Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
  

Auteur Topic: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!  (gelezen 49771 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #120 Gepost op: 08 December 2014, 00:33:25 »
Wil, je gooit DDM1 en DD-AR door elkaar. Dit zijn geen DDM 1 rijtuigen. Gewoon de overgebleven DD-AR zooi. Enkele 1700-en hebben slechts een ombouw gehad om te rijden met de oude DDM stammen, maar veel is er van die inzet niet gekomen. Zal een jaar of 2-3 geleden zijn. Heb zelf eens een drietal omgebouwde loc's van Mt naar Asd mogen brengen. Stickers in de cabine waarschuwden dat de loc's alleen met DDM ingezet mochten worden. En door de wijzigingen ging het deuralarm steeds af als er geen stam aan hing... Fijn ritje, van Mt naar Asd met "piep-piep-piep in de cabine..

De stammen die we nu (gaan) inzetten is inderdaad behoorlijk armoe... In vergelijking met alle andere DD materieel kan dit echt niet meer. Voor de Mcn wel leuk: een 1700 met drie bakken wil wel! Laat maar komen van Dn naar Nm!

Voor het overig gloort hoop aan de horizon. Veel nieuwe Spaanse meuk (contract getekend) en zelfs op korte termijn mogelijk 60 flirt stellen van Stadtler die snel geleverd kunnen worden, zo stond in een Railpocket bericht te lezen... Spannende tijden....
Met groet,

Ger.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #121 Gepost op: 08 December 2014, 02:08:01 »
De NS kan het dus nooit goed doen??????  ??? ??? ???
Jawel hoor, bijvoorbeeld in plaats van deze oude zooi, de berg IC materieel die nog ergens in Amsterdam op een bijna nooit gebruikte containerterminal staat te wachten op in dienst stelling, klemmen tussen 2 locs en daarmee rijden. Die loks zijn aangepast om hiermee te kunnen rijden (niet veel, maar toch, iets), was vast ook wel gelukt met de "nieuwe" rijtuigen.

Ik haat NS echt niet, maar laat ik het zo zeggen: Degene die deze planningen maken, beslissingen nemen en dergelijke, zijn de afgelopen 2 jaar hard bezig geweest mij het OV/de trein uit te jagen. En dat voor iemand die het altijd een hele relaxte manier van reizen vindt. En niets dan lof voor het personeel hoor, die moeten ook roeien met de riemen die ze hebben. En ik ben ook echt niet het type dat meteen loopt te mopperen en waarbij NS niets meer kan goeddoen bij 5 minuten vertraging, etc. Ik haal mijn schouders op en heb zoiets van: "Jammer, volgende keer beter." En ja, ook als dat 3 tot 4x per week gebeurt. Ik ben toch al 12 uur van huis, die laatste 5 minuten maken echt niet meer uit.

En verder: jij kan het niet oud vinden, maar het is gewoon een oude trein met de leeftijd van 20 jaar en feitelijk gewoon een iets geupgrade doorontwikkeling van de DDM1. De banken zijn uitgelopen, de ramen zijn vies, in de zomer te warm, in de winter te koud, de banken plakken regelmatig, etc. Het voldoet niet meer aan de hedendaagse standaard.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #122 Gepost op: 08 December 2014, 02:50:22 »
Het product trein is weer eens gedegradeerd.  :-X >:(
Welnee, zodra de laatste TD7's weg zijn dan zijn dit nog de enige échte treinen bij NSR. (y)

Stickers in de cabine waarschuwden dat de loc's alleen met DDM ingezet mochten worden.
En hoewel DDM-1 al twee en half jaar niet meer aan de orde is zitten de stickers er nog steeds, zowel in de cabines als aan de buitenzijde bij de stuurstroomkabels.

En door de wijzigingen ging het deuralarm steeds af als er geen stam aan hing... Fijn ritje, van Mt naar Asd met "piep-piep-piep in de cabine..
'Reset zoemer'? ;D  ;) Enfin, nadat de locs weer in vaste H-omlopen kwamen heeft men dat gelukkig verholpen, alleen de 1780 had er tot begin vorig jaar zomer als laatste van die locs last van, zowel los als met ICB rijtuigen en alleen in cabine 2, dat was dan weer het gekke, had men zeker per ongeluk over het hoofd gezien...  :P

Jawel hoor, bijvoorbeeld in plaats van deze oude zooi, de berg IC materieel die nog ergens in Amsterdam op een bijna nooit gebruikte containerterminal staat te wachten op in dienst stelling, klemmen tussen 2 locs en daarmee rijden.
Sowieso als je in UIC modus zou gaan rijden, dat werkt altijd wel, maar dat is natuurlijk onbespreekbaar voor de lieden die de veiligheidsjihad voeren.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #123 Gepost op: 08 December 2014, 07:55:26 »
Welk intercitymaterieel staat er dan ergens in Amsterdam kennelijk een beetje weg te roesten? Ik meende onlangs te hebben gelezen dat NS de laatste serie overtollige rijtuigen had verkocht?
Heußenstein : HO, DB 1957

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #124 Gepost op: 08 December 2014, 08:13:35 »
 ;D Ah, dan komt dit sprookje toch weer goed!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #125 Gepost op: 08 December 2014, 08:39:25 »
De banken zijn uitgelopen, de ramen zijn vies, in de zomer te warm, in de winter te koud, de banken plakken regelmatig, etc. Het voldoet niet meer aan de hedendaagse standaard.

Het belangrijkste is voor de "gewone" reiziger is de kans op een zitplaats, veiligheid en dat het niet snel stuk gaat.
Vr. groeten,
Bob

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #126 Gepost op: 08 December 2014, 09:38:27 »
Op korte termijn zou het alternatief zijn: geen trein.
En als je zo'n DD-AR ziet voorrijden waar jij geen zin in hebt, kun je altijd zelf nog voor dat alternatief zorgen: doen alsof die trein helemaal niet rijdt, niet instappen en wachten op de volgende.
Al die andere reizigers die dat minder kunnen schelen, kunnen dan wel instappen en vervoerd worden.
 ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #127 Gepost op: 08 December 2014, 12:02:14 »
Misschien dat ze in Belgie of Duitsland moderner materieel hebben :)...

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #128 Gepost op: 08 December 2014, 12:54:22 »
Welk intercitymaterieel staat er dan ergens in Amsterdam kennelijk een beetje weg te roesten? Ik meende onlangs te hebben gelezen dat NS de laatste serie overtollige rijtuigen had verkocht?
DDZ en ICR.
Misschien dat ze in Belgie of Duitsland moderner materieel hebben :)...
Ik wil best een parallel trekken met België of Duitsland, maar dat wordt een lang verhaal.
Het belangrijkste is voor de "gewone" reiziger is de kans op een zitplaats, veiligheid en dat het niet snel stuk gaat.
Op korte termijn zou het alternatief zijn: geen trein.
En als je zo'n DD-AR ziet voorrijden waar jij geen zin in hebt, kun je altijd zelf nog voor dat alternatief zorgen: doen alsof die trein helemaal niet rijdt, niet instappen en wachten op de volgende.
Al die andere reizigers die dat minder kunnen schelen, kunnen dan wel instappen en vervoerd worden.
 ;D
En dat is toch eigenlijk belachelijk? We hebben straks weer duurdere treinkaartjes terwijl we qua reiscomfort in moeten leveren (van DDZ terug naar DD AR is gewoon achteruitgang). En inmiddels "zijn we blij" dat er überhaupt een trein rijdt. En dit is niet voor het eerst dat er met lapmiddelen gewerkt wordt, de laatste 20-25 jaar is het continue raak: De huurrijtuigen van de NMBS, ICK, Plan V dat nog steeds rijdt, ICL en nu DD AR weer dat terug in dienst gesteld wordt. Het is gewoon beleid geworden en wij Nederlandse treinreizigers zijn nog zo gek ook dat we het gewoon slikken.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 13:08:56 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #129 Gepost op: 08 December 2014, 13:19:24 »
Tsjah, als je als bedrijf zeer lang in onzekerheid gelaten wordt of je wel of niet een nieuwe concessie krijgt, en je eerst te horen krijgt dat de ov-studentenkaart wordt afgeschaft maar uiteindelijk toch niet, en zelfs wordt uitgebreid met mbo-studenten, is het toch niet heel makkelijk om aan lange termijnplanning te doen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #130 Gepost op: 08 December 2014, 13:26:02 »
En DDZ in sprinterseries was moet meer als extraatje of mazzeltje gezien worden voor sprinterreizigers. SLT/SGM is op dit moment eigenlijk de standaard. Daarbij praat ik overigens niet goed dat DDAR niet aan de hedendaagse eisen voldoet.

De ovrheid is in mijn ogen ook mede schuldig aan de huidige matetieelkrapte door het debacle HSL en het verplicht stellen van wc's in sprinters, waardoor een vervolgbestelling SLT niet mogelijk was.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #131 Gepost op: 08 December 2014, 13:42:59 »
Hoeveel comfortabeler is een SLT ten aanzien van een oude dubbeldekker?
Volgens mij ga je er echt niet op achteruit.
Sterker nog, bij sommige opstellingen van de banken in de SLT is het lepeltje lepeltje met andere reizigers....
De DDZ is wat "luxer" door de nieuwe stoelen en banken, maar die zit (bijna) niet in de stoptrein dienst.
Vr. groeten,
Bob

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #132 Gepost op: 08 December 2014, 13:59:21 »
Een SLT is in die zin comfortabeler dat het een gelijkvloerse instap heeft, reizigersinformatie, licht en overzichtelijk in, de stoelen toch net even minder plank zijn dan DDAR.

Ondanks dat DDZ niet bedoeld in voor sprinters rijdt het daar wel degelijk. Het in niet voor niets dat per indiensttreding van een DDAR een DDZ verlengd wordt.
DDZ rijdt nu in onder andere de 4800, 5400 en 5600. Allemaal sprinterseries.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #133 Gepost op: 08 December 2014, 14:11:23 »
DDZ en ICR.Ik wil best een parallel trekken met België of Duitsland, maar dat wordt een lang verhaal.En dat is toch eigenlijk belachelijk? We hebben straks weer duurdere treinkaartjes terwijl we qua reiscomfort in moeten leveren (van DDZ terug naar DD AR is gewoon achteruitgang). En inmiddels "zijn we blij" dat er überhaupt een trein rijdt. En dit is niet voor het eerst dat er met lapmiddelen gewerkt wordt, de laatste 20-25 jaar is het continue raak: De huurrijtuigen van de NMBS, ICK, Plan V dat nog steeds rijdt, ICL en nu DD AR weer dat terug in dienst gesteld wordt. Het is gewoon beleid geworden en wij Nederlandse treinreizigers zijn nog zo gek ook dat we het gewoon slikken.

Nou zolang de NS bestaat in de naoorlogse jaren,hebben tot heden eerst de oude schoen weggegooid voordat ze nieuwe hadden.
Kijk naar de Belgen gaan pas tot sloop over als er genoeg vervanging is, en oosterburen hebben i de IC nog rijtuigen zitten die de 60 jaar gepasseerd zijn,in Zwitserland doen ze dat ook,wel moderniseren als het mogelijk is,niet ieder vernieuwing is een verbetering,zolang de belastingbetaler betaald en hun niemand op de vings tikt zal dit ook voor de toekomst zo blijven.

Gr,Jo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #134 Gepost op: 08 December 2014, 14:15:33 »
Nou zolang de NS bestaat in de naoorlogse jaren,hebben tot heden eerst de oude schoen weggegooid voordat ze nieuwe hadden.

Heb jij enig benul van wat de NS gedaan heeft in de na-oorlogse jaren? Juist toen zijn de oude schoenen pas weggegooid toen er voldoende nieuwe tractie beschikbaar was. Sterker nog, in de eerste jaren na de oorlog hebben ze eerst een zooi oude schoenen gekocht in Zwitserland.

Kijk naar de Belgen gaan pas tot sloop over als er genoeg vervanging is,

Dat dat onzin is, laat je in een eerdere post zien:

Het probleem in België is ,dat men veel materieel heeft gehad, die niet meer aan de beveiliging eisen voldoen.
Hierdoor op korte termijn nieuw materieel  besteld moest worden

Leuk dat ze in Belgie, om welke reden dan ook, zo lang mogelijk met hun treinen proberen te doen, maar dat levert dus ook problemen op.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 08 December 2014, 14:22:26 door NS8714 »