Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!  (gelezen 49747 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #150 Gepost op: 08 December 2014, 19:21:36 »
DDZ en ICR.
Die staat inderdaad wel in de Asd'se havens maar dat wil niet zeggen dat ze ook beschikbaar zijn...

Die stammen ICR zijn bedoeld voor dienstuitbreiding op de HSL die met het komende wijzigingsblad ingaat en de DDZ rijtuigen zijn bedoeld om nog aantal 4tjes te verlengen.

Alleen voor dat verlengen moeten ze wel eerst in de dienst gemist kunnen worden daarvoor en dat kan pas als DDAR instroomt in die treinen.
Daarnaast als je de stammen nu zou verlengen kunnen ze ook niet meer in dezelfde treinen ingezet worden omdat ze daar als zesje te traag voor zijn.

Je kunt het niet eens zijn met de mensen die de materieelplanningen maken, maar die hebben vaak een beter overzicht van alle haken en ogen dan hier, en soms ook van zaken waarvan we hier helemaal geen weet van hebben....

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #151 Gepost op: 08 December 2014, 19:23:18 »
Interessant grafiekje! Als ik de stabilisatie vergelijk met de toename, dan is het ( ietwat lastig aflezen ) voor de trein een verschil van zo'n 2 miljard reizigerskilometers, gemeten op het puntje van 1991 toen hij in gebruik werd genomen. 2 Miljard, op een totaal van 15 miljard is toch wel aanzienlijk. Nu is dit natuurlijk wel een geheel fictieve aanname, maar gezien het gereken en de instelling onder van Meerstadt toch een redelijk aantal. Ik heb helaas geen officiële cijfers waarbinnen NS mee gerekend is, dan moet ik eerst eens solliciteren voor een functie in Utrecht  ;D

En over je laatste opmerking, Je geeft daarmee feitelijk aan dat NS niet als commercieel bedrijf kan acteren. Ik denk dat ik het wel met je eens ben, maar dan zou ik graag zien dat dat ook formeel weer zo wordt geregeld. Maar ik heb zo het idee dat NS dat ook weer niet wil.

Spijker op zijn kop! NS kan zich niet als commercieel bedrijf gedragen, dat is een van de grote problemen. De overheid wenst tot op microniveau kennis en zeggenschap over beslissingen, zo kijkt het ministerie van financiën met strenge oogjes naar wat NS doet. De overheid verwacht van NS commercieel te werken, winst te maken en dit als dividend uit te keren, maar tegelijkertijd wenst men tot in de kleinste details invloed. Dat is iets tegenstrijdigs...

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 08 December 2014, 19:50:55 »
Het is wel aanzienlijk, maar tijdelijk. Voor de lange termijn materieelplanning kun je concluderen dat met die studentenkaart geen rekening hoeft te worden gehouden. Althans bij de invoering was dat zo, dus tenzij er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat bij een eventuele afschaffing de effecten anders zouden zijn, is het niet iets dat een bestelling van materieel afgelopen jaren in de weg had moeten staan.
Ook de verlenging van de concessie hing al een tijdje in de lucht, dus ook dat is niet echt een argument dat er nu pas materieel, dat in de huidige staat aan het eind van het latijn is, weer geschikt wordt gemaakt voor de dagelijkse dienst en op stel en sprong materieel bij Stadler wordt besteld (waarbij het te hopen is voor NS dat er geen andere fabrikanten zijn die aanbesteding mijdende procedure gaan aanvechten).
Lijkt toch in het gunstigste geval op incompetentie van NS en in het ongunstigste geval schijt hebben aan haar klanten door diezelfde NS.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 08 December 2014, 20:29:00 »
[knip]...Je geeft daarmee feitelijk aan dat NS niet als commercieel bedrijf kan acteren. Ik denk dat ik het wel met je eens ben, maar dan zou ik graag zien dat dat ook formeel weer zo wordt geregeld. Maar ik heb zo het idee dat NS dat ook weer niet wil.
Zolang er incapabele stuurlui in Den Haag de scepter zwaaien, kan en zal NS never nooit een, voor de staat zo wenselijk commercieel bedrijf zijn. Ze moeten alleen nog even het licht zien daar in de ivoren toren voordat het besef doordringt.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #154 Gepost op: 08 December 2014, 20:34:32 »
Ik weet niet of het incompetentie is, om geen vervolgorder SLT te plaatsen als dit materieel niet naar tevredenheid is.

En waar heb je een strategische reserve voor? Toch om in te zetten als de nood aan de man is?

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 08 December 2014, 20:35:59 »
Ook de verlenging van de concessie hing al een tijdje in de lucht, dus ook dat is niet echt een argument dat er nu pas materieel, dat in de huidige staat aan het eind van het latijn is, weer geschikt wordt gemaakt voor de dagelijkse dienst en op stel en sprong materieel bij Stadler wordt besteld (waarbij het te hopen is voor NS dat er geen andere fabrikanten zijn die aanbesteding mijdende procedure gaan aanvechten).
Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Met het vallen van de vorige regering, waarmee de HRN concessie op tekenen na rond was, is het dossier HRN door de tweede kamer bevroren. Met het aantreden van deze regering zijn er aanvullende eisen gesteld en moest ineens het zuiden in de aanbesteding gedaan worden. Dat NS tot voor kort in onzekerheid was, lijkt me niet meer dan logisch. 
Citaat
Lijkt toch in het gunstigste geval op incompetentie van NS en in het ongunstigste geval schijt hebben aan haar klanten door diezelfde NS.
Hoe kom je er toch bij dat NS schijt aan haar klanten heeft? Ik lees het hier en op andere fora, maar mijn inziens is dat toch niet zo.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #156 Gepost op: 08 December 2014, 20:37:24 »
Met alle respect hoor, maar als politici incapabele ivoren torenbewoners zijn, dan kun je dat maar een groep mensen verwijten: de kiezers. Die hebben er voor gezorgd dat ze op die plek terecht zijn gekomen.

Altijd maar dat gezeik over hoe slecht politici in Den Haag zijn. Stem ze dan gewoon weg, ipv te reutelen hoe slecht ze zijn.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 08 December 2014, 20:38:53 »
Ik weet niet of het incompetentie is, om geen vervolgorder SLT te plaatsen als dit materieel niet naar tevredenheid is.
Hoe kom je er bij dat SLT niet naar tevredenheid functioneert? Als het alleen om een missende wc gaat, welke door niemand gebruikt wordt omdat het zo'n smerig ding is, (zegt men) is dat wel het enige wat ik zo kan bedenken. Verder is het een prima trein, mankeert niks meer aan, nu de kinderziektes eruit zijn. ;)

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 08 December 2014, 20:41:03 »
Altijd maar dat gezeik over hoe slecht politici in Den Haag zijn. Stem ze dan gewoon weg, ipv te reutelen hoe slecht ze zijn.
Zit ook geen enkel persoon in deze regering die mijn voorkeursstem heeft gekregen. Helaas zal ik, net al jij en alle andere tevreden en ontevreden medemensen het er mee moeten doen. Of er moet een revolutie ontstaan, maar dat zie ik niet zomaar gebeuren  ;D

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #159 Gepost op: 08 December 2014, 21:11:10 »
Hoe kom je er bij dat SLT niet naar tevredenheid functioneert? Als het alleen om een missende wc gaat, welke door niemand gebruikt wordt omdat het zo'n smerig ding is, (zegt men) is dat wel het enige wat ik zo kan bedenken. Verder is het een prima trein, mankeert niks meer aan, nu de kinderziektes eruit zijn. ;)

NS plaatste een bestelling SLT's met maar liefst vier opties voor vervolgleveringen. Daarvan zijn er maar twee gelicht. De resterende zijn inmiddels verlopen. Een andere reden voor het niet-lichten van de opties dan dat NS niet tevreden is over het materieel, kan ik niet bedenken - ze hebben het materieel hard genoeg nodig. Ik weet niet of alleen het ontbreken van het toilet daarvoor de aanleiding is ... zou zomaar kunnen. SLT zie ik overigens alleen maar bij ritjes van binnen, van Utrecht naar Breukelen ofzo. Niet echt grote afstanden dus, maar ik kan me voorstellen dat voor pakweg Zwolle-Utrecht dat wat anders ligt. Vooral in de daluren als er veel dagjesmensen in de trein zitten, zie ik met grote regelmaat iemand naar het toilet lopen. In de spits maar een enkeling.
Heußenstein : HO, DB 1957

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 08 December 2014, 22:34:18 »
Destijds had NS het materieel helemaal niet hard nodig. De crisis had voor een dipje gezorgd dus er was tijd genoeg om iets anders uit te kiezen. En ICR zou beschikbaar komen... dat is waar de koersen uiteen zijn gaan lopen.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #161 Gepost op: 08 December 2014, 22:42:19 »
NS plaatste een bestelling SLT's met maar liefst vier opties voor vervolgleveringen. Daarvan zijn er maar twee gelicht. De resterende zijn inmiddels verlopen. Een andere reden voor het niet-lichten van de opties dan dat NS niet tevreden is over het materieel, kan ik niet bedenken
De afwezigheid van een wc was de reden, verder voldoen de SLT voor zover ik weet. Dat er extra opties worden genomen heeft een andere reden: er hoeft dan geen aanbesteding plaats te vinden. Nu konden er naar behoefte extra stellen bijbesteld worden waar je anders steeds een nieuw aanbesteding zou moeten houden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 08 December 2014, 22:52:26 »
Nou als je het zo bekijkt in de 50-60tiger  jaren diesellocs 2600 ontworpen die nog geen 10 jaar in dienst waren.
De Nederlandse staat heeft gepresteerd om de eigen spoorweg industrie,naar de verdommenis te helpen, die het stroomlijn
materieel gebouwd hebben.
Kijk een naar de leeftijden van de Wadloper DM 90 SM 90.
Hier willen ze het wiel steeds weer opnieuw uitvinden en kijk hoe storingsgevoelig het nieuw materieel is,tegenover het ouder materieel,bekijk Mat 64 en de 1200.
Dat de Belgen nu nieuw materieel moeten aanschaffen, is om aan de Europese normen te voldoen zoals ieder land.
In hoeverre heeft Nederland zich aan de buurlanden aangepast zodat de reizigers minder hoeven in en uit te stappen,niet dus.
Nu alles commercieel is, moet met weinig geld zoveel mogelijk vervoerd worden dus ,dubbeldekkers in wat voor een vorm ook.
Gezien men in dit land toch van slopen houd,omdat het geld in het laatje brengt en dit al jaren doet,getuige het Spoorwegmuseum,hoe weinig stoomlocs van de vroeger zijn overgebleven ,terwijl er toch vele typen er hebben rondreden.
Of je nu de DDAR of DDM 1,zet andere stoelen erin en je heb comfort ,waarom zo moeilijk,want het gaat niet om het materieel,
maar zitcomfort,dus waar praten we over? ::) :)

gr,Jo

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #163 Gepost op: 08 December 2014, 22:56:16 »
Even off topic, maar hoe heeft de Nederlandse staat de Nederlandse spoorwegbouw naar de verdoemenis geholpen?

Kijk een naar de leeftijden van de Wadloper DM 90 SM 90.
Hier willen ze het wiel steeds weer opnieuw uitvinden en kijk hoe storingsgevoelig het nieuw materieel is,tegenover het ouder materieel,bekijk Mat 64 en de 1200.

De series 2600 en 400 komen ook uit de periode van de 1200'den. Zowel de 2600'den als 400'den hebben het maar heel kort uitgehouden, zo storingsgevoelig als ze waren. De 400'den deden 13 jaar dienst, de 2600'den 5 jaar. Ruimschoots korter dus dan de door jou genoemde wadlopers (25 jaar), SM 90 (20 jaar) en DM 90 (na bijna 20 jaar nog steeds actief)

Ik vind je bijdragen nou niet bepaald uitblinken in feitelijkheid of kennis van zaken. Laat staan samenhang....
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 23:12:30 door NS8714 »

Tomasso

• Offline Offline
NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #164 Gepost op: 08 December 2014, 23:07:35 »
Consistentie ontbreekt idd, het is meer sentiment wat overheerst in deze...
Spoor 0 adept