Loks met rijtuigen zijn naar mijn idee goedkoper, als een lok kapot is kan je wisselen, met een treinstel is dit onmogelijk.Qua aanschaf zal een treinstel voordeliger zijn maar het onderhoud en defecten denk ik weer niet.Maarja, NS heeft al meer dan 20 jaar geen rijtuigen meer aangeschaft dus dat zegt genoeg terwijl andere landen dit juist wel doen.
DM 90 stellenLint stellenWadloper (verkocht) terwijl ze prima waren.SM90 (ja oke kleine serie begrijpelijk)DDM1/2 na 25 jaar aan de kant/ een deel DD-AR na 20 jaar al.Veel 1700/1800 loks aan de kant.Ohja de opgeknapte plan U stellen (2003) die na 2 jaar alweer buiten dienst gingen, zelfs de motor was vervangen.
Ja, er zijn wetten zoals gelijkvloerse instap in 2025, welke idioot gaat dit verzinnen je kan niet alles aanpassen. beter was geweest een mogelijkheid tot gelijkvloerse instap dus 1 rijtuig met 1 ingang gelijkvloers. daaraan zie ik dat de DM 90 hooguit 10 jaar te leven heeft daarna gaat het gewoon de sloop/verkoop in. Want Zwolle - Enschede is geen IC lijn.
Het is niet alleen de NS maar ook ARRIVA die dit soort dingen doet, kijk eens de achterhoek prima bruikbare lint treinstellen (na opknapbeurt) nee wat doen ze gewoon weer spurt treinstellen aanschaffen, wat krijg je dan DM90 / Lintjes allemaal aan de kant en weg laten rotten kost denk ik nog meer geld.
Arriva heeft de nodige GTW's. Om er dan een paar Lint's bij te nemen is niet alleen dienstregelingstechnisch onhandig maar ook onderhoudstechnisch
De waarde van een uitspraak wordt niet alleen bepaald door wat er wordt gezegd, maar juist ook door wat er wordt verzwegen.Naar de letter is het juist wat NS stelt, maar mede door andere uitingen van NS in dit kader, denk ik niet dat er veel mensen beseffen dat er in een eerder stadium meer dan die 6000 plaatsen zijn onttrokken.
Tegenover de eerdere onttrekkingen die jij noemt, stond ook instroom van nieuw materieel.
Nee, ik zeg toch: "naar de letter is het juist wat NS stelt". Dus ze liegen niet.Maar ook zonder te liegen kun je de essentie van een boodschap veranderen. Voor je ander opmerking, bekijk het jaarverslag.Dan kun je achterhalen dat de effectieve zitplaatscapaciteit (dus waar de reiziger iets aan heeft) structureel aan het dalen is sinds 2009.Overigens ook hier wordt er gegoocheld met verschillende cijfers wat het beeld op het eerste oog wat positiever doet overkomen, het verschilt zelfs van jaarverslag tot jaarverslag, maar door wat combineren van getallen, kom je er wel achter.
Rick :DM90 - inderdaad zonde . Prima stellen die als we de waan van de dag (lage vloer instap en airco) weglaten prima inzetbaar zijn. Voldeden bijvoorbeeld heel goed op Apeldoorn-Zutphen en de Maaslijn.1700 / DD-AR is ook wel zonde. Met een beperkte revisie kan het nog jaren mee en voldoet het waarschijnlijk beter dan bijvoorbeeld de Plan V's welke tot de draad versleten zijn