Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:56:14
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 21:51:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:49:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 21:45:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:44:14
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 21:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:30:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:25:20
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 21:22:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 20:59:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
  

Auteur Topic: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij  (gelezen 1124 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Gepost op: 10 August 2014, 17:36:02 »
Beste mensen,

Op een Engelse site zag ik dat Hornby rijtuigen van batterijverlichting voorzien werden. De verlichting dooft nadat de trein een tijdje niet gereden heeft. De verlichtingstrip heeft niet de functies van digitale verlichtingsstrips maar toch lijkt het me wel wat om een keer uit te proberen. Je hebt immers geen last van slecht wielcontact, ook al is dit via een condensator te ondervangen.
Wie weet hier meer van? Het is natuurlijk een Engels product.......
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3460
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2014, 18:50:43 »
Dit was voor het tijdperk van digitale treinerij een heel gangbare methode om rijtuigen van licht te voorzien (naast HF-generatoren)

Er heeft ooit zelfs een schakeling in de Elex gestaan (een toegankelijker tijdschrift dan Elektuur, uit de jaren 80 en 90)

Ik zou er nu niet meer aan beginnen, 3 Volt is errug krap voor witte LEDs. Als je spanning enkele tienden van Volts zakt, is het over met de verlichting. Tel daarbij een vrij lompe accu op die je ergens kwijt moet zien te raken (als het je wat minder uit maakt of je dat ziet is er geen probleem) en nog wat hulpelektronica op en het weegt naar mijn mening niet op tegen de voordelen van digitaal rijden.

Daarnaast zijn er tegenwoordig goldcaps in allerlei soorten en maten, waarmee veel makkelijker enorme capaciteiten in kleine formaten ingebouwd kunnen worden om slechte stroomafname te ondervangen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26970
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2014, 19:43:35 »
Het kan wel met een 3V batterij, het kan zelfs met een 1,5V batterij. Alleen moet je er dan een boost-convertor tussen zetten. Dan wordt het natuurlijk wel ineens een stuk gecompliceerder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2014, 12:12:13 »
Ik heb de verlichting ooit gezien met een 3 volt batterij die ook wel eens gebruikt worden om het computergeheugen van een computer aan de gang te houden. Er schijnt een fabriekje te zijn die dit special voor Hornby rijtuigen fabriceert. Oudere Hornby rijtuigen zijn meestal niet ingericht voor verlichting. De verlichtingset kan dit veranderen. De batterij schakelt automatisch uit nadat de trein een tijdje stilstaat. Hoe dat gekoppeld is aan de wielen, is mij een raadsel. De lichtkleur is volgens mij gewoon geel. Maar het zou kunnen dat ze ook warmwhite of wit verkopen. Dan zou je de problemen kunnen krijgen die Menno beschrijft. Maar ik neem aan dat de ontwerper van het product er goed over nagedacht heeft. (y)
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 12:14:30 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3460
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2014, 12:38:00 »
Voor zover ik me de Elex schakeling herinner, was dat een schakeling met een op-amp of iets dergelijks, geschakeld als comperator met uiteraard wat extra onderdelen.
Zodra er rijspanning was, steeg de spanning boven de accuspanning, waardoor de lampjes gingen branden. Vervolgens, als de rijspanning wegviel, werd er overgeschakeld op de accu, en liep een elco, verbonden met de comperator langzaam leeg, net zolang tot de comperator omklapte en de verlichting uitschakelde. Hoe langzamer de elco leegliep (en hoe groter de elco) hoe langer je lampjes bleven branden, waarbij de elco overigens niets direct van doen had met de brandduur. Het was puur een RC-tijd voor de comperator.

[/technische praat]

@ Klaas, natuurlijk, maar dat bedoelde ik vooral met 'weegt niet op tegen'.
Als je analoog rijdt is een kleine batterij of flinke goldcap naar mijn mening een prima oplossing, maar als je twijfelt of je digitaal wil rijden, zou ik meteen voor digitaal kiezen.