Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!  (gelezen 49907 keer)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #30 Gepost op: 18 August 2014, 13:55:15 »
Haha NS wil meer zitplaatsen bieden... Volgens mij komt er amper een zitplaats bij. Het is enkel doorschuiven van materieel. al het ICRm moet naar de HSL diensten. DDZ dat nu in de sprinterdiensten zit wordt doorgeschoven naar de IC diensten van het ICRm materieel. En het DDZ in de sprinterdiensten wordt vervangen door de reservevloot DD-AR. Rara waar zijn de extra zitplaatsen.

NS heeft officieel aangekondigd dat de capaciteit in de spits met maximaal 6.000 zitplaatsen wordt uitgebreid ten opzichte van de herfst van 2013. Per saldo wordt ca. 13% van de treinen versterkt (30% krijgt een grotere capaciteit, 17% een kleinere).

De extra zitplaatsen ontstaan onder meer door de inzet van DDAR, de instroom van DDZ en het zoveel mogelijk inzetten van reservematerieel.

Heußenstein : HO, DB 1957

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 18 August 2014, 14:10:43 »
Het is natuurlijk ook een manier, eerst zitplaatsen onttrekken (wat al sinds 2009 per saldo gebeurt) en dan het deel dat je daarvan weer ongedaan maakt, presenteren als uitbreiding van de capaciteit. Zowel DDAR als DDZ zijn eerst aan de capaciteit onttrokken, dus om dat extra zitplaatsen te noemen...

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 18 August 2014, 14:49:38 »
Ja, dat is een veelgebruikte marketingtruc.
KPN heeft dat destijds ook gedaan met het overgangstijdstip tussen het duurdere overdag bellen en het goedkopere 's avonds bellen.
Eerst was dat om 20:00 uur. Toen maakten ze er stilletjes 18.00 van. En met veel bombarie is het daarna weer 19.00 geworden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 18 August 2014, 14:58:43 »
Niels, weet je zeker dat die tijdstippen kloppen ? Lijkt me zo onlogisch ....

Sander

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 18 August 2014, 15:07:04 »
Alle treinen zijn van NS dan wel NSFS, 1 pot nat. Moeten ze zich niet achter verschuilen. Momenteel worden van de al lang opgeslagen stellen DM'90 (die volgens jou dus van NSFS zijn) een aantal stellen opgeknapt, zonder een echter revisie. Daarna worden die stellen in dienst gesteld (bij NS) en gaan andere stellen de opslag in (bij NSFS?). Zo omzeilt NS de noodzaak van revisies, want dat punt naderen de stellen die nu de opslag in gaan met rasse schreden. Als straks de opgeknapte DM'90's die km's/uren ook naderen, zal het mij benieuwen of er nog in echte grote revisies geïnvesteerd zal worden, of dat de hele vloot, tegen verplichte revisie aanleunend, dus weinig waard, te koop gezet zal worden. NS wil steeds voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Alleen met de rug tegen de muur komen ze in beweging ..........  :-\
Dat wil toch elk bedrijf? Een zo goedkoop mogelijke bedrijfsvoering er op na houden? Btw, DM90 is maar op een beperkt aantal baanvakken inzetbaar. A; door ATB NG en B; ivm detectie van het spul.
Groeten Joop, machinist Lls

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 18 August 2014, 16:18:19 »
Niels, weet je zeker dat die tijdstippen kloppen ? Lijkt me zo onlogisch ....
Oeps, 18:00 en 20:00 verwisseld bij het intypen.
Het was dus eerst 18:00, toen is het stilletjes in 20:00 gewijzigd.
En sinds 1 oktober 2000 is het met veel bombarie (een uur eerder goedkoper internetten!) vervroegd naar 19:00
Zie bijvoorbeeld hier, inclusief reacties.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 18 August 2014, 21:19:15 »
ATB NG-materieel kan ook op EG-baanvakken rijden, het materieel is dus wat dat betreft juist het breedst in te zetten van allemaal :) en volgens mij mag het inmiddels op vrijwel alle baanvakken ook solo rijden.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 18 August 2014, 21:54:19 »
Dat wil toch elk bedrijf? Een zo goedkoop mogelijke bedrijfsvoering er op na houden? Btw, DM90 is maar op een beperkt aantal baanvakken inzetbaar. A; door ATB NG en B; ivm detectie van het spul.
Dan moet je me toch eens uitleggen hoe het kan dat ik met DM'90 tussen Wierden en Enschede op ATB-EG rijd? En DM'90 heeft ook nog een tijd in de stoptrein Zwolle-Groningen en Leeuwarden-Wolvega gezeten. Ook niet echt een baanvak met ATB-NG.

De reden dat dat gewoon kan ik eenvoudig: DM'90 heeft een ATBL-installatie, die zowel met ATB-NG als ATB-EG overweg kan.
Groetjes,
Emiel

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #38 Gepost op: 18 August 2014, 22:13:59 »
Oeps, 18:00 en 20:00 verwisseld bij het intypen.
Het was dus eerst 18:00, toen is het stilletjes in 20:00 gewijzigd.
En sinds 1 oktober 2000 is het met veel bombarie (een uur eerder goedkoper internetten!) vervroegd naar 19:00
Zie bijvoorbeeld hier, inclusief reacties.

Doen ze overal... Jumbo AH etc, leuk voorbeeldje Blik UNOX knax 10 stuks was jaren lang 99 cent, en steeg elke keer met 5 cent, nu maken ze reclame 3 blikken voor 2,99... zucht...
Ook in de modeltreinenwereld gebeuren dit soort dingen, kan me nog herinneren toen de nieuwe Plan V 888 uitkwam, goedkoper dan de 942! maar de 942 was intussen fors gestegen die waren op het allerlaatste moment (2003) bijna 300 euro! later kwam de 888 voor 279,-

Hoort erbij  (y)
Mij gaat het om dat de DDM/AR weer een leven krijgt, elke keer materieel weggooien is gewoon vervuiling en zonde, net als de DM90 de sloophamer ligt al klaar.
« Laatst bewerkt op: 18 August 2014, 22:17:06 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #39 Gepost op: 18 August 2014, 22:40:18 »
De NS gooit iedere keer materieel weg? Wel vreemd dat het VIRM binnenkort een revisie krijgt, net als het DDAR ervoor kreeg en ICM daarvoor en ICR daar weer voor en daarvoor plan T en tussendoor plan V ook nog (het is wel duidelijk neem ik aan?).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Frontier

• Offline Offline
    • The Flying Carpet Hub
« Reactie #40 Gepost op: 18 August 2014, 23:05:59 »
Er zit wel een kern van waarheid in, de halve DM'90 vloot al vele jaren terzijde (recentelijk de ene helft omgewisseld voor de andere helft, maar het bleef qua aantallen nagenoeg hetzelfde), DDM1 is vroegtijdig aan de kant gezet terwijl het na revisie nog zeker 15 jaar mee zou kunnen, 1/3 van het DDAR park stond hetzelfde te wachten maar komt nu bij nader inzien toch maar weer even terug in dienst, de helft van alle 1700's staan aan de kant terwijl ze nog minstens 20 jaar mee kunnen, etc. etc. etc.

Een van de belangrijkste factoren is dat een aantal jaar geleden een of andere volslagen krankzinnige binnen NSR heeft besloten dat treinen met locs veel te duur zijn (als dat waar zou zijn, waarom worden dan in de landen om ons heen nog massaal nieuwe locs en rijtuigen gekocht... ???) en men zodoende volstrekt onnodig prima materieel aan de kant heeft gezet.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #41 Gepost op: 18 August 2014, 23:43:33 »
DM 90 stellen
Lint stellen
Wadloper (verkocht) terwijl ze prima waren.
SM90 (ja oke  kleine serie begrijpelijk)
DDM1/2 na 25 jaar aan de kant/ een deel DD-AR na 20 jaar al.
Veel 1700/1800 loks aan de kant.
Ohja de opgeknapte plan U stellen (2003) die na 2 jaar alweer buiten dienst gingen, zelfs de motor was vervangen.

Loks met rijtuigen zijn naar mijn idee goedkoper, als een lok kapot is kan je wisselen, met een treinstel is dit onmogelijk.
Qua aanschaf zal een treinstel voordeliger zijn maar het onderhoud en defecten denk ik weer niet.

Maarja, NS heeft al meer dan 20 jaar geen rijtuigen meer aangeschaft dus dat zegt genoeg terwijl andere landen dit juist wel doen.

Het is niet alleen de NS maar ook ARRIVA die dit soort dingen doet, kijk eens de achterhoek prima bruikbare lint treinstellen (na opknapbeurt) nee wat doen ze gewoon weer spurt treinstellen aanschaffen, wat krijg je dan DM90 / Lintjes allemaal aan de kant en weg laten rotten kost denk ik nog meer geld.

Ja, er zijn wetten zoals gelijkvloerse instap in 2025, welke idioot gaat dit verzinnen je kan niet alles aanpassen. beter was geweest een mogelijkheid tot gelijkvloerse instap dus 1 rijtuig met 1 ingang gelijkvloers. daaraan zie ik dat de DM 90 hooguit 10 jaar te leven heeft daarna gaat het gewoon de sloop/verkoop in. Want Zwolle - Enschede is geen IC lijn.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2014, 00:05:57 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 19 August 2014, 02:38:46 »
DM'90 heeft een ATBL-installatie, die zowel met ATB-NG als ATB-EG overweg kan.
Groetjes,
Emiel
aha, dat wist ik dus even niet  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #43 Gepost op: 19 August 2014, 08:09:21 »
Beste mensen,

Graag het verzoek de discussie op niveau te houden en geen woorden als "krankzinnige" of "idioot" te gebruiken. Bij voorbaat dank.

Eelco

Team forummoderatoren BNLS

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #44 Gepost op: 19 August 2014, 09:02:41 »
Het is natuurlijk ook een manier, eerst zitplaatsen onttrekken (wat al sinds 2009 per saldo gebeurt) en dan het deel dat je daarvan weer ongedaan maakt, presenteren als uitbreiding van de capaciteit. Zowel DDAR als DDZ zijn eerst aan de capaciteit onttrokken, dus om dat extra zitplaatsen te noemen...

Klopt, en daarvoor is ICM aan de capaciteit onttrokken, SGM, ICR, Plan T, .... 

Overigens is jouw conclusie onjuist. Wat NS aangeeft, niet meer en niet minder, is dat ten opzichte van dezelfde periode in 2013 op een piekmoment 6.000 extra zitplaatsen in de spits beschikbaar zijn.

Een voor de goede orde: voor zover ik kan nagaan, is in 2011, 2012 en 2013 de capaciteit in de herfst ten opzichte van het voorgaande jaar uitgebreid...
Heußenstein : HO, DB 1957