Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32

Auteur Topic: Bouw van trammodulebaan Den Haag Laan van NOI  (gelezen 16417 keer)

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
Bouw van trammodulebaan Den Haag Laan van NOI
« Gepost op: 10 August 2014, 16:27:03 »

Hello allemaal,

Het plan dat sinds den beginne in mijn hoofd zit ga ik realiseren: Het bouwen van Den Haag Laan van Nieuw Oost-Indië. Het station gebruik ik sinds ik ben gaan studeren in Rotterdam nog steeds bijna dagelijks. Het station aan de rand van Voorburg met Den Haag is niet heel bijzonder voor de meeste forenzen. Toch kent het al een behoorlijke geschiedenis.

Ikzelf ben meer geinteresseerd in het tramgedeelte en zal dat dan ook voornamelijk willen nabouwen. De spoordijk zelf zal niet 6 sporen breed worden maar gewoon 2 of wellicht 4 sporen breed. Vooral het voorste gedeelte (gezien zoals onderstaand) moet herkenbaar worden.

Omdat dit de eerste volledige module zal worden (eindmodule?) zal het baanplan een ovaal worden rondom het station, in plaats van de calamiteitencirkel rondom het Ministerie die grenst aan het station. Tevens zal er meteen de splitsing worden gemaakt om eventuele toekomstige modules eraan te kunnen hangen.

Awel, het begin van het idee en het baanplan is er. De uiteindelijke modulebak moet nog worden verzorgd en veel van alle gereedschappen en materialen zullen nog gekocht moeten worden. Maar dat is niet erg, de baan hoeft niet binnen een jaar af, als het maar wel herkenbaar en netjes/zorgvuldig wordt afgewerkt. Ik heb erg veel zin in het project wat al enige tijd rondzwerft in de gedachten, maar ik denk toch dat het online zetten motiveert om toch echt te gaan beginnen. :DD

Bijgevoegd, baanplannen:

Het origineel vanuit google maps, maar dan met de omsporing zoals het bij mij zou moeten worden. Rode omleiding is de moduleplaat zoals het ongeveer moet komen.

Hier al wat meet 'samengedrukte' versie. Te zien dat er maar 2 perrons op de dijk zijn, en ook qua lengte wat is ingenomen.

Check ook mijn Facebook

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: Bouw van trammodulebaan Den Haag Laan van NOI
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2014, 17:01:15 »
Ondanks de RandstadRail op de eerste twee boven sporen van jou foto, ga je dit niet nabouwen? en zo een aansluiting voor de toekomst maken?
Leuk project, ik ben benieuwd.  ;)

Groeten,

Christoph

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2014, 18:58:26 »
Interessant.  (y)
Ben overigens benieuwd op welke afmetingen je uit gaat komen voor de module, ik denk dat het nog een flinke baan wordt.
Succes.
No dress rehearsel, this is our life.

Bommeldam

• Offline Offline
    • Bommeldamsche Tramwegen
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2014, 07:21:17 »
Interessant plan! Zeker omdat ik mijn jeugd ook daar rond dat station heb gewoond.

Maar wat betreft 'aansluitingen voor de toekomst': Is het dan niet slim om niet alleen de verbinding naar 'het zuiden' te maken, maar ook naar het noorden? Dus zegmaar richting voorburg? Zo kun je deze module altijd nog als tussen of koppel module gebruiken..?

Ik ga em volgen in elk geval  (y)

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2014, 11:20:58 »
Leuk plan.  (y)

Ben benieuwd naar de uitwerking.

Ga je het RR spoor ook gebruiken?
kan je misschien aan de uit einde van het station 2 schaduwstationnetjes maken zodat je kan pendelen met wat RR trams.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2014, 13:26:13 »
@Christoph: Het station biedt vele mogelijkheden tot uitbreidingen, dus ook dat traject zou een mogelijkheid zijn. Maar de randstadrail/metrolijn nabouwen.. Dat weet ik nog zo niet.. (A)

@Marc: Ja, nog geen enkel idee. Als het goed is krijg ik binnenkort een module die al maten heeft (P! ;-)) en wellicht kan ik het daarmee doen. Misschien moet er nog wat extra worden aangebouwd of... Ik weet het nog niet precies. Ik heb het baanplan dus wel ietswat ingekort, maar nog steeds moeten de perrons, het station en het wisselplan aan de linkerkant allemaal erbij passen. Het zal dus nog even passen en meten worden, en als het moet laat ik de 'scheiding' zitten op

@Peter: Thanks! Dan kun jij met een kritisch oog kijken of het allemaal wel goed lijkt! De sporen naar het noorden zijn ook weer een mogelijkheid, maar dat stuk van het traject is niet zo heel bijzonder om te bouwen. Het deel richting Den Haag Centraal lijkt mij leuker met het stukje Beatrix kwartier en Den Haag Centraal... Ooit hoop ik het nieuwe DHC (met de herkenbare glazen platen) aan de module te kunnen aansluiten. Maar, dat is toekomstpraat!

@Martijn: Thanks! Welk Randstadrailspoor bedoel je? Of: zie stukje aan Christoph. Overigens zal er er geen schaduwstation komen. In de huidige opstelling is het in principe met een goed bloksysteem al mogelijk om 3/4 trams te laten rijden (Waarbij ze achter de wand blijven wachten tot er ruimte is bij de perrons.) Bij het werkelijke Laan van NOI is immers zelfs ruimte voor 4 trams om neer te zetten, maar dat deel zal voor mij niet van toepassing zijn. Denk ik.....

Ik merk overigens nu pas dat ik ben vergeten dat ik eigenlijk een stuk FCS erin wil bijbouwen, die aan de voorkant van de baan loopt en eigenlijk dezelfde ronde heeft als de tram. Misschien dat ik daar nog even moet kijken...
Check ook mijn Facebook

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2014, 16:06:07 »
bedoelde dat stukje boven naast het treinspoor ja.

En  FCS is ook leuk.
maar dan toch wel digitaal neem ik aan?

zijn tegenwoordig goede fabrikanten voor.

Groet
martijn

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #7 Gepost op: 11 August 2014, 16:12:22 »
Digitaal is financiëel nog even te ver gegrepen. Maar, immers makkelijk in te bouwen als je daar vooraf wel rekening mee houdt. Dus het zal ook weer mogelijk zijn. Maar beginnende met de normale variant, alhoewel ik hier wel de magneetstrip voor zal aanschaffen!
Check ook mijn Facebook

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #8 Gepost op: 11 August 2014, 16:19:05 »
wat dacht je van dit systeem?

DC-Car

Lijkt mij een mooie.

heb zelf ook al wat plannen gehad.
helaas zelf er nu geen ruimte voor  :-\

Groet Martijn

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #9 Gepost op: 11 August 2014, 16:40:31 »
@Martijn: Mogelijk. Maar, eerst even bij het begin beginnen. :P

Onderstaand het stuk zoals het dan met FCS moet worden. Rode strepen zijn stopstukken, waar dus zo'n magneet moet komen. Dit automatisch gelinkt, zodat ze stoppen als een tram binnen een bepaald gebied komen.

Als ik de maten weet kan ik het een en ander beter op schaal gaan uitwerken. Maar dit in elk geval voor de beeldvorming.

Check ook mijn Facebook

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2014, 16:47:33 »
Kan je niet 6 sporen aanhouden in het station en daaronder je tram en FCS maken in het (semi) schaduwstation. Dan heb je wel het diepe effect van het station, maar toch dezelfde oppervlakte. In het echt zitten daar bomen achter en dan kan mooi overlopen in je achtergrond.

En een inhaalspoor in het schaduwstation is misschien ook wel handig voor de (aparte) trams die niet elk rondje hoeven mee te rijden. Denk aan werktrams, museumtrams ect.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2014, 16:59:02 »
Je bedoelt dat in plaats van dat het om het station zelf heen gaat, onder de brug naar binnen gaat en onder het station zelf doorloopt? Op zich een goed idee! Met een losse plaat waar het station dan op staat moet dat goed te realiseren zijn denk ik...

Dat verandert het idee weer! :D
Check ook mijn Facebook

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2014, 17:02:57 »
Dat principe gebruik ik ook op de clubbaan van de VAMES.

het spoor loopt voorlangs naast de hoogspoorlijn door de stad en gaat dan onder het spoor door om in een soort schaduwstation te komen.

voordeel is dat je daar inderdaad wat trams kan opstellen.

en je bent visueel dat ovaaltje kwijt. staat weer wat realistischer naar mijn mening.

Genoeg om over na te denken geloof ik  :-X

Groet Martijn

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2014, 17:06:14 »
Klopt helemaal!

Het station bovenop met de treinsporen kan je dan afneembaar maken als er echt iets groots aan de hand is met het schaduwstation. Verder is de dieptewerking dan veel beter omdat de achtergrond een stuk naar achteren kan. Er gaat toch niets rijden in het station, dus je zit niet met het probleem dat het bereikbaar moet zijn vanaf de voorzijde.

Groeten, Mark

P.S. gaat nu met de RR3/4 naar huis langs station LNOI  ;)
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2014, 17:17:05 »
Top!

Ik ben druk met het verzamelen van fotomateriaal voor de bouw van de entree, maar zouden er ook bouwtekeningen beschikbaar zijn om in te zien? Waar zou ik dat kunnen vinden?
Check ook mijn Facebook