Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:14:41
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:14:32
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:37
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
  

Auteur Topic: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij  (gelezen 1100 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Gepost op: 10 August 2014, 17:36:02 »
Beste mensen,

Op een Engelse site zag ik dat Hornby rijtuigen van batterijverlichting voorzien werden. De verlichting dooft nadat de trein een tijdje niet gereden heeft. De verlichtingstrip heeft niet de functies van digitale verlichtingsstrips maar toch lijkt het me wel wat om een keer uit te proberen. Je hebt immers geen last van slecht wielcontact, ook al is dit via een condensator te ondervangen.
Wie weet hier meer van? Het is natuurlijk een Engels product.......
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2014, 18:50:43 »
Dit was voor het tijdperk van digitale treinerij een heel gangbare methode om rijtuigen van licht te voorzien (naast HF-generatoren)

Er heeft ooit zelfs een schakeling in de Elex gestaan (een toegankelijker tijdschrift dan Elektuur, uit de jaren 80 en 90)

Ik zou er nu niet meer aan beginnen, 3 Volt is errug krap voor witte LEDs. Als je spanning enkele tienden van Volts zakt, is het over met de verlichting. Tel daarbij een vrij lompe accu op die je ergens kwijt moet zien te raken (als het je wat minder uit maakt of je dat ziet is er geen probleem) en nog wat hulpelektronica op en het weegt naar mijn mening niet op tegen de voordelen van digitaal rijden.

Daarnaast zijn er tegenwoordig goldcaps in allerlei soorten en maten, waarmee veel makkelijker enorme capaciteiten in kleine formaten ingebouwd kunnen worden om slechte stroomafname te ondervangen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2014, 19:43:35 »
Het kan wel met een 3V batterij, het kan zelfs met een 1,5V batterij. Alleen moet je er dan een boost-convertor tussen zetten. Dan wordt het natuurlijk wel ineens een stuk gecompliceerder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2014, 12:12:13 »
Ik heb de verlichting ooit gezien met een 3 volt batterij die ook wel eens gebruikt worden om het computergeheugen van een computer aan de gang te houden. Er schijnt een fabriekje te zijn die dit special voor Hornby rijtuigen fabriceert. Oudere Hornby rijtuigen zijn meestal niet ingericht voor verlichting. De verlichtingset kan dit veranderen. De batterij schakelt automatisch uit nadat de trein een tijdje stilstaat. Hoe dat gekoppeld is aan de wielen, is mij een raadsel. De lichtkleur is volgens mij gewoon geel. Maar het zou kunnen dat ze ook warmwhite of wit verkopen. Dan zou je de problemen kunnen krijgen die Menno beschrijft. Maar ik neem aan dat de ontwerper van het product er goed over nagedacht heeft. (y)
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 12:14:30 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2014, 12:38:00 »
Voor zover ik me de Elex schakeling herinner, was dat een schakeling met een op-amp of iets dergelijks, geschakeld als comperator met uiteraard wat extra onderdelen.
Zodra er rijspanning was, steeg de spanning boven de accuspanning, waardoor de lampjes gingen branden. Vervolgens, als de rijspanning wegviel, werd er overgeschakeld op de accu, en liep een elco, verbonden met de comperator langzaam leeg, net zolang tot de comperator omklapte en de verlichting uitschakelde. Hoe langzamer de elco leegliep (en hoe groter de elco) hoe langer je lampjes bleven branden, waarbij de elco overigens niets direct van doen had met de brandduur. Het was puur een RC-tijd voor de comperator.

[/technische praat]

@ Klaas, natuurlijk, maar dat bedoelde ik vooral met 'weegt niet op tegen'.
Als je analoog rijdt is een kleine batterij of flinke goldcap naar mijn mening een prima oplossing, maar als je twijfelt of je digitaal wil rijden, zou ik meteen voor digitaal kiezen.