Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje
door
Kees-Jan
Vandaag
om 23:29:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
Vandaag
om 23:04:19
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
Vandaag
om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino"
door
Jan-Peter
Vandaag
om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting
door
NS2408
Vandaag
om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
Vandaag
om 22:41:11
Goede wensen voor 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 22:26:36
Modellbau Lingen 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 21:39:02
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Rick
Vandaag
om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling
door
Rick
Vandaag
om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 20:38:46
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 19:59:34
Terschellinger Spoor
door
FritsT
Vandaag
om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
bellejt
Vandaag
om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum
door
KNed
Vandaag
om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:07:09
Starter met spoor G
door
MOVisser
Vandaag
om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje
door
008200
Vandaag
om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 14:21:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Bahnhof Weissbach 1:160
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bahnhof Weissbach 1:160 (gelezen 1883 keer)
ibasdenboer
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Bahnhof Weissbach 1:160
«
Gepost op:
27 August 2014, 14:46:34 »
Goedemiddag,
Laat ik mijzelf eerst maar eens even voorstellen, zoals je kan zien aan mijn userid is mijn naam Bas. Ik ben 18 jaar uit en wil graag opnieuw gaan beginnen met deze hobby. Naast modelspoor vind ik computers en auto's ook erg interessant. Heb ook samen met mijn vader een Mini uit '89 als hobby auto. Vijf jaar geleden heb ik al meerdere pogingen gedaan om een baan te bouwen. Maar 3 jaar geleden mee gestopt omdat het niet ging zoals ik wilde. Baan toen ook afgebroken en de overige spullen netjes opgeborgen. Maar ik vind het toch zonde om de spullen daar maar te laten liggen dus wil ik helemaal opnieuw gaan beginnen.
Het plan:
Ik heb nu een grotere ruimte tot mijn beschikking dan 5 jaar geleden, het is alleen niet z'n handige ruimte in mijn ogen. De onderbouw word opgebouwd vanuit modules (vanwege de kans op een verhuizing ronde de zomer van 2015). Verder ga ik natuurlijk digitaal rijden met behulp van de Roco Multimaus en iTrain. Als rails ga ik Peco code 55 gebruiken op zowel de hoofdbaan en het schaduwstation. Bahnhof Weissbach ligt in Duitsland bij de grens met Oostenrijk, dus er is materiaal aanwezig van beide landen. Tijdperk is voornamelijk IV/V, met af en toe iets uit III. Vijf jaar geleden gebruik gemaakt van de wissel motors van Peco zelf, alleen wat maken die dingen een lawaai zeg als je hem over haalt. Die komen er dus nu sowieso niet meer en zit te denken aan servo's? Verder word alles voorzien van bovenleiding behalve bij de locloods. De helix aan beide kanten is de binnenste spoor R2 en de buitenste dus net wat groter. Helemaal aan de linkerkant van de baan zou ik nog eventueel wat kunnen verlengen tot 166cm in plaats van 94,5cm. Dan zou je eventueel de sporen bij het station kunnen verlengen of nog een stuk rails na de wissels voordat de trein de tunnel ingaat. Wat betreft seinen snap ik nog steeds niet helemaal welke waar moet en waarom die daar moet, ik hoop dat jullie daar meer over kunnen vertellen. Graag hoor ik tips die ik beter kan doen of dingen die ik moet aanpassen.
Met vriendelijke groeten,
Bas
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: Bahnhof Weissbach 1:160
«
Reactie #1 Gepost op:
27 August 2014, 17:27:35 »
Mijn eerste indruk is, dat je veel teveel wisselverbindingen voor een duits station hebt. Een duits station aan een dubbelsporige lijn had in tp IV/V aan het begin van het station een wisselverbinding en daarna een wissel naar alle zijsporen. Of in eerdere tijperken een wissel en een DKW. idem aan de andere kant. een voorbeeld vind je hier:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4342662,4342851
Als je de dubbel wisselverbindingen eruit haalt, zijn je sporen automatisch langer en ziet het station er meteen beter uit. Ik zou ook zeker de linker uitrit verlengen, dan zie je de trein ook nog een beetje recht rijden buiten het station.
dirkjan
Gelogd
ibasdenboer
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Bahnhof Weissbach 1:160
«
Reactie #2 Gepost op:
29 August 2014, 20:31:33 »
Misschien was de wisselstraat aan de linker kant inderdaad iets te overdreven. Heb het aangepast naar een iets simpelere straat. Hierdoor zijn inderdaad de sporen voor het station langer geworden. Ook gelijk de locloods verplaats naar de andere kant van de rails en gebruik gemaakt van de hele muur aan de linkerkant. De wisselstraat aan de andere kant zit me ook nog steeds niet helemaal lekker. Is het misschien een goed idee om daar ook een engelse wissel te plaatsen? Graag hoor ik weer jullie commentaar.
Bas
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4083
Re: Bahnhof Weissbach 1:160
«
Reactie #3 Gepost op:
29 August 2014, 21:22:18 »
Ziet er al een stuk beter uit. Ik zou rechts de tweede wisselverbinding ook laten vervallen, een uithaalspoor erbij doen, en die aan de linkerkant ook verlengen. Een locloods is op zo'n station minder nuttig als een mooie Ortgüteranlage. Dus losweg, goederenloods, zij- en koplading en misschien nog een kolenhandel en/of expeditie. Zie mn eerdere link voor hoe dat er uit kan zien. Dat kan prima op de plek waar je nu de locloods hebt.
dirkjan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Bahnhof Weissbach 1:160