jaar geleden, het is alleen niet z'n handige ruimte in mijn ogen. De onderbouw word opgebouwd vanuit modules (vanwege de kans op een verhuizing ronde de zomer van 2015). Verder ga ik natuurlijk digitaal rijden met behulp van de Roco Multimaus en iTrain. Als rails ga ik Peco code 55 gebruiken op zowel de hoofdbaan en het schaduwstation. Bahnhof Weissbach ligt in Duitsland bij de grens met Oostenrijk, dus er is materiaal aanwezig van beide landen. Tijdperk is voornamelijk IV/V, met af en toe iets uit III. Vijf jaar geleden gebruik gemaakt van de wissel motors van Peco zelf, alleen wat maken die dingen een lawaai zeg als je hem over haalt. Die komen er dus nu sowieso niet meer en zit te denken aan servo's? Verder word alles voorzien van bovenleiding behalve bij de locloods. De helix aan beide kanten is de binnenste spoor R2 en de buitenste dus net wat groter. Helemaal aan de linkerkant van de baan zou ik nog eventueel wat kunnen verlengen tot 166cm in plaats van 94,5cm. Dan zou je eventueel de sporen bij het station kunnen verlengen of nog een stuk rails na de wissels voordat de trein de tunnel ingaat. Wat betreft seinen snap ik nog steeds niet helemaal welke waar moet en waarom die daar moet, ik hoop dat jullie daar meer over kunnen vertellen. Graag hoor ik tips die ik beter kan doen of dingen die ik moet aanpassen.

Met vriendelijke groeten,

Bas


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Bahnhof Weissbach 1:160
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2014, 17:27:35 »
Mijn eerste indruk is, dat je veel teveel wisselverbindingen voor een duits station hebt. Een duits station aan een dubbelsporige lijn had in tp IV/V aan het begin van het station een wisselverbinding en daarna een wissel naar alle zijsporen. Of in eerdere tijperken een wissel en een DKW. idem aan de andere kant. een voorbeeld vind je hier: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4342662,4342851
Als je de dubbel wisselverbindingen eruit haalt, zijn je sporen automatisch langer en ziet het station er meteen beter uit. Ik zou ook zeker de linker uitrit verlengen, dan zie je de trein ook nog een beetje recht rijden buiten het station.

dirkjan

ibasdenboer

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Bahnhof Weissbach 1:160
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2014, 20:31:33 »
Misschien was de wisselstraat aan de linker kant inderdaad iets te overdreven. Heb het aangepast naar een iets simpelere straat. Hierdoor zijn inderdaad de sporen voor het station langer geworden. Ook gelijk de locloods verplaats naar de andere kant van de rails en gebruik gemaakt van de hele muur aan de linkerkant. De wisselstraat aan de andere kant zit me ook nog steeds niet helemaal lekker. Is het misschien een goed idee om daar ook een engelse wissel te plaatsen? Graag hoor ik weer jullie commentaar.



Bas

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Bahnhof Weissbach 1:160
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2014, 21:22:18 »
Ziet er al een stuk beter uit. Ik zou rechts de tweede wisselverbinding ook laten vervallen, een uithaalspoor erbij doen, en die aan de linkerkant ook verlengen. Een locloods is op zo'n station minder nuttig als een mooie Ortgüteranlage. Dus losweg, goederenloods, zij- en koplading en misschien nog een kolenhandel en/of expeditie. Zie mn eerdere link voor hoe dat er uit kan zien. Dat kan prima op de plek waar je nu de locloods hebt.

dirkjan