Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:58:23
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19

Auteur Topic: Decoder schakelt (functie)decoder... kan dat?  (gelezen 7017 keer)

jowi

• Offline Offline
Decoder schakelt (functie)decoder... kan dat?
« Gepost op: 11 August 2014, 12:02:49 »
Het waarom doet even niet ter zake, maar zou het mogelijk zijn om bijv. naast een 'standaard' decoder, een functiedecoder te plaatsen, en deze hele functiedecoder aan en uit te zetten via  de 'standaard' decoder?

Bijv. door de extra functiedecoder niet op de rails aan te sluiten, maar op blauw + groen van de standaard decoder. Of voeren de functiedraden geen railspanning maar een 'gewone' gelijkspanning? Dan gaat het uiteraard niet...

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Decoder schakelt (functie)decoder... kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2014, 12:07:41 »
Zoals je al zegt, komt er uit een functie uitgang een gelijkgerichte spanning.

Als je een mini-relaisje schakelt via de decoder kun je natuurlijk wel de stroomtoevoer richting de functiedecoder schakelen. Alleen vraag ik mij af waarom je deze constructie wilt gebruiken?  Misschien voor het programeren, maar hetdres stel je eenmalig in, de rest kan je programmeren via POM?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2014, 12:37:37 »
Nou ik zat een beetje te brainstormen over hoe extra functies te krijgen zoals schakelbare sluitverlichting etc zonder zelf met transistors en diodes en weerstandjes printjes te hoeven bouwen. op 1 of andere manier zat in mijn hoofd dat ik dan een extra functiedecoder bij- of af kon schakelen, om daar eea mee te doen, maar hoe langer ik er over nadenk klopt die denkwijze niet.

Ik zou gewoon sowieso een extra functiedecoder in de lok kunnen bijbouwen, als die hetzelfde adres krijgt als de 'hoofd'decoder, dan kan ik de functies daarvan toch gewoon bedienen? Ik zal dan wel moeten zorgen dat de functiedecoder's functies op andere F toetsen zitten dan de hoofd decoder. Dat moet te doen zijn met functiemapping.

Zo zou ik de hoofdverlichting richtingsgevoelig via de hoofd decoder aan kunnen sluiten met geel of wit, en de sluitverlichting richtingsgevoelig op de functiedecoder. Zo zou ik met standaard F0 de frontverlichting dus in en uit kunnen schakelen via de hoofddecoder, en als ik de sluitverlichting op de functiedecoder op F1 zet, kan ik daarmee die aan en uit zetten onafhankelijk van de hoofdverlichting. Dat is het idee... Je hebt dan 4 mogelijkheden ipv de standaard 2:

standaard:
vooruit: links = frontverlichting aan, rechts  = sluitverlichting aan
achteruit: links = sluitverlichting aan, recht = frontverlichting aan

met 2e decoder
vooruit: links = frontverlichting  (via hoofddecoder) aan, rechts  = sluitverlichting (via functiedecoder) aan (enkele lok vooruit)
vooruit: links = frontverlichting (via hoofddecoder) aan, rechts  = sluitverlichting  (via functiedecoder) uit (trek-lok met wagons)
achteruit: links = sluitverlichting  (via functiedecoder) aan, rechts = frontverlichting (via hoofddecoder) aan (enkele lok achteruit)
achteruit: links = sluitverlichting  (via functiedecoder) aan, rechts = frontverlichting (via hoofddecoder) uit (duw-lok met wagons)

En dan kun je nog de hoofddecoder's AUX1 en AUX2 gebruiken om de rangeerverlichting aan te zetten, per kant.

Ik zie enorm veel schema's voorbij komen om dit soort dingen te kunnen doen mbv de hoofddecoder, maar dan moet je zelf extra microprintjes gaan maken, in een N lok heb je die ruimte amper. Als je eea via een extra functiedecoder zou kunnen doen, is dat veel makkelijker.

Klopt deze brainfart? ;) alles valt of staat met het idee dat de functiedecoder hetzelfde adres krijgt als de hoofddecoder.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2014, 12:45:23 »
Dit klopt idd aardig. Alleen of een extra decoder nu kleiner/goedkoper is dan een transistor, dat denk ik niet...

Ook snap ik nog steeds niet waarom mensen een F-toets voor frontverlichting (ringting afhankelijk) en een F-toets voor sluitverlichting (ringting afhankelijk) willen. Als je dan van rijrichting wisselt brandt als nog aan de gekoppelde zijde licht en is de ongekoppelde zijde donker... Moet je zelf weer F0 uit en F1 aan doen. Waarom niet F0 richtingafhankelijk de front en sluitseinen aan kant 1 laten schakelen en F1 dit aan de andere kant laten doen. Koppel je nu iets aan zijde 2 zet je alleen F0 aan. Wissel je nu van richting is het licht vanzelf goed  ;)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2014, 13:00:05 »
Dit klopt idd aardig. Alleen of een extra decoder nu kleiner/goedkoper is dan een transistor, dat denk ik niet...
Een functiedecoder is 15 euro, maar dat scheelt je een hoop gepruts met printplaatjes ontwerpen etc... dat kan niet iedereen, en je hebt zo weinig ruimte dat je wel met SMD moet werken, dat is haast ondoenlijk. Ik geef dan liever 15 euro uit voor een compleet werkend printje van een kwaliteit die IK nooit zelf kan bouwen.

Waarom niet F0 richtingafhankelijk de front en sluitseinen aan kant 1 laten schakelen en F1 dit aan de andere kant laten doen. Koppel je nu iets aan zijde 2 zet je alleen F0 aan. Wissel je nu van richting is het licht vanzelf goed  ;)
Nee, dat werkt toch niet? De front- en sluitverlichting zitten niet beide aan fysieke zelfde kant ;) je schakelt ze echter wel met 1 fysieke draad... of begrijp ik je niet goed?

In 'mijn' beschrijving hoef je, als je de lok start, éénmalig F0 en F1 aan te zetten (normaal alleen F0) en dan branden zowel de front- als sluitverlichting correct en in beide richtingen, hoef je verder niets te doen, business as usual. Je hebt echter wel de mogelijkheid om alles onafhankelijk van elkaar te schakelen.

Ik denk niet dat het allemaal volautomatisch kan, immers, hoe 'weet' de lok of ie wat duwt of wat trekt? Dat weet alleen jij als machinist :) (tenzij je detectie in bouwt in de koppelingen ofzo of een infrarood ledje in de neuzen zodat de lok weet aan welke kant wagons hangen ;) )
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 13:02:30 door jowi »

Ad_M

• Offline Offline
  • N-Spoor
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2014, 14:00:28 »
Ik snap dat je niet met elektronica wil gaan rommelen vanwege ruimte gebrek bij N
Maar ook met twee decoders kom je op een punt dat ze elkaar in de weg gaan zitten met programmeren (met of zonder relais) omdat je van de zelfde stroom- / spanningsbron gebruik maakt
Dan zit je weer met ruimte in je N lok waar je de onderbreking (zie relais of zo) moet zetten, dus heb je weer een kip ei situatie

Waar het op neer komt is waar ik ook mee zat / zit, en dan kom je toch op elektronica uit die je zelf moet gaan maken en onder je kap moet gaan proppen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59773.msg3221476618.html#msg3221476618

Meer dan "4" functie uitgangen op een decoder van ongeveer 1 bij 1 cm heb ik nog niet gevonden... :-[

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

jowi

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2014, 14:20:46 »
Maar ook met twee decoders kom je op een punt dat ze elkaar in de weg gaan zitten met programmeren omdat je van de zelfde stroom- / spanningsbron gebruik maakt
Hoezo? Wat maakt dat uit? Of de 2 decoders nu in dezelfde lok zitten of niet, dat maakt niet uit.
Als er 10 loks op mijn baan rijden met elk 1 decoder, of 1 lok met 10 decoders, verbruik is hetzelfde...

Qua adresseren is er ook genoeg mogelijk door dezelfde adressen te gebruiken of de tractiemodus, maar dat laatste ben ik nog niet uit.

En meer dan 4 functies is prima, vergeet niet dat je op bijv. de standaard decoder ook al eea gebruikt.
Volgens mij moet je op deze manier alle sluit/front/rangeer/kop/duw/trek combinaties die in alle losse schema's her en der voorbijkomen, kunnen maken...

Ad_M

• Offline Offline
  • N-Spoor
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2014, 14:53:10 »
Hoezo? Wat maakt dat uit? Of de 2 decoders nu in dezelfde lok zitten of niet, dat maakt niet uit.
Als er 10 loks op mijn baan rijden met elk 1 decoder, of 1 lok met 10 decoders, verbruik is hetzelfde...
Probeer jij maar eens 2 decoders apart (zie onafhankelijk) van elkander te programmeren op EEN programmeer spoor terwijl ze gevoed worden door dezelfde draaistellen  ??? ;D
Als jij dat kan zonder trucjes of elektronica...  (y)

Mvg,
Ad
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

jowi

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2014, 14:57:53 »
Dat moet je dus even vantevoren doen... lijkt me niet zo'n probleem. Achteraf wijzigen is lastig inderdaad. Dan moet je de ander lossolderen, of je voegt aan beide decoders een microstekker toe in 1 van de toevoerleidingen, dan kun je die losmaken en de andere programmeren. Maar wel een goed punt om in de gaten te  houden.

(zoiets: http://www.ebay.nl/itm/30x-Micro-Steckerset-2polig-RM-1-0-winzig-kontaktsicher-/321432072363?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item4ad6d830ab)

Ik snap eigenlijk niet waarom de decoders niet standaard over onafhankelijk te schakelen front- en sluitverlichting beschikken... kleine moeite zou je zeggen.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 15:10:58 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2014, 15:55:29 »
Ik snap eigenlijk niet waarom de decoders niet standaard over onafhankelijk te schakelen front- en sluitverlichting beschikken... kleine moeite zou je zeggen.

Niet iedereen heeft dat nodig en de print van de locomotief moet er op voorbereid zijn.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2014, 16:19:50 »
Omdat uit de begintijd van de decoders er alleen maar locs waren die een 8 polige steker hadden waarin domweg geen ruimte was om dit onafhankelijk te schakelen.
Modern ontworpen locs hebben daar wel ruimte voor en gebruiken decoders die wel standaard hebben  8)
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2014, 16:28:12 »
Beschikken ze wel, dat heet nu functie mapping  ;D Iedere extra uitgang is hier voor te gebruiken. En op een moderne decoder is het te mappen zo zoals je wilt.

Probeer jij maar eens 2 decoders apart (zie onafhankelijk) van elkander te programmeren op EEN programmeer spoor terwijl ze gevoed worden door dezelfde draaistellen
In de NRMA DCC specificaties is hier wel wat op bedacht. Namelijk decoder lock, CV15 en CV16. Helaas is dit en optioneel CV en ik heb het nog weinig toegepast gezien.

Een functiedecoder is 15 euro, maar dat scheelt je een hoop gepruts met printplaatjes ontwerpen etc... dat kan niet iedereen, en je hebt zo weinig ruimte dat je wel met SMD moet werken, dat is haast ondoenlijk. Ik geef dan liever 15 euro uit voor een compleet werkend printje van een kwaliteit die IK nooit zelf kan bouwen.
Op het forum heb ik hier eens een printje voor gezien. Maar ook het een enkel IC (dual mosfet) is het uniek te maken. Dit is amper kleiner soldeerwerk dan en N decoder plaatsen. Het is iig veel goedkoper en neemt minder ruimte in.

Nee, dat werkt toch niet? De front- en sluitverlichting zitten niet beide aan fysieke zelfde kant ;) je schakelt ze echter wel met 1 fysieke draad... of begrijp ik je niet goed?
Ik denk dat je me niet goed begrijpt.  ;) Als je F0 de frontseinen laat wisselen en F1 de sluitseinen kan het nog aan de verkeerde kant branden als je van richting wisselt. Stel dat je en stam rijtuigen hebt gekoppeld aan zijde 2 met en loc voorop en een stuurstand achter. Stuurstand toont (met eigen decoder) nu netjes sluitseinen. Zijde 1 van de loc is voor dus je zet F0 aan voor de frontseinen, F1 laat je uit want zijde 2 is gekoppeld aan en rijtuig. Nu ben je en kopstation in gereden en wil je in de andere richting verder. Je wisselt de rijrichting, stuurstand toont netjes frontseinen. Maar op de loc zal nu aan zijde 2, de gekoppelde zijde, ook de frontseinen branden, immers F0 staat aan. Zijde 1, nu de achterkant, blijft donker want F1 staat uit. Je moet dus nu ook F0 uit zetten en F1 aan om het juiste singels te tonen.

Tuurlijk heeft elke kant beide functies, front en sluitseinen. In totaal heb je dus 4 licht groepen, frontseinen zijde 1, frontseinen zijde 2, sluitseinen zijde 1 en sluitseinen zijde 2. Waarom doe je frontseinen zijde 1 en sluitseinen zijde 1 niet richtingsafhankelijk onder F0 en de frontseinen zijde 2 en sluitseinen zijde 2 niet gespiegeld richtingsafhankelijk onder F1. Als je nu met bovenstaande stam gaat rijden zet je ook alleen F0 aan. Alleen als je nu van richting wisselt zal zijde 1 netjes sluitseinen tonen en zijde 2, de gekoppelde zijde, gewoon donker blijven. Besluit je de stam eens aan de andere zijde te koppelen laat je juist F0 uit en zet je F1 aan, immers als machinist weet je aan welke zijde gekoppeld is  ;D Maar ook nu zal het zonder functies te wisselen correct met de richting wisselen. En rij je met de loc los, zet je F0 en F1 aan en hebben beide zijden correct wisselende seinen.

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2014, 16:36:00 »
Timo, de frontverlichting zit op decoder 1, dus automatisch met de rijrichting.
De sluitverlichting zit op decoder 2, OOK automatisch met de rijrichting.

Uiteraard zodanig aangesloten dat als de front brand, de sluit aan de andere kant brand en vv.

Dus het is NIET mogelijk om aan dezelfde kant zowel front- als sluitlichten te voeren op deze manier.

Nogmaals, bij een standaard lok zet je om de rijverlichting aan te zetten, F0 aan. Dan gaan normaal beide kanten branden, de voorkant geel en de achterkant rood.

In dit geval moet je dus op F0 drukken voor de voorkant, en op F1 voor de achterkant, daarna is alles hetzelfde als met 1 decoder. Ook het wisselen gaat automatisch als je van rijrichting veranderd.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2014, 17:25:15 »
wat men hier wil bestaat reeds en is zelfs al uitvoerig besproken in een loc met meer dan 4 functies op een ander forum.Weet juist niet meer waar het artikel stond.
Greetings,salutations,groetjes,

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2014, 17:53:59 »
Er zijn inderdaad locs die het wel hebben. Die zijn dan van meerpolige decodersterker voorzien. Maar ook deze moet je eerst correct mappen voor ze het mooi doen.

Jowi, of het op 1 of 2 decoders zit maakt geen verschil. Het verschil zit geen in welke seinen je koppelt. Wissel in jou opstelling eens van rijrichting MET een rijtuig gekoppeld. Als je de functies laat staan zoals ze staan geen je nu en loc met frontseinen aan de gekoppelde kant (immers heb je de functie voor frontseinen aan) en is de andere zijde donker (immers had je de functie voor sluitseinen niet aan. Ik zei dus ook niet dat je aan één zijde zowel front als sluitseinen hebt, naar dat als je van richting wisselt je nu juist licht hebt aan de gekoppelde zijde.

Als je het groepeert per kant van de loc ipv sluitseinen en frontseinen heb je dit probleem niet!

Met twee decoders kan dit zijn:
Decoder 1 F0 voor richting afhankelijk wit en geel, hiermee front en sluitseinen aan zijde 1 schakelen
Decoder 2 F1 voor richting afhankelijk wit en geel, hiermee front en sluitseinen aan zijde 2 schakelen

Ipv en tweede decoder zou je ook de extra uitgangen (aux1 en aux2) van en decoder kunnen gebruiken en deze mappen. Met en lopi 3 of 4 ben je erg vrij hiermee. Sommige andere/oudere decoders die niet zo flexibel zijn kunnen niet altijd F1 richting afhankelijk maken. Als je dus maar 4 functie uitgangen hebt kun je dit doen.

Timo