Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: De Wadlander, een eilandbaan.  (gelezen 84896 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:53:55 »
Denk dat ik hier voor karton en Canson MIteintes pastelpapier zou gaan...of wat echt fineer van de kantenbandrol...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2014, 16:08:57 »
Tip: Neem een memorecorder mee en zet die aan  ;D Dan kan je rustig thuis alles na
luisteren als Steef je de oren van je hoofd heeft gepraat  ;D  ;D

En dat zeg jij....  ;)

Al heb ik het idee dat ze voor H0 vrij dik zijn?

Het kan best wel Ronald, je moet alleen even kijken waar je ze gebruikt.
En ze zijn eenvoudig wat dunner te schuren. Krijgt ie meteen een leer moment mee
Mvh Steef

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2014, 16:31:33 »
Citaat
Ja ja die liniaal. Die had ik er zelfs bij, alleen dat ding verschoof steeds. Heb jij een tip tegen dat verschuiven? Kan ik in het vervolg wat rechter snijden. Ik snij nogal krampachtig weet ik, wellicht met wat meer ontspanning in de pols dat het beter gaat.
Het snijden van plastic gaat meestal mis, omdat je teveel kracht zet. Je schiet dan te snel uit.

Leg een stalen lineaal langs de te snijden lijn op je plastic. Ik ben rechtshandig. Druk met je linkerhand met duim op de ene plaats en enkele vingers verderop op een andere plaats de lineaal lineaal goed neerwaarts op je snijmat (plastic klemt door de druk tussen lineaal en snijmat). Met een SCHERP mes in je rechterhand ga je licht langs de lineaal. Vooral niet teveel kracht zetten, want dan verschuif je te snel. Ga liever enkele malen door de groef die je met de met de eerste snij-actie hebt gemaakt. Pas als je groef voldoende diep is kun je je lineaal weglaten en dieper in de vore snijden. Nog steeds geldt: liever vaker licht snijden, dan te hard drukken. Laat je mes door de groef zichzelf leiden.

Succes met snijden.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2014, 23:22:00 »
Beetje laat, maar toch nog een reactie.

Die tip van Floris zie ik zo voor me, laat ik ook nog van die kleine lijmtangen hebben. ;D

De tip van Wimk lijkt me ook wel iets. Ik zei al dat ik nogal krampachtig (met geweld) snij. Dus die ontspanning en relaxt langs de lineaal (die met de vingers van de andere hand vastgezet is) snijden zou beter bij me moeten passen. Ben van huis uit errug relaxt namelijk.

Ik ga beide eens uitproberen. Heb ondertussen gewoon op mijn oude (wellicht minder efficiente) manier de andere onderdelen van het schuurtje al gesneden, maar die update komt zaterdag denk ik.

Verder herken ik wel iets in die memorecorder bij "praten met Steef". (Dat klinkt als een radioprogramma ;)). Altijd enthousiast en veel informatie; is ook belangrijk.  (y)

O ja, Floris.... Koen en ik (Hijlco) niet door elkaar halen hoor. ;)
Binnenkort bij de Ikea, een Halma kast, ontworpen door Ronald en van gebruikte roerstaafjes gemaakt; Ikea wordt 'recyclebaar' en groen!

Welterusten!


 
   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2014, 10:03:12 »
Update.

De zijpanelen zijn aan de beurt. Op de zijkanten komen de planken over de onderste laag stenen heen en reiken net niet tot op de grond. Verder uit de rommelbak een N-schaal raampje versneden. Eén van de raamspijltjes is gebroken, maar dat past wel bij zo’n schuur.
De achterkant van de voorste schuur gewoon idem aan de voorgevel, maar nu zonder deur.

Dan de tweede schuur die er achteraan wordt “geplakt”. Met ook een raampje en planken die deze keer zowel horizontaal als verticaal zijn aangebracht. Nou ja, op herhaling dus en dan wordt het zo iets in onderdelen. De onderste plank is met opzet krom gesneden, bij de echte schuur loopt die ook niet meer recht.



Alle onderdelen bij elkaar, het lijkt al wat.

Nu eerst de hoeken op 45 graden afschuren. Dat doe ik naar aanleiding van een tip hier op het forum zo. Gewoon onder de juiste hoek het stuk muur over het schuurpapier heen halen (ongeveer 100 keer per muurhoek ??? ::). Dit geduldwerkje vergt rustig doorwerken met een muziekje (David Gray Greatest hits).



En enkele kieren wegwerken bij de ramen en de deur met Acrylic universal (Pattex van de Action). Gewoon een beetje van dit spul in de kieren smeren. Het teveel kun je met water er weer afpoetsen. Het spul in de kier blijft zitten en het krimpt niet. Die zijkier bij de deur laat ik zitten, ik vind het wel wat hebben. Nu lijkt het alsof de deur niet helemaal meer goed in het gelid hangt. Past wel bij die schuur.

Plakkerdeplak en daar staat dan het eerste brouwsel op eigen benen.



En zo ziet het eruit na de eerste verfbeurt. Ja, ja. lekker duidelijke foto weer.  8)



Ben er niet ontevreden over voor een eerste poging.



Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2014, 11:16:11 »
Snijden was niet je sterkste kant? Ik zie al een pleister  ;D Nu nog een detailfoto, het ziet er ook zo al goed uit.
Gert-Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2014, 12:54:29 »
Mogguh,

Gert Jan was me al voor met de opgemerkte pleister,dus dat kan ik laten voor wat t is  ;D
Zijn er nu nog 2 dingen over:
1) Zorgen voor ee foto van dichterbij,want zo moet je m met een loep gaan zoeken  :P
2) Het pand onderhanden nemen omdat plastic glansje weg te werken en vervolgens verouderen.
(ok dat zijn dan feitelijk 3 dingen,ik weet t  ;D )
Verder lijkt het er voor de 1ste keer niet verkeerd uit te zien,ook een handige "stille tip" voor schuren onder 45 graden trouwens.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #22 Gepost op: 15 augustus 2014, 14:28:46 »
Nu eerst de hoeken op 45 graden afschuren. Dat doe ik naar aanleiding van een tip hier op het forum zo. Gewoon onder de juiste hoek het stuk muur over het schuurpapier heen halen [...]
[plaatje van heel makkelijk afschuren van wanden onder een hoek van 45 graden door 90 graden hoekprofieltje als steun te gebruiken :P ]
Potverdomme! Dat ik daar niet op gekomen ben... wat kan het soms toch simpel zijn. Ik weet wat me te doen staat bij het bouwen van m'n eigen huis...

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #23 Gepost op: 15 augustus 2014, 14:58:10 »
Hoi Hijlco,

Leuk dat je begonnen bent met het bouwen van attributen voor je toekomstige baan. Het schuurtje ziet er al goed uit. (y) Ben benieuwd naar een detailfoto, want van die laatste foto kan ik niet veel maken. ;D

Groeten,
Rienk

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #24 Gepost op: 15 augustus 2014, 16:48:58 »
Veelbelovend. :)
Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet met een likje verf.

Groet,
Bas

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #25 Gepost op: 15 augustus 2014, 22:40:37 »
... Ja ja die liniaal. Die had ik er zelfs bij, alleen dat ding verschoof steeds. Heb jij een tip tegen dat verschuiven? Kan ik in het vervolg wat rechter snijden. Ik snij nogal krampachtig weet ik, wellicht met wat meer ontspanning in de pols dat het beter gaat. ...
Ongetwijfeld een wat late reactie op je vraag, hopelijk heb je er iets aan.

Naast een mesje om te snijden kun je overwegen een rolmes te gebruiken. Daarmee kun je wat makkelijker, zonder kracht te zetten, in een rechte lijn langs een lineaal snijden. Rolmessen zijn overal te koop.

Ook kun je eens kijken naar de combinatie van een lineaal met een rolmes. Dat is een lineaal met een gleuf/groef waar een rolmes kan schuiven. Je positioneert de lineaal en drukt die aan - dan kun je het schuivende rolmes heen-en-weer bewegen zonder enige zijdelingse kracht. Alleen maar licht drukken op het rolmes. De onderkant van de lineaal heeft rubber strips waardoor je niet gaat schuiven.

Deze lineaal met rolmes kocht ik ooit bij V&D op de afdeling kantooraartikelen - ze noemden het een fotosnijder.

Sander

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #26 Gepost op: 16 augustus 2014, 13:05:01 »
Haha, die pleister. Was er zelf nog niet opgekomen.  ;D

Die tip voor het 45 graden snijden heb ik van het forum. Ik heb nog gezocht naar degene die de tip liet zien, maar kon dat draadje niet meer terug vinden, immers ere wie ere toekomt.
Soms zou het best handig zijn als we ergens op een slimme manier dit soort tips terug zouden kunnen vinden (maar een draadje met die wens bestaat al   ;)).

Jazeker, er gaat geschilder worden en misschien ook wel iets geweatherd. Allemaal technieken die ik ook eens uit wil proberen. Het is allemaal bedoeld om te leren hè. Zeker voor mezelf, maar wellicht ook voor anderen.

Ik zal ook aan mijn fototechniek gaan werken. ;D Die laatste foto is waarschijnlijk gemaakt vanuit Oost-Groningen bij mist. 't Is bijna een raadplaatje; wat bouw ik?

@Sander; dat is een interessante tip dat rolmes. Ik zal eens gaan rondkijken. Dank je wel. (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:40:20 »
Update schilderwerk.

Voor het schilderen heb ik de volgende kleuren verf gebruikt:
Groen Humbrol 102
Lichtgrijs Humbrol 64
Donkergrijs Humbrol 32
Stenen Humbrol 100 met wat licht- en donkergrijs gemixt.

Ik vind de kleur van  de stenen Kibriplaat te donker, daarom die eerst maar eens geschilderd. Gewoon op een houten plankje Humbrol 100 gemixt met licht- en donkergrijs, want Humbrol 100 zelf vind ik wat te licht. Nadat ik de stenen hiermee had geverfd, bleek het precies dezelfde kleur te zijn die de stenenplaat oorspronkelijk al had. Niet veel mee opgeschoten dus. ::) :-\ ;D 
Ik hou me maar vast aan de opmerking van Peter van Seuren dat alles na het voegen wat lichter wordt.

Het zwarte hout van de originele schuur is door de jaren heen verbleekt. Ik heb de planken eerst een laag  donkergrijs gegeven, dat is namelijk al zwart genoeg. Om de verbleking te benaderen, heb ik drybrushing met lichtgrijs uitgeprobeerd. Een niet onaardig resultaat zo voor de eerste keer. In ieder geval iets om vaker te proberen.   



Het hout van de voorgevel met deur is her en der wat afgebladderd. Nu heb ik gelezen dat afgebladderde verf na te bootsen is met zeezout. Vooruit, ook maar eens proberen. Eerst de plekken waar de verf afbladdert, een lichtere kleur groen gegeven, door groen en lichtgrijs te mengen.

Hierna de volgende twee attributen er bij gepakt. En een eerste blik op het resultaat van de methode.



Een bloemenspuit (spuit overigens water en geen bloemen meneer Xenox) om de gevel te besproeien en daarna het zeezout er over gestrooid, zo uit de maalmolen. Uiteraard veel te veel zout er op gekwakt. Een ingezouten schuur, het lijkt meer “koken met Hijlco” te worden zo.



Nou ja, het teveel met een oude tandenborstel er weer afgeborsteld, zodat er alleen zout op de lichtgroene plekken blijft zitten. Na droging de hele gevel en het zout nogmaals geverfd in de donkere kleur groen. Als dat dan weer gedroogd is, het zout er afborstelen met de tandenborstel en dat geeft het dit resultaat.



Een paar zeer bescheiden plekken met afgebladderde verf. Omdat de schuur een beetje achter op de module komt, zie je het misschien later niet eens meer. Maar de techniek werkt dus wel. Misschien moet je dit voor het juiste effect wat zwaarder aanzetten. Maar ik vind dit nu wel zo mooi.





Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:37:44 »
Ik geloof dat Martin(Miloco) een speciaal tape gebruikt heeft voor het effect in natte drogende toestand aangebracht en aan eind verwijderd.
Of dit herhaald.
Wat voor tape weet ik niet.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: De Wadlander een eilandbaan.
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:56:52 »
Volgens mij was dat acrylverf aanbrengen en daar tijdens het drogen tape opplakken en er weer vanaf trekken, maar iets staat me bij dat dat voor een pleister-effect op gebouwen was (misschien werkt het wel prima voor allebei)