Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
  

Auteur Topic: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!  (gelezen 49792 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #105 Gepost op: 29 August 2014, 14:44:54 »
Kortom, concreet stroomt DDAR in tussen Zandvoort en Amsterdam en vervangt daar SGM. Met alle respect, maar "zouden dan in aanmerking komen" is in al zijn vaagheid toch wel wat anders dan "DD-AR vervangt DDZ in de sprinterserie".
Heußenstein : HO, DB 1957

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #106 Gepost op: 29 August 2014, 15:03:42 »
Er hobbelt anders genoeg DDZ naar Zandvoort. Misschien sinds 2 weken iets minder omdat enkele wijzigingen van het wijzigingsblad September al zijn doorgevoerd. Ik ben nog nooit met een SGM in Zandvoort geweest, alleen met DD-AR en DDZ...

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #107 Gepost op: 29 August 2014, 15:36:06 »
Vreemd. In de adviesaanvraag van NS aan het Locov, heeft NS het over SGM tussen Zandvoort en Amsterdam, dat wordt vervangen door DDAR...
Heußenstein : HO, DB 1957

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #108 Gepost op: 29 August 2014, 16:35:29 »
De enige IC dienst die DDZ zo'n beetje structureel deed, zijn ze al uit gehaald. De 3400. Handig gedaan trouwens van NS, in maart/april die dingen gaan vervangen door een enkel sprintertreinstel, vervolgens blijven er structureel mensen achter op het perron en in mei iemand langssturen om de drukte te meten. Toen hadden de meeste reizigers naar Leiden e.v. al ontdekt dat ze ook via Sloterdijk kunnen. Ik ben erg pro-NS, maar met de ontwikkelingen deze dienstregeling in Noord Holland, denk ik ook wel eens: Besteed maar aan het hele zooitje boven Haarlem-Amsterdam (inc. Haarlem - Amsterdam gedeeltelijk en Zaandam - Amsterdam), mooi 4x per uur een gesubsidieerde trein waar je wel gewoon een fatsoenlijke service krijgt (toilet, internet, voldoende zitplaatsen). Maargoed, dat hoort in dat andere topic thuis, waar het gaat over het verminderen van de treindiensten op Haarlem - Alkmaar wegens te weinig reizigers.

Dat gaan ze niet doen. Beetje oplappen, 1e klasje bouwen op de bovenverdieping van de Bvk en dat is het wel. (y)
En wat betreft "niet meer van deze tijd" Dat is die ouwe meuk van een mat'64 ook niet.  ;D
Ja, dat weet ik. Daarom zei ik ook, reviseer het eens. En mat64 had imho ook allang afgevoerd moeten zijn ofwel een revisie moeten hebben gehad (bijv. a la SGM).
Vanaf het wijzigingsblad in september zouden er drie stammen worden ingezet. Die gaan allemaal al op aan de 5400. Vanaf volgend jaar worden er dan langzamerhand meerdere stammen ingezet. De 4800 (Sprinter A'dam - Haarlem - Uitgeest) en 5600 (Sprinter Utrecht - Zwolle) zouden dan inderdaad in aanmerking komen voor DD-AR.
De 4800 rijdt planmatig met DDZ.
Kortom, concreet stroomt DDAR in tussen Zandvoort en Amsterdam en vervangt daar SGM. Met alle respect, maar "zouden dan in aanmerking komen" is in al zijn vaagheid toch wel wat anders dan "DD-AR vervangt DDZ in de sprinterserie".
Ik reis al enkele jaren dagelijks op die lijn en heb er, enkele uitzonderingen nagelaten, nooit wat anders gezien dan DD AR en DDZ. Ja, uitzonderingen zijn er ja, er verdwaalt wel eens een SLT stel in en de vroegere strandsprinter reed planmatig met SLT, maar sinds die is doorgekoppeld aan de 3400 niet meer. Nu hebben ze in maart/april op de 3400 het DDZ eruit gekieperd en vervangen door te weinig SGM, dus inmiddels hobbelt er inderdaad wel SGM naar Zandvoort, maar enkel op zomerse dagen.

Ach, als straks mijn OV verloopt, weer een + punt voor de auto (comfort), naast de tijd (trein heeft bijna 3x zo lang nodig als auto) en de prijs.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #109 Gepost op: 29 August 2014, 16:55:26 »
Tsja, in Noord-Holland heeft NS een heel pakket maatregelen voorgesteld om beter aan de (spits)vraag te voldoen. Dit is afgeschoten door de consumentenorganisaties, waardoor alles bij het oude bleef. Dat de dienstregeling niet goed inspeelt op de vraag, ligt in dit geval als je het mij vraagt niet aan NS.
Heußenstein : HO, DB 1957

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #110 Gepost op: 29 August 2014, 17:17:02 »
Je doelt op die briljante ideeën zoals onder andere de 4800 opdoeken buiten de spits en dan de 3400 degraderen tot stoptrein met als gevolg dat vrijwel heel Kennemerland buiten de spits z'n directe verbinding met Amsterdam CS en Amsterdam Sloterdijk (i.v.m. overstap Schiphol) verliest en reizen tussen Zuid-Kennemerland en Noord-Kennemerland en verder veel langer gaan duren? Ja dat is inderdaad belachelijk dat niet iedereen daar meteen met een volmondig ja mee instemde...  ??? :( >:(

Noord-Holland is al jaren het ondergeschoven kind bij NS, dat is zichtbaar op alle mogelijke manieren. De structureel vertraagde 3300 doordat men willens en wetens een omloop minder wilde hebben, de 14500 die niet meer in Hoorn Kersenboogerd stopt, de structureel te klein rijdende 3400, 4000 en 4700, de briljante ideeën zoals hierboven met betrekking tot de 4800/3400, en zo gaat de lijst nog wel even door helaas. 
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #111 Gepost op: 29 August 2014, 18:48:21 »
Maar het kan nog ouder: Op Somda wordt nu gemeld dat DDM-1 mogelijk deels ook terug komt. Of dat er in een stam een telsysteem voor reizigers wordt ingebouwd, daar is men nog niet uit.

Noord-Holland is al jaren het ondergeschoven kind bij NS, dat is zichtbaar op alle mogelijke manieren. De structureel vertraagde 3300 doordat men willens en wetens een omloop minder wilde hebben, de 14500 die niet meer in Hoorn Kersenboogerd stopt, de structureel te klein rijdende 3400, 4000 en 4700, de briljante ideeën zoals hierboven met betrekking tot de 4800/3400, en zo gaat de lijst nog wel even door helaas.
Ja en ook met de 3600 die bij grotere vertraging de stations tussen Nijmegen en Arnhem overslaat (wat ook tussen Roosendaal en Vlissingen gebeurt trouwens), het plan V dat nog steeds in de 6800 rijdt of de vaak uitvallende ICD.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #112 Gepost op: 29 August 2014, 19:02:09 »
De 4800 rijdt planmatig met DDZ.
Ja daarom is het toch logisch dat die vervangen wordt door DDAR?

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #113 Gepost op: 29 August 2014, 19:18:26 »
Maar het kan nog ouder: Op Somda wordt nu gemeld dat DDM-1 mogelijk deels ook terug komt. Of dat er in een stam een telsysteem voor reizigers wordt ingebouwd, daar is men nog niet uit.
Inderdaad, als het goed is loopt er bij NedTrain momenteel een project onder de naam 'Herinzet DDM-1', naar verluid is men nu (voorlopig) capaciteit aan het inplannen vanaf september 2015.

Ja en ook met de 3600 die bij grotere vertraging de stations tussen Nijmegen en Arnhem overslaat (wat ook tussen Roosendaal en Vlissingen gebeurt trouwens), het plan V dat nog steeds in
de 6800 rijdt of de vaak uitvallende ICD.
Ja, de 3600 is ook zo'n structurele middelvinger jegens de reizigers. De 2600 is gewoon ronduit schandalig, gezien het feit dat er in Zeeland niets anders rijdt behalve de 2600.

Ja daarom is het toch logisch dat die vervangen wordt door DDAR?
5400 en kort daarna ook de 4800 worden de eerste series waarin DDAR komt te rijden, daarna gaat men verder kijken maar dan kun je denken aan de 3400/15400, 4400 en 9600. De 5600 komt niet in aanmerking voorlopig.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #114 Gepost op: 29 August 2014, 19:19:10 »
Tsja, in Noord-Holland heeft NS een heel pakket maatregelen voorgesteld om beter aan de (spits)vraag te voldoen. Dit is afgeschoten door de consumentenorganisaties, waardoor alles bij het oude bleef. Dat de dienstregeling niet goed inspeelt op de vraag, ligt in dit geval als je het mij vraagt niet aan NS.
De dienstregeling is prima voor de spits, echter de materieelinzet niet. De enige plannen die ik ken zijn, zoals Frontier al aangeeft, het knippen van diensten buiten de spits. En ja, dat je dan een betere dienstverlening hebt in de spits door het handhaven van de dienstregeling zoals die nu heel de dag loopt, betekend nog niet dat je ook daadwerkelijk een verbetering hebt. Imho ligt een deel van de problematiek in het feit dat NS structureel weigert om Uitgeest te gaan zien als soort knooppunt, terwijl het wel zo ligt. De instappers van Uitgeest zijn misschien niet intercitywaardig, maar ik denk nog steeds dat het laten stoppen van op zijn minst de 800 serie (Alkmaar - Maastricht) op Uitgeest verbetering brengt in de lijnen naar Alkmaar en Haarlem, omdat je daarmee vanaf Uitgeest een kwartiersdienst richting Castricum, Heiloo en Alkmaar op zet. Waarom reizen er zoveel mensen vanaf de Oostelijke Zaanstations (Wormerveer, Bloemwijk en Zaandijk) via Zaandam richting Alkmaar? Omdat ze daarmee veel betere verbinding hebben. En ach, over die Zaanlijn, de laatste weken is die weer problematisch, zowel qua materieelinzet als qua vertragingen. Dat wordt volgende week weer leuk, als de hogescholen en universiteiten weer beginnen.
Er wordt vaak gezegd dat Castricum, Heiloo en Alkmaar alleen forensen trekken richting Alkmaar, maar dat is niet waar. Er is genoeg verkeer dat forenst richting Haarlem, al dan niet om daar over te stappen op de trein naar Leiden. O.a. het station van Uitgeest kan veel beter benut worden, er kan hier een veel betere dienstregeling worden neergezet, waarmee je eventueel, met wat verschuiven, de intercity's 3000 en 800 zelfs zou kunnen versnellen waardoor je dus knopen anders kan gaan leggen in bijvoorbeeld Alkmaar.

Afijn, momenteel staat dus dat de stoptreinen Amsterdam - Zandvoort en Amsterdam - Uitgeest via Haarlem met NID rijden en de IC Haarlem - Hoorn met SGM. Snap jij het, snap ik het. :-X
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #115 Gepost op: 29 August 2014, 19:38:00 »
5400 en kort daarna ook de 4800 worden de eerste series waarin DDAR komt te rijden, daarna gaat men verder kijken maar dan kun je denken aan de 3400/15400, 4400 en 9600. De 5600 komt niet in aanmerking voorlopig.

Dat was toch ook wat ik zei?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #116 Gepost op: 30 August 2014, 16:03:39 »
Ja, de 3600 is ook zo'n structurele middelvinger jegens de reizigers. De 2600 is gewoon ronduit schandalig, gezien het feit dat er in Zeeland niets anders rijdt behalve de 2600.
Ja, het ging erom dat het niet alleen in Noord-Holland slecht is.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #117 Gepost op: 07 December 2014, 09:36:48 »
En vanaf gisteravond in de eerste DD-AR in dienst een feit. Stam 7339 met loc 1759 rijdt vandaag zijn slagen tussen Uitgeest en Amsterdam in de 4800.

foto!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #118 Gepost op: 07 December 2014, 23:41:04 »
Het product trein is weer eens gedegradeerd.  :-X >:(
Zullen de stoptreinreizigers blij mee zijn, een normale 4 delige dubbeldekker is in de ruime spits eigenlijk al te krap (in de gangpaden staan, hut mutje), wordt het nog korter.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #119 Gepost op: 08 December 2014, 00:00:31 »
Tjongejonge, hoezo nou "oude treinen" ?
Ddm-1 rijtuigen zijn nog niet zoooo oud.
De locomotief serie 1700 is speciaal aan gepast voor DDM-1 rijtuigen (geweest met automatische koppelingen).
Voordat de mDDm besteld was reden 2 1700 locomotieven willekeurig in een stam van 6 DDM-1 rijtuigen.
De NS kan het dus nooit goed doen??????  ??? ??? ???
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er