Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Pauldg
Vandaag
om 16:34:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
Vandaag
om 16:30:06
Mijnbouw Indonesiƫ
door
NS264
Vandaag
om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
MOVisser
Vandaag
om 16:06:28
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:21:44
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 15:11:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 14:38:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Pauldg
Vandaag
om 13:53:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:36:45
rode multimaus defect
door
Sikko
Vandaag
om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:00:06
Piko 2025
door
Duikeend
Vandaag
om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:47:20
Roco wagon openen
door
AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity'
door
Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00
door
Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij (gelezen 1113 keer)
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Gepost op:
10 August 2014, 17:36:02 »
Beste mensen,
Op een Engelse site zag ik dat Hornby rijtuigen van batterijverlichting voorzien werden. De verlichting dooft nadat de trein een tijdje niet gereden heeft. De verlichtingstrip heeft niet de functies van digitale verlichtingsstrips maar toch lijkt het me wel wat om een keer uit te proberen. Je hebt immers geen last van slecht wielcontact, ook al is dit via een condensator te ondervangen.
Wie weet hier meer van? Het is natuurlijk een Engels product.......
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Menno
Offline
Berichten: 3453
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #1 Gepost op:
10 August 2014, 18:50:43 »
Dit was voor het tijdperk van digitale treinerij een heel gangbare methode om rijtuigen van licht te voorzien (naast HF-generatoren)
Er heeft ooit zelfs een schakeling in de Elex gestaan (een toegankelijker tijdschrift dan Elektuur, uit de jaren 80 en 90)
Ik zou er nu niet meer aan beginnen, 3 Volt is errug krap voor witte LEDs. Als je spanning enkele tienden van Volts zakt, is het over met de verlichting. Tel daarbij een vrij lompe accu op die je ergens kwijt moet zien te raken (als het je wat minder uit maakt of je dat ziet is er geen probleem) en nog wat hulpelektronica op en het weegt naar mijn mening niet op tegen de voordelen van digitaal rijden.
Daarnaast zijn er tegenwoordig goldcaps in allerlei soorten en maten, waarmee veel makkelijker enorme capaciteiten in kleine formaten ingebouwd kunnen worden om slechte stroomafname te ondervangen.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26809
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #2 Gepost op:
10 August 2014, 19:43:35 »
Het kan wel met een 3V batterij, het kan zelfs met een 1,5V batterij. Alleen moet je er dan een boost-convertor tussen zetten. Dan wordt het natuurlijk wel ineens een stuk gecompliceerder.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #3 Gepost op:
11 August 2014, 12:12:13 »
Ik heb de verlichting ooit gezien met een 3 volt batterij die ook wel eens gebruikt worden om het computergeheugen van een computer aan de gang te houden. Er schijnt een fabriekje te zijn die dit special voor Hornby rijtuigen fabriceert. Oudere Hornby rijtuigen zijn meestal niet ingericht voor verlichting. De verlichtingset kan dit veranderen. De batterij schakelt automatisch uit nadat de trein een tijdje stilstaat. Hoe dat gekoppeld is aan de wielen, is mij een raadsel. De lichtkleur is volgens mij gewoon geel. Maar het zou kunnen dat ze ook warmwhite of wit verkopen. Dan zou je de problemen kunnen krijgen die Menno beschrijft. Maar ik neem aan dat de ontwerper van het product er goed over nagedacht heeft.
«
Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 12:14:30 door zuylen
»
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Menno
Offline
Berichten: 3453
Re: Verlichting van rijtuig met 3volt batterij
«
Reactie #4 Gepost op:
11 August 2014, 12:38:00 »
Voor zover ik me de Elex schakeling herinner, was dat een schakeling met een op-amp of iets dergelijks, geschakeld als comperator met uiteraard wat extra onderdelen.
Zodra er rijspanning was, steeg de spanning boven de accuspanning, waardoor de lampjes gingen branden. Vervolgens, als de rijspanning wegviel, werd er overgeschakeld op de accu, en liep een elco, verbonden met de comperator langzaam leeg, net zolang tot de comperator omklapte en de verlichting uitschakelde. Hoe langzamer de elco leegliep (en hoe groter de elco) hoe langer je lampjes bleven branden, waarbij de elco overigens niets direct van doen had met de brandduur. Het was puur een RC-tijd voor de comperator.
[/technische praat]
@ Klaas, natuurlijk, maar dat bedoelde ik vooral met 'weegt niet op tegen'.
Als je analoog rijdt is een kleine batterij of flinke goldcap naar mijn mening een prima oplossing, maar als je twijfelt of je digitaal wil rijden, zou ik meteen voor digitaal kiezen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Verlichting van rijtuig met 3volt batterij