Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen van een beginner door _Sjors_
Vandaag om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 15:59:09
7 en 8 september terug naar toen door Bert Jolink
Vandaag om 15:57:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 15:50:18
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door Ivo tB
Vandaag om 15:47:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Bahn-AG
Vandaag om 15:37:04
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 14:32:07
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:31:37
opendag 19 0ktober 2024 door Pauldg
Vandaag om 13:44:31
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Jan Bennink
Vandaag om 13:43:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 13:06:20
Kleur ex USATC wagens bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Mijn verzameling door Martijn HITV
Vandaag om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 10:52:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 10:06:24
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:39:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:15:57
Raadplaatje door henk
Vandaag om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 07:17:38
Langstraatspoorlijn modulebaan door Kees-Jan
Vandaag om 06:43:59
IBII-neo, hoe software updaten door saskia
08 September 2024, 23:10:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
08 September 2024, 22:41:18
PB Models, ICR-rijtuigen door StefanNL_Plays
08 September 2024, 22:11:25
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 September 2024, 22:01:49
  

Auteur Topic: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.  (gelezen 5127 keer)

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
    • Modeltrein spoor N
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #15 Gepost op: 18 August 2014, 21:58:50 »
Die bedoelde ik ook toen ik schreef "Als Baco  IJmuiden het niet heeft ga ik naar Haarlem"

Allen dank voor het meedenken!
en misschien tot in Houten ?

Kees Gorter

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #16 Gepost op: 18 August 2014, 23:09:05 »
...en om de normering nog even als geheugensteuntje te verduidelijken:

pico = 10-12. Bij voorbeeld voor een condensator van 100 pF.

nano = 10-9. Bij voorbeeld een condensator van 100 nF.

micro = 10-6. Bij voorbeeld een elektrolytische condensator (elco) van 47 µF of een spoel van 100 µH.

milli = 10-3. Bij voorbeeld een spoel van 10 mH of een 'Goldcap' van 100 mF.

kilo = 103. Bij voorbeeld een weerstand van 47 kΩ.

Mega = 106. Bij voorbeeld een weerstand van 10 MΩ.

Met uitzondering van Mega worden alle 'voorvoegsels' met een kleine letter geschreven.

Rob

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25688
    • Pagina van klaas
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #17 Gepost op: 18 August 2014, 23:36:35 »
Met uitzondering van Mega worden alle 'voorvoegsels' met een kleine letter geschreven.
Nog een uitzondering: als je het voluit schrijft is mega gewoon met een kleine m. Alleen in afkorting is het een grote M.

Net als b.v. volt, dat schrijf je voluit met een kleine v, afgekort als grote letter V. Net zoals als ampere en A, en nog een heleboel andere eenheden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
    • Modeltrein spoor N
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #18 Gepost op: 19 August 2014, 16:53:14 »



Ik heb voor € 1,25 een potmeter gekocht en er naast aangesloten.
Het relais [ Axicom ] schakelt nu om de 55 sec. om.
Ik ben zeer tevreden met deze tijden omdat de trein maar 12 sec. nodig heeft om van A naar B te rijden.
Dan staat hij minstens 40 sec stil voordat hij weer terug gaat.

Was leuk om uit te proberen!
Kosten ongeveer € 10,-

Kees

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • Mijn van-alles website
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #19 Gepost op: 19 August 2014, 20:06:35 »
Je boft met zo'n winkel in de buurt. Heb even op die site gekeken, maar ze hebben veel, en ook nog tegen schappelijke prijzen.
Hier in Zeeland is bijna niks meer op dat gebied.
Het is echter wel een dumpwinkel en voor sommige onderdelen is het ook echt een kwestie 'op=op'.

@ Ca.gorter: en nu wil je binnen de kortste keren uitbreiden en er een sein aan beide kanten aan vastknopen ;)

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
    • Modeltrein spoor N
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #20 Gepost op: 19 August 2014, 23:37:51 »
Het station " Gefrees " is een eindstation en daar heeft nog nooit een seinpaal gestaan.
Het andere eindstation kan er wel wat hebben gestaan.

Ik vind het wel goed zo.

Kees

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
    • Modeltrein spoor N
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #21 Gepost op: 12 September 2014, 20:58:19 »
Nog even een vraagje over het gebruik van deze pendelautomaat.

Ik wil mijn analoge "Schienenbus" laten pendelen. 'Spoor N '
Maar deze trein gaat vooruit sneller dan achteruit.
Ik wil graag dat de richting niet uitmaakt in snelheid.
Ik heb gemeten bij mooie rijsnelheden wat er aan Volt nodig is.
Vooruit 3,2 V en achteruit 4,0 V
Dus als ik alleen maar de rijrichting omkeer gaat deze trein achteruit te langzaam [ 3,2 V i.p.v. 4 V die hij nodig heeft.

Ik wil alleen deze Schienenbus aanpassen, en niet mijn module, daar ik ook met andere loc's op dit module ga rijden.
Wat kan ik in mijn loc aanpassen?
Ik hoop op een eenvoudige manier.

Kees Gorter

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #22 Gepost op: 12 September 2014, 21:12:17 »
Je zou kunnen doen wat eigenlijk in dit topic beschreven staat. Pak drie diodes, soldeer er twee in dezelfde richting aan elkaar en over die twee soldeer je de derde precies andersom. En dit neem je op in je loc tussen rails en motor. Hierdoor zal er in één richting ongeveer 0,7V minder over de motor staan. Je moet alleen even kijken hoe om hij opgenomen moet worden. Is het na het plaatsen alleen maar erger geworden moet je de schakeling omdraaien.

Ik heb er maar ff een plaatje van gemaakt



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #23 Gepost op: 12 September 2014, 21:39:04 »
Kees,

Je kunt natuurlijk het verschil in snelheid camoufleren, een soort symptoom bestrijding. Maar heb je ook een idee van de werkelijke oorzaak ?

Sander
« Laatst bewerkt op: 12 September 2014, 21:45:15 door santerdam. Reden: tikfout »

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #24 Gepost op: 12 September 2014, 21:58:07 »
Ik heb gemeten bij mooie rijsnelheden wat er aan Volt nodig is.

Kees Gorter

Ik denk dat je toetsenbord op begint te raken. :D Bij het woord "Volt" zijn namelijk wat letters weggevallen. Je bedoelde hier zeer waarschijnlijk "Voltage".  ;) 
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
    • Modeltrein spoor N
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #25 Gepost op: 12 September 2014, 22:26:08 »
Volt of Voltage.
Mijn kennis in de electronica is niet zo hoog dus de benamingen Volt of Voltage haal ik door elkaar. Sorry !

Verder met de oplossing,
Tijdens het openen van de `Schienenbus zag ik dat het probleem bij de lampjes zat.
Er zitten aan elke kant 1 X wit en 1 X rood.
De aansluiting stripjes zaten niet allemaal goed, waardoor er vooruit wel en achteruit niet verlichting was.
Ik heb de lampjes er maar uit gelaten.
Het resultaat was dat er in twee rijrichtingen bijna de zelfde snelheid werd bereikt.
Het probleem is hiermee opgelost.
En ik heb er ook door jullie iets bijgeleerd over gebruik van diodes.

Dank voor het meedenken.

Kees Gorter

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25688
    • Pagina van klaas
Re: Pendelautomaat zelfbouw, Velleman MK111, schakeltijd instellen.
« Reactie #26 Gepost op: 12 September 2014, 23:58:09 »
Volt of Voltage.
Mijn kennis in de electronica is niet zo hoog dus de benamingen Volt of Voltage haal ik door elkaar. Sorry !
Eigenlijk zijn beide niet correct. Het is beter om over spanning te spreken.
De grootte van die spanning druk je dan weer uit in volt (met een kleine v)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.