Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 10:14:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:03
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 10:09:29
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:08:31
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 09:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:12:10
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 643731 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3030 Gepost op: 30 October 2014, 17:21:22 »
Als dat net zo lang duurt als de aflevering van de v250 is de film vast rond kerst 2035 in de bioscoop! ;D

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 8110
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3031 Gepost op: 30 October 2014, 21:16:33 »
En dan is het waarschijnlijk nog stilstaand beeld ook  8) ;D
Gr.
Eric

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3032 Gepost op: 30 October 2014, 21:22:00 »
 ;D :P

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7563
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3033 Gepost op: 30 October 2014, 21:24:21 »
Zwart/wit en zonder geluid...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3034 Gepost op: 31 October 2014, 06:58:46 »
En een film met ontbrekende stukken en ook slecht gemonteerd.
Groetjes
Johnny

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3035 Gepost op: 30 November 2014, 22:31:18 »
De parlementaire enquete moet nog beginnen, maar het eerste boek verschijnt al:

http://www.bol.com/nl/p/de-ontsporing/9200000035577218/
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3036 Gepost op: 01 December 2014, 08:20:28 »
Niet zoveel nieuws behalve dan dat ze van te voren al twijfels hadden over het bedrijf waarmee ze in zee gingen.
http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/al-in-2006-twijfels-over-fyra-1.4651164

Stephan.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3037 Gepost op: 01 December 2014, 08:24:57 »
En ook niet echt een verrassing dat een vakbondsman de privatisering niet zo ziet zitten. (Even los van het feit dat ze daar in Nederland wel een potje van hebben gemaakt.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3038 Gepost op: 01 December 2014, 09:01:45 »
We zullen het allemaal wel horen tijdens de parlementaire enquete.
Die begint volgens mij ergens 1/2 december heb ik ergens gelezen.

Het boek dat deze week uitkomt, ga ik vooralsnog niet kopen.
Dit soort uitgaven liggen over 2 jaar voor 2,50 Euro bij De Slegte, of bij BoekenVoordeel...
(Zo heb ik ooit het eindrapport van de Bijlmerramp voor 1 gulden gekocht; was toch wel interessant leesvoer.)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3039 Gepost op: 01 December 2014, 17:10:39 »
Vreemd verhaal van de boekschrijvers, zoals ook gisteravond bij Nieuwsuur te zien. Daar zat tevens deoud-baas van de NMBS.
Als ik het goed heb begrepen was hun stelling de volgende:
-De aanbesteding van de HSL had best onderhands gekund, direct aan de NS, voor een redelijk bedrag.
-Volgens toenmalig minister Jorritsma mocht onderhands aanbesteden niet, vanwege Europese regelgeving. Tenminste, zo stelden de auteurs van het boek. Oud minister Jorritsma kwam niet aan het woord, het kabinet onthoudt zich van commentaar, hangende het onderzoek.
-Volgens de schrijvers van dit boek dus wel. Heeft dan de hele Kamer zitten slapen? Dat kan ik me haast niet voorstellen. In dat geval lopen er 151 (oud) politici rond met boter op hun hoofd.

Ik neem aan dat Jorritsma dit hele verhaal destijds met collega's en ambtelijke top heeft voorbereid. Het ging tenslotte om een bom duiten. Dan ga je toch niet over één nacht ijs, lijkt me.

Al met al een vreemd verhaal. Zelfs als de waarheid in het midden blijkt te liggen.
Wat kun je van een parlementaire enquêtecommissie verwachten in deze zaak? Het lijkt me dat de slager hier zijn eigen vlees moet keuren.

Ik volg het allemaal nog steeds met belangstelling.
En met naar ongekende hoogte stijgende verbijstering.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3040 Gepost op: 01 December 2014, 18:10:09 »
Heeft dan de hele Kamer zitten slapen? Dat kan ik me haast niet voorstellen.

Je bedoelt, net zoals bij de RSV-affaire? Het feit dat dit in het verleden is voorgekomen en dat wij met zijn allen die lui gekozen hebben, wil nog niet zeggen dat die fout niet opnieuw gemaakt gaat worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3041 Gepost op: 01 December 2014, 18:22:10 »
 (y) Aanbestedingen in Nederland: je wilt een Indesit condens droger kopen. Besteed hem aan, hebt de aanbesteding volledig dicht getimmerd (dat dacht je tenminste) en eindigt met een Blokker droogrek voor de prijs van een Miele warmtepompdroger omdat er ergens een slimme jurist van een Italiaanse maffiose een gaatje in je aanbesteding vond  8) ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

WWestley

  • Offline Offline
  • Berichten: 489
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3042 Gepost op: 01 December 2014, 19:12:08 »
De NS doet het in ieder geval iets beter dan de NMBS bij die club is elke nieuwe aanschaf een soap die o a Siemens, Bombardier heet. Wat zal het volgende debacle zijn. In Canvas gisteren werd er gesuggereerd door iemand uit de E U dat het voor België het beste zou zijn om te gaan privatiseren gelijk o a zoals in N L .

Nou dan ben je er niet beter van en al het eerder een afgang worden gelet op het Fyra gebeuren en wat is het volgende?

Wim
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3043 Gepost op: 01 December 2014, 19:54:34 »
Hoi,

Het probleem in België is ,dat men veel materieel heeft gehad, die niet meer aan de beveiliging eisen voldoen.
Hierdoor op korte termijn nieuw materieel  besteld moest worden en om goedkoper te kunnen inkopen ,
bestaande types gekocht hebben, met de aanpassingen voor het Belgische spoorwegnet en daar zat en zit het probleem. 
Dit heeft de NS met het hoge snelheid spoorwegnet en de Fyra.
Op een treinsimulator kan alles maar de werkelijkheid is anders,misschien de volgende HSL trein in 3D. ;)

gr.Jo

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: De soap die Fyra heet
« Reactie #3044 Gepost op: 01 December 2014, 19:57:10 »
Met NS zijn wel degelijk onderhandelingen gevoerd over een onderhandse aanbesteding. Zeer tegen de zin van de minister in, dat wel. In 1999 bracht NS een onderhands bod uit, wat "resoluut" door de minister werd verworpen. Eén van de argumenten was inderdaad dat de Europese regels dwingend voorschreven dat openbare aanbesteding verplicht was. In 1999 stond dit al in de NRC, dus echt vernieuwend is dit punt niet.

Over de volksvertegenwoordiging: in heeft de voltallige commissie Verkeer en Waterstaat om tekst en uitleg gevraagd aan minister De Boer (wie kent 'm nog?) over de aanbesteding. Reden: er waren geruchten dat NS flink voor was getrokken bij de aanbesteding... had de minister wel het onderste uit de kan gehaald?

Er is destijds veel over geschreven (google op "bod NS HSL 1999".

Even wat leuke citaten:

Citaat
Het bod van de Nederlandse Spoorwegen op de exploitatie van de Hogesnelheidslijn-Zuid is door minister Netelenbos (verkeer) naar de prullenbak verwezen. Volgens de minister is het slecht voor de consument en financieel ver onder de maat. De NS krijgen een week de tijd om zich te beraden over een nieuw bod.
(trouw, 13 november 1999)

Citaat
Uit het 150 pagina's tellende vertrouwelijke bod, waarin deze krant inzage heeft gehad, blijkt dat de NS al over zeven jaar met het netwerk voor snelle treinen (tot 220 kilometer per uur) in ons land wil starten. Eerst zullen de grote steden in de randstad en Brabant met elkaar worden verbonden, later komt de rest van Nederland aan de beurt.

Fileprobleem
De Intercity Max, zoals de trein gaat heten, kan reizigers vanaf 2006 veel sneller, comfortabeler en met veel minder overstappen vervoeren dan de huidige intercitytreinen. De NS denkt zo een aantrekkelijk alternatief voor de auto te kunnen bieden en daarmee een aanzienlijke bijdrage aan de bestrijding van het fileprobleem te kunnen leveren.

Om het netwerk tussen de steden te laten functioneren, is het voor de NS financieel noodzakelijk om ook de HSL te mogen exploiteren. Daarnaast verwacht de NS veel van de aansluitingen van de Intercity Max op de HSL. Goede aansluitingen worden eenvoudiger als één bedrijf beide spoornetten exploiteert.
(NRC, 25 november 1999. Zo slecht was het plan van NS kennelijk niet)

Citaat
De Nederlandse Spoorwegen willen te veel en bieden te weinig. Het kabinet heeft het bod van de NS voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn naar Parijs afgewezen....

NS-baas Den Besten reageerde boos: 'Het is geen klungelig bodje dat wij hebben uitgebracht.' Het is volgens hem een degelijk bod. 'In het voorstel zou de HSL-Zuid aansluiten op het huidige intercitynet, het aantal reizigers verdubbelen en de NS als bedrijf een goed perspectief hebben.' Over de prijs was volgens Den Besten te praten geweest.

Netelenbos oordeelde dat er geen basis was om verder te praten. 'Het bod was kwalitatief en financieel onder de maat', oordeelde ze. De integratievoordelen met de huidige intercitylijnen zijn volgens haar onvoldoende. En ook de prijs van 2,8 miljard gulden vindt zij onder de maat.

'Ogenschijnlijk lijkt dat een heel aardig bod, maar als we eraf trekken wat de overheid moet bijdragen, houden we maar een miljard over. De reizigers en de belastingbetaler waren er niet beter van geworden', lichtte Netelenbos toe.
(AD, 13 november 1999. Ik ben benieuwd of Netelenbos vindt dat de reiziger van de oplossing nu wel beter is geworden)

Citaat
Het bedrag dat NS moet betalen is hoog. Twee jaar geleden vond de toenmalige NS-bestuursvoorzitter R. den Besten een hoger bod dan 2,8 miljard gulden financieel onverantwoord. Nu, amper twee jaar later, betalen de spoorwegen grif het dubbele. Probeerde NS in 1999 het HSL-spoor voor een prikje binnen te halen? Of leeft NS tegenwoordig op te grote voet?

Dat laatste valt niet uit te sluiten. Volgens internationale deskundigen is de HSL-Zuid maximaal zestig miljoen euro per jaar waard. De overheid wilde echter minstens 100 miljoen euro per jaar, waarop de private gegadigden, die meer rekening moeten houden met hun aandeelhouders, afhaakten.
(...)

Het is echter de vraag of de NS - als monopolist niet gewend risico's te nemen en als overheidsbedrijf vrij van lastige aandeelhouders - zich niet vergaloppeerd heeft met de hoogte van de som.

Is dat inderdaad het geval, dan zal dat vroeger of later, door slechtere service, mindere investeringen of hogere prijzen, op de treinreiziger worden afgewenteld.
(De Volkskrant, 19 juni 2001)

« Laatst bewerkt op: 01 December 2014, 19:58:46 door SimonH »
Heußenstein : HO, DB 1957