Dat gaan ze niet doen. Beetje oplappen, 1e klasje bouwen op de bovenverdieping van de Bvk en dat is het wel. En wat betreft "niet meer van deze tijd" Dat is die ouwe meuk van een mat'64 ook niet.
Vanaf het wijzigingsblad in september zouden er drie stammen worden ingezet. Die gaan allemaal al op aan de 5400. Vanaf volgend jaar worden er dan langzamerhand meerdere stammen ingezet. De 4800 (Sprinter A'dam - Haarlem - Uitgeest) en 5600 (Sprinter Utrecht - Zwolle) zouden dan inderdaad in aanmerking komen voor DD-AR.
Kortom, concreet stroomt DDAR in tussen Zandvoort en Amsterdam en vervangt daar SGM. Met alle respect, maar "zouden dan in aanmerking komen" is in al zijn vaagheid toch wel wat anders dan "DD-AR vervangt DDZ in de sprinterserie".
Noord-Holland is al jaren het ondergeschoven kind bij NS, dat is zichtbaar op alle mogelijke manieren. De structureel vertraagde 3300 doordat men willens en wetens een omloop minder wilde hebben, de 14500 die niet meer in Hoorn Kersenboogerd stopt, de structureel te klein rijdende 3400, 4000 en 4700, de briljante ideeën zoals hierboven met betrekking tot de 4800/3400, en zo gaat de lijst nog wel even door helaas.
De 4800 rijdt planmatig met DDZ.
Maar het kan nog ouder: Op Somda wordt nu gemeld dat DDM-1 mogelijk deels ook terug komt. Of dat er in een stam een telsysteem voor reizigers wordt ingebouwd, daar is men nog niet uit.
Ja en ook met de 3600 die bij grotere vertraging de stations tussen Nijmegen en Arnhem overslaat (wat ook tussen Roosendaal en Vlissingen gebeurt trouwens), het plan V dat nog steeds in de 6800 rijdt of de vaak uitvallende ICD.
Ja daarom is het toch logisch dat die vervangen wordt door DDAR?
Tsja, in Noord-Holland heeft NS een heel pakket maatregelen voorgesteld om beter aan de (spits)vraag te voldoen. Dit is afgeschoten door de consumentenorganisaties, waardoor alles bij het oude bleef. Dat de dienstregeling niet goed inspeelt op de vraag, ligt in dit geval als je het mij vraagt niet aan NS.
5400 en kort daarna ook de 4800 worden de eerste series waarin DDAR komt te rijden, daarna gaat men verder kijken maar dan kun je denken aan de 3400/15400, 4400 en 9600. De 5600 komt niet in aanmerking voorlopig.
Ja, de 3600 is ook zo'n structurele middelvinger jegens de reizigers. De 2600 is gewoon ronduit schandalig, gezien het feit dat er in Zeeland niets anders rijdt behalve de 2600.