Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:49:19
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:07
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:23:31
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05

Auteur Topic: Decoder schakelt (functie)decoder... kan dat?  (gelezen 7010 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Decoder schakelt (functie)decoder... kan dat?
« Reactie #15 Gepost op: 11 August 2014, 18:30:22 »
Jowi, of het op 1 of 2 decoders zit maakt geen verschil. Het verschil zit geen in welke seinen je koppelt. Wissel in jou opstelling eens van rijrichting MET een rijtuig gekoppeld. Als je de functies laat staan zoals ze staan geen je nu en loc met frontseinen aan de gekoppelde kant (immers heb je de functie voor frontseinen aan) en is de andere zijde donker
Nee dus... nogmaals, het branden en wisselen van lichten werkt EXACT hetzelfde als normaal, met als ENIGE verschil dat je de sluitlichten, die dus gewoon normaal meewisselen, als extraatje nog eens handmatig aan en uit kan zetten met F1. Maar dus niet zomaar aan elke kant, maar aan de kant waar het volgens de rijrichting hoort!!! Er kan dus NIET aan 1 kant zowel front- als sluitverlichting branden.

In bovenstaand voorbeeld, als ik een rijtuig ga duwen, wisselt de richting om. Dan brand aan de achterkant (rijtuigloze kant) de rode sluitverlichting, en de frontverlichting schijnt tegen de wagon aan. Dan druk je op F0 van decoder 1, en de frontverlichting gaat uit, terwijl de sluitverlichting blijft branden. Immers, F0 van decoder 1 werkt alleen met de frontverlichting aan beide kanten, F1 van decoder 2 werkt met de sluitverlichting aan beide kanten.

Als je dan de andere kant op wilt rijden, dus trekken, dan druk je op F0, dan gaat de front verlichting aan, en zit de sluitverlichting, die inmiddels ook gewisseld is, tegen de wagon aan te schijnen. Dan druk je op F1 en dan schakel je dus de sluitverlichting uit. De frontverlichting blijft branden.

Nogmaals, het ENIGE verschil met een normale situatie (standaard wisselende front- en sluitlichten, met F0 aan/uit) is dat als je met F0 de lichten aan zet, alleen de frontlichten gaan branden, en de sluitlichten moet je apart aanzetten met F1 van de 2e decoder. Daarna werkt het gewoon exact hetzelfde, alles wisselt automatisch zoals het hoort, en er brand NIETS tegelijk aan dezelfde kant.

Maar goed we komen hier niet uit verder ben ik bang, makkelijker kan ik het niet uitleggen dan bovenstaand. Maar goed er is dus een praktisch probleem namelijk het programmeren van 2 decoders op hetzelfde adres, daar moet je op letten. En daarnaast moet de 2e decoder de mogelijkheid hebben om dmv functiemapping de verlichting met F1 aan/uit te zetten ipv F0.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 18:39:09 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 11 August 2014, 19:01:47 »
wat men hier wil bestaat reeds en is zelfs al uitvoerig besproken in een loc met meer dan 4 functies op een ander forum.Weet juist niet meer waar het artikel stond.
Zou leuk zijn om te lezen, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit onzalige plan bedenkt ;)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #17 Gepost op: 11 August 2014, 19:11:12 »
wat men hier wil bestaat reeds en is zelfs al uitvoerig besproken in een loc met meer dan 4 functies op een ander forum.Weet juist niet meer waar het artikel stond.

Vastwel, er zijn loks met 10 tot 20 functies.... Het is te doen maar je moet aanpassingen maken, zie bijvoorbeeld: Roco 2418 pimpen en Verlichting Roco NS 1100 aanpassen en deze Iemand ervaring met schakelbare sluitverlichting Riva. 1300?. Compleet met extra schema hoe je het een en ander kan regelen. En dan nog dit draadje: Functietoetsen zelf toewijzen: ESU lokpilot en Digirails locomotive 80020 met extra schema's en voorbeelden...

o Ja, ook nog deze: Schema verlichting Front/Rangeer/Sluit (uitschakelbaar)

Het stuurstandrijtuig kan je doen met een functiedecoder om daar de verlichting te regelen. Met functiemappen regel je het een en ander dat je de functiedecoder andere F-toetsen nodig heeft dan de lok-decoder.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 19:23:10 door Ronald Koerts. Reden: aantal draadjes toegevoegd »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 August 2014, 19:22:37 »
...dan druk je op F0, dan gaat de front verlichting aan, en zit de sluitverlichting, die inmiddels ook gewisseld is, tegen de wagon aan te schijnen. Dan druk je op F1 en dan schakel je dus de sluitverlichting uit. De frontverlichting blijft branden.
En DAAR zit de onhandigheid. Naast het wisselen van de rijrichting moet je ook F0 uit zetten en F1 aan (of andersom). Richting wisselen wordt dus 3 handelingen, laat staan hoe je dit bijvoorbeeld Koploper wijs maakt.

Groepeer je ze per kant, dan moet je alleen in het begin, als je een staan koppelt besluiten welke zijde aan moet, F0 voor zijde 1 en F1 voor zijde 2. Wissel je daarna van richting gaat als vanzelf, niets spelen met de F toetsen. Niets mogelijk toch licht aan de gekoppelde kant of front en sluitseinen aan 1 kant. Gewoon de andere kant op rijden en klaar! :D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #19 Gepost op: 11 August 2014, 19:25:39 »
Dat kan ook  (y) Voor JoWi zijn er nu meerdere wegen om naar Rome te komen.  ;)  ;D Hij heeft weer wat lees en denkvoer.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

guest7822

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 11 August 2014, 20:26:52 »
Ik zou zeggen, ga je eens verdiepen in functie mapping van bv ESU.... Kan me nauwelijks voorstellen dat er dan nog iets te wensen over is....

Walter

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 11 August 2014, 21:04:07 »
Dat er meerdere wegen naar Rome leiden klopt als en bus ;D Probeerde alleen duidelijk te maken wat ik en handigere weg naar Rome vind. Iets meer worden voor gebruikt dan eerst de bedoeling  ;D Andere mensen vinden het misschien niets of hebben er gewoon nog nooit aan gedacht.

@Walter, als je geen functie uitgangen meer vrij hebt kun je mappen tot je een ons weegt  ;D Maar het is inderdaad ook gewoon te doen met aux1 en aux2 als deze nog vrij zijn. Ook met aux3 en aux4 als je hier en IC aan soldeert. Neemt naar mijn mening minder ruimte in en is net zo lastig solderen als en tweede decoder integreren in en n loc. Maar en extra (functie)decoder plaatsen is zeker ook een optie.

Net ook nog even in de handleiding van de lopi 4 gekeken. Ook al ontbreekt de lock in de lijst bij cv15 en cv16, op bladzijde 71 van de Engelse handleiding staat dat dit er wel in zit. Cv124 moet hiervoor aangepast worden (bit1 geset = waarde 2 erbij optellen). Ik verwacht dat daarna de lock functie werkt zoals de NRMA beschrijft. Of andere decoders dit ook ondersteunen heb ik niet opgezocht of geprobeerd (ESU loopt er ook niet echt mee te koop).

Timo
« Laatst bewerkt op: 15 September 2014, 14:31:45 door guest7823. Reden: Tekst op verzoek poster gecorrigeerd »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

joey

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 13 September 2014, 17:04:15 »
Hallo,

Even een vraagje over het gebruik van een extra functiedecoder in een lok.
Als je bestaande verlichting wilt schakelen (bijvoorbeeld sluitseinen) met een tweede decoder,
kun je dan van beide decoders de blauwe draden samen voegen?
Of dien je hier diodes tussen te zetten?

Groet Joey

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 13 September 2014, 17:44:25 »
Waarom zou je ze samen willen voegen? Als je dat doet zet je feitelijk de bruggelijkrichters van beide decoders parallel. En dan weet je niet hoe de stroom zich verdeelt.
Het is ook helemaal niet nodig om ze samen te voegen. Als je iets op een uitgang van een decoder aansluit, dan gaat de andere kant op de blauwe draad van dezelfde decoder. Ik zou dat niet gaan mixen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

joey

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13 September 2014, 18:11:47 »
Hallo,

De reden om dat te doen zou zijn omdat de verlichting op de locprint zit,
en je dan alleen de aansluiting vóór de weerstand in de functie draad hoeft te veranderen.
Waar je dus de functie van de tweede decoder op zet.
Plus blijft dan gezamelijk.

Groet Joey
« Laatst bewerkt op: 13 September 2014, 18:41:05 door joey. Reden: verhaal verduidelijkt »

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
« Reactie #25 Gepost op: 13 September 2014, 18:17:33 »
Timo, je legt het helder en duidelijk uit, ik begrijp het.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 13 September 2014, 19:31:20 »
Joey, ik snap er geen bal van.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

jowi

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 13 September 2014, 19:56:58 »
Timo, je legt het helder en duidelijk uit, ik begrijp het.
Ik heb het nog eens nagelezen, maar ik begrijp echt niet wat ie nou bedoelt met het groeperen per zijde, en ik zie niet in dat het dan werkt zoals ie zegt. Laten we gewoon even van 1 decoder uitgaan met 4 functies (wit geel groen en violet voor a,b,c en d) en daarnaast front en sluitseinen. Hoe moet alles dan fysiek bedraad zijn, en wat moet er met functiemapping gekoppeld worden aan welke toetsen om Timo's verhaal werkend te krijgen? Als ik de schema's zie snap ik de bedoeling denk ik wel.

joey

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 13 September 2014, 20:56:21 »
Klaas,

Ik overweeg om een extra functiedecoder in een Roco 1600 te zetten.
Maar de lichtprintjes hebben drie frontseinen, en twee sluitseinen op één gezamelijke plus zitten.
Ik wil nu schakelbare sluitseinen en rangeerlicht maken.
Maar weet dus niet goed hoe dit op te lossen, met de blauwe draad. Als dit al lukt.
Natuurlijk zijn er andere manieren besproken, maar wilde dit bij gelegenheid toch eens proberen.

Groet Joey

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 13 September 2014, 23:43:54 »
Kijk, dat is een stuk duidelijker. Je wilt een deel van die seinen door de andere decoder laten schakelen.
Dan zou ik er verder niks aan doen. Stuur ze gewoon met de uitgang van de extra decoder, en laat de "blauwe kant" aan de eerste decoder zitten.
De blauwe draden van beide decoders hebben hetzelfde potentiaal, dus dat moet werken.
Ik zou ze niet aan elkaar binden, om de reden die ik al noemde: je schakelt dan de gelijkrichters parallel, en je weet niet hoe de stroom zich dan zal verdelen.

Wil je helemaal op safe spelen, dan kan je een kunstmatige blauwe draad maken met twee diodes. Eén diode van de rode stroomafname naar de blauwe draad, en de andere van de zwarte stroomafname naar de blauwe draad. Die gebruik je dan als gezamenlijke plus voor alle seinen, en de blauwe draden van de decoders gebruik je dan niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel